۶۲۰۱۳۰
۱ نظر
۵۰۰۱
۱ نظر
۵۰۰۱
پ

اختلاف قیمت ۱ تا ۳۰ میلیونی در بازار خودرو

بررسی‌ها نشان می‌دهد که ۹۰ درصد خودروهای داخلی، با اختلاف قیمت ۱ تا ۳۰ میلیون تومانی نرخ کارخانه و بازار روبرو است.

خبرگزاری مهر: بررسی‌ها نشان می‌دهد که ۹۰ درصد خودروهای داخلی، با اختلاف قیمت ۱ تا ۳۰ میلیون تومانی نرخ کارخانه و بازار روبرو است.

در حالی که بازار خودرو روزهای کم رونقی را سپری می کند اما قیمت خودروها در بازار همچنان رو به افزایش است. بر این اساس، افت آمار تولید خودرو در ماه های اخیر ، بسته ماندن پیش فروش اینترنتی برخی محصولات ، بدقولی خودروسازان در تحویل بموقع خودروهای پیش فروش شده و عدم فروش نقدی خودروسازان دربرخی مدل های پرفروش بازار، باعث برهم خوردن تعادل عرضه و تقاضای این محصولات شده و تفاوت قیمت کارخانه و بازار خودروها را در پی داشته است.

آنگونه که در گزارش صدا و سیما آمده است: مقایسه قیمت های نمایشگاه داران و آگهی های روزنامه و سایت های درج آگهی خرید و فروش خودرو اینترنتی نشان می دهد فاصله قیمت نمایندگی و بازار آزاد در برخی مدل های پرطرفدار ۵ تا ۱۰ میلیون تومان افزایش پیدا کرده است؛ اختلاف قیمتی که دربرخی مدل ها همچون پژو۲۰۰۸ به چیزی حدود ۳۰ میلیون تومان می رسد درحال حاضر قیمت کارخانه این مدل خودرو ۱۰۳ میلیون و ۹۹۰ هزارتومان است اما دربازار با قیمتی حدود ۱۳۲میلیون تومان خرید و فروش می شود.

این اختلاف قیمت در خودرو ساندرو استپ وی نیز دیده می شود. در حال حاضر خریداران ساندرو استپ وی اتوماتیک برای خرید این خودرو باید حدود ۶۲ میلیون و۶۰۰هزارتومان بپردازند در حالی که قیمت کارخانه آن ۵۵میلیون و ۷۰۰هزارتومان است؛ این در حالی است کهاین مساله درباره خودرو پرطرفدار پژوپارس با موتور tu۵ هم دیده می شود تا انجا که خریداران این خودرو باید اختلاف قیمت ۳ میلیون تومانی بازار و کارخانه را بپردازند.

این اختلاف قیمت در دیگر محصول ایران خودرو یعنی دنا هم دیده می شود و خریداران ناچارند این خودرو را ۵ میلیون تومان گرانتر از قیمت کارخانه خریداری کنند. این اختلاف قیمت ۴ تا ۵ میلیونی درباره ساندرو دنده ای و گیربکس اتوماتیک هم وجود دارد.

موضوعی که موجب شده است بسیاری از خریداران، خودرو را به امید کسب سود از خودروسازان داخلی خریداری و به قیمت بالاتری در بازار آزاد عرضه کنند. کارشناسان بازار معتقدند پشت پرده این اختلاف قیمت دلالانی هستند که باهماهنگی شرکت های خودروساز فعالیت می کنند.

در حالی که خودروسازان داخلی موظف هستند محصولات خود را با قیمت مصوب شورای رقابت بفروشند اما اختلاف قیمت کارخانه و بازار نرخ های مصوب شورای رقابت را بی اثر کرده است. اگرچه رئیس شورای رقابت یکی از اهداف این شورا در تعیین قیمت خودروها را حمایت از مصرف کنندگان اعلام کرده است اما درحال حاضر تنها کسی که از قیمت های مصوب منتفع نمی شود مصرف کننده نهایی است.

در چنین اوضاع و احوالی برخی کارشناسان معتقدند تنها راه از بین بردن فاصله قیمت کارخانه و بازار خودروها، افزایش تولید این محصولات و ایجاد تعادل عرضه و تقاضا است. به گفته این کارشناسان باید فاصله‌ قیمت کارخانه و بازار خودروها از بین برود تا انگیزه‌های موجود برای دلالی و واسطه‌گری در این بازار حذف شود و تنها مصرف‌کنندگان واقعی برای خرید خودرو از خودروساز اقدام کنند.

تا حل شدن مشکلات تولید و بالا رفتن آمار تولید خودروسازها به نظرمی رسد آنچه می تواند تا حدودی مصرف کنندگان را حمایت کند نظارت بربازار وسروسامان دادن به این بازار تقریبا رهاشده، است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • جوان قدیم

      آقایون خودرو ساز تااقای وزیر پشت شماست بتازونینگوربابای ما ازمن گفتن بود وقت رو غنیمت بدونیدممکن زود دیربشه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج