جاباما
۶۲۰۷۶۱
۵ نظر
۵۳۳۲
۵ نظر
۵۳۳۲
پ

دنا پلاس EF۷؛ این مرکب مجهز!

اوایل دهه ۸۰ شمسی بود که «سمند» به عنوان نخستین خودرو ظاهرا ملی روانه خیابان های کشور شد. این محصول که در واقع همان پژو ۴۰۵ با اندکی تغییرات در ساختار کلی محسوب می شد، از لحاظ ظاهری شبیه به فولکس واگن پاسات B۵ و برخی دیگر از محصولات آلمانی (مثل مرسدس بنز C کلاس W۲۰۲) طراحی شده بود.

هفته نامه خودرو امروز: اوایل دهه ۸۰ شمسی بود که «سمند» به عنوان نخستین خودرو ظاهرا ملی روانه خیابان های کشور شد. این محصول که در واقع همان پژو ۴۰۵ با اندکی تغییرات در ساختار کلی محسوب می شد، از لحاظ ظاهری شبیه به فولکس واگن پاسات B۵ و برخی دیگر از محصولات آلمانی (مثل مرسدس بنز C کلاس W۲۰۲) طراحی شده بود.

در این سال ها نخسه های متفاوتی از این خودرو روانه بازار شد. تمامی نسخه های عرضه شده مثل LX, SE، سورن سریر و... شباهت بسیار زیادی به نمونه اصلی داشتند و این خودرو هنوز هم با همان ظاهر قدیمی روی خط تولید ایران خودرو قرار دارد. اما پس از سمند، رانا را به عنوان خودرویی بر پایه پژو 206 صندوقدار و در نهایت «دنا» را داشتیم که این خودرو از نظر ساختار کلی باز هم شباهت بسیاری به همان سمند فقید (و به تبعیت از آن، 405) دارد. ولی دنا با وجود ویژگی هایی مثل ظاهر مدرن تر، کیفیت ساخت بالاتر و در نهایت امکانات گسترده تر، توانست تاوان ظاهر قدیمی و نسبتا تکراری سمند را پس بدهد و با جود قیمت بالا، به فروش خوبی برسد. اما از همان ابتدای عرضه، بسیاری از کارشناسان از برخی نکات دنا مثل نمای جانبی و نبود برخی امکانات (در خودرویی که کباده امکانات را بر دوش می کشد) اندکی ناراضی بودند؛ به همین خاطر ایران خودرو مجددا دست به کار شد تا نسخه فیس لیفتی بر پایه بهترین محصول ملی خود را با نام «دنا پلاس» خلق کند.

طراحی ظاهری متفاوت نسبت به قبل

براساس اطلاعاتی که از شرکت ایران خودرو منتشر شده، دنا و دنا پلاس از حیث ابعاد کلی بدنه تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند اما در دناپلاس به جزییات طراحی توجه بیشتری شده است. درواقع زمانی که دنا به خیابان ها آمد، شباهت نمای کناری آن به دیگر اعضای خانواده سمند (خصوصا پروفیل درها و کلاف شیشه ها) برای برخی از افراد چندان خوشایند نبود اما این موضوع در دنا پلاس به کلی حل شده است.
دنا پلاس EF7؛ این مرکب مجهز!

در دنیا معمولی خط کمر خودرو از انتهای خط پُف گلگیر جلو شروع شده و به صورت کاملا افقی (دقیقا مثل خط کمر سمند) با رسیدن به گلگیر عقب تمام می شود. اما در اینجا خط کمر از بالاتر شروع شده و با یک زاویه ملایم تا میانه های گلگیر عقب ادامه می یابد. کلاف پنجره درها نیز به یک فریم سراسری استیل مزین شده اند و به غیر از این، ستون C و لچکی درهای عقب دچار تغییرات شده است.

در دنا و دنا پلاس از رینگ های آلومینیومی 15 اینچ استفاده می شود که البته پیش تر دنای ساده با رینگ های 5 پره اروندی نیز قابل سفارش بود، اما در حال حاضر نمونه 12 پره روی هر دو خودرو قرار می گیرد. همچنین آینه های جانبی جدیدتری روی دنا پلاس نصب شده، به جای آنتن کوتاه جلوی سقف (مشترک در دنا، سمند، پارس و...) از آنتن کوسه ای در قسمت انتهایی سقف استفاده و دستگیره های مدرن (مشهور به آسان بازشو) روی درهای آن جا خوش کرده اند.
دنا پلاس EF7؛ این مرکب مجهز!

در بخش جلو، هر چند که کلیات طراحی مثل جلوپنجره، سپر و در موتور تغییرات چندانی نداشته اند اما در دنا پلاس از چراغ های جدیدتر و جذاب تر استفاده شده است. درواقع چراغ های جلوی این خودرو مجهز به نئونِ روشن در طول روز (DRL) بوده و همچنین برای راهنما ازLED استفاده شده است که در مجموع گرافیک بهتری را برای این خودرو میسر می سازد. در عقب اما تغییرات خودرو چندان گسترده نبوده و تنها به استفاده از یک جفت چراغ خطر با گرافیکی بهتر، بسنده شده است.

فضای داخلی مدرن تر و مجهزتر

زمانی که دنا معرفی شد، بسیاری از افراد طراحی دکوراسیون داخلی آن را به هیوندای سوناتا YF تشبیه می کردند و به همین خاطر داشبورد این خودرو به «داشبورد سوناتایی» مشهور شد. چیدمان و آرایش داخل کابین دنا پلاس نیز تفاوت چندانی با دنای ساده نداشته و مهم ترین وجه تمایز این خودرو، وجود سانروف برقی دوحالته در دنا پلاس است. غربیلک فرمان چهارشاخه با لوگو اسب ایران خودرو، دربرگیرنده دکمه های کنترل سیستم صوتی (در سمت چپ) و کروز کنترل (در سمت راست) است ه البته این شرکت از قابلیت تنظیم تلسکوپی و روکش پلاستیک فشرده برای فرمان دنا پلاس بهره گرفته است. پشت آمپر خودرو با ۴ نشانگر دایره شکل (۲ نشانگر کوچک برای بنزین و دمای آب و ۲ نشانگر بزرگ برای سرعت سنج و دورشمار موتور) و نورپردازی سفید و آبی در پشت غربیلک نقش بسته و همچنین یک نمایشگر دیجیتال مربوط به سیستم مالتی پلکس خودرو در وسط کیلومتر شمار و دورشمار قرار دارد که نشانگر خطاها، کارکرد، اطلاعات کامپیوتر سفری، باز و بسته بودن هر یک از درها (به تفکیک) و... است.
دنا پلاس EF7؛ این مرکب مجهز!

کنسول میانی خودرو با شمایلی شبیه به یک مثلث وارونه دربرگیرنده پنل سیستم صوتی و پکیج مدیریت سیستم تهویه مطبوع خودرو است. ایران خودرو برای دناپلاس از نمایشگری لمسی با رهیاب ماهواره ای و هندزفری بلوتوث استفاده کرده که سیستم صوتی این خودرو با وجود ۴ بلندگو و ۲ تیوتر، کیفیت صدای قابل قبولی (یک سر و گردن بالاتر از دیگر محصولات این برند) را به شما ارائه می کند.

همچنین در این نمایشگر می توانید از دوربین دنده عقب خودرو به همراه خطوط هدایتی دنده عقب و البته سیگنال های سنسور پارک برای موارد ضروری استفاده کنید. سیستم تهویه مطبوع نیز با پنل کنترلی دیجیتالی، قابلیت تنظیم دمای کابین به صورت اتوماتیک را دارد اما سرمای کمپرسور در اکثر محصولات جدید این شرکت (شامل دنا پلاس، دنا، سمند، پارس و...) آنطور که باید چشمگیر نیست. روی کنسول نیز با 2 جالیوانی، اهرم تعویض دنده، فندک و... مواجه هستیم.

جای خالی برخی امکانات

دنا پلاس برای استارت از سوییچ ساده استفاده می کند و نبود امکانی مثل سوییچ هوشمند و استارتر کیلس، یک ضعف در خودرویی که کباده امکانات را بر دوش می کشد، محسوب می شود. همچنین صندلی های این خودرو با روکش مخمل، هر چند که از فرم تازه تری نسبت به دنا بهره می برند و صندلی های جلو از تنظیمات کاملا برقی (۸ حالته) برخوردارند، اما جای خالی گرمکن نیز در این مجموعه حس می شود. سانروف خودرو نیز به صورت برقی از پنل کنترلی قرار گرفته در سمت جلویی سقف در دو حالت باز می شود که البته اندازه پنجره آن چندان بزرگ نیست.
دنا پلاس EF7؛ این مرکب مجهز!

خودروی ملی با موتور ملی

همان طور که در بالاتر گفته شد، دنا پلاس و دنا همچون سمند از پلتفرمی مشترک با پژو 405 بهره می برد که البته در دو خودروی جدیدتر، این پلت فرم با اندکی اصلاحات مواجه شده است. این دو خودرو با پیشرانه EF7 یک سوز بنزینی روانه بازار می شوند اما خبرها حاکی از این است که به زودی دناپلاس با پیشرانه EF7 توربویی که روی سورن ELX قرار می گیرد نیز به فروش خواهدرسید که البته بهتر است ایران خودرو پیش از عرضه این نسخه، برخی از مشکلات موتور توربو EF7 (مربوط به داغ شدن در مناطق گرمسیر، هوزینگ توربو و...) را حل کند. موتور ملی نصب شده روی دنا پلاس با وجود حجم دقیق 1.646 سی سی و اینکه به خاطر اعشار 46 صدم باید به عدد قبل گردشده و آن را 1.6 لیتری بنامیم، با حجم 1.7 لیتر شناخته می شود و از سیستم زمان بندی متغیر باز و بست سوپاپ ها (CVVT) بهره می برد. از این رو موتور 4 سیلندر خطی 16 سوپاپ مذکور بیشینه توانی معادل 115 اسب بخار و حداکثر گشتارو 157 نیوتن متر را به شما ارائه می کند که هر کدام از این اعداد به خاطر تفاوت برنامه ریزی ECU، 2 واحد بیشتر از سمند EF7 تک سوز هستند.
دنا پلاس EF7؛ این مرکب مجهز!
دنا پلاس EF7؛ این مرکب مجهز!
جعبه دنده 5 سرعته دستی این خودرو با وجود کلاچ نرم (رگلاژ اتومات روغنی) هر چند که عملکرد خوب و راحتی دارد اما برای رقابت با برخی محصولات چینی مثل (جک J5، خانواده H300 و H200 برلیانس و...) جای خالی نسخه گیربکس اتوماتیک دنا پلاس در خط تولید ایران خودرو حس می شود. البته هر چند که به نظر می رسد این جعبه دنده کاملا مشابه نمونه مورد استفاده روی سمند EF7 است، اما در تست شتابی که بین دنا پلاس و سمند EF7 برگزار شد، موتور دنا زودتر از سمند دور می گرفت که این موضوع خبر از کوتاه تر بودن ضرایب دنده های دنا پلاس نسبت به سمند است. همچنین هر چند که براساس اطلاعات وب سایت ایران خودرو، شتاب صفر تا 100 سمند EF7 تک سوز 1.5 ثانیه سریع تر از دنا پلاس است، اما در تست های عملی سمند اندکی کندتر از دنا ظاهر می شود.

سواری

دنا از نظر عایق بندی خودرو بسیار بهتری از خانواده سمند، پارس و ۴۰۵ است که البته برای یک خودرو با اختلاف قیمت ۱۰ الی ۲۰ میلیون تومان نسبت به موارد گفته شده، چندان دور از ذهن نیست. همچنین صندلی های این خودرو ارگونومی و راحتی خوبی دارند اما مسئله اینجاست که به خاطر داشبورد بزرگ تر و صندلی های حجیم تر، اندکی از فضای داخلی دنا و دنا پلاس کاسته شده و به طور کلی خانواده دنا فضای داخلی بسته تری نسبت به سمند دارند. همچنین با توجه به اینکه دنا پلاس از سانروف بهره می برد، فضای سر سرنشینان این خودرو اندکی محدود تر از دنای ساده است.

دنا پلاس از حیث سواری و میزان کوبش های تعلیق شباهت بسیار زیادی به دیگر اعضای خانواده پلت فرم پژو 405 دارد اما هندلینگ و پایداری این محصول به ویژه بر سر پیچ های تند جاده بهتر از پارس، سمند یا 405 است و البته وجود ترمزهای دیسکی عقب به همراه سیستم های ABS و EBD نیز در ایمن تر شدن سواری این خودرو تاثیر بسزایی دارد.

جمع بندی

در مجموع باید گفت که تولید محصولی مثل دنا پلاس یک اتفاق خوب در صنعت خودروسازی ما به شمار می رود، تا در بین محصولاتی که سال هاست روی خط تولید خودروسازان داخلی دارند، خریداران بتوانند یک خودرو نسبتا متفاوت و مدرن تر از برند ملی خریداری کنند. اما مسئله اینجاست که برچسب قیمت ۴۸ میلیون تومانی این خودرو، آن هم در شرایطی که بهتر بود دنیا و دنا پلاس به عنوان جایگزینی برای سمند و با اختلاف قیمت نه چندان بالا عرضه شوند، اندکی قابل تامل است. با این حال و در شرایط این روزهای بازار، دنا پلاس یکی از بهترین گزینه های بازار ۵۰ میلیون تومانی به شمار می رود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ناشناس

      کجای این ماشین ظاهری متفاوت وکیفیت تغیر کرده داره که ما نمیبینیم با این ماشینای عقب افتاده

    • بدون نام

      به خاطر چند تا اپشن و یکم فقط یکم تعلیق نرم تر باید بیست میلیون بیشتر از سمند داد ؟ چرا گیربکس اشغال پژو رو عوض نمیکنند اتومات جاش بزارن با این پول باید ماشین اتومات باشه

    • بدون نام

      دوستان عصبی نشید صنعت خودرو سازی کشور ما فقط برا چاپیدن خلق شده وگرنه اگر هدف رفاه و امنیت مردم بود بعد 20 سال پرایدو 21 میلیون نمیفروختن!...

    • بدون نام

      من میخام ماشین ها رو به داخل کشور هم صادر کنند..
      منظورم اینه به همون قیمت صادراتی به مردم مملکت خودمون بفروشند

      بی انصافای قاتل
      لطفا بزارین

    • بدون نام

      البته نباید وضعیت کلی اقتصاد کشور رو ندیده گرفت تحریم ها بیشتر از همه رو صنعت خودرو تاثیر داشت و چندین سال این صنعت رو تعطیل کرد و به عقب راند و هر وقت این صنعت خواسته یه تکونی بخوره یه اتفاقی مثل تحریم وضعیتو بدتر کرده

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج