۶۲۴۱۲۶
۵۰۰۹
۵۰۰۹
پ

صادقی:

بعد از انتخابات ۸۸ فضای گفتگو بسته‌ شد

صادقی: ما بعد از انتخابات ۸۸ فضای گفت‌و‌گو را بسته‌ایم و حاضر نیستیم مسائل‌مان را در قالب گفت‌وگو مطرح کنیم و یک طرف تمایلی به شنیدن مسائل نداشت.

خبرگزاری ایلنا: محمود صادقی در نشست نقش احزاب در ایجاد گفت‌وگوی ملی که در غرفه ایلنا برگزار شد، عنوان کرد: بحث حزب و تشکل در ایران سوابق تاریخی دارد، از مشروطه احزاب شروع به کار کردند که در مبارزات نقش داشتند، احزابی مانند موتلفه و فدائیان اسلام حضور داشتند. بعد از انقلاب من از نگاه قانون اساسی به موضوع نگاه می‌کنم که اصل بر آزادی احزاب دارد.

وی با بیان اینکه قانون اساسی می‌گوید احزاب آزاد هستند و هیچ کسی را نمی‌توان از عضویت در احزاب منع کرد، گفت: اما حزب رستاخیر در گذشته به زور احزاب را عضو می‌کرد. تشکیل حزب یک حق بشری و حقوق بشری است، افراد باید بتوانند در احزاب عضویت داشته باشند که یکی از لوازم مدنیت است.

نماینده تهران تاکید کرد: امروز نگاه توده‌واری وجود دارد که گله‌وار به مردم نگاه می‌کنند اما در جوامع پیشرفته این نگاه وجود ندارد و آنان معتقد هستند که مردم باید در توسعه اجتماعی حضور داشته باشند. اصل ۲۷ قانون اساسی فعالیت احزاب را قانونی می‌داند.

وی با تاکید بر اینکه یکی از موانع مهم در راه فعالیت احزاب نگاه بالا به پائین است، گفت: یکی از وظایف احزاب این است که شرایط گفت‌وگو را فراهم کنند. مسئله‌های مختلفی وجود دارد که ما در آن‌ها اختلاف داریم. به طور مثال در بانکداری بدون ربا در جمهوری اسلامی اختلاف است. لازمه گفت‌وگو این است که دو طرف برابر باشند و حرف‌های یکدیگر را بشنوند.

صادقی عنوان کرد: ما بعد از انتخابات ۸۸ فضای گفت‌و‌گو را بسته‌ایم و حاضر نیستیم مسائل‌مان را در قالب گفت‌وگو مطرح کنیم و یک طرف تمایلی به شنیدن مسائل نداشت.

نماینده تهران در پاسخ به این سوال که علت به نتیجه نرسیدن گفت‌و‌گوی ملی چیست، گفت: احزاب چون عمدتا سیاسی هستند می‌تواند محور گفت و گو قرار بگیرند ، من خوشحالم که آقای حسینی از گفت‌وگو استقبال می‌کنند. سال گذشته که بحث گفت‌و‌گوی ملی باهم مطرح شد عده‌ای از اصولگرایان گفتند مگر ما باهم قهر هستیم؟ بله ما با هم قهر هستیم چه کسی می‌گوید نیستیم، ایران کشوری است که در محاکمه قضایی، خانوادها با یکدیگر قهر هستند و جامعه باهم قهر هستند.

وی تاکید کرد: یک زمانی که صحبت برخورد تمدن‌ها بود آقای خاتمی گفت‌وگوی تمدن‌ها را مطرح کردند. بعضی از طیف‌های ما به جمهوری اسلامی پایبند نیستند، رای را حق نمی‌دانند و تکلیف قلمداد می‌کنند.

صادقی با اطرح این سوال که مردم تا چه میزان در سرنوشت ما نقش دارند، گفت: آیا حاکمیت می‌تواند انتخاب مردم را فیلتر کند، در حال حاضر مشاهده می‌کنید مردم انتخاب کردند بعد می‌گویند چون زرتشتی است باید حذف شود. بارها با صدا و سیما صحبت کردم اما فقط چند ثانیه‌ای که درباره ترامپ حرف می‌زنم را پخش می‌کنند.

سید محمد حسینی هم در این نشست گفت: ایجاد یک حزب فراگیر لوازمی نیاز دارد که هنوز فراهم نشده است. در نظام جمهوری اسلامی حتما احزاب باید نقش‌آفرین باشند احزاب باید کادرسازی کنند و پالایش انجام دهند که هر کسی در جایگاه بالا قرار نگیرد. حزب می‌تواند پشتیبانی فکری کند نیروهایش را درست است نمایندگان فرهیخته هستند اما آنقدر اشتغال دارند که نمی‌رسند مسائل را دنبال کنند باید مجموعه‌هایی باشد که این‌ها را پشتیبانی کنند حزب باید به روز موضع داشته باشد به ویژه الان که تحولات با سرعت است.

وی افزود: اگر احزاب از کاندیدایی حمایت می‌کنند. باید از عملکرد خود دفاع کنند. اگر لیستی معرفی می‌کنند باید نقاط قوت و ضعف را بیابند چون مردم می‌خواهند بعدا دوباره رای بدهند. ما در بحث اقتصادی این قدر از اقتصاد مقاومتی حرف می‌زنیم اما عملا چه کردیم این را باید احزاب مشخص کنند یا در مسائل اجتماعی یا در مورد همین پدیده موسسات اعتباری و مالی احزاب باید بیایند در این مسائل اگر دولت ‌هم تعلل می‌کنند مطالبات مردم را پیگیری کنند.

عضو شورای مرکزی جمنا با بیان اینکه رقابت احزاب باید در این باشد که کدام یک راه حل بهتری ارائه می‌کند، گفت: اگر بخواهیم تعامل داشته باشیم بین احزاب باید در مشترکات توافق کنیم این مشترکات یکی قانون اساسی است یکی آرمان‌های امام راحل است که جریان مقابل هم خود را خط امام معرفی می‌کند باید دید در عمل آیا تطبیق می‌کند یا نه.

وی افزود: در بحث دشمن اگر معتقد هستیم ترامپ خصومت می‌کند باید این وجه مشترک ما باشد در مجلس سنا وقتی لایحه‌ای علیه ایران معرفی می‌شود گاهی یک نفر مخالفت می‌کند یعنی یکپارچگی دارند علیهما. ما هم باید در مسائل کلان کشور همراهی و همکاری داشته باشیم.

حسینی در پاسخ به این سوال که آیا جناح اصولگرایان تمایل به گفت‌وگو و شنیدن صدای جناح اصلاح‌طلب دارد، گفت: قبل از سال ۸۴ هم این بحث‌ها مطرح بود نامه‌هایی عسگر اولادی به خاتمی می‌نوشت و می‌گفت علی رغم اختلافات باید در برخی مسائل مشترک باشیم. مصالح ملی و منابع ملی اصول مشترک است خوشبختانه در هجمه علیه سپاه و نیروهای مسلح دیدیدم چپ و راست دست به دست هم دادند. این موارد باید مورد اتفاق نظر باشد بعد در جزئیات بحث کنیم. نیروهای اصولگرا همیشه خواهان گفت‌وگو بودند و می‌خواستند به جای تشدید تنش‌ها و دوقطبی شدن جامعه و اینکه در مردم کوچه و بازار برای دعوای برخی بر سر و کله هم بزنند با هم بر مشترکات وفاق داشته باشند. الان که ما را تحریم و تهدید می‌کنند عقل سلیم حکم می‌کند ما وفاق داشته باشیم.

وی افزود: ما در همین جبهه مردمی یکی از حرف‌هایمان این بود که در اتاق‌های در بسته سران احزاب برای کل کشور تصمیم بگیرند یکی از ضعف‌های احزاب همین است. ما باید حرف‌ها را بشنویم باید همه سهیم باشند. آقای صادقی در حالی مظلوم‌نمایی می‌کنند که قدرت را در دست دارند و انگار تریبونی ندارند در حالی که میدان دارند و در کشور دستگاه‌های اجرایی از وزرا و استانداران و دهیاران از طیف خودشان هستند بنابراین اینطور نیست که بگوییم یک عده مطرود هستند و میدان ندارند اگر بحث آشتی ملی هم پذیرفته نشد دلیل این بود که ما در کشور قانون داریم یک عده‌ای که قانون شکنی کردند این طور نیست که فرش قرمز برایشان پهن شود.

حسینی تاکید کرد: سال ۸۴ انتخاباتی که دولت اصلاحات برگزار کرد هنور برخی‌ها این را خدشه‌دار می‌دانند و مرحوم آیت الله هاشمی جوری صحبتمب‌کرد که انگار حقی از ایشان تضییع شده بود در حالی که دولت اصلاحات این انتخابات را برگزار کرده بود. در سال ۹۲ روحانی با ۵۰ درصد رای انتخاب شد بلافاصله همه پذیرفتند و هیچ تنشی ایجاد نشد. انتقاداتی که شد هم اصلاح‌طلبان در مساله شورای شهر یزد مطرح کردند هم اصولگرایان.

وی با تاکید بر اینکه مبنای ما قانون است، گفت: قانون یک اختیارات داده ما اگر بگوییم این اختیارات باید تغییر کند می‌گفتند بعد از سال ۶۸ و بازنگری باید مجدد در قانون اساسی تغییرات ایجاد شود این را باید افراد صاحب نظر بگویند. ولی وقتی شورای نگهبان را مفسر قانون می‌دانیم ولو اینکه مختلف باشیم باید قانون را فصل الخطاب بدانیم در همه جا قانونی است که حرف نهایی را می‌زند

حسینی در پاسخ به این سوال که در دولت احمدی نژاد نظر شخص رئیس جمهور وقت درباره حزب چه بود، گفت: وزارت فرهنگ نقشی ندارد. ما قائل بودیم باید مشکل‌هایی باشد و اینجور پراکنده نباشد ما با ارتباطاتی که با تشکل‌ها به ویژه تشکل‌های دانشجویی داشتیم با همه این‌ها سالانه در برنامه‌هایشان حاضر می‌شدیم از دوران جوانی می‌خواستیم کار گروهی شکل بگیرد و دانشجوها منشا اثر باشد

وی در پاسخ به این سوال که آیا احمدی‌نژاد به تکثر احزاب اعتقاد داشت، گفت: من سخنگوی ایشان نیستم ایشان با توجه به ضعف‌هایی که برای احزاب قائل بودند که با توده باید در ارتباط باشند اینها خودشان تشکلی را داشتند و جریان رایحه خوش خدمت را شکل دادند ولی در تابلوهای رسمی اعتقاد داشت باید با مردم مستقیم ارتباط داشت و این اعتقاد خاصی بود ایشان فرق نداشت برایشان احزاب اصلاح طلب و اصولگرا تقریبا با هیچ کدام رابطه خوبی نداشت.

حسینی گفت: درباره نقش احزاب یک نکته را یادآور می‌شویم و آن این است که باید نگاه انتقادی به خودشان داشته باشند. آقای صادقی گفتند نیروهای اصلاح‌طلب به وزیر پیشنهادی علوم اعتراض داشته باشند. اصلاح طلبان با تمام قوا از آقای روحانی حمایت کردند اما هنوز چندماهی نگذشته است دیروز در مجلس از وی در مجلس حمایت نکردند و کم کم دارند راه خود را جدا می‌کنند تا ۴ سال دیگر دوباره ژست اپوزیسیون بگیرند و در انتخابات شرکت کنند.

وی افزود: اگر اصلاح‌طلبان امام و رهبری را قبول دارند، نظام را قبول دارند اگر می‌خواهند مشکلات را حل کنند، اگر می‌خواهند از مفاسد اقتصادی جلوگیری کنند فرقی نمی‌کند برادر رئیس‌جمهور باشد و یا برادر معاون اول باید دست به دست هم داد. اگر فردی سوءاستفاده شخصی می‌کند باید برخورد کنیم و این برای سلامت کشور مفید است.

صادقی هم گفت: قرآن می‌گوید قبل از این که دیگران شما را محاسبه کنند خود را محاسبه کنید. مسئله وزیر علوم این است که دانشجو می‌گوید چرا وقتی من را گرفتند رئیس دانشگاه دفاع نکرد. زمانی رئیس جمهور وقت گفت کابینه خط قرمز من است اما امروز مشاهده می‌کنیم که راه به راه تلویزیون می‌گوید برادر رئیس‌جمهور برادر معاون اول...در حالیکه نباید این کار را کرد.

وی افزود: مثلا امروز بحث ولایت مطرح است و مردم هم حق سوال در این زمینه را دارند. این فرهنگ اسلامی است ما باید با اصولگرایان صحبت کنیم که اساسا ولایت فقیه باید پاسخگو باشد یا خیر؟ باید بپذیریم دور یک میز بنشینیم و باهم گفت‌وگو کنیم و نباید از الفاظی مانند فتنه استفاده کنیم. مردم حق دارند و جاده دو طرفه است باید صحبت کنیم.

صادقی افزود: پشتوانه جامعه مدنی بسیار برای نمایندگان ضروری است. اینکه می‌گویند ما اصلاح‌طلبان مظلوم نمایی می‌کنیم در حالی که در قدرت هستیم این چه قدرتی است که برای نطق دو دقیقه‌ای جلب می‌شویم.

وی با بیان اینکه محدودیت‌ها به رقم اینکه اصلاح طلبان قدرت دارند وجود دارد، گفت: محدودیت‌هایی از طرف برخی نهادها اعمال می شود که به هر حال فرمان دست آنها است. در برخورد با نیروها چقدر از نیروهای از اصلاح‌طلب باز داشت می‌شوند چه تعداد اصولگرایان.

صادقی در پاسخ به اینکه به عنوان نماینده اصلاح‌طلب چه اقدامی برای نقش افرینی احزاب داشتید گفت: تغییر ترکیب کمیسیون ماده ده احزاب یک کار است که از این مجرا توانستند تعداد زیادی از احزاب مجوز بگیرند و همچنین قانون جدید احزاب در مجلس تصویب و باید اجرا شود و تحرکی در فضای احزاب ایجاد شده است و اما دولت و وزارت کشور باید بیشتر اقدام کنند. مواردی درباره نقش آفرینی احزاب پیش بینی شده است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج