۶۲۲۴۳۸
۵۰۰۵
۵۰۰۵
پ

اصولگرایان میانه‌ رو سوار بر قطار حلالیت‌ طلبی

در روزهای اخیر امام‌جمعه سابق شیراز و عضو مجلس خبرگان رهبری با طلب حلالیت از رئیس دولت اصلاحات و نیز وزیر اسبق اطلاعات جریانی را آغاز کرد که البته پیش از او نیز برخی از اصولگرایان ریشه‌دار چنین اقدامی را انجام داده بودند.

روزنامه آرمان: در روزهای اخیر امام‌جمعه سابق شیراز و عضو مجلس خبرگان رهبری با طلب حلالیت از رئیس دولت اصلاحات و نیز وزیر اسبق اطلاعات جریانی را آغاز کرد که البته پیش از او نیز برخی از اصولگرایان ریشه‌دار چنین اقدامی را انجام داده بودند.
اواخر سال ۹۱ بود که سیاستمدار شناخته‌شده اصولگرا، مرحوم حبیب‌ا... عسگراولادی، دست به نگارش نامه‌ای زد، طرح حقایق درباره برخی افراد را بر ذمه خود دانست و تاکیدکرد: «اگر واقعیت‌ها را نگویم، در سرای باقی سیه‌روی خواهم بود.» او در واکنش به منتقدان افراطی، خود را «آفتاب لب بام» نامیده و تاکید کرده بود: «آقایانی که بر مرکب احساسات سوارند، نمی‌توانند در آن دنیا جواب مرا بدهند.» پیرمرد حلالیت‌هایش را طلبید و از دنیا رفت.
توکلی، حلالیت‌طلبی در اندوه
پس از رحلت آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی، در ویژه‌برنامه تلویزیونی که به مناسبت درگذشت ایشان و با حضور چهره سیاسی مختلف برگزار شد، یکی از مدعوین احمد توکلی بود که در سال ۷۲ نقش رقیب آیت‌ا... هاشمی در انتخابات ریاست‌جمهوری را داشت. او که در آن دوران و تا سال‌ها بعد یکی از منتقدان جدی آیت‌ا... هاشمی بود، در این برنامه تلویزیونی با ذکر خاطره‌ای از رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام اشک در چشم‌هایش جوشید و گفت: «امروز کسی نباید از بیان خوبی‌ها و خدمات آیت‌ا... هاشمی خجالتبکشد.» وی همچنین عنوان داشت: «می‌توان اختلاف‌نظر داشت اما زخم زبان نزد!»
باهنر، حلالیت‌طلبی رندانه
تصاویر اشک‌های محمدرضا باهنر در مراسم ترحیم آیت‌ا... هاشمی نشان داد که وی نیز خاطراتی برای حلالیت خواستن از ایشان در سینه دارد. در مراسم گرامیداشت مرحوم آیت‌ا... هاشمی که در روزنامه اطلاعات برگزار شده بود، محمدرضا باهنر در حالی که سعی می‌کرد اصلاح‌طلبان را نیز در تخریب آیت‌ا... هاشمی سهیم بداند، با حرکتی رندانه و منتقدانه و بدون عذرخواهی شخصی، جناح متبوع خود را نیز در این تخریب‌ها مقصر دانست. وی در این مراسم گفت: «همه جناح‌های سیاسی، چه آنهایی كه هاشمی را عالیجناب سرخپوش می‌دانستند و چه آنهایی كه او را مقصر پذیرش قطعنامه می‌خواندند، به هاشمی بد كردند.»
حائری شیرازی، حلالیت در غروب
آیت‌ا... حائری شیرازی که روزگاری یکی از منتقدان سرسخت اصلاح‌طلبان و رئیس‌جمهور دوران اصلاحات بود، اینک با انتشار نامه‌ای سرگشاده از آنچه که خود «ستم به کسانی که در رقابت‌های سیاسی» با وی و جناح متبوعش بوده‌اند، یاد می‌کند و از رئیس‌جمهور اصلاحات و محمدی ری‌شهری، وزیر اسبق اطلاعات بابت طرح تشابه به یزید و حجاج‌بن‌یوسف، طلب حلیت کرده و یادآور شده است: «اگر در این دنیا حلال نفرمایند، عاقبتم روز بازخواست سیاه‌رویی است.»
سلیمی نمین، حلالیت در زاویه
سلیمی نمین با اشتباه دانستن برخوردها با مهندس بازرگان اظهار داشت: «ما می‌توانیم از خودمان انتقاد کنیم. باید در مجلس اول می‌گذاشتیم مهندس بازرگان حرفش را بزند و بعد به او پاسخ بدهیم نه ‌اینکه نگذاریم اصلا صحبت کند. یا وقتی آقای هاشم صباغیان می‌خواست در مجلس صحبت کند، با قنداق تفنگ به سینه او زدیم و این کارها اشتباه بود.» وی با اظهار تاسف از پایین آمدن سطح سیاست‌ورزی در کشور گفت: «باید با اصلاح‌طلبان و اصولگرایان دور یک میز بنشینیم و گفت‌وگو کنیم که چرا چنین شد.»
قرائتی، حلالیت آموزنده
مفسر نام‌آشنای قرآن که نزدیک چهار دهه در تلویزیون با زبانی شیرین برای مردم از رموز و زیبایی‌های اخلاقی کلام وحی سخن گفته است، پس از بروز یک اشتباه، از آقای دوربینی عذرخواهی و طلب حلالیت کرد. این رفتارها می‌تواند زمینه‌ساز «نهضت عمومی عذرخواهی و حلالیت‌طلبی» شود.
در نهایت

به‌نظر می‌رسد اصولگرایان معتدل در آستانه چهل‌سالگی انقلاب اسلامی، به مرزهای پختگی سیاسی و البته اخلاقی نزدیک شده‌اند. عذرخواهی از مردم و یا چهره‌های سیاسی، در کشورهای پیشرفته جهان امری متداول و عادی است. کمتر از ۶ماه پیش بود که اعضای حزب حاکم در کره‌جنوبی به‌علت تخلف یکی از دوستان نزدیک رئیس‌جمهور کره، همگی در مقابل دوربین خبرنگاران و در برابر دیدگان عمومی تعظیم و عذرخواهی کردند. آیا وقت آن نرسیده است که اصولگرایان بابت حمایت همه‌جانبه از محمود احمدی‌نژاد، اینک که تخلفات قانونی وی و بسیاری از نزدیکانش آشکار شده، از مردم شریف ایران عذرخواهی کنند؟

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج