۶۲۱۷۸۰
۱ نظر
۵۰۰۷
۱ نظر
۵۰۰۷
پ

رويارويی دو فراكسيون اميد و اصولگرايان

در حالي كه كمتر از ٢٤ ساعت ديگر نمايندگان مجلس قرار است تكليف وزراي دو وزارتخانه علوم و نيرو را مشخص كنند اما فراكسيون‌هاي سياسي، تصميم نهايي خودشان را به صبح روز راي‌گيري موكول كرده‌اند.

روزنامه اعتماد نوشت: در حالي كه كمتر از ٢٤ ساعت ديگر نمايندگان مجلس قرار است تكليف وزراي دو وزارتخانه علوم و نيرو را مشخص كنند اما فراكسيون‌هاي سياسي، تصميم نهايي خودشان را به صبح روز راي‌گيري موكول كرده‌اند.
با اين همه اما گفت‌وگو با نمايندگان حاضر در اين فراكسيون‌ها نشان مي‌دهد تا اينجاي كار فراكسيون اميد در حمايت از منصور غلامي وزير پيشنهادي علوم مردد است و فراكسيون اصولگرايان ولايي در حمايت از رضا اردكانيان وزير پيشنهادي نيرو. فراكسيون مستقلين هم مانند هميشه چندان موضع روشني در اين باره ندارد يا دست‌كم اين موضع را بيان نمي‌كند.
فراكسيون اميد؛ حمايت از اردكانيان ترديد درباره غلامي
تا جايي كه به فراكسيون اميد برمي‌گردد اوضاع براي رضا اردكانيان وزير پيشنهادي نيرو به خوبي پيش مي‌رود. اما در مورد غلامي وزير پيشنهادي علوم شرايط به گفته عليرضا رحيمي عضو هيات رييسه اين فراكسيون ٥٠-٥٠ است. رحيمي به «اعتماد» مي‌گويد: هم موافقان ايشان در فراكسيون حضور دارند و هم مخالفان ايشان ادله‌هايي براي خودشان دارند. براي همين هنوز نمي‌توان گفت كدام يك بر ديگري برتري دارند. اما هيچ بعيد نيست كه فراكسيون اميد از ايشان حمايت فراكسيوني نكند و در واقع موضع خنثي در قبال ايشان بگيرد و راي را به خود اعضا واگذار كند.
پروانه سلحشوري رييس فراكسيون زنان و از اعضاي فراكسيون اميد هم نگاهي مشابه رحيمي دارد. او هرچقدر نگاه مثبتي به اردكانيان دارد اما درباره غلامي چندان اميدوار نيست. سلحشوري به «اعتماد» مي‌گويد: «دكتر اردكانيان شخصيتي مسلط، كاريزماتيك، علمي و بسيار توانمند و آگاه به حوزه‌اي كه مي‌خواهد كار كند دارد. من مطمئن هستم ايشان با شخصيت و توان مديريتي و نگاهي كه دارد مي‌تواند حساسيت‌ها بر وزارت نيرو و آن جو دو قطبي موافقان و مخالفان انتقال آب را از بين ببرد و وزيري همه‌جانبه براي همه استان‌ها باشد.»
سلحشوري درباره غلامي مي‌گويد: «ايشان زمان آقاي معين رييس دانشگاه بوعلي بوده و الان هم رييس همان دانشگاه است و متعلق به بدنه اصلاحات و بدنه وزارت علوم و از نظر شخصيتي قابل قبول است. اما وزارت علوم وزارت مشكل‌دار و وزارت ضربه‌ديده‌اي در دوره اول آقاي روحاني بود. براي همين اين انتظار را داشتيم كه وزير مقتدري براي اين وزارتخانه بگذارد كه بتواند اين وزارتخانه را جمع كند. الان به نظر مي‌رسد اين وزارتخانه رها شده است و بعضا مي‌شنويم كه حتي مي‌گويند آقاي روحاني هم اين وزارتخانه را رها كرده است.»
او مي‌گويد غلامي چندان فرد با انگيزه‌اي نشان نداده است: «دكتر غلامي مثل آقاي بيطرف به نظر مي‌رسد انگيزه آنچناني براي كار ندارد. در دفاع و برنامه‌هاي ايشان اين موضوع مشاهده مي‌شود. فقط تفاوت اين است كه در مورد آقاي بيطرف نگاه قوميتي در عدم راي اعتمادش حاكم شد ولي در حال حاضر از اصولگرايان تند تا اصلاح‌طلبان تند از دكتر غلامي حمايت مي‌كنند. لذا ايشان مشخص نيست از نظر سياسي به كدام اردوگاه تعلق دارد. در هر دو گروه موافقان و مخالفاني دارد.
تحليل او اين است كه جو فراكسيون اميد نسبت به اردكانيان مثبت است اما در مورد غلامي هر كدام از موافقان و مخالفان استدلال‌هاي خودشان را دارند و بسته به اينكه در آخرين جلسه مجمع عمومي كدام طرف بتواند قوي‌تر از استدلالش دفاع كند آرا متفاوت خواهد شد.
فراكسيون مستقلين؛ حمايت از اردكانيان
اما در فراكسيون مستقلين فضا چندان روشن نيست. قاسم احمدي لاشكي از اعضاي اين فراكسيون به ايلنا گفته است: هنوز نمي‌توان با قطعيت درباره اين دو گزينه پيشنهادي اظهارنظر كرد و لازم است پس از بررسي بيشتر و دقيق‌تر برنامه و كارنامه اين دو وزير پيشنهادي در رابطه با آنها اظهارنظر كنيم.
او با نگاهي انتقادي به غلامي گفته است: «آنچه آقاي غلامي به عنوان برنامه به نمايندگان ارايه كرد، صرفا بخش‌هايي از برنامه ششم توسعه در مباحث آموزش‌عالي بود كه ايشان آن را جدا كرده و به عنوان برنامه خود به مجلس ارايه كرده است. قطعا منظور نمايندگان از لزوم ارايه برنامه، چنين چيزي نيست و مهم‌تر اينكه وزير پيشنهادي بايد توضيح دهد كه چگونه قرار است اين برنامه‌هاي بالادستي را اجرايي كند. آقاي غلامي در برنامه‌اش گفته كه در دولت‌هاي هفتم و هشتم و يازدهم رييس دانشگاه بوده و تلويحا مي‌گويد كه اصلاح‌طلب است اما بحث دانشگاه‌ اين نيست.
اما او در مقابل، نگاه مثبتي به اردكانيان دارد كه مي‌تواند بحران آب را حل كند: حقيقتا با شناختي كه از آقاي اردكانيان دارم، ايشان را فردي توانمند يافتم كه هم كارنامه قوي دارد و هم برنامه مشخص و مدوني ارايه كرده است. آن‌چنان كه در برنامه‌هاي آقاي اردكانيان ديديم، مباحث و راهكارهاي خوبي براي حل بحران آب درنظر گرفته شده و درصورتي كه بتواند اين برنامه را اجرايي كند، قطعا موفق خواهد بود.

فراكسيون اصولگرايان؛ حمايت از غلامي ترديد درباره اردكانيان
اوضاع در فراكسيون اصولگرايان اما كاملا متفاوت است. آنها تمام‌قد حامي منصور غلامي، وزير پيشنهادي علوم هستند. هرچند رحيمي به «اعتماد» گفته بود اين حمايت تاكتيكي و نه به قصد حمايت از دولت روحاني است. اگرچه در اين فراكسيون هم جمع‌بندي نهايي به صبح روز يكشنبه پيش از آغاز صحن علني موكول شده است اما پيش بيني جبار كوچكي‌نژاد، عضو هيات رييسه فراكسيون اصولگرايان در گفت‌وگو با «اعتماد» اين است كه فراكسيون اصولگرايان به احتمال زياد از وزير پيشنهادي علوم حمايت كند اما در مورد وزير پيشنهادي نيرو، تصميم را به خود نمايندگان واگذار كند.
‌او در توضيح اين موضع مي‌گويد: ايرادي كه به اردكانيان گرفته مي‌شود اين است كه گرايشش بيشتر به حوزه آب است و ساير حوزه‌هاي برق و بخش‌هاي ديگر وزارت نيرو را فراموش كرده است. اما وزير پيشنهادي علوم برنامه‌اش مطابق با برنامه ششم و قوانين بالادستي ريخته شده و ايشان تلاش كرده گرايش خودش را به چهارچوب نظام نشان دهد و تاكيد كند كه تابع قانون است. البته سوابق وزير علوم هم براي ما سوابق قابل قبولي است.

او پيش‌بيني مي‌كند اردكانيان هم مانند بيطرف قرباني گرايش‌هاي منطقه‌اي در حوزه آب شود: اردكانيان طرفدار انتقال آب خزر به سمت سمنان و انتقال آب هرمزگان به سمت يزد و كرمان است و اين مسائل مي‌تواند باعث شود نمايندگان مناطق شمال و جنوب به او راي ندهند و او هم سرنوشتي مانند بيطرف پيدا كند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • سعید

      با این جنگ زرگری ملتو سرکار گذاشتین
      فراکسیون امید همان افراطیهای اصول گرا هستند که پالان عوض کردند

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج