۶۲۰۰۵۲
۵۰۰۳
۵۰۰۳
پ

تحلیل رای‌ الیوم از شکست تیلرسون در منطقه

دیدارهای رکس تیلرسون اینبار هم نتوانست شکاف میان متحدان منطقه ای آن را برطرف کند و احتمال به تعویق افتادن نشست شورای همکاری و تشدید اقدامات ازسوی ریاض و متحدانش برضد دوحه وجود دارد.

ایرنا نوشت: دیدارهای رکس تیلرسون اینبار هم نتوانست شکاف میان متحدان منطقه ای آن را برطرف کند و احتمال به تعویق افتادن نشست شورای همکاری و تشدید اقدامات ازسوی ریاض و متحدانش برضد دوحه وجود دارد.

روزنامه فرامنطقه ای رای الیوم در تحلیل روز سه شنبه نوشت:تلاش رکس تیلرسون وزیر امور خارجه آمریکا این بار نیز شکست خورد و نتواست برای بحران دیپلماتیک میان برخی اعضای شورای همکاری راه حل و روزنه خروجی پیدا کند همانطور که دیدار کوتاه و چند ساعته شیخ 'صباح الاحمد الصباح ' امیر کویت نتوانست به اهداف خود که اصلی ترین ان آماده سازی فضا برای تشکیل نشست شورای همکاری در موعد مقرر خود در اوایل دسامبر با حضور همه اعضای آن و حل اختلاف ها بود نایل شود چرا که خاندان سعودی مخالف حضور تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر در این نشست هستند.

این روزنامه می افزاید: تیلرسون به شکل جدی دلایل شکست تلاش های خود را در خلال نشست خبری مشترک با محمد بن عبدالرحمن ال ثانی وزیر خارجه قطر در دوحه توضیح داد و گفت که هیچ نشانه ای برای آمادگی دو طرف برای گفت و گو وجود ندارد.

عربستان که سردمدار محور چهار جانبه محاصره کننده قطر است فعلا حاضر با گفت و گو با قطر نیست و هنوز خواهان این است که دوحه به شروط آنها تن دهد و تسلیم شود و معتقد است که در طول ۲۰ سال گذشته با دوحه گفت و گو کرده و این کشور همچنان مسیر خود را پیش رفته است.

'عادل الجبیر' وزیر خارجه عربستان در نشست خبری مشترک با تیلرسون در ریاض گفت : چهار کشور محاصره کننده قطر در روزهای آینده بار دیگر با یکدیگر نشست خواهند داشت تا گام های بعدی را که درخصوص بحران با قطر بر خواهند داشت را با یکدیگر مشورت کنند.

رای الیوم در ادامه می نویسد: روزنامه عربستانی عکاظ روز گذشته به نقل از منابع مطلع از احتمال به تعویق افتادن نشست آینده شورای همکاری به مدت شش ماه خبر داد تا در این مدت راه حلی برای خروج از بحران دیپلماتیک در میان اعضای آن پیدا شود. روزنامه عکاظ از روزنامه های نزدیک به دولت عربستان است و این سوال مطرح می شود که پس از شکست خوردن میانجیگری های کویت و آمریکا چگونه می توان به راه حل دست یابند؟

محمد المسفر استاد علوم سیاسی دانشگاه قطر و از افراد نزدیک به دولت قطر روز گذشته در مقاله ای از دستپخت جدید عربستان و متحدانش نوشت و افزود: دولت های محاصره کننده قطر در حال آماده کردن دستپخت مهمی و حساسی برضد دوحه هستند.

این تحلیلگر درمقاله خود دولت اردن را مورد خطاب قرار داد و ازعبدالله دوم شاه اردن خواست که به تلاش های عربستان برای دعوت آن به این ضیافت که برضد قطر است پاسخ مثبت ندهد و همچنان بی طرف بماند.

رای الیوم می افزاید:ماهیت دستپختی که عربستان و متحدانش درحال آماده سازی آن بر ضد قطر هستند معلوم نیست؟ نمی دانیم که دستپختی سیاسی است مانند تشکیل یک شورای جدید جایگزین شورای همکاری که شامل چهار کشور عربستان، امارات، بحرین و مصر و نیز اردن و شاید مغرب باشد یا دستپختی نظامی برای تشکیل یک ائتلاف جدید که از ماموریت های آن مقابله با ایران و چه بسا دخالت نظامی در قطر است؟

بدون شک المسفر که از شخصیت های نزدیک به دولت قطر است از طرح چهار کشور محاصره کننده قطر بر ضد این کشور به طریقی آگاهی یافته است.

رای الیوم تحلیل می کند که زمانی که چهار کشور محاصره کننده قطر گفت و گو را رد می کنند و سعودی ها از تاخیر نشست شورای همکاری تا شش ماه دیگر سخن می گویند و منابع نزدیک به دولت قطر از دستپخت جدید عربستان و متحدانش برای قطر که بر آتش این بحران خواهد افزود،خبر می دهند بنابر این منطقه خلیج (فارس) یا کل خاورمیانه در شرایط حساسی قرار گرفته است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج