۶۲۱۶۲۹
۴ نظر
۵۰۰۲
۴ نظر
۵۰۰۲
پ

مخالفت با ساخت جاده در جنگل های هیرکانی

قائم مقام سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری ضمن ابراز مخالفت با احداث جاده و هرگونه طرح عمرانی در جنگل‌های هیرکانی اعلام کرد که یکی از مشکلات و نگرانی‌های جدی در تغییر کاربری جنگل‌ها و منابع طبیعی که جزو خط قرمز بوده، دستگاه‌ها و متولیان طرح‌های عمرانی هستند که موظفند با این سازمان همکاری بیشتری داشته باشند.

خبرگزاری ایسنا: قائم مقام سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری ضمن ابراز مخالفت با احداث جاده و هرگونه طرح عمرانی در جنگل‌های هیرکانی اعلام کرد که یکی از مشکلات و نگرانی‌های جدی در تغییر کاربری جنگل‌ها و منابع طبیعی که جزو خط قرمز بوده، دستگاه‌ها و متولیان طرح‌های عمرانی هستند که موظفند با این سازمان همکاری بیشتری داشته باشند.

ناصر مقدسی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: براساس قانون برنامه ششم توسعه اجرای هرگونه طرح عمرانی در جنگل‌ها و منابع طبیعی نیاز به گزارش ارزیابی زیست محیطی و اعلام نظر منابع طبیعی دارد که براساس ارزیابی‌های صورت گرفته و نظر به این که طرح تنفس جنگل به اجرا گذاشته شده، هرگونه عوامل تهدید جنگل‌ها کنترل نشود به زیان این طرح است.

وی افزود: طرح تنفس جنگل‌های شمال که هرگونه قطع درختان و بهره‌برداری تجاری از جنگل‌ها را ممنوع کرده، یک گام اولیه است که در مورد پروژه‌های عمرانی هم باید اینگونه عمل شود و با توجه به وضعیت کنونی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری با هرگونه احداث جاده و اجرای طرح‌های عمرانی در جنگل‌های هیرکانی که باعث تغییر کاربری آن شود مخالف است، چرا که اگر این جنگل‌های باستانی از بین بروند دیگر قابل بازگشت نیستند.

قائم مقام سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری تصریح کرد: طی سال‌های گذشته با تلاش مسوولان و متولیان بخش‌های دولتی و خصوصی به ویژه فعالان محیط زیست و منابع طبیعی، تغییر کاربری جنگل‌ها و منابع طبیعی از سوی مردم و اشخاص حقیقی به حداقل ممکن رسیده است اما مشکل و دغدغه اصلی ما دستگاه‌های مجری طرح‌های عمرانی هستند که کمترین همکاری را با منابع طبیعی دارند؛ چرا که براساس قانون پیش از اجرای طرح و در زمان مکان‌یابی باید با سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری هماهنگی‌های لازم را انجام دهند؛ نه این‌که پس از انعقاد قرارداد و اجرای پروژه مسوولان این سازمان را در عمل انجام شده قرار دهند تا مجبور شوند نظر مثبت خود را اعلام کنند و اگر چنین نباشد آنها را مخالف توسعه کشور و حتی محیط زیست بدانند.

مقدسی با تاکید بر این که تغییر کاربری جنگل‌ها به ویژه جنگل‌های شمالی خط قرمز سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری است، گفت: اگر در شرایطی که اضطرار و وضعیت فوق‌العاده به وجود آمد که مجبور به اجرای طرح عمرانی در جنگل‌ها مانند انتقال خطوط گاز باشیم نیز باید مجریان این طرح‌ها پیش از عملیاتی شدن آن، هماهنگی‌های لازم را انجام دهند تا بتوانیم به گونه‌ای همکاری کنیم که کمترین آسیب به جنگل‌ها وارد شود که البته در طرح‌هایی که این همکاری وجود داشته موفقیت چشم‌گیری به دست آمده است.

وی تاکید کرد: مجریان طرح‌های عمرانی در نظر داشته باشند که وقتی به جنگل‌هایی وارد می‌شوند که کارایی‌هایی از جمله تامین آب، حفاظت از خاک، اکوتوریسم و غیره دارند، بدانند که باید ارزش‌گذاری واقعی روی منابع طبیعی داشته باشند و آن را روی هزینه‌های خود به صورت واقعی محاسبه کنند. البته مساله تنفس جنگل‌ها که شاید یکی از راهبردی‌ترین و بهترین عملکرد در کارنامه حاکمیت و محیط زیست ایران است باید بیش از پیش مورد همکاری از سوی همه دستگاه‌های متولی باشد تا این گام بزرگ با موفقیت برداشته شود؛ نه آنکه به جای همکاری به حاشیه سازی برای منابع طبیعی دست بزنیم.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ایرانی

      یکی ودو ساعت دیررسیدن به مقصد بهتراز خراب کردن جنگلها باشه

    • بدون نام

      تا ایران رو ویران نکنند ول کن نیستند . ...

    • بدون نام

      یکی ایران رو نجات بده

    • محمدرضا بختیار

      جناب مقدسی فکر نمی کنید یک کمی در مورد اجرایی شدن این قانون شتابزده عمل کردید می گذاشتید این چند هکتار را هم نابود می کردند بعدش شما پیگیر پی شدید این جوری جذابیتش بیشتر آخه همگی دست داشتن در تخریب محیط زیست را رد می کنن یا مدارکی دال بر توافق با محیط زیست و پول رد و بدل کردن ها رو می شد

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج