۶۲۳۶۱۸
۱ نظر
۵۰۰۶
۱ نظر
۵۰۰۶
پ

دو جناح ايران معتقدند توافق با آمريكا فايده ندارد

نشست سالانه بنياد پلاشرز درباره سياست هسته‌اي در جهان در هتل ويلارد واشنگتن تشكيل شد. اين مؤسسه در سال ١٩٨١ در كاليفرنيا به وسیله خيرين تشكيل شده و در ٣٥ سال گذشته در جهت نابودي سلاح‌هاي هسته‌اي در سطح كل جهان فعاليت داشته است.

روزنامه شرق: نشست سالانه بنياد پلاشرز درباره سياست هسته‌اي در جهان در هتل ويلارد واشنگتن تشكيل شد. اين مؤسسه در سال ١٩٨١ در كاليفرنيا به وسیله خيرين تشكيل شده و در ٣٥ سال گذشته در جهت نابودي سلاح‌هاي هسته‌اي در سطح كل جهان فعاليت داشته است.
پلاشرز در دوران مذاکرات هسته‌اي از سال ١٣٨٢ تا سال ١٣٩٥، از ديپلماسي صلح‌آميز براي حل بحران هسته‌اي ايران حمايت كرد، ازجمله حمايت از تلاش‌هاي همه مراكز مطالعاتي و آكادميك آمريكا و دولت اوباما در مذاكرات هسته‌اي با ايران. اما اكنون كه كاخ سفيد سياست ضدبرجامي و جنگ‌طلبانه درپيش گرفته، اين بنياد به مقابله تمام‌عيار با کاخ سفيد برخاسته است. اين در حالي است که سازمان منافقين در تبليغات خود بنياد پلاشرز را مزدور حکومت ايران خوانده‌اند.
هفته قبل نشست جناح راديكال آمريكا در مؤسسه هادسون در واشنگتن برگزار شد كه مك‌مستر، مشاور امنيت ملي ترامپ و استيو بنن از جمله سخنراناني بودند كه ضد ايران و برجام سخنراني كردند.
متقابلا در كنفرانس بنياد پلاشرز، سناتور دايان اشتاين، سناتور كريس هولن، سناتور اد ماركي، سناتور جف مركلي و نمايندگان مجلس آمريكا؛ باربارالي، تدلو و آدام اسميت و همچنين ويليام پري، وزير دفاع سابق آمريكا، جملگي در دفاع از برجام سخنراني كردند. همه سخنرانان از حزب دموكرات بودند و نمايندگان جمهوري‌خواه کنگره در اين نشست شرکت نکردند.
در اين نشست دو پانل درباره برجام و بحران هسته‌اي كره‌شمالي برگزار شد. در پانل برجام، حسين موسويان، کالين کال، مشاور رئيس‌جمهور آمريکا در دوران اوباما و جسيکا متيو، رئيس سابق مؤسسه مطالعاتي کارنگي، در پانل برجام صحبت كردند.

در پايان اين کنفرانس، كريستوفر فورد، مشاور ترامپ نيز سخنراني کرد. او از برگزارکنندگان خواسته بود که سخنراني او ضبط و پخش نشود. او در طول سخنراني خود، حتي يک جمله درباره برجام حرفي نزد و به کلي‌گويي درباره سياست خلع سلاح آمريکا پرداخت. سيدحسين موسويان، سخنگوي تيم مذاكره‌كننده هسته‌اي دولت اصلاحات و پژوهشگر فعلي دانشگاه پرينستون آمريكا، در اين نشست نكاتي را مطرح كرد. اهم مطالب موسويان در پانل برجام:

دو موضوع يعني رابطه با آمريكا و برجام، چالش‌برانگيزترين موضوعات سياسي داخلي ايران بعد از انقلاب بوده است.
همچون احزاب دموكرات و جمهوري‌خواه، ما هم در ايران دو جناح اصلي سياسي داريم. هر دو جناح متفق‌اند كه آمريكا دنبال تغيير رژيم در ايران است و قابل‌اعتماد نيست.

درعين‌حال يك تفكر معتقد است كه مي‌توان با آمريكا مذاكره و براساس احترام متقابل، منافع متقابل، عدم مداخله و نرم‌هاي بين‌المللي حداقل درباره برخي از موضوعات به توافق رسيد.
تفكر ديگر معتقد است كه آمريكا قابل مذاكره نيست و نبايد با او توافق كرد به چهار دليل:

١- آمريكا احترامي براي مقررات و نرم‌هاي بين‌المللي قائل نيست و گزينشي برخورد مي‌كند و استاندارد دوگانه دارد.
٢-تا زماني كه هدف آمريكا تغيير رژيم است، اصولي مثل احترام يا منافع متقابل و عدم مداخله معني ندارد.
٣- سياست آمريكا درباره ايران و خاورميانه، در تل‌آويو تعيين مي‌شود و نه در واشنگتن.
٤-نقش بعدي در سياست‌هاي آمريكا راجع‌به ايران و خاورميانه را دلارهاي نفتي شيوخ عرب دارد كه در واشنگتن هزينه لابي‌ها مي‌كنند.
-سياست‌هاي ترامپ نشان داد كه آمريكا:
١-براي امضای خود هيچ احترامي قائل نيست. برجام را مذاكره و امضا كرده و حالا زير قرار خود مي‌زند.
٢-احترامي براي آژانس بين‌المللي انرژي اتمي قائل نيست چون با وجود اينكه آژانس انجام تعهدات برجامي ايران را تأييد كرده اما ترامپ آن را محترم نمي‌شمارد.
٣-احترامي براي مصوبات شوراي امنيت سازمان ملل قائل نيست چون برجام مصوبه اين شوراست و ترامپ آن را نقض مي‌كند.
٤-متن سياست اعلامي ترامپ درباره ايران، ديكته‌شده تل‌آويو و رياض است، زيرا:
١- نتانياهو در سخنراني سازمان ملل در شهريور گفت كه «برجام را لغو كنيد و اگر نمي‌توانيد تغيير دهيد». او سه مورد «دائمي‌كردن محدوديت‌هاي فعلي»، «منع سانتريفيوژهاي پيشرفته» و «فعاليت‌هاي موشكي ايران» را مطرح كرد. يك ماه بعد هم ترامپ دقيقا همين موارد را مطرح و به كنگره ارجاع داد.
٢- عادل الجبير، وزير خارجه عربستان، دو مقاله، يکي در تاريخ ١٩ ژانويه ٢٠١٦ در نيويورك‌تايمز و ديگري در ١٩ سپتامبر ٢٠١٦ در وال‌استريت‌ژورنال عليه ايران نوشته است. مايكل اورن، معاون وزير خارجه اسرائيل هم در تاریخ ششم اكتبر ٢٠١٦، مقاله‌اي در نيويورك‌تايمز عليه ايران نوشته است. شما سخنراني ترامپ درباره سياست جديد كاخ سفيد درخصوص ايران را با متن اين سه مقاله مقايسه كنيد؛ خواهيد ديد كه مطالب ترامپ كپي‌برداري محض از اين سه مقاله است. بنابراین جايي كه سياست‌هاي آمريكا را رياض و تل‌آويو مي‌نويسند، چطور مي‌شود با آمريكا درباره ساير موضوعات مذاكره كرد.
با توجه به رفتار آمريکا درباره برجام، اکنون هر دو جناح بزرگ سياسي ايران، اجماع دارند كه مذاكره و توافق با آمريكا بي‌فايده است.
ايران با احدي درمورد قدرت دفاعي خود مذاكره نخواهد كرد. ايران در منطقه‌اي زندگي مي‌كند كه ٨٠ درصد از بحران‌هاي جهان آنجاست. بحران و ناامني در سرتاسر مرزهاي ما وجود دارد. ايران يك‌بار مورد تجاوز صدام قرار گرفته كه آمريكا و اعراب و ساير كشورها از تجاوز حمايت كرده‌اند.
ايران مورد حمله سلاح‌هاي شيميايي عراق قرار گرفته كه آمريكا در آن دخيل بوده است. صدها هزار ايراني كشته و زخمي شده‌اند. آمريكا سياست تغيير رژيم را روي ميز دارد. تروريسم تكفيري اطراف مرزهاي ايران را فراگرفته است. آمريكا صدها ميليارد دلار اسلحه پيشرفته به همسايگان دشمن ايران صادر مي‌كند. اينها واقعياتي است كه ايران در مورد قدرت دفاعي و موشكي خود هيچ‌گاه مذاكره و معامله نخواهد کرد.
در اين جلسه رابرت اينهورن مذاكره‌كننده سابق هسته‌اي با ايران از موسويان پرسيد كه آيا ايران فرمول «بيشتر براي بيشتر» را خواهد پذيرفت. يعني محدوديت‌هاي فعلي برنامه هسته‌اي خود را طولاني‌تر و بيشتر كند و درمقابل امتيازات بيشتر بگيرد.
موسويان در پاسخ گفت: خير! ايران بالاترين سطح شفافيت و بازرسي در بين كليه اعضاي معاهده ان‌پي‌تي را پذيرفته است. محدوديت‌هايي كه ايران به مدت هشت تا ٢٥ سال و صرفا براي اعتمادسازي پذيرفته، همه فراتر از معاهده ان‌پي‌تي است و هيچ كشور ديگري هم نپذيرفته است. بنابراين ايران «بيشترين‌ها» را اكنون پذيرفته است. آنچه ترامپ مي‌گويد، دائمي‌كردن محدوديت‌هاي موقتي است. يعني ايران به عنوان تنها عضو ان‌پي‌تي براي هميشه مورد تبعيض قرار گيرد. ايران هيچ‌گاه زير بار نخواهد رفت.
ايران هميشه با همه كشورها از جمله اروپا و روسيه و چين در مورد مسائل منطقه گفت‌وگو كرده و الان هم مي‌كند منتها با آمريكا، خير! مقام معظم رهبري ايران فرمودند كه برجام ملاك خواهد بود. اگر آمريكا صادقاته اجرا كند، آن‌گاه ممكن است ايران گفت‌وگو راجع به ساير مسائل را بررسي كند. بنابراين آمريكا اول بايد صداقت خود را با اجراي كامل و دقيق برجام نشان دهد.
جو سيريسيوني رئيس پلاشرز
باد جنگ وزيدن گرفته، سياست توييت جايگزين سياست گفت‌وگو شده است. اگر وارد جنگ با ايران يا كره شويم، عواقب وحشتناكي براي آمريكا و جهان خواهد داشت. ترامپ باعث ايجاد بحران در روابط با ايران شده و مقصر است. ايران مسئولانه به تعهداتش در برجام عمل كرده است. ما با ايران و كره مسئله داريم اما اين ترامپ است كه بنزين بر آتش مي‌ريزد. پلاشرز يك مؤسسه مردمي و عمومي است كه از سال ١٩٨١ براي نابودي سلاح‌هاي هسته‌اي در جهان تلاش كرده است. بودجه ما از مردم تأمين مي‌شود و بنابراين از حضار مي‌خواهيم كه با ادامه كمك‌هاي مالي، نيازهاي اين مؤسسه را تأمين كنند.
باربارا لي نماينده مجلس
ترامپ خطرناك است. سياست‌هاي او ضد منافع ملي آمريكاست. او افزايش بودجه ١٠ميلياردي براي توسعه سلاح‌هاي هسته‌اي را در دستور كار قرار داده كه ضد صلح است. ما بايد براي نابودي كل سلاح‌هاي هسته‌اي در جهان بسيج شويم. ترامپ سياست جنگ‌طلبي در پيش گرفته است. من با ارائه لايحه‌اي، به دنبال سلب اختيار از ترامپ براي دستور حمله پيشگيرانه هسته‌اي هستم كه در كميته اوليه هم تصويب شده. تصميم او براي عدم تأييد اجراي برجام و انداختن توپ در زمين كنگره اقدامي غيرمنطقي بود. من از ابتدا به دنبال گفت‌وگو با ايران و حامي اوباما در سياست تعامل با ايران بودم. هر تغييري در متن برجام، نقض برجام است و باعث انزواي آمريكا مي‌شود. هيچ مأموريتي مهم‌تر از نابودي كل سلاح‌هاي هسته‌اي در كل جهان نيست.
سناتور داين فاين‌اشتاين
جهان به سمت تسليحات هسته‌اي پيش مي‌رود. برجام يك توافق جهاني است كه ترامپ تأييد نكرد درحالي كه آژانس بين‌المللي انرژي اتمي و نهادهاي امنيتي ما تأييد كرده‌‌اند كه ايران به تعهداتش عمل كرده است. اگر آمريكا نمي‌تواند عضو توافق جهاني برجام بماند، چگونه كره‌شمالي به ما اعتماد خواهد كرد؟ راه‌حل با كره و ايران، ديپلماسي است. ترامپ بايد توهين به رهبران اين كشورها را متوقف كند. انزواي كشورها خاصيتي ندارد. من در كنگره از برجام حمايت خواهم كرد. من ١٥ سال است آقاي ظريف را مي‌شناسم. سعي كرده‌ام سالي دو بار او را ملاقات كنم. او صادق است. اما مذاكره با ايران ساده نيست. با وجود اين برجام به نتيجه رسيد. اگر ٦٠ رأي در كنگره براي خروج از برجام داده شود، يعني آمريكا قابل اعتماد نيست. سياست‌هاي هسته‌اي ترامپ خطرناك است. لطفا كمك كنيد و با كنگره و افكار عمومي صحبت كنيد تا كل سلاح‌هاي هسته‌اي در جهان نابود شود.
سناتور اد ماركي
از پلاشرز به‌خاطر تلاش‌هايش عليه سلاح‌هاي هسته‌اي در جهان تشكر مي‌كنم. هيچ صدايي در واشنگتن عليه بمب هسته‌اي بلندتر از اينها نخواهيد شنيد. پلاشرز در لوايح كنگره درمورد محدودكردن سلاح‌هاي هسته‌اي آمريكا نقش ايفا كرده است. بمب هسته‌اي دو بار در جهان توسط ما استفاده شده و صدها هزار نفر را از بين برده است. ذخاير هسته‌اي موجود آمريكا مي‌تواند كل كره زمين و بشر را از بين ببرد. هيچ رئيس‌جمهوري نبايد اختيار حمله پيشگيرانه هسته‌اي را داشته باشد. ما احتياج به تهديد ديگران نداريم. من با چند نفر از دوستان در كنگره، لايحه‌اي پيشنهاد كرديم كه مانع اقدام يك‌طرفه رئيس‌جمهور آمريكا در استفاده از سلاح هسته‌اي بدون موافقت كنگره شود. اگر ما مورد حمله قرار گيريم، جواب مي‌دهيم. ترامپ سخنان تهديدآميزي در سازمان ملل عليه كشورها داشت كه محكوم است و سخنان ضدايراني و ضدبرجامي او قابل قبول نيست. من از شما مي‌خواهم به پلاشرز كمك كنيد تا بتوانيم سلاح‌هاي هسته‌اي را از روي كره زمين حذف كنيم و تهديد عليه جان بشريت را از بين ببريم.
تدلو نماينده مجلس
رئيس‌جمهور آمريكا به‌تنهايي اختيار و قدرت حمله هسته‌اي دارد كه مي‌تواند در كمتر از يك ساعت صدها هزار نفر را بكشد. ما لايحه‌اي تهيه كرده‌ايم كه تاكنون ٦٥ عضو امضا كرده‌اند. جنگ آمريکا با كره‌شمالي مي‌تواند موجب كشته‌شدن ٢٠ ميليون نفر شود. ما ١٦ سال است در افغانستان هستيم و هنوز نتوانسته‌ايم جنگ را ببريم. بنابراين نياز به جنگ ديگري نداريم.
آدام اسميت نماينده مجلس
وضع فعلي خطرناك‌تر از دوران جنگ سرد است. پنج قدرت جهاني هسته‌اي شوراي امنيت در مورد نحوه پيشگيري از جنگ هسته‌اي با هم حرف نمي‌زنند. هرچه سلاح‌هاي هسته‌اي كمتر شود، امنيت جهاني بيشتر تقويت مي‌شود. چين تعداد كمي بمب هسته‌اي دارد، چرا آمريكا بايد ١٠هزار تا داشته باشد؟ بايد براي محو و عدم استفاده از بمب هسته‌اي وارد گفت‌وگو با ساير كشورها شويم.
سناتور جف مركلي
دولت ترامپ افراد لايق براي گفت‌وگو درمورد بحران‌هايي مانند كره‌شمالي را در اختيار ندارد. هيچ مذاكره‌كننده لايقي هم حاضر نيست با دولت ترامپ كار كند، چون ترامپ قابل‌اعتماد نيست؛ برجام را تأييد نكرد، آمريكا را در جهان منزوي كرد و كسي ديگر به ما درمورد حل بحران كره‌شمالي اعتماد نمي‌كند. ترامپ برجام را به خطر انداخته است. ما نبايد دچار اشتباه شويم. ايران به تعهداتش عمل كرده و بنابراين ما نبايد تحريم‌هاي هسته‌اي را برگردانيم. برجام يك توافق بين‌المللي است و نقض آن ازسوي آمريكا غيرقابل‌توجيه است. ترامپ قادر به مذاكره مجدد براي معامله‌اي بهتر نخواهد بود. همه با هم براي حفظ برجام متحد شويم.
ويليام پري، وزير پيشين دفاع
در ٩٠ سالگي و با چند بچه و نوه، نمي‌خواهم نسل من قرباني سلاح‌هاي هسته‌اي شوند. هدف بمب هسته‌اي كره، بازدارندگي حمله نظامي آمريكاست و تنها در صورت حمله آمريكا، آنها از بمب هسته‌اي خود استفاده خواهند كرد و آنگاه سئول و توكيو محو خواهند شد. گزينه نظامي غلط است، تهديد هم غلط است. بدترين بخش ديپلماسي ترامپ، تهديدات و بلوف‌هاي توخالي است. من در سال ١٩٩٩ با رهبر كره‌شمالي و ساير مقامات کره‌شمالي چهار روز مذاكره داشتم. مسئله اول كره‌شمالي، تضمين امنيت است، مسئله دوم، احترام بين‌المللي و برقراري روابط ديپلماتيك با آمريكاست و سوم مسائل اقتصادي است. من با مطالبي كه در پانل برجام گفته شد كاملا موافقم و هيچ‌چيزي براي اضافه‌كردن ندارم.
سناتور كريس فان هولن

اگر ما از برجام خارج شويم، نه ايران، بلكه آمريكا را منزوي كرده‌ايم. خروج از برجام، اعتماد متحدان اروپايي ما را از بين خواهد برد و ديگر آنها با ما درمورد ساير موارد مثل كره‌شمالي كار نخواهند كرد. ترامپ وارد بازي خطرناكي شده كه وارد زبان جنگ با كره‌شمالي شده است. زمان آن است كه تحريم‌هاي هسته‌اي كه عليه ايران كرديم را عليه كره ‌شمالي اعمال كنيم. از پلاشرز به‌خاطر تلاش‌هاي ضد بمب هسته‌اي و روشنگري افكار عمومي آمريكا تشكر مي‌كنم.سوزان دماجيو، مدير مؤسسه نيو آمريکا: با مذاكره‌كننده هسته‌اي كره‌شمالي مذاكره كردم. گفت اشتباه عراق و ليبي را مرتكب نخواهيم شد. سلاح هسته‌اي را از دست نخواهيم داد تا آمريكا به ما حمله كند. او گفت به توسعه سلاح‌هاي هسته‌اي ادامه خواهيم داد تا به بالانس با آمريكا برسيم.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ایرانی

      ولی نظر مردم چیز دیگه ایست که البته اهمیتی نداره مردم چی میخوان، مهم دو جناح هستن که اونم یه جناح بجای هر دو تصمیم میگیره!

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج