جاباما
۶۲۲۸۲۲
۵۰۰۱
۵۰۰۱
پ

زمان ساخت سری دوم «خونه مادربزرگه» اخراجم کردند

برومند: همه به من ارادت دارند اما پول نمی‌دهند

مهرداد رایانی مخصوص مجری کارشناس بخش تئاتر «چشم شب روشن» شنبه شب میزبان مرضیه برومند و امیر مشهدی عباس برای گفتگو درباره وضعیت نمایش کودکان بود و با حسن دادشکر نیز به صورت تلفنی گفتگو کرد.

خبرگزاری خبرآنلاین: مهرداد رایانی مخصوص مجری کارشناس بخش تئاتر «چشم شب روشن» شنبه شب میزبان مرضیه برومند و امیر مشهدی عباس برای گفتگو درباره وضعیت نمایش کودکان بود و با حسن دادشکر نیز به صورت تلفنی گفتگو کرد.

در برنامه شب گذشته «چشم شب روشن»، مهرداد رایانی مخصوص به گفتگوی تلفنی با حسن دادشکر نویسنده و کارگردان تئاتر پرداخت.

دادشکر در این برنامه گفت: «ما تعداد زیادی فارغ التحصیل رشته تئاتر داریم که وقتی از دانشگاه بیرون می آیند، کاری ندارند. همچنان علاقه‌مندانی هستند که خودجوش کار می کنند.»

او افزود: «متاسفانه وضعیت تئاتر کودک علی رغم تلاش هایی که توسط موسسات و سازمان‌هایی مثل کانون، شهرداری، آموزش و پرورش و وزارت ارشاد اسلامی مرکز هنرهای نمایشی و حوزه هنری می شود و هر کدام از اینها ارزش خودشان را دارند و زحماتی کشیده اند، خوب نیست و اینکه بخواهیم آنها را هماهنگ کنیم ممکن نیست.»

این پیشکسوت تئاتر کودک یادآور شد: «اگر تئاتر کودک سرپا است، به صورت خودجوش سرپا است و عده ای علاقه‌مند از جان و زندگی گذشته خودشان را وقف این کار کرده اند.»

دادشکر تأکید کرد: «بنابراین سازمان‌ها، موسسات یا دولت و مجلس در سیاستگذاری های کلان فرهنگی کشور باید تصمیم اساسی و بنیادین بگیرند. من در سالهای بعد از انقلاب همیشه گفته ام دولت در سرمایه گذاری فرهنگی بایستی فرهنگ را جزو سرمایه هایی بداند که ۲۰ سال بعد نتیجه می گیرد. مثل احداث پالایشگاه یا کارخانه می ماند.»

او ادامه داد: «ما نسلی را امروز هدایت و راهنمایی می کنیم و غیرمستقیم آموزش می دهیم که دو دهه بعد جوانی خواهد شد که زندگی خود را مدیریت و اداره می کند و در مقابل پدیده های فرهنگی درست انتخاب می کند. متاسفانه حالا تئاترها کیفیت مناسبی ندارند.»

این کارگردان نمایش عروسکی افزود: «کارهای کانون در تاریخ فرهنگی ایران ماندنی است اما متاسفانه بودجه چنین ارگان هایی هرسال کاهش پیدا می کند. وضعیت کیفی تئاتر کودک و نوجوان رو به قهقرا می رود و بازی ها، استفاده از موسیقی و... بسیار نازل است و به سمت شو می رود.»

دادشکر تصریح کرد: «ما در سالهای گذشته کمتر سعی کرده ایم تماشاگر تئاتر تربیت کنیم. مدام فعالیت ها شروع وسپس قطع شده اند و ادامه پیدا نکرده اند. چرا تلویزیون از دهه ۶۰ به بعد دیگر کار کودک نمی کند؟ چرا برنامه های کودک ما شده آن آقایی که در شبکه یک است و اسمش را یادم رفته است. من برنامه های تلویزیونی کودک همه شبکه ها را می بینم. اینها دارند سلیقه بد تربیت می کنند. همه بر مبنای یک کلیشه و فرمول است. آبروی گروه بااستعداد فتیله را هم دارند می برند. تلویزیون شورا یا کارشناسی ندارد اینها را بررسی کند؟ شما وقتی اول برنامه به بچه ها می گویید یک جیغ و یک هورا بکشید، آن بچه در طول برنامه باید چند تا جیغ و هورا بکشد؟ او دیگر انرژی ندارد حرف شما را گوش کند!»

در ادامه مرضیه برومند درباره این حرف دادشکر که آثار از کیفیت برخوردار نیستند، گفت: «به قول معروف هرچقدر پول بدهی همان قدر آش می خوری، وقتی پول نیست کار حقیر و بعد فقیر می شود. وقتی سالن نیست دو سه نمایش پشت سر هم اجرا می شود؛ این یکی دکورش را برمیدارد، آن یکی میگذارد.»

برومند افزود: «در کار برای کودک یکی از عناصر مهم این است که باید به تخیلات او عینیت ببخشی و همه چیز زیبا باشد، پر از نور و رنگ و جذابیت باشد. در همان جشنواره هم ما تلاش کردیم بودجه ها به ۱۲ میلیون برسد، اما باز هم چطور می شود با این هزینه دکور و موسیقی و بازیگر و... یک نمایش را تامین کرد؟ همه خیلی به من ارادت دارند و در کودکی آثار مرا دیده اند، اما پول نمی دهند!»

مشهدی عباس نیز بیان کرد: «تئاتر کودک ایران چیزی از تئاتر دنیا کم ندارد. ما فقط امکاناتمان کم است، تهران ۶۰۰ سالن دارد که ۳۵ تای آن را هم به ۳۵ گروه کودک و نوجوان نمی دهند که اجرا کنند. نیاز تئاتر اصلا برای آموزش و پرورش جدی نیست. در حالی که ما یک بار اجرای درس تاریخ را در قالب نمایش برای دانش آموزان تجربه کردیم و به گفته معلمان معجزه ای در آموزش این درس رخ داد.»

او افزود: «وقتی شما تاثیرگذارترین هنر دنیا را برای تاثیرپذیرترین مخاطب دنیا اجرا کنید، معلوم است که معجزه می شود. بچه هایی بودند که لکنت زبان یا رفتارهای غلط داشتند و با نمایش درمان شدند. اما آموزش و پرورش اصلا اعتقادی به این موضوع ندارد.»

کارگردان نمایش «ژنرالها» ادامه داد: «تئاتر کودک و نوجوان به این نیاز دارد که حمایت شود. یکی از بزرگترین مشکلات ما این است که ما برای این تئاتر، هیچ رسانه و حمایت رسانه ای نداریم. ما حتی منتقد تئاتر کودک و نوجوان نداریم.»

مشهدی عباس همچنین به دشواری های تولید نمایش برای کودکان اشاره و اظهار کرد: «من برای روز بهداشت، پیشنهاد دادم که نمایشی اجرا کنیم که هزینه اش ۱۰۰ میلیون تومان می شد اما با این پیشنهاد موافقت نشد و در عوض ۲۵۰ میلیون تومان به خریداری مسواک هایی اختصاص پیدا کرد که هیچ کدام استفاده نشد. بچه ها در خانه‌هایشان مسواک دارند!»

برومند در این باره گفت: «مسئولان ما بی سلیقه هستند. زمانی که من داشتم «خونه مادربزرگه» را می ساختم، یک مسئول اسمش را نبری مرا از تلویزیون اخراج کرد! من نامه اش را دارم که او نوشته بود من زیر استاندارد هستم و چرا گذاشته اند سری دوم آن مجموعه را بسازم. مسئولان در سلیقه و شناخت ابزاری که می توانند در جهت اهدافشان به کار ببرند، ضعیف هستند. همه کارها را هم زودبازده می خواهند و برنامه ریزی ندارند.»

در ادامه مشهدی عباس با اشاره به اینکه در دانشگاه ها هم هیچ برنامه ای برای تئاتر کودک و نوجوان وجود ندارد، تصریح کرد: «فارغ التحصیلان برای اینکه کارشان را شروع کنند، سراغ تئاتر کودک و نوجوان می آیند! در صورتی که این اشتباه است!»

برومند در پایان گفت: «تمام ناهنجاری های فرهنگی که متاسفانه در این روزهای ما فراوان است و باعث به هم ریختن خیلی چیزها شده است، می تواند خیلی مفید و ساده و با هزینه هایی کمتر از آنچه تبعات این اتفاقات می بلعد، از طریق هنر تئاتر و سینما به بچه ها انتقال داده شود.»

مشهدی عباس نیز در پایان تأکید کرد: «ما اگر بدانیم تئاتر کودک و نوجوان چه معجزه‌ای برای بچه‌ها می کند، از آن غافل نخواهیم بود.»

«چشم شب روشن» به تهیه‌کنندگی امیر قمیشی و با اجرای محمد صالح علا، شنبه تا چهارشنبه هر شب ساعت ۲۳ از شبکه چهار سیما روی آنتن می‌رود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج