۶۲۰۴۰۰
۵۰۰۱
۵۰۰۱
پ

«فتنه‌‌ سازی» برای برائت از اتهام اقتصاد؟!

ماشین فتنه‌سازی دلواپسان فعالیت خود را در فضای اقتصادی آغاز کرد. برای جریانی از دلواپسان واژه فتنه به دستاویزی برای تخریب رقیب اصلاح‌طلب تبدیل شده است.

روزنامه آرمان- مطهره شفیعی: ماشین فتنه‌سازی دلواپسان فعالیت خود را در فضای اقتصادی آغاز کرد. برای جریانی از دلواپسان واژه فتنه به دستاویزی برای تخریب رقیب اصلاح‌طلب تبدیل شده است.
در واقع این تصور نمی‌رفت که واژه فتنه به بهانه‌ای برای متهم‌کردن رقیب سیاسی در بسیاری از حوزه‌ها تبدیل و از معنای اصلی دور شود. اردیبهشت ۹۲ بود که روحانی متوجه برنامه دلواپسان برای تخریب رقیب با سوءاستفاده از واژه «فتنه» شد و در جمع دانشجویان دانشگاه آزاد به آن اشاره کرد و گفت: خیلی از مسائل را صلاح نمی‌بینم در این مقطع بازگو کنم. هشدار روحانی مورد توجه دلواپسان قرار نگرفت و آنها در مسیر تفرقه‌افکنی بارها از واژه فتنه استفاده کردند.
عقلای اصولگرایان و اتهام‌زنی دلواپسان
جالب آنجاست که عقلای اصولگرا نیز به انتقاد شدید از سوءاستفاده از واژه فتنه پرداختند و طیف دلواپس را از به‌کاربردن این کلمه برای تخریب رقیب برحذر داشتند. محمدرضا باهنر، دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین و از چهره‌های تاثیرگذار در جریان اصولگرایی، در تیرماه ۹۴ تاکید کرد: «من رئیس دولت اصلاحات را جزو سران فتنه نمی‌دانم و اگر بخواهد به نظام بازگردد، كوتاهی‌هایش در سال ٨٨ را باید جبران كند.» او احترام بزرگان طیف رقیب را حفظ کرد، چنان‌که وقتی از او سوال شد که چگونه باید جبران کند، پاسخ داد: «خودش می‌داند»؛ یعنی به خود اجازه تعیین تکلیف برای یکی از سران جریان اصلاح‌طلب را نداد که نشات‌گرفته از تجربه و اخلاقمداری باهنر است.
ابتکار دستگاه فتنه‌ساز دلواپسان
دلواپسان اصولگرا از سوی عقلای اصولگرایی به‌خاطر رفتارهای تفرقه‌افکنانه مورد بازخواست و سرزنش قرار گرفته بودند؛ بنابراین فاز هجمه به رقیب با رمز فتنه سیاسی را تغییر داده و پروژه جدیدی به نام فتنه اقتصادی را آغاز کردند. به‌عنوان نمونه، دوشنبه گذشته ابراهیم اصغرزاده، از فعالان سیاسی اصلاح‌طلب، به‌ایلنا گفت: «دولت با چالش‌های اقتصادی جدی روبه‌روست؛ ارزش پول ملی در غیاب اقتصاد مولد و بی‌ثباتی ناشی از تحریم‌های مجدد آمریکا در معرض سقوط آزاد قرار دارد و این خطر وجود دارد که یک جهش بزرگ در برابری ارزش ریال و دلار صورت گیرد. زمانی که بیکاری و فقر فراگیر شود و قدرت خرید مردم به‌شدت کاهش پیدا کند، با اعتراضات اجتماعی مواجه خواهیم گردید که دیگر به وعده‌های سرخرمن هیچ‌کس اعتماد نخواهند داشت.»
یا در بخش دیگری اظهار داشت: «وظیفه مبرم نظام در شرایط فعلی خارج‌کردن عرصه‌های سیاسی و فرهنگی از فضای امنیتی، خشکاندن زمینه‌های تحقیر و تبعیض میان آحاد شهروندان در بهره‌گیری از فرصت‌ها، بازگرداندن نظم و دیپلیسین به اقتصاد ملتهب، شفاف‌سازی حوزه‌های خاکستری و زیرزمینی اقتصاد و کوتاه‌کردن دست گنگ‌ها و تبهکاران اقتصادی است. مشکلاتی که به‌دلیل طبیعت غیرقانونی این قبیل فعالیت‌ها به وجود می‌آید، باعث به هدر رفتن منابع در سطح ملی و ایجاد اختلال و انحراف قطعی در اجرای قانون، پایه‌گذاری اقتصاد مولد، و ایجاد مانع در راه کارآمدسازی سیستم می‌شود.»
این اظهارات اصغرزاده از موضع یک آگاه به مسائل اقتصادی با رویکرد سیاسی بیان شده و مشخص است که هدف از طرح آن، کمک به دولت برای رفع موانع اقتصادی و یادآوری تبعات بی‌توجهی به‌این مقوله است، اما دلواپسان که ‌این روزها گویی بیکار هستند و به‌خاطر رفتارهای برخی حامیان خود مانند بقایی که با زنبیل به دادگاه می‌رود، تحت فشار قرار دارند، این اظهارات را به‌عنوان ماده اولیه به دستگاه «فتنه‌ساز» خود وارد کردند و محصول ارائه‌شده چنین بود که اصغرزاده متهم به «فتنه اقتصادی» شود!
سایت مشرق در تشریح این ابتکار و نوآوری دلواپسانه نوشت: «این نگاه ظاهرا بدبینانه اما قابل اثبات به آقای اصغرزاده اما به‌این دلیل است که اولا جریانی این روزها و سال‌های اخیر به فکر مساله تقبیح دروغ و فساد و البته ذکر «بحران اقتصادی در ایران» افتاده که خود مستظهر به ‌این مقولات است و البته در صدر هم قرار دارد، چه ‌اینکه همه می‌دانند مقوله مهمی مثل دروغ بزرگ تقلب در سال ۸۸، دروغ املاک نجومی، دروغ هزاران بورسیه غیرقانونی و غیره آتش‌هایی بودند که تماما از معبد اصلاحات خارج شدند.
در باب فساد نیز جریان خاص در حالی ژست ضد فساد گرفته است که افکار عمومی هنوز پرونده شهردار اسبق تهران، پرونده شهرام جزایری و پول‌هایی که به اصلاح‌طلبان داد، پرونده کرسنت، پرونده رانت یک وزارتخانه در دولت یازدهم، پرونده پول‌های دریافتی ستاد فتنه از خارج از کشور در سال ۸۸ یا همین اخیرا پرونده دستگیری برادر معاون اول رئیس‌جمهور را از یاد نبرده‌اند.» رمز فتنه جدی در این توضیحات فاش شد و آن هم دلواپسی‌ها از پرونده بقایی، آنچه درباره پول نفت در دولت احمدی‌نژاد مطرح است، پرونده رئیس‌جمهور دولت دهم و... است. دلواپسان عادت دارند برای پوشاندن خطاها و تخلفات خود به اتهام‌زنی به رقیب در همان موضوع بپردازند که امر جدیدی نیست و سال‌هاست که این رویه را دنبال می‌کنند.
اذعان به فتنه‌گری اصولگرایان!

جالب اینجاست در حالی ماشین «فتنه‌سازی» اصولگرایان دلواپس فعالیت خود را ادامه می‌دهد که باهنر در سال ۸۹ تاکید کرده بود: «فتنه آینده که در حال اوج‌گیری است، فتنه‌ای است که می‌خواهد از درون اصولگرایی درآید و بگوید اصولگراست، اما حوزه‌های علمیه و شریعت را قبول ندارد. این فتنه عظیم در حال شکل‌گیری است؛ بیان مکتب ایرانی و تفکر لیبرال در مسائل فرهنگی در همین راستاست.» اگر به رفتار طیفی که باهنر به آن اشاره داشت، دقت شود، نشانه‌هایی از اقدامات این جریان مشهود است، مانند اظهارات بقایی پس از دادگاه که سبب شرمندگی جریان اصولگرایی شد، چرا که ‌این جریان سیاسی در انتخابات‌های ۸۴ و ۸۸ حامی دولت احمدی‌نژادی بودند که بقایی معاون آن بود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج