۶۲
۵۰۲۷
۵۰۲۷
پ

بايدها و نبايدهايي كه بايد از اين شيوه درماني سنتي بدانيد

حجامت براي كدام افراد خطرناك‌است؟

حجامت يكي از روش‌هاي درماني مكتب طب سنتي ايران است كه در كنار تجويزهاي دارويي و رعايت اصول «تدبير و تغذيه» طب سنتي ايران، براي درمان بيماري‌ها از سوي درمانگران و متخصصان طب سنتي تجويز مي‌شود.

بايدها و نبايدهايي كه بايد از اين شيوه درماني سنتي بدانيد

حجامت براي كدام افراد خطرناك‌است؟

حجامت يكي از روش ‌ هاي درماني مكتب طب سنتي ايران است كه در كنار تجويزهاي دارويي و رعايت اصول «تدبير و تغذيه» طب سنتي ايران، براي درمان بيماري ‌ ها از سوي درمانگران و متخصصان طب سنتي تجويز مي ‌ شود. اين شيوه درماني همواره يكي از پرحاشيه ‌ ترين موضوعات در حوزه سلامت و درمان كشورمان محسوب مي ‌ شود كه نه تنها ميان متخصصان طب مدرن و سنتي بلكه ميان درمانگران مكتب طب سنتي ايران نيز اختلاف نظرهاي زيادي به ‌ وجود آورده است. براي آشنايي بيشتر با اين شيوه درماني طب سنتي ايران با دكتر مهرداد كريمي، دستيار طب سنتي دانشگاه علوم پزشكي تهران و دانشجوي دكتراي طب سنتي دانشگاه تهران به گفت ‌ وگو نشستيم تا بيشتر با شيوه درماني حجامت و فوايد آن در درمان بيماري ‌ ها آشنا شويم.

۳ نکته ای که نمی دانستید!!!

حجامت يكي از شيوه ‌ هاي يداوي درماني در مكتب طب سنتي ايران است كه در كنار شيوه ‌ هاي ديگري چون ماساژ، زالودرماني و فصد به ‌ عنوان كاربردي ‌ ترين شيوه در درمان برخي بيماري ‌ ها از سوي متخصصان طب سنتي و در شرايطي خاص به بيماران توصيه و تجويز مي ‌ شود.

حجامت به ۲ صورت خشك و ‌ تر و بسته به نوع بيماري از سوي درمانگر براي بيمار تجويز مي ‌ شود. در حجامت خشك درمانگر تنها به ‌ وسيله بادكش كردن موضع مورد نظر به درمان بيمار مي ‌ پردازد درحالي ‌ كه در حجامت ‌ تر درمانگر علاوه بر استفاده از بادكش از تيغ نيز استفاده كرده و با چند خراش سطحي به اندازه ۱۵تا ۳۰ سي ‌ سي از بيمار خون مي ‌ گيرد.

حجامت در كنار شيوه ‌ هاي ديگر پاكسازي بدن مثل تجويز انواع ملين ‌ ها و معرق ‌ ها يكي از بهترين شيوه ‌ هاي پاكسازي عضو محسوب مي ‌ شود زيرا در اين شيوه به سادگي مي ‌ توان به سراغ موضع مورد نظر رفت و تنها همان عضو را بسته به نوع بيماري و ضرورت پاكسازي كرد.

تفاوت حجامت خشك و تر

به ‌ طور كلي حجامت در دو بخش حجامت با شرط و حجامت بدون شرط انجام مي ‌ شود. منظور از حجامت با شرط، همان حجامتي است كه در آن از تيغ استفاده مي ‌ شود و با خونريزي همراه است. اين حجامت در اصطلاح به حجامت ‌ تر نيز شناخته مي ‌ شود. از طرفي حجامت بدون شرط نيز حجامتي است كه تنها از بادكش استفاده مي ‌ شود و خونريزي در آن اتفاق نمي ‌ افتد. اين حجامت را در اصطلاح طب سنتي، حجامت خشك مي ‌ نامند كه هر يك از اين شيوه ‌ ها به ‌ عنوان يك شيوه درماني در طب سنتي براي درمان برخي بيماري ‌ ها ممكن است مورد استفاده قرار گيرد.

حجامت به تنهايي شفابخش نيست

منظور از حجامت در اينجا، حجامتي است كه تحت ‌ تأثير طب سنتي ايران از آن ياد مي ‌ شود. در طب سنتي ايران ۳ روش درماني وجود دارد كه براساس آن درمانگر به درمان بسياري از بيماري ‌ ها مي ‌ پردازد يا سلامت و تندرستي را در افراد حفظ مي ‌ كند. درمانگر براي اين كار از متدهاي «تدبير و تغذيه»، « تجويز ادويه يا داروهاي گياهي» و در نهايت« اعمال يداوي» كمك مي ‌ گيرد. حجامت در گروه اعمال يداوي طب سنتي ايران جاي دارد. البته بايد يادآور شويم كه بخش اعظم و حيطه اصلي درمان در طب سنتي ايران بر عهده تجويز ادويه و كاربردهاي «تدبير و تغذيه» ذكر شده است. چرا كه بيشتر متخصصان طب سنتي از اين دو شيوه بيشتر از اعمال يداوي مانند حجامت براي درمان استفاده مي ‌ كنند. در كتاب «خلاصه الحكمه» يكي از متون قديمي طب سنتي ايران نيز ذكر شده كه ۹ روش يداوي در طب سنتي وجود دارد كه متناسب با نوع بيماري، مورداستفاده قرار مي ‌ گيرد. از ميان اين شيوه ‌ ها مي ‌ توان به حجامت، فصد (رگ زدن)، ماساژ، زالودرماني اشاره كرد. اما در كشور ما برخي درمانگران بدون توجه به اصول طب سنتي ايران و تنها با آشنايي مقدماتي كه از طب سنتي ايران دارند، از حجامت براي درمان بسياري از بيماري ‌ ها استفاده مي ‌ كنند و ابتداسراغ اين شيوه درماني مي ‌ روند كه شيوه بسيار غلطي است. در عين حال افرادي نيز وجود دارند كه تصورشان از طب سنتي ايران همان حجامت است و وقتي براي درمان به متخصص طب سنتي مراجعه مي ‌ كنند فكر مي ‌ كنند بايد حتما حجامت شوند. درحالي ‌ كه پيش ‌ تر از حجامت بررسي ومعاينه وضعيت بيمار و تدبير و تغذيه و همين طور تجويز داروهاي گياهي در اولويت قرار دارد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج