۶۲۰۸۸۲
۵۰۲۷
۵۰۲۷
پ

همه عددها و رکوردهای جالب تاریخ دربی

به بهانه هشتاد و پنجمین دربی پایتخت ، کلیه رکوردداران ، تاریخ سازان و تاثیرگذاران تاریخ دربی مورد بررسی قرار گرفته است.

وبسایت نود: دو تیم پرسپولیس و استقلال پنچشنبه چهارم آبان برای هشتاد و پنجمین بار به مصاف هم می روند.

در هشتاد و چهار دیدار قبلی ، استقلال صاحب ۲۵ پیروزی شده و پرسپولیس نیز ۲۰ بار طعم برد را چشیده است.اما تقابل دو غول پایتخت ۳۹ بار مساوی شده که نتیجه تساوی ۱-۱ با ۱۹ بار تکرار، پر تکرارترین نتیجه تاریخ این بازی است. شایان ذکر است که ۶ دربی پیاپی از دربی ۶۲ تا ۶۷ با این نتیجه به پایان رسید.

بهترین عملکرد یک تیم در یک مقطع به پیروزی دربی ۳ تا ۶ استقلال بر می گردد که با ۴ برد پیاپی رکورددار تاریخ دربی است.هر چند که از این ۴ پیروزی ۲ پیروزی با رای فدراسیون فوتبال بود.هر دو تیم در بدترین عملکرد تاریخشان در دربی ، سابقه ۱۰ دربی بدون برد را دارند.پرسپولیس از دربی ۳۲ تا ۴۱ موفق به پیروزی برابر استقلال نشد.استقلال نیز بعدها این رکورد را تکرار کرد و از دربی ۷۴ تا ۸۳ برابر رقیب دیرینه ناکام بود.

قاطعترین پیروزی تاریخ دربی را پرسپولیسیها رقم زدند. دربی تاریخی شهریور ۵۲ که با برتری ۶ گله قرمزها به پایان انجامید بهترین بردی است که تیمی در دربی تجربه کرده این شهرآورد به همراه دربی ۸۲ که با پیروزی ۴-۲ پرسپولیس به پایان رسید.پر گل ترین دربیهای تاریخ هستند. بهترین بازگشت تاریخ دربی را هم پرسپولیسیها رقم زدند و توانستند در مدت ده دقیقه با ۱۰ بازیکن باخت ۲-۰ را به پیروزی ۳-۲ تبدیل کنند.

مرحوم صفر ایرانپاک با ۷ گل زده بهترین گلزن تاریخ این رقابت است از جمله گلزنان شاخص دیگر این دیدار باید به همایون بهزادی و ایمون زائد اشاره کرد که تنها بازیکنانی هستند که موفق به هت تریک در این بازی شدند.به جز این گلزنان ، ۳ گلزن سابقه گلزنی در ۳ دربی پیاپی را دارند. فرهاد مجیدی ، مهدی هاشمی نسب و صفر ایرانپاک بازیکنانی هستند که در این زمینه رکورددارند.مهدی هاشمی نسب به همراه شاهرخ بیانی و غلام فتح ابادی سابقه گلزنی برای هر دو تیم در دربی را دارند.

سریعترین گل دربی را علی سامره در ثانیه ۴۸ دربی رفت لیگ دوم که در تبریز برگزار می شد به ثمر رساند. دیرترین گل را هم استقلالیها زدند. گل دقیقه ۱۰۷ اسماعیل شریفات دیرترین گل تاریخ این مسابقه است که در وقت اضافه دربی جام حذفی در سال ۱۳۹۰ به ثمر رسید.اما دیرترین گل در وقت قانونی سهم پرسپولیسهاست که در دربی رفت لیگ پانزدهم در دقیقه ۹۵ توسط جری بنگستون زده شد.معمولا دقایق آخر دربی آبستن حوادث زیادی بوده و دقیقه ۸۷ با ۸ پر گل ترین دقیقه این رقابت است.

دربی پایتخت به سبب حساسیت بالا اکثرا کم گل از آب درآمده و حتی سابقه داشته ۴۰۵ دقیقه از دربی ۷۴ تا دربی ۷۹ هر دو تیم در گلزنی ناکام باشند.اما طولانی ترین زمانیکه تیمی در دربی گل نزده متعلق به استقلال است که به مدت ۵۴۷ دقیقه از دقیقه ۳۶ دربی ۴۰ ( مرداد سال ۷۴ ) تا دقیقه ۴۳ دربی ۴۵ ( فروردین ۷۸) موفق به گلزنی نشد.

جوانترین گلزن تاریخ شهرآورد حسن روشن است که در زمانیکه در دربی خرداد ۵۳ تک گل پیروزی بخش تیمش را به ثمر ساند بر اساس شناسنامه کمتر از ۱۹ سال سن داشت.

مسن ترین گلزن هم کریم باقری است که دربی ۶۸ با یک ضربه مهار نشدنی هم نوار تساوی ۱-۱ متوالی دربی را پاره کرد و هم با ۳۶ سال سن مسن ترین گلزن تاریخ این دیدار شد

بازیکنان زیادی در تاریخ دربی حضور داشتند که پس از گذشت سالها رکورد علی پروین با ۲۰ بازی در تاریخ دربی دست خورده باقی مانده است .چهره های شاخص دیگری نیز رکوردهای جالبی را به نام خود ثبت کرده اند. علی جباری با ۷ پیروزی در دربی رکورددار بردن در این بازی است. به جز این جباری با ۱۱ بار کاپیتانی رکورددار کاپیتانی در این بازی است.دیگر رکورددار این بازی اکبرکارگر جم است که سابقه بازی در ۱۵ شهرآورد متوالی را دارد. مجتبی جباری از استقلال و حمید استیلی از پرسپولیس با ۱۰ دربی بدون شکست چهره های شکست ناپذیر تیمشان در دربی هستند البته احمدرضا عابدزاده که سابقه حضور در هر دو تیم را دارد در ۱۳ دربی که حضور داشته هیچ گاه بازنده از زمین خارج نشده شکست ناپذیرترین چهره تاریخ بازی است. این دروازه بان با ۸ کلین شیت رکورددار کلین شیت در دربی نیز به شمار می آید.مرحوم ناصر حجازی با ۱۶ بار محافظت از دروازه استقلال با سابقه ترین دروازه بان تاریخ این بازی است.

در بین مربیان ، علی پروین با مربیگری در ۲۵ دربی رکوردداراست هر چند که این مربی ۲ بار نیز به عنوان مدیر فنی در کنار راینر زوبل تیم محبوبش را هدایت کرده است . منصور پورحیدری با ۷ پیروزی در دربی بیش از هر مربی دیگری طعم برد را در این دیدار چشیده است. امیر قلعه نویی یکی از خاص ترین مربیان تاریخ این مسابقه است.تعداد مساوی زیادی در پرونده دربیهای این مربی دیده می شود که این امر باعث شده این مربی همزمان دو رکورد خوب و بد را به نام خود ثبت کند.قلعه نویی پس از شروع خوب که با چند برد همراه بود دربیهای متعددی را با نتیجه مساوی تجربه کرد ولی شکست ناپذیر باقی ماند تا اینکه در دو شهرآورد آخرش طعم تلخ شکست را چشید. با این اوصاف این مربی با ۱۲ دربی پیاپی نباختن رکورددار تاریخ داربی است از طرف دیگر این مربی با پیروز نشدن در ۹ دربی متوالی در این زمینه نیز رکورددار است.

رکورد مسن ترین مربی تاریخ دربی به مانوئل ژوزه با ۶۶ سال سن تعلق داشت که در این دربی وینفرد شفر با ۶۷ سال این رکورد را از آن خود خواهد کرد.

داوری و مسایل انضباطی از سوژه های همیشه داغ دربی بوده تاکنون در تاریخ این رقابت ۴ دربی نیمه کاره مانده است.حساسیت بالای این دیدار باعث شده بود تا ۱۴ سال پیاپی داوران این دیدار خارجی باشند.محسن ترکی با ۷ قضاوت رکورددار تاریخ این بازیهاست.هر چند که تاکنون چندین داربی با جنجال و درگیری و محرومیت به پایان رسیده ولی خشن ترین دربی از نظر تعداد کارت زرد دربی برگشت فصل ۱۳۷۷-۷۸ بود که با ۳ کارت قرمز و ۷ کارت زرد به پایان رسید.

حال باید دید در دربی ۴ آبان ۱۳۹۶ کدام یک از این رکوردها دست نخورده می مانند و کدام یک دچار تغییر می شوند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج