۶۲۰۹۷۷
۲ نظر
۵۰۰۵
۲ نظر
۵۰۰۵
پ

خیز ریاض به‌ سوی اصلاحات با فرمان «بن‌ سلمان»

روزنامه شرق نوشت: «ما به سمتی می‌رویم که قبلا در آن قرار داشتیم، کشوری که آغوشش به سمت تمام ادیان و دنیا باز است»؛ این بخشی از سخنان «محمد بن‌سلمان»، ولیعهد تازه‌کار عربستان است که آرزو‌های زیادی برای ریاست در سر دارد.

روزنامه شرق نوشت: «ما به سمتی می‌رویم که قبلا در آن قرار داشتیم، کشوری که آغوشش به سمت تمام ادیان و دنیا باز است»؛ این بخشی از سخنان «محمد بن‌سلمان»، ولیعهد تازه‌کار عربستان است که آرزو‌های زیادی برای ریاست در سر دارد.
ولیعهد عربستان در نشست ابتکارات سرمایه‌گذاری در ریاض، گفت که عربستان سعودی به اسلام متعادلی که آغوشش برای تمام ادیان باز است، رو خواهد کرد. این سخنان پس از یک‌سری تحولات جدید در این کشور بیان می‌شود؛ تحولاتی از‌جمله صدور اجازه رانندگی برای زنان.
بن‌سلمان بر این باور است که کشورش به ریشه‌کن‌کردن افکار افراطی خواهد پرداخت؛ مسیری که پیش‌از‌آن عربستان در آن قرار نداشته است. ولیعهد جوان سعودی که به گفته بسیاری از تحلیلگران به‌زودی بر مسند پادشاهی می‌نشیند، در این نشست بارها تکرار کرد که «بدون ایجاد یک قرارداد اجتماعی میان شهروندان و دولت، پیشرفت اقتصادی و تغییرات آن شکست خواهد خورد. او ادامه داد: «باید به کودکان یک زندگی اجتماعی داد، سرگرمی و تفریح باید برای کودکان فراهم باشد. اکنون آنها کسل و بی‌حوصله‌اند. یک زن باید بتواند خودش تا محل کارش رانندگی کند. بدون این تغییرات ما شکست خواهیم خورد، همه این را می‌دانند؛ مگر مردمان شهرهای کوچک که آنها هم یاد خواهند گرفت».
در جریان این نشست سلمان از اعتماد به نسل جدید این کشور برای دوران پس از وابستگی عربستان به نفت سخن گفته و از‌جمله به بهره‌گیری کشورش از انرژی خورشیدی اشاره کرده است. او گفته است: «۷۰ درصد جمعیت کشور زیر ۳۰ سال دارند. اجازه نمی‌دهیم که ۳۰ درصد عمر آنها در صف مبارزه با افکار افراطی تلف شود».
این گفته‌های ولیعهد عربستان یک ماه پس از آن مطرح شده که پادشاه عربستان برای نخستین بار اجازه رانندگی زنان را صادر کرد. فرمان جدید پادشاه عربستان درباره رانندگی زنان، در امتداد برنامه‌ اصلاحات در عربستان با نام «چشم‌انداز ۲۰۳۰» صادر شده که ولیعهد این کشور، محمد بن‌سلمان، برای مدرن‌کردن جامعه عربستان و نزدیک‌ترکردن آن به جامعه جهانی ارائه کرده است.
بر‌اساس این قانون جدید، زنان از ماه ژوئن ۲۰۱۸ می‌توانند رانندگی کنند. این تصمیم گرچه با واکنش محافظه‌کاران روبه‌رو شده؛ اما از سوی فعالان مدنی با استقبال روبه‌رو شده است. ماه گذشته عربستان سعودی اجازه داد تا زنان این کشور در جشن ملی این کشور در استادیوم حضور یابند؛ اقدامی که از سوی محافظه‌کاران با انتقاد روبه‌رو شد. برنامه فستیوال جشن ملی شامل آتش‌بازی، رقص نور و کنسرت در استادیوم ملك فهد در شهر ریاض برگزار شد. در سال ۲۰۱۵ هم زنان عربستان توانستند در انتخابات شوراهای شهر این کشور رأی دهند.
ولیعهد عربستان گفته: «تحول اقتصادی مهم است؛ اما پایه اصلی باید بر تحولات اجتماعی باشد. شما نمی‌توانید بدون این تحولات به آن دیگر برسید، سرعت تحولات اجتماعی یک امر کلیدی است».
با وجود این تحولات، عربستان همچنان با انتقادهای گسترده نسبت به نقش حقوق بشر در این کشور روبه‌روست. سینما، تئاتر و اختلاط زنان و مردان همچنان در این کشور ممنوع است و آزادی بیان نقض می‌شود. برخی از فعالان شبکه‌های اجتماعی تأکید کرده‌اند که عربستان سعودی هنوز فاصله زیادی تا برابری جنسيتی دارد. از‌جمله سازمان عفو بین‌الملل درباره رانندگی زنان گفته: «این تنها یک قدم است. ما باید محو تمام قوانین تبعیض‌آمیز را در عربستان شاهد باشیم».
ساخت شهرکی با سرمایه ۵۰۰ میلیارد دلاری
در‌این‌حال، محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان، از پروژه عظیم ایجاد یک شهرک ویژه با سرمایه‌گذاری ۵۰۰ میلیارد دلاری پرده‌برداری کرد؛ بخش‌‌هایی از این پروژه در خاک کشورهای مصر و اردن ساخته خواهد شد. این پروژه عظیم شهرک‌سازی که با نام «نئوم» شناخته می‌شود، بخشی از برنامه کلان «چشم‌انداز ۲۰۳۰» عربستان برای کاهش اتکای این کشور به درآمدهای نفتی است.
به گزارش شبکه العربیه، پروژه «نئوم» در پی جذب سرمایه‌گذاری‌های خصوصی و دولتی است و پیش‌بینی شده که در سال‌های آینده با جذب سرمایه‌‌گذاران محلی و جهانی و همچنین از طریق صندوق ذخیره ملی دولتی عربستان، بالغ بر ۵۰۰ میلیارد دلار در این پروژه سرمایه‌گذاری شود.

در گزارش العربیه آمده است، منطقه اجرای این پروژه ویژگی‌های مهمی دارد که اصلی‌ترین آنها موقعیت سوق‌الجیشی آن است که محل تلاقی قاره‌های آسیا، آفریقا، اروپا، آمریکا و جهان عرب است. این منطقه در شمال غرب عربستان سعودی واقع شده و ۲۶‌هزارو ۵۰۰ کیلومتر مربع مساحت دارد. بیش از ۴۸۰ کیلومتر از سواحل خلیج عقبه و دریای سرخ در این پروژه جای خواهد گرفت. بخش‌‌هایی از این پروژه در خاک کشورهای مصر و اردن ساخته خواهد شد و اولین منطقه ویژه خواهد بود که سه کشور را در بر می‌گیرد. بخش عمده پروژه نئوم در ساحل دریای سرخ احداث می‌شود؛ جایی که حدود ۱۰ درصد تجارت جهانی از آن مسیر عبور می‌کند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      با اینکه با سیاست های عربستان در منطقه مخالفم ولی واقعا این شاهزاده رو تحسین میکنم . اون خوب به این نتیجه رسیده با پول و امکاناتی که عربستان داره این حق مردمش نیست که از دنیا عقب بمونه این شاهزاده چشمش و ذهنش رو کاملا باز کرده ودیده که مردم در 1500 سال پیش زندگی نمیکنن و دنیا داره پیشرفت میکنه . این حرکت اونا جای هزاران هزار افسوس رو برای ما میزاره که ما تو هر فرصتی میخوایم فرهنگ اونا رو تعقیب بکنیم و اونها دارن به فرهنگ اصیل ایرانی نزدیک میشن

      پاسخ ها

      • خرس قطبی

        صد در صد با نظرت موافقم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج