۶۲۳۳۴۹
۲ نظر
۵۰۰۲
۲ نظر
۵۰۰۲
پ

رای معنادار مجلس به دو وزیر روحانی

آنچه روز گذشته در ساختمان هرمی شکل میدان بهارستان رقم خورد بیشتر از هرچیز مناسبات مجلس را با علامت سوال مواجه کرد؛از پاردوکس ها در فراکسیون اصلاح طلبان مجلس گرفته تا رفتار اصولگرایان و موضع گیری آنها در برابر گزینه ای که اصرار بر اصلاح طلب بودنش وجود داشت. هرچه بود این رای گیری پیامی هم برای دولت داشت که مجلس نشینان هر کدام به زبانی آن را مطرح می کردند.

خبرآنلاین: آنچه روز گذشته در ساختمان هرمی شکل میدان بهارستان رقم خورد بیشتر از هرچیز مناسبات مجلس را با علامت سوال مواجه کرد؛از پاردوکس ها در فراکسیون اصلاح طلبان مجلس گرفته تا رفتار اصولگرایان و موضع گیری آنها در برابر گزینه ای که اصرار بر اصلاح طلب بودنش وجود داشت. هرچه بود این رای گیری پیامی هم برای دولت داشت که مجلس نشینان هر کدام به زبانی آن را مطرح می کردند.

هرچند منصور غلامی و رضا اردکانیان روز گذشته مجوز وزیر بودن را از بهارستانی ها گرفتند و عازم پاستور شدند اما حرف و حدیث ها هنوز پایان نیافته است؛ حرف و حدیثی که بیشتر حول محور وزارت علوم چرخید؛ برخی گفتند دولت تحت فشار بود و مجبور شد به جای گزینه های اول گزینه 21 خود را به مجلس معرفی کند و برخی دیگر غلامی را در شرایط فعلی گزینه مناسبی می دانستند. البته آنچه روز گذشته در ساختمان هرمی شکل میدان بهارستان رقم خورد بیشتر از هرچیز مناسبات درونی مجلس را با علامت سوال مواجه کرد؛ از پاردوکس ها در فراکسیون اصلاح طلبان مجلس گرفته تا رفتار اصولگرایان و موضع گیری آنها در برابر گزینه ای که اصرار بر اصلاح طلب بودنش وجود داشت. هرچه بود این رای گیری پیامی هم برای دولت داشت که مجلس نشینان هر کدام به زبانی آن را مطرح کردند.

زیر پوست ۴۵ رای

عملکرد فراکسیون امید روز گذشته در سیبل انتقادات قرار گرفت و اگر بگوییم این فراکسیون در جریان رای اعتماد به وزرا روزهای پر چالشی را پشت سر گذاشت، اوج آن قطعا روز یکشنبه ۷ آبان به نمایش گذاشته شد.

آنچه در طول این دو سال بیشتر مورد نقد قرار می گرفت چرخش ها و فراکسیونی عمل نکردن برخی اعضا بود اما حداقل در جریان تصمیم گیری فراکسیون یک نظر واحد داشت اما جلسه اول صبح دیروز این فراکسیون یک پارادوکس به معنای واقعی بود چرا که به جای یک موضع گیری واحد از دل آن فرمان آتش به اختیار صادر شد. فرمانی که در چارچوب رفتار تشکیلاتی نمی گنجد.

قاسم میرزایی نیکو که از مخالفان این تصمیم بود به خبرآنلاین گفت: "جلسه گذاشتیم که در این جلسه بیش از ۴۰ نفر شرکت کردند وقتی تصمیم درمورد غلامی را به رای گذاشتیم ۹ نفر نظری خلاف نظر فراکسیون داشتند که پس از آن "آتش به اختیار" بودن به رای گذاشته شد و این فرمان رای آورد. او گفت: من مخالف این تصمیم بودم چراکه ما باید یک موضع مشخص داشته باشیم و گفتم همین را در بیانیه بیاورید."

همه این دو دستگی در درون فراکسیون هم به نظرات داخل مجلس مربوط نمی شد و حمایت برخی چهره های اصلاح طلب از این گزینه خارج از گود مجلس موجب شد تا این اضداد نظر شکل بگیرد.

البته نقد ها به فراکسیون امید تنها مشمول نظرش درباره غلامی نشد بلکه امیدی ها حتی درمورد اردکانیان که برای رای آوری اش وحدت نظر داشتند هم سکوت کرد؛ سکوتی که تماما به ضررش تمام شد.

همه آنچه فراکسیون امید روز گذشته به نمایش گذاشت آینه ای تمام عیار از پارادوکس ها بود به گونه ای که عده ای برای وزیر شدن غلامی لابی می کردند و عده ای تلاش می کردند که در پاسخ به مطالبات دانشگاهیان نمایندگان را از رای دادن به این گزینه منصرف کنند و نتیجه ۴۵ رای معناداری بود که بین آرای غلامی و اردکانیان وجود داشت که حکایت از اتش به اختیار بودن همان ۴۵ رای داشت.

راهنما به چپ گردش به راست

گفتند غلامی اصلاح طلب‌ترین گزینه ای بود که دولت می توانست معرفی کند اما مشخص نشد چرا اصولگرایان مجلس این چنین برای اصلاح طلب ترین گزینه تبلیغ می کردند. به طوری که مجتبی ذوالنور از اعضای شورای مرکزی فراکسیون اصولگرایان یک لحظه از او جدا نمی شد و اگر جدایی هم بود برای جلب نظر مخالفان به نفع وزیر پیشنهادی صورت می گرفت. نتیجه رای فراکسیون ها هم قابل توجه بود فارغ از نظر فراکسیون مستقلین، فراکسیون اصولگرایان که همواره قائل به خط کشی ها بود در جلسه درون فراکسیونی ۸۰ درصد به وزیر شدن غلامی رای داد.

مسئله ای که می تواند راوی داستان ائتلاف نا نوشته دیگر میان اصولگرایان و مستقلین باشد. محمدجواد ابطحی در این رابطه به خبرآنلاین گفت: در فراکسیون ولایی تصمیم گرفتیم به این گزینه رای مثبت بدهیم . او درباره ائتلاف هم گفت: ما ائتلافی با مستقلین نکردیم اما نظر دو فراکسیون به یکدیگر نزدیک بود.

این مسئله یک معنای دیگر هم دارد و آن همراه شدن کم و بیش اصولگرایان با دولت روحانی است، فارغ از آنکه این نزدیک شدن نتیجه رفتار رئیس جمهور باشد یا یک استراتژی مقطعی از سوی راست گرایان. موضوعی که با انتقاد جریان چپ مواجه شده است که نمونه بارز آن کنایه کواکبیان درمورد نطق موافقان درباره غلامی بود که گفت: عزیزان اصولگرا جایشان را به اصلاح‌طلبان داده بودند یا آقای روحانی اصولگرا شده است و یا اصولگرایان اصلاح‌طلب شده‌اند.

رای معنادار به وزرا

۱۸۰ رای به وزیر علوم و ۲۲۵ رای به وزیر نیرو رای کمی نبود و موفقیت کمی هم برای دولت محسوب نمی شود اما این رای به وزرای یک کابینه رایی بود که اکثریت بر معنادار بودن آن تاکید دارند؛ برخی آن را یک اتمام حجت با دولت می دانند و برخی هم این رای را آخرین کوپن دولت معرفی می کنند. و البته هستند کسانی که این رای را نتیجه همراهی دو قوه تفسیر می کنند.

حسینعلی حاجی دلیگانی از نمایندگان اصولگرای مجلس درباره پیام مجلس به خبرآنلاین گفت: رای روز یکشنبه نمایندگان به دو وزیر باقی مانده کابینه دوازدهم در کنار رای به ۱۶ وزیر دیگر بک اتمام حجت با دولت بود به این معنا که دیکر دولت برای عمل نکردن به وعده هایش هیچ بهانه ای ندارد. درواقع مجلس با این کار هر بهانه ای را از دولت گرفت و حالا نوبت او است که وارد میدان شود و عمل کند.

محمد جواد ابطحی از دیگر نمایندگان اصولگرای مجلس نیز به یک اتمام حجت با دولت اعتقاد دارد او گفت: نمایندگان با رای به وزرای دولت ان هم با تعداد بالا هرگونه بهانه را از آقای روحانی گرفتند آنها با این کار اتمام حجت کردند که تمام همراهی که دولت دوازدهم می خواست را انجام دادند لذا دیگر نمی تواند بگوید اجازه ندادند یا مانعی بر سر راهم ایجاد شد.

جعفرزاده ایمن آبادی نیز گفت: مجلس با این رای خود به دو وزیر باقی مانده، با دولت اتمام حجت کرد و هرچه خواست را به او داد اما دولت نیز باید توجه کند صبر مجلس اندازه دارد. او ادامه داد: امیدوارم آقای روحانی تلاشش را بیشتر کند؛ من این را به جد می گویم اقای روحانی هرچه کوپن داشت در مجلس مصرف کرد و کوپن دیگری ندارد و این را دولت باید قدر بداند بر این اساس به ضرس قاطع می گویم بعد از این اتمام حجت ها اولین وزیری که برای استیضاح پایش به مجلس باز شود رای عدم اعتماد خواهد گرفت و رای امروز آخرین ایثار مجلس در حق دولت بود.

محمود صادقی در رابطه با رای روز گذشته به خبرآنلاین گفت: تعداد قابل توجهی از نمایندگان مخالفت کردند و پیام ۸۰ رای مخالف را هم باید هم آقای روحانی دریافت کند و هم آقای غلامی ؛ درواقع این ۸۰ مخالف توجهشان هم به انتقاداتی بود که جامعه دانشجویان داشتند و هم روندی که از طریق آن روحانی به وزیر رسید درواقع نه تنها انتقاد به این روند وجود داشت بلکه معترض آن هستیم چراکه این فرایند غلط است که گزینه وزارت را به مراجع دیگر معرفی می کند تا تائیدیه بگیرد

او گفت: رایی که من به غلامی دادم بر اساس شناختی بود که نسبت به ایشان داشتم و او را یک اصلاح طلب دیدم با گفتمان اصلاح طلبی که می تواند به نفع دانشگاه باشد و شاهدش استفاده از کلید واژه هایی چون دانشگاه محوری، لزوم نشستن اصولگرایان و اصلاح طلبان بر سر یک میز است؛ او ادامه داد: مجلس با همه حرف و حدیث ها به دو وزیر اعتماد کرد لذا مجلس بر ضعف های موجود تسامح کرد و لازم است دولت به دغدغه های نمایندگان پاسخ دهد.

محمدعلی پورمختار نیز به خبرآنلاین گفت: مجلس یک بار دیگر با این رای همراهی اش را با مجلس اثبات کرد و عزم مجلس برای حمایت از دولت سنگ تمام گذاشت گرچه مخالفت های مختلفی به ویژه با وزیر علوم بود و خیلی موارد هم به نوع تعامل دولت با مجلس باز می گشت اما با تمام این حرف ها مجلس رای داد و این پیام را به دولت داد که آنچه بر گردن مجلس بود انجام شد و از امروز به بعد این نوبت دولت است که در مقام عمل برآید.

کوچکی نژاد نیز در این رابطه گفت: مجلس با این رای با دولت اتمام حجت کرد و آقای روحانی هم قول دادند که بخشی از وقت خود را به وزارت علوم اختصاص دهند تا شرایط این وزارتخانه بهبود پیدا کند. او گفت: اگر وزیر نتواند توقعات خانواده وزارت علوم را برآورده کرده و این وزارتخانه را به سرعت به جایگاه اصلی خود بازنگرداند مجلس کوتاه نخواهد آمد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      معناش فقط اینه که اصلاح طلب ها ودانشجوها ومردم سر کارن وخدا وزارت علوم را رحمت کند اصلا در وزارت علوم ودانشگاه ها را ببندند سنگین ترند

    • بدون نام

      آش شله قلمکار

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج