۶۲۲۸۶۳
۲ نظر
۵۱۶۱
۲ نظر
۵۱۶۱
پ

نوبرانه‌های پاییزی؛ جک S۳ در برابر هایما S۵

در ماه های اخیر، زمزمه هایی مبنی بر عرضه برادر کوچک تر هایما S۷، یعنی هایما S۵ توسط ایران خودرو شنیده می شد تا اینکه در نهایت، ایران خودرو به صورت رسمی از این کراس اوور کوچک رونمایی کرد.

هفته نامه خودرو امروز: در ماه های اخیر، زمزمه هایی مبنی بر عرضه برادر کوچک تر هایما S۷، یعنی هایما S۵ توسط ایران خودرو شنیده می شد تا اینکه در نهایت، ایران خودرو به صورت رسمی از این کراس اوور کوچک رونمایی کرد. با توجه به نزدیکی ابعاد بدنه و همچنین قیمت، می توان رقیب مستقیم هایما S۵ در بازار کشور را جک S۳ محسوب کرد که به زودی شاهد تحویل نخستین سری آن به خریداران خواهیم بود. به همین بهانه و در نوشتار پیش رو، نگاهی مقایسه ای خواهیم داشت به ان دو کراس اوور تازه نفس چینی.

طراحی

هایما S5 به طول کلی، چهره ای اسپرت تر و پرصلابت تر از برادر بزرگ ترش یعنی S7با را به نمایش می گذارد. نمای جلو S5 با وجود چراغ های بزرگی که کاملا شبیه به چشم طراحی شده اند و جلوپنجره غول پیکر کرومی، طرحی کاملا خشن و اسپرت و در عین حال، شیک و امروزی دارد. در نمای جانبی S5 نیز با کاربرد منطقی و هماهنگ خطوط شکسته، شاهد طرحی چشم نواز هستیم. ضمن اینکه در این نما، فاصله زیاد کف خودرو از زمین نسبت به خودروهای هم رده جلب توجه می کند. در نهایت، طرح اخموی چراغ، ابعاد نسبتا کوچک شیشه عقب و اسپویر قرار گرفته در بالای آن نیز تامین کننده چاشنی اسپرت نمای عقب هایما S5 هستند.
نوبرانه‌های پاییزی؛ جک S3 در برابر هایما S5
نوبرانه‌های پاییزی؛ جک S3 در برابر هایما S5

هنگامی که به کابین S۵ نگاه می کنید، متوجه سادگی طرح آن نسبت به بدنه خودرو می شوید. هر چند مواردی همچون طراحی خاص قاب صفحه نشان دهنده ها و چیدمان مورب کلیدهای کنترل سیستم صوتی، طرح کابین را از یکنواختی دور می کند اما طرح بسیار ساده غربیلک فرمان و قرارگیری دکمه های شیشه بالابر روی کنسول میانی، از موارد انتقادبرانگیز هستند.

در مقابل، جک S3 چهره ای آرام تر از رقیب دارد. نمای جلو S3 از یک جلوپنجره بسیار بزرگ (که قاب پلاک را نیز در خود جای داده)، چراغ های کشیده و مه شکن های باریک تشکیل شده که چهره ای اخمو و در عین حال کاملا شرقی به خودرو بخشیده است. با گذر از نمای جلو S3 و رسیدن به بخش جانبی، کم کم شاهد محو شدن این خشونت هستیم به گونه ای که تنها موارد قابل ذکر در این نما، قرارگیری آینه های جانبی روی درب و خط مورب بالایدستگیره درب ها هستند.
نوبرانه‌های پاییزی؛ جک S3 در برابر هایما S5
نوبرانه‌های پاییزی؛ جک S3 در برابر هایما S5

نمای عقب S۳ نیز با وجود مواردی مانند قاب خاص دور چراغ های دنده عقب و اسپویلر بالای شیشه عقب، کاملا پویا و جذاب است هر چند این پویایی به اندازه هایما S۵ نیست. کابین S۳ نیز اگرچه کاملا بی عیب و نقص طراحی نشده اما چیدمانی منظم داشته و علی الخصوص در قسمت غربیلک فرمان و صفحه نشان دهنده ها، طراحی جذابی دارد؛ یعنی درست همان بخشی که طراحان هایما S۵ در آن خیلی موفق عمل نکرده اند. در مجموع می توان طراحی هایما S۵ را جذاب تر دانست اما جک S۳ نیز چهره ای هماهنگ و متناسب داشته و به سادگی میدان را به رقیب واگذار نخواهدکرد.

مشخصات و توانمندی های فنی

هایما S5 با یک پیشرانه 1.5 لیتری توربو در ایران خودرو به تولید می رسد که پیشرانه مذکور با تولید حداکثر قدرت 161 اسب بخار و حداکثر گشتاور 223 نیوتن متر، با اتصال به یک یگربکس اتوماتیک ضریب متغیر (CVT)، ضمن مصرف 8 لیتر سوخت در هر 100 کیلومتر در سیکل ترکیبی، شتاب صفر تا صد 12.5 ثانیه و حداکثر سرعت 170 کیلومتر بر ساعت را برای این چشم بادامی خوش تیپ به ارمغان می آورد.
نوبرانه‌های پاییزی؛ جک S3 در برابر هایما S5

در مقابل، جک S3 مجهز به یک پیشرانه 1.6 لیتری تنفس طبیعی با حداکثر قدرت 107 اسب بخار و حداکثر گشتاور 155 نیوتن متر است که این پیشرانه با اتصاف به یک گیربکس اتوماتیک ضریب متغیر (CVT)، ضمن مصرف حدود 6 لیتر سوخت در هر 100 کیلومتر در سیکل ترکیبی، شتاب صفر تا 100 حدود 13.5 ثانیه و حداکثر سرعت 175 کیلومتر بر ساعت را برای این فرزند جدید جک به ارمغان می آورد. هر چند هنوز هیچ یک از خودروهای مورد بحث به صورت رسمی تحویل مشتریان نشده و نمی توان راجع به عملکرد فنی آنها نظر قاطعی داد اما آمار و ارقام حکایت از برتری فنی هایماS5 نسبت به جک S3 دارند. البته S3 نیز در مقابل رقیب چندان دست و پا بسته نبوده و برگ های برنده ای همچون مصرف سوخت پایین تر و حساسیت کمتر پیشرانه (به دلیل تنفس طبیعی بودن) را رو می کند.

امکانات رفاهی و ایمنی

ایران خودور، هایما S۵ را با تجهیزات کامل راهی بازار خواهدکرد که بخشی از مهم ترین این تجهیزات عبارتند از: کیلس استارتر، تهویه مطبوع اتوماتیک، سیستم چندرسانه ای مجهز به مانیتور لمسی ۷ اینچی و ۶ عدد بلندگو، تنظیم برقی صندلی های جلو، روکش چرمی صندلی ها و فرمان، سانروف، کروز کنترل، دوربین ۳۶۰ درجه، دی لایت، سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی (HSA)، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی (ESP)، سیستم کنترل کشش (TCS)، ۶ عدد ایربگ و... که لیست بسیار کاملی بوده و به خوبی قابل مقایسه با خودروهایی است که بیش از ۲ برابر S۵ قیمت دارند.
نوبرانه‌های پاییزی؛ جک S3 در برابر هایما S5
نوبرانه‌های پاییزی؛ جک S3 در برابر هایما S5

در مقابل، جک S3 نیز شاهد تجهیزاتی همچون سیستم چندرسانه ای مجهز به 6 عدد بلندگو، سانروف، دی لایت، سنسور نور، تهویه مطبوع اتوماتیک، روکش چرمی صندلی ها، فرمان با نیروی کمکی الکتریکی (EPS)، سیستم کنترل ایستایی در سربالایی (HAC)، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی (ESC)، 2 عدد ایربگ و... هستیم که لیستی خوب و راضی کننده بود اما در مقابل رقیب کم می آورد. البته با این وجود، تجهیزاتی همچون سنسور نور و فرمان برقی، از مواردی هستند که در جک S3 وجود داشته اما هایما S5 فاقد آن است.

سخن پایانی

در پایان مطلب اگر نگاهی کلی به هر یک از خودروهای مورد بحث داشته باشیم، می توانیم بیان کنیم که هایما S۵ با وجود پیشرانه قدرتمندتر، آپشن های کامل تر و فضای کابین بزرگ تر، گزینه ای کاملا مناسب برای افرادی است که خواستار یک خودرو جوان پسند متمدن بوده و بیشتر اهل مسافرت هستند و در مقابل، جک S۳ با مزایایی همچون سخوت کمتر، استهلاک پایین تر و قیمت کمی ارزان تر، گزینه افرادی خواهدبود که خواهان یک کراس اوور اسپرت جمع و جور بوده و بخش عمده تردد آنها در مسیرهای شهری است.

شایان ذکر است که قیمت در نظر گرفته شده برای هایما S۵ بین ۷۰ تا ۸۰ میلیون تومان بوده و نخستین سری های تولیدی آن در دی ماه سال جاری (و احتمالا با تخفیف سری اول) تحویل خریداران خواهدشد. برای جک S۳، قیمت ۷۱.۹ میلیون تومانی را در نظر گرفته شده که البته فعلا تخفیفی ۲ میلیون تومانی نیز روی این قیمت اعمال می کند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      آشغال تر از آشغال

      پاسخ ها

      • ناشناس

        شما امتحان کردید که کدام یک آشغال و کدام یک آشغالتر است.. خواهشا تا هر دو را تست نکرده اید نظر ندهید. چون در آبان ماه که شما نظر داده اید هنوز هیچ کدام عرضه سراسری نشده بودند.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج