۶۲۳۱۴۸
۱۵ نظر
۵۰۰۸
۱۵ نظر
۵۰۰۸
پ

تولد کوروش را به‌ نام روز همبستگی نامگذاری کنید

از زمانی که از تعامل سه‌حوزه تمدنی یعنی ایران قبل از اسلام،‌ایران بعد از اسلام و غرب، پویش‌های عمیق اجتماعی و سیاسی در قالب نهضت‌مشروطه به‌وقوع پیوست، بیش از یکصد‌سال می‌گذرد.

روزنامه آسمان آبی نوشت: از زمانی که از تعامل سه‌حوزه تمدنی یعنی ایران قبل از اسلام،‌ایران بعد از اسلام و غرب، پویش‌های عمیق اجتماعی و سیاسی در قالب نهضت‌مشروطه به‌وقوع پیوست، بیش از یکصد‌سال می‌گذرد.
از آن زمان به بعد،‌هراز‌چندگاهی یکی از این سه‌حوزه سر برآورده‌اند. انقلاب اسلامی ایران، ‌آن وجه اسلامی ایران بود که در کنش انقلابی برسازی شد. اما برای حل مشکلات علاوه بر گفتمان مذکور از خرداد ۷۶، جامعه ایران درونمایه‌های پویای خود را در چارچوب جنبش‌های جدید بروز داد.
جنبش‌های مذکور خواهان آن هستند که با انطباق میان ساختار و کارگزاران حامل حقوق دموکراتیک و شهروندی، اوضاع سیاسی را در سامانه جدیدی که بتواند چتر خود را بر سر همه صداها اعم از اقلیت و اکثریت بگستراند، معنا کند. از این منظر اجتماع حامیان کوروش، حاکم دادگستر ایرانی، خارج از این موضوع نیست. براین اساس گفت‌وگویی با امیر خرم فعال سیاسی ملی - مذهبی انجام داده‌ایم که در زیر از نظرتان می‌گذرد:

جناب خرم، آیا می‌توان بر این عقیده، ‌اراده‌ها را جزم کنیم که گروهی نمی‌تواند هوادار کوروش و ارزش‌هایش باشد؟
به اعتقاد من، حجم بسیار جمعیت حاضر بر مزار کوروش و نوع شعارهای داده شده در این روز نشان از آن دارد که برخلاف خواست بخشی از جریان‌ها که بی‌میل به مستحیل‌کردن ملیت ایرانی در دیدگاه خود نیستند، مردم ایران علاقه‌ای به فراموش‌کردن گذشته تاریخی خود ندارند. تردید نیست که بخشی از رنگ و بوی مراسمی که در این روز برگزار شد، بیش از آن‌که ابراز علاقه به کوروش باشد، واکنشی به رفتارهای تاریخ گریز آن بخش از حکومت بود.
برای این‌که حرکت مذکور با دیگر حرکت‌های موسوم به سلطنت‌طلبی دچار آمیزش یا اشتباه نشود به‌نظر شما باید به چه معیارهایی توجه کنیم؟ ازجمله آیا می‌توان به توسعه و آزادی معتقد بود و از طرف دیگر هوادار ایجاد نظام مطلقه سلطنتی هم باشیم؟
ببینید، بی‌تردید طرفداران سلطنت با دوستداران کوروش، دو موضوع متفاوت هستند. طرفداران سلطنت، نظام سلطنتی را معادل نظام پهلوی می‌دانند و سلطنت‌طلبی را نیز عین پهلوی‌طلبی؛ بی‌آن‌که اطلاعات درستی از مفهوم سلطنت‌طلبی(Monarchism) در علم سیاست داشته باشند. اعتقاد به نظام‌ سیاسی دیگری غیراز نظام سیاسی حاکم، حق تمامی کسانی است که در چارچوب نظام موجود زندگی می‌کنند. لیکن خوب است که این گروه از مردم درخصوص نظام سلطنتی مورد مطالبه خود، دقت‌نظر بیشتری به‌خرج دهند. برای مثال تنها به ذکر یک نکته بسنده می‌کنم. نظام‌های سلطنتی در یک دسته‌بندی کلی به سلطنتی‌مشروطه و سلطنتی‌مطلق تقسیم می‌شوند.
از بین این‌دو آن‌که در حال حاضر در چندی از کشورهای توسعه‌یافته مانند کشورهای انگلیس و ژاپن یا کشورهای اسکاندیناوی (مانند دانمارک، فنلاند و نروژ) وجود دارد سلطنت مشروطه است که ازجمله مشخصات آن که در کتاب‌های علوم‌سیاسی نیز آمده است، ‌دخالت‌نکردن سلطان در امور اجرایی کشور است. در این نوع از نظام‌های سلطنتی، سلطان تنها یک نماد ملی است که تبلور کشور و ملت محسوب می‌شود، اما اداره کشور بر‌عهده کس دیگری است که هم دوره حکومت او محدود است و هم ‌باید در مقابل نمایندگان مردم پاسخگو باشد و در صورت انجام خطا، نمایندگان مردم می‌توانند او را از مقام خود عزل کنند.
به همین‌خاطر نیز این نوع از نظام سلطنتی با دموکراسی همخوانی کامل دارد. در مقابل آن نظام سلطنتی مطلقه است که به‌دلیل پاسخگو نبودن در برابر مردم و اداره امور اجرایی کشور توسط شخص سلطان به مرور به شکلی از حکومت‌های دیکتاتوری تبدیل می‌شود. به‌همین دلیل است که هیچ کشور توسعه‌یافته و دموکراتیکی را نمی‌توان یافت که دارای شکلی از نظام‌های مطلقه (مانند سلطنت مطلقه) باشد. به عبارت دیگر می‌توان چنین گفت که کشورهای مختلف به میزان توسعه‌یافتگی، از حکومت‌های مطلقه فاصله گرفته‌اند.
آن‌چه در فاصله سال‌های 1304 تا 1357 تحت عنوان حکومت‌های پهلوی اول و دوم در ایران برقرار بود، شکلی از نظام‌های سلطنتی مطلقه بود که با دموکراسی و حکومت مردم بر مردم فاصله‌ای بسیار داشت. نه قوه‌قضائیه مستقلی وجود داشت، نه قوه‌مقننه مستقلی و نه قوه اجرائیه مستقلی. همه مطیع فرمان شاه بودند که با قدرت مطلق خود بر جمیع ارکان حکومت فرمان می‌راند و رای مردم، محلی از اِعراب در عرصه سیاست نداشت. شاه سایه خداوند (ظل‌الله) محسوب می‌شد و فرمان او فرمان خداوندبود(چه فرمان ایزد چه فرمان شاه). حال اگر کسی خود را طرفدار دموکراسی و توسعه‌یافتگی و مخالف دیکتاتوری بداند، چگونه می‌تواند در یک زمان هم از نظام پهلوی به‌عنوان یک نظام مطلقه غیر‌دموکراتیک دفاع کند و هم سنگ دفاع از دموکراسی و توسعه سیاسی را برسینه بزند. طرفداران سلطنت ابتدا می‌بایست درک خود را از مفاهیمی همچون دموکراسی و توسعه سیاسی روشن کنند، سپس اگر طرفدار دموکراسی هستند و به توسعه سیاسی کشور نیز علاقه‌مند، راهی جز نقد نظام سیاسی پهلوی و نفی خودکامگی پادشاهان پیشین را نخواهند داشت.
اگر بخواهیم چشم خود را روی وقایع تاریخی مهمی چون تاریخ پیش از اسلام و برگزاری مراسمی به‌عنوان بزرگداشت خوبی‌ها ببندیم، دچار چه آسیب‌هایی خواهیم شد؟

وقتی نظام سیاسی چشم خود را روی تاریخ گذشته این سرزمین می‌بندد و از کنار روزهایی همچون زادروز کوروش به خاموشی عبور می‌کند، طبیعی است که برگزاری مراسم بزرگداشت این روز، خوراکی شود برای اپوزیسیون برانداز که پیام تشکر برای مردم ایران بفرستد و از حضور گسترده آنان در این مراسم تقدیر و تشکر و از این طریق تلاش کند که چنین مراسمی را به‌نفع خود مصادره کند. در حالی که به عقیده نگارنده، زادروز کوروش از ظرفیت بالایی برخوردار است که به‌عنوان «روز همبستگی اقوام ایرانی» از سوی نظام جمهوری اسلامی اعلام شود. چنین کاری علاوه بر خلع سلاح اپوزیسیون خارج از کشور، در شرایط بحرانی منطقه، حس همبستگی ملی را در میان مردم افزوده خواهد کرد و به کاهش شکاف دولت- ملت نیز مدد خواهد رساند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • امیر

      خیلی خیلی اشتباه میکنید روز همبستگی اسمش رو میزارید
      کوروش صغیر مگه کی بود

      پاسخ ها

      • پریسا

        کورش بزرگ کسی بود که از صدقه سرش داری توی کشوری به نام ایران زندگی میکنی

      • پریسا

        بی شخصیت

      • بدون نام

        کوروش صغیر جد کوروش بزرگ بود. ولی مردم که برای اون بزرگداشت نمیگیرند. بلکه کوروش بزرگ رو تمحید میکنند

    • رضا

      روز ايران بهتره . كشورم خيلي ستم ديده

    • بدون نام

      درود بر پادشاه جهان

    • بدون نام

      بهتره بدونید این مقبره جعلی هست چون در جنگی که بین کوروش و ترکان در گرفت کشته شد سرش را از تنش جدا کردند و فاصله مکانی جنگی که در آن کشته شد تقریبا ۲۰۰۰ کیلومتر از مقبره فعلی که براش درست کردن فاصله دارد حالا شما فکر میکنید که جنازه کوروش را چطوری آوردن و اینجا دفن کردن و یک تابلوی نقاشی مربوط به این در موزه لوبر فرانسه موجود می باشد.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        روز هم بستگی اقوام ایرانی وروز کوروش بزرگ پادشاه جهان که بدون حرم سرا بود بدل می شینه

    • بدون نام

      کورش ساخته وپرداخته انگلیس ویهودیان هست چون هیچ اثری از کورش وداریوش وغیره در نوشته های فردوسی وحافظ وسعدی وتاریخ طبری وجود ندارد

    • بدون نام

      مردم محلی در سالیان دور به ان مقبره مقبره مادر سلیمان می گفتند بعد در زمان رضا خان دیکتاتور به وسیله انگلیسی ها ویهودیها به عنوان مقبره کورش به ایرانیان معرفی شد

    • بدون نام

      متاسفم اولبرید ببینید خارج از کشور کیا دعوت کردن بعد با افتخار دنباله روشون بشید ترامپ وعربستان میخوان حمله کنن تازه شما بفکر پادشاهی افتادین دوره پادشاهی این رفاه رو داشتین ۲۵۰۰۰۰۰۰۰میلیونی حقوق و....

    • بدون نام

      من فکر می کردم از کوروش کبیر،که با گل و بوسه کشورگشایی می کرده، فقط یک دفتر عقاید و نظرات مونده که این نقطه نظرات توسط آریاییها در شبکه های مجازی منتشر میشه.نگو از روز تولدش هم که هفت آبان بوده عکس و فیلم باقی مونده .لطفا عکس کوروش رو با ریش و موی بیگودی پیچ و بادکنکهای رنگی منتشر کنید.مرسی

    • بدون نام

      درود برکوروش کبیر

    • مجید

      در کل مت با افراط و تفرید مخالفم.کوروش وجود داشته.ولی خیلی از حرفهایی که از زبانش تو شبکه ها مجازی میارن دروغه .مگه ۲۵۰۰ سال پیش که تمام اسناد روی گل ثبت شده . نیومده حرفهاش رو بنویسه.این حرفها صرفا افسانست.ولی هرچی هست ظرفیت بزرگیه که میشه ازش بعنوان معرفی فرهنگ و تمدن به جهانیان نشون داد.البته فرهنگ زشت امروزمونم باید اصلاح بشه

    • بدون نام

      این اسم کوروش رو هم خوب الم کردن و سرمردم زودباور ایران رو با چرندیات به دور از واقعیت گرم کردن،اصلا اونکچیزهایی که اون چیزهایی که اون دوره بوده و گذشته اونکچیزی نیست که الان سرزبون عده ایی ساده لوح افتاده!

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج