۶۱۹۸۴۲
۵۰۰۵
۵۰۰۵
پ

رادیکالیسم، تروریسم و آینده‌ منطقه

بدون شک این نخستین‌بار نیست که رادیکالیسم و تروریسم، امنیت و آرامش خاورمیانه و بسیاری از مناطق جهان را تحت تاثیر قرارداده است. بااین‌حال باید این واقعیت را پذیرفت که دست‌کم در دنیای مدرن، هیچ‌کدام از مصادیق و نمونه‌های ترور و خشونت با پدیده‌ای به نام داعش، قابل مقایسه نیست.

محمدعلی دستمالی در روزنامه آسمان آبی نوشت: بدون شک این نخستین‌بار نیست که رادیکالیسم و تروریسم، امنیت و آرامش خاورمیانه و بسیاری از مناطق جهان را تحت تاثیر قرارداده است. بااین‌حال باید این واقعیت را پذیرفت که دست‌کم در دنیای مدرن، هیچ‌کدام از مصادیق و نمونه‌های ترور و خشونت با پدیده‌ای به نام داعش، قابل مقایسه نیست.
شاید بجا و معقول باشد اگر تاریخ ترور، خشونت بدون حد و مرز و تفکرات افراطی دنیای معاصر را به دوران پیش از داعش و پس از داعش تقسیم کنیم، چراکه این گروه تروریستی - تکفیری، همه‌چیز را به بالاترین سقف ممکن رساند و در اقدامات تروریستی خود، دست به کارهایی زد که هریک از آن‌ها می‌توانند ماه‌ها و سال‌ها در دانشکده‌های روان‌شناسی، مورد تحلیل و بررسی قرار بگیرند.
از قطع سر و مثله‌کردن مردم بی‌گناه گرفته تا سوزاندن در آتش، خفه‌کردن در آب، رد شدن با کامیون از روی ده‌ها عابر پیاده و بسیاری کارهای دیگر که وجه مشترک همه آنها، ثبت‌شدن در برابر دوربین به‌منظور تزریق ترس و وحشت به تمام مردم جهان بود؛ بنابراین، طبیعی است که نوشتن هر تحلیلی درمورد خشونت، تفکرات افراطی و ترور در جهان اکنون ما، با نام داعش و بررسی پیامدهای داعش برای جامعه بین‌الملل، آغاز شود.

خشونت در شرق
خشونت، درگیری‌های قومی و دینی، سر برآوردن گروه‌های تروریستی و باندهای اعمال خشونت، ویژه جهان شرق و خاورمیانه نیست. غرب نیز روزگاری چنین رویدادهای تلخ و وحشتناکی را تجربه کرده و در تاریخ اروپا و آمریکا نیز، ترس و خشونت، سابقه‌ای طولانی دارد، اما واقعیت این است که در شرایط کنونی، نمونه‌های روشن، بارز و ترسناک فعالیت گروه‌های تروریستی و افراطی را فقط در جهان شرق، خاورمیانه و بخش‌هایی از آفریقا می‌توان مشاهده کرد.
چرا؟ دلایل بسیار است، اما دو دلیل از مهم‌ترین‌آن‌ها، تکمیل‌نشدن روند ملت‌سازی و دولت‌سازی و همچنین مستقر نشدن دموکراسی است.در بسیاری از کشورهای خاورمیانه، تکثر و تنوع دینی و قومی و فرهنگی و زبانی، نه عاملی برای ایجاد یک کشور ثروتمند و رنگارنگ، بلکه فاکتوری برای دامن‌زدن به تنش، درگیری و واکنش سیاسی، اجتماعی و روانی ویژه‌ای به‌نام «دیگری‌سازی» است؛ یعنی فضا به سمت‌وسویی رفته که یک گروه، تمام اعضای خود را خودی و کل اعضای گروه‌ مقابل را «دیگری» قلمداد می‌‌کند.
در چنین فضایی است که تنازع و تضاد منافع بیداد می‌کند، وحدت کلمه در محاق فرو می‌رود و برادری و اخوت به سایه و حاشیه می‌رود و چنین تصوری در ذهن افراد به‌وجود می‌آید که تنها راه حفظ بقای خود، حذف دیگری و یا دست‌کم، تضعیف و خاموش‌کردن دیگری است. صد البته این همه ماجرا نیست و قدرت‌های بزرگ جهانی و فرامنطقه‌ای در این بازی و در این معادله حساس، خنثی و بی‌طرف نیستند.
آنان، فضا را به‌خوبی رصد می‌کنند، شکاف‌ها و تنش‌ها را شناسایی می‌کنند و در یک فرایند کلی که با منافع اقتصادی، سیاسی و امنیتی آن‌ها تطابق دارد، دست به موج‌سواری و سوءاستفاده می‌زنند. قدرت‌های فرامنطقه‌ای در چنین شرایطی از همه کارت‌ها بهره می‌گیرند: از حمایت مالی، تسلیح و آموزش گرفته تا هدایت سازمانی و به‌کارگیری گروه‌ها در جنگ‌های نیابتی.
ارتباط ظریف رادیکالیسم و تروریسم
همه تروریست‌ها، تروریست از مادر زاده نشده‌اند و الزاما در یک فضای دُگماتیک و جزم‌گرا رشد نیافته‌اند. به عبارتی دیگر، مجموعه‌ای از شرایط سیاسی و اجتماعی، هدایت‌شدن از سوی یک گروه یا جریان داخلی یا خارجی، تحریک خواسته یا ناخواسته از سوی یک نظام سیاسی و حتی یک سازمان و نهاد اداری و اجرایی، می‌تواند یک شهروند عادی و بی‌آزار را به یک تروریست خطرناک تبدیل کند.
تحلیل شرایط خانوادگی، فرهنگی و اجتماعی، به‌عنوان مهم‌ترین سرفصل‌های تحلیل شخصیتی تروریست‌ها و افراطی‌ها، مهم است، اما پاسخ کاملی به تمام ابهامات مرتبط با این موضوع نیست. چه‌بسا فردی در یک خانواده و جامعه بسته، در مسیری رشد کند که باور او به آزادی فرد و جامعه و گفتمان برابری و عدالت و دموکراسی، بسیار عمیق‌تر و اثرگذارتر از فردی باشد که در یک کشور اروپایی و در یک فضای باز و توسعه‌یافته پرورش‌یافته، اما از لندن و پاریس و بسیاری جاهای دیگر خود را به سوریه می‌رساند تا سلاح در دست بگیرد.
بدون شک، بخش‌های مختلف قدرت شامل دولت‌ها، دستگاه قضا، نهادهای آموزشی و فرهنگی، ساختار اداری و اجرایی و شاکله‌ و مبانی تفکری که کشور و حکومت را اداره می‌کند، مجموعا می‌توانند خواسته و یا ناخواسته، در این مسیر مرتکب خطاهای جبران‌ناپذیر شوند.
آری، همچنان که قبلا نیز ذکر آن رفت، معمولا گروه‌های تروریستی و افراطی، از سوی کشورهای صاحب منافع خاص، حمایت و هدایت می‌شوند، اما فراموش نکنیم تمامی یا حداقل اکثریت اعضای تمام این گروه‌های تروریستی، افرادی هستند که به حق یا ناحق، در یک شکاف و گسل سیاسی، فکری و اجتماعی، خود را مظلوم و محروم می‌بینند و به زعم خود، برای دست‌یافتن به حقوق خود و گروهی که به آن تعلق دارند، می‌توانند مرتکب هر جنایتی شوند؛ بنابراین در مسدود کردن مسیرهای ترور، خشونت و افراطی‌گری، ارتش‌ها، سرویس‌های اطلاعاتی امنیتی و تدابیر پلیسی و قضائی، همگی به مقطع و ایستگاهی تعلق دارند که می‌توان از آن به نام بخش ماوقع یاد کرد؛ یعنی زمانی که شکاف و گسل مزبور ایجاد شده، افراد یکایک به حاشیه رفته و در حاشیه و تاریکی همفکران خود را یافته و «گروه» شده‌اند.
بنابراین بدون تعارف باید بپذیریم در بحث مبارزه با ترور، باید چنان ریشه‌ای و مبنایی عمل کرد که بخش عمده توان و سرمایه، صرف پیشگیری شود و نه درمان. صدالبته، هراندازه تلاش شود و در حوزه‌های مهم و حساسی همچون عدالت اجتماعی، مشارکت سیاسی، عدالت در تقسیم فرصت‌های شغلی و جایگاه‌های کوچک و بزرگ، برمبنای عدالت و دموکراسی رفتار شود، بازهم قدرت‌های خارج از منطقه، دست روی دست نمی‌گذارند و به اقتضای ماهیت خود، تصمیم می‌گیرند و عمل می‌کنند، اما در آن صورت، دست آن‌ها برای مداخله، گروه‌سازی، ناامن‌کردن و اندیشیدن به تغییرات تحمیلی، تا حد زیادی بسته خواهد بود.
امروزه در منطقه ما، تفاوت‌ها و اختلافات دینی، مذهبی، قومی و فرهنگی، هنوز هم به مبنایی برای ساخت دولت‌ها و ملت‌های تنوع‌محور و پلورالیست تبدیل نشده و در چنین شرایطی است که راه برای نفوذ و توسعه تفکرات افراطی و تروریستی، تا حد زیادی هموار می‌شود؛ بنابراین لازم است به‌جای آن‌که به‌طور مداوم توپ را در زمین غرب بیندازیم، در کشورها و سرزمین‌های‌مان، در سیاست، حکومت‌داری و کشورداری، از الگوهایی بهره بگیریم که همه را در کنار هم جمع می‌کند و عنصر یا عناصری را به حاشیه نمی‌راند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج