۶۲۲۵۰۶
۵۰۰۴
۵۰۰۴
پ

چکناواریان: آثارم متعلق به مردم است

این آثار حاصل ۶۲ سال تلاش و فعالیت من در عرصه موسیقی است.لوریس چکناواریان آهنگساز و رهبرارکستر تمامی آثارش را به موزه موسیقی اهدا می‌کند. او می‌گوید این آثار متعلق به مردم بوده وباید به آنها بازگردانده شود.

روزنامه ایران: چکناواریان: این آثار حاصل ۶۲ سال تلاش و فعالیت من در عرصه موسیقی است.

لوریس چکناواریان آهنگساز و رهبرارکستر تمامی آثارش را به موزه موسیقی اهدا می‌کند. او می‌گوید این آثار متعلق به مردم بوده وباید به آنها بازگردانده شود. لوریس چکناواریان را پدرسمفونی و اپرای ایرانی می‌دانند. هنرمندی که با تلاش‌های بسیارتوانست احساسات درونی خود را به آثاری زیبا خلق کند. از«کوروش کبیر» تا «خودکشی صادق هدایت».
او ۶۲ سال از عمر خود را درعرصه موسیقی سپری کرده است و درواقع باید گفت همه زندگی‌اش در موسیقی خلاصه می‌شود.لوریس خیلی سال‌ها پیش سرهمین خیابان استانبول برای نخستین بارعاشق موسیقی شد آن دوران که کوچه پس کوچه‌های تهران مملو از صداهای خوب موسیقی بود اما با وجود اینکه از آن روزها خیلی گذشته است و دیگرهیچ چیز مانند گذشته نیست با وجود این هنوزهم معتقد است باید این راه را ادامه بدهد.
لوریس چکناواریان آهنگساز، رهبرارکستر و نقاش ایرانی ارمنی‌تباراست اما ازنگاه او که همیشه لبخند بر چهره‌اش نقش بسته است موسیقی ملیت وتعصب ندارد و بزرگی ایران درفرهنگ‌های مختلفی که به دورهم جمع شده‌اند قراردارد. لوریس چکناواریان درخصوص اهدای آثارش به موزه موسیقی ایران اظهارکرد: این آثار حاصل ۶۲ سال تلاش و فعالیت من در عرصه موسیقی بوده که به‌صورت ۹۰ جلد پارتیتورجمع‌آوری شده است. آثاری که تا امروز ساخته‌ام شامل اپرا، موسیقی باله، سمفونی، کنسرواتواربرای سازها، موسیقی کرال، کنسرواتوارهایی برای پیانو، موسیقی برای سازهای بادی و... بوده است.
او می‌گوید بعد ۶۲ سال بهتر دیدم این آثاردر یک کتابخانه نگهداری شود و چه خوب که این کتابخانه موزه موسیقی ایران باشد بخصوص که آقای مرادخانی باعث شدند درایران بمانم وآثارم را تکمیل کنم.
مهمترین انگیزه چکناواریان درخلق این آثاراحترام وعلاقه به سرزمینش بوده است. او درخصوص اینکه اهدای این آثارچقدرمی تواند دررشد وفرهنگ کشورما اثرگذار باشد تصریح کرد:اهدای آثارهنرمندان به موزه موسیقی مانند یک خیابان دوطرفه است درواقع هم به نفع کسانی است که درعرصه آهنگسازی فعالیت می‌کنند و آثارشان دریک کتابخانه رسمی نگهداری می‌شود وهم قابل دسترس برای نسل‌های آینده موسیقی خواهد بود و این خیلی مهم است چرا که اگرروزی این هنرمند درقید حیات نبود آثارش از بین نمی‌رود و محفوظ می‌ماند.
چکناواریان درادامه گفت: موسیقی کلاسیک یک موسیقی علمی است و سال‌ها طول می‌کشد این موسیقی خود را نشان بدهد و جایگاه خودش را پیدا کند شاید برای معرفی یک اثر هنری موسیقایی در ایران یا دنیا ۵۰ یا ۱۰۰ سال نیاز به زمان باشد. بسیاری از آثار مهم باخ یا بتهوون ۱۰۰ سال پس ازمرگشان اجرا شده است.
این رهبر ارکستردرخصوص ضرورت اهدای آثارموسیقی خود به مردم ایران اظهار کرد: برای من بسیارمهم است که درمملکت خودم آثارم دریک موزه به نمایش گذاشته شود.من با مردم متولد شده‌ام و به مردم وصل می‌شوم و با ارائه آثارم به موزه یعنی آنها را به مردم بازگردانده ام.آثاری که شنیدن آن می‌تواند برای هر ایرانی قابل توجه باشد.
او در پایان در مورد موزه موسیقی ایران گفت: کارهای بسیار خوبی درموزه موسیقی به همت آقای مرادخانی جمع‌آوری شده است هم به لحاظ جمع‌آوری سازها وهم آثار صوتی که این بار به جمع‌آوری آثار آهنگسازان ایرانی پرداخته‌اند و از دیگر هنرمندان و آهنگسازان تقاضا دارم آثارشان را در اختیار مردم بگذارند.
مراسم اهدای تمامی آثار و اقلام موسیقایی‌ لوریس چکناواریان با حضور علی مرادخانی معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی روز سه‌شنبه ۹ آبان ماه ساعت ۱۵ در محل موزه موسیقی برگزار می‌شود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج