۶۲۲۱۰۳
۵۰۰۸
۵۰۰۸
پ

بازیگر سریال «عقیق»: سر صحنه اشک میریختیم

احد شیرو، شخصیت یکه‌تاز قصه سریال «عقیق» است. او تلاش می‌کند از چاه سیاهی بیرون بیاید و خودش را به آفتاب سرزمینش نزدیک کند، اما در این راه باید سختی‌های زیادی را پشت سر بگذارد و همین موضوع باعث اتفاقات زیادی برای او می‌شود.

جام جم: احد شیرو، شخصیت یکه‌تاز قصه سریال «عقیق» است. او تلاش می‌کند از چاه سیاهی بیرون بیاید و خودش را به آفتاب سرزمینش نزدیک کند، اما در این راه باید سختی‌های زیادی را پشت سر بگذارد و همین موضوع باعث اتفاقات زیادی برای او می‌شود.
این نقش را علیرضا آرا بازی می‌کند و او با بهره بردن از تجربیات تئاتری‌اش تلاش کرده است این نقش را بدرستی اجرا کند. آرا، تجربه بازی در چند سریال و تله‌فیلم همچون پشت‌بام تهران، زیر پای مادر و... را در کارنامه دارد. به بهانه بازی در سریال عقیق به کارگردانی بهرنگ‌ توفیقی که این شب‌ها از شبکه سه پخش می‌شود، با او به گفت‌وگو نشستیم.

شما در سریال‌های پشت‌بام تهران، زیر پای مادر و حالا عقیق، سه نقش متفاوت را داشتید. همین نشان می‌دهد علاقه‌مند هستید هر بار مخاطب در لباس یک شخصیت تازه مشاهده‌تان کند. آیا فضای متفاوت سریال عقیق باعث شد شما در این مجموعه بازی کنید؟

طبیعی است هر بازیگری چه در تئاتر، سینما و تلویزیون علاقه‌مند است نقش‌های متفاوت را بازی کند و از تنوع کاراکترها استقبال خواهد کرد. ضمن این‌که نقش‌های تکراری هم جذابیت ندارد. به همین دلیل ترجیحم این است که نقش‌های متفاوت را انتخاب و بازی کنم. دلم می‌خواهد توانمندی‌هایم را در اجرای نقش نشان بدهم. من 20 سال است که در صحنه تئاتر بازی می‌کنم و در پرونده کاری‌ام ایفای نقش بالغ بر 40 تا 50 کاراکتر متفاوت را دارم.
خوشبختانه در کارهای اخیر تلویزیونی‌ام هم این اتفاق افتاده و احد شیروی عقیق با صدرای زیر‌پای‌مادر و عبد پشت‌بام تهران، نقش‌های متفاوتی هستند. گرچه صدرا و عبد در ظاهر شباهت‌هایی داشتند، اما از درون متفاوتند. یکی از دلایلی که باعث شد نقش احد شیرو را بپذیرم همین متفاوت بودن است. این نقش به حدی جذاب است که خیلی کم پیش می‌آید در دوره کاری یک بازیگر به او پیشنهاد شود. دلیل دیگرم هم حضور سعید نعمت‌الله است که قلمش را خیلی دوست دارم و چه قبل از همکاری و چه بعد از آن همیشه کارهایش را دنبال می‌کردم و این‌که این نقش‌های متفاوت را بازی می‌کنم، حاصل لطف و اطمینان او به من است.

شما که سابقه تئاتری 20 ساله دارید، فکر می‌کردید در تلویزیون بستری برای شما فراهم شود تا سه نقش متفاوت را پشت سر هم بازی کنید؟

سابقه تئاتری من به سال 74 برمی‌گردد که به صورت حرفه‌ای تئاتر بازی می‌کردم و هر سال چهار تا شش نمایش روی صحنه دارم. این به معنای گریز از سینما و تلویزیون نیست. البته در این سال‌ها در چند سریال و تله‌فیلم بازی کرده بودم، اما خیلی نگرفت یا برای من جذاب نبود و همین باعث شد بیشتر به تئاتر متمایل شوم، ولی در سه تا چهار سال اخیر نقش‌های خوب و متفاوتی در کارهای نعمت‌الله و توفیقی بازی کردم و تلویزیون برایم جدی‌تر شده است. نقش احد شیرو را هم خیلی دوست دارم و همه توانم را برای اجرای آن گذاشتم.

شخصیت احد شیرو فراز‌و‌نشیب‌های زیادی دارد و مخاطب به مرور شاهد تحولات بسیاری در اوست. متحول شدن این شخصیت که در ابتدا قاچاقچی تریاک بود و مدتی عهد برادری با شخصیت منفور قصه، جواد سرپرست بست و حالا در جبهه شخصیت مثبت داستان، یعنی حسام قرار گرفته است. این تحولات برایتان چه جذابیتی داشت؟

شما پاسخ سوالتان را دادید. شخصیت احد شیرو همه ویژگی‌ها را دارد و به همین دلیل هیچ چیز برای بازیگر کم ندارد. ضمن این‌که قصه این شخصیت از سال 1308 شروع می‌شود. یعنی 80 تا 90 سال قبل و همین حس نوستالژی دارد. همه این موارد دست بازیگر را برای اجرای نقش باز می‌گذارد. درواقع احد شیرو تک‌بعدی نیست و چندبعدی است، یعنی یک شخصیت واقعی.
زندگی احد شیرو بالا و پایین دارد و مخاطب در ده قسمت سریال شاهد رفتارهای مختلف از اوست. در قسمت‌های ابتدایی سریال، احد شیرو را دیدید که چه غوغایی در بازار و خرابه‌ها راه می‌اندازد. من همه این صحنه‌ها را خودم بازی کردم و از بدل هم استفاده نکردم. ضمن این‌که دیالوگ‌های جذاب و باورپذیر احد را خیلی دوست دارم. تحول او را از سیاهی به سپیدی و از منفی به مثبت شدن را دوست دارم و این ویژگی‌ها دستم را برای خلق نقش باز گذاشته است.

شما در این سریال با لهجه آذری صحبت می‌کنید، آیا خودتان آذری هستید؟

نه. من آذری نیستم، اما تعدادی از هنروران آذری‌زبان سریال بعد از این‌که با زبان آذری در این سریال صحبت کردم، فکر کردند واقعا آذری هستم و با من به زبان آذری حرف می‌زدند و زمانی که به آنها می‌گفتم آذری نیستم، فکر می‌کردند شوخی می‌کنم. ضمن این‌که یک نفر از گروه کارگردانی که اهل میانه است هم به من کمک زیادی کرد. در مجموع تلاشم را کردم تا دیالوگ‌ها را درست ادا کنم. شخصا خودم آهنگ کلام آذری را دوست دارم.

احد شیرو در این سریال در موقعیت‌های دراماتیک قرار می‌گیرد. آیا صحنه‌ای بود که عواطف شما را خیلی درگیر کرده باشد؟

بله. سکانسی هست که وقتی به آن فکر می‌کنم، اشک در چشمانم جمع می‌شود. وقتی احد شیرو قرار کشتی می‌گذارد و وارد میدان خالی می‌شود، در یک لحظه فلاش‌بک می‌خورد و او به یاد کودکی‌اش می‌افتد که همراه مادرش پای پرده‌خوانی می‌نشسته است. همین صحنه ناخودآگاه اشکم را درمی‌آورد. ضمن این‌که بچه‌های صحنه هم عکس‌های کودکی‌ام را دیده بودند و به دنبال بچه‌ای می‌گشتند که شبیه باشد. در مجموع این سکانس را خیلی دوست دارم و برای همیشه هم برای خودم نگه می‌دارم و هر وقت دلم تنگ شود، آن را نگاه می‌کنم.

نقش مرجان قصه، دختری را که همیشه عاشقش بودید، همسرتان شبنم مقدمی بازی می‌کند. وقتی نقش مقابل را همسر واقعی‌تان به‌عهده داشته باشد، کار راحت‌تر می‌شود یا سخت‌تر؟

قانون مشخصی در این‌باره وجود ندارد که حالا بگویم سخت‌تر می‌شود یا راحت‌تر‌. وقتی من قرار است نقش احد شیرو را بازی کنم دیگر علیرضا آرا نیستم و احد شیرو هستم، به همین دلیل همه توانم را می‌گذارم. ضمن این‌که من این نقش را با حس بازی کردم، نه تکنیک. برخی مواقع بازیگر برای ایفای نقشش از تکنیک کمک می‌گیرد و گاهی دیگر از حس و من از حس کمک گرفتم.
البته باید تاکید کنم وقتی قرار است نقش مقابلم را همسرم بازی کند، طبیعی است که شب‌ها با او صحنه‌هایی را که با یکدیگر بازی داریم، تمرین کنیم و این کار را راحت‌تر می‌کند. خوشبختانه بازخورد خوبی هم از مردم گرفتیم و از این اتفاق خوشحالم. من ریشه‌ای به بازیگری نگاه کردم و وقت گذاشتم و با جان و ‌دل نقش‌هایم را بازی می‌کنم. درمجموع سریال‌هایی که ساخته می‌شود برای سرگرمی مردم است. امیدوارم مردم هم آنها‌ را دوست داشته باشند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج