۶۲۴۴۵۴
۵۰۰۵
۵۰۰۵
پ

واکنش نمایندگان به گزارش برجامی عراقچی

وحدت، حمایت از سپاه، حل مشکلات اقتصادی و... نکاتی بودند که نمایندگان مجلس پس از قرائت گزارش کمیسیون امنیت ملی در مورد برجام بر آن تأکید کردند.

خبرآنلاین: وحدت، حمایت از سپاه، حل مشکلات اقتصادی و... نکاتی بودند که نمایندگان مجلس پس از قرائت گزارش کمیسیون امنیت ملی در مورد برجام بر آن تأکید کردند.

گزارش شش ماهه سوم کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در اجرای برجام در جلسه علني امروز-چهارشنبه،۱۰ آبان- قرائت شد.(اينجا) پس از آن عباس عراقچي در قامت نماينده دولت هم پشت تريبون رفت و به اظهار نظر پرداخت.(اينجا)

براساس آيين نامه، اين فرصت به ۶ نماينده هم داده شد تا نظرشان در مورد اين گزارش را بيان كنند.

تهدید به خروج از NPT

مجتبي ذوالنور نماينده مردم قم و چهره اصولگراي مجلس اولين، فردي بود كه فرصت بيان نظر پيدا كرد. او گفت: اگر جمهوري اسلامي بخواهد از منافع برجام بهره مند نشود و به عقب بازگردد،‌ عقب گرد او بازگشت به گذشته نيست. آمريكا بداند كه نمايندگان مجلس ايران اين توانايي را دارند كه اگر آمريكا برجام را اجرا نكرد،‌ دولت را موظف كند تا از «ان پي تي» خارج شود. قرار نيست مردم ما ملعبه دست آنها باشند.

هادي قوامي نماينده مردم اسفراين هم ترامپ را با كلمه «گاوچران»، توصيف كرد و گفت: رئيس جمهور گاوچران آمريكا گفته که آمريكا در حال بازنگري سياست هاي كشورش در قبال ايران است.

قوامي افزود:‌ همه تلاش هاي ترامپ نشان دهنده اين است كه مي‌خواهد زمينه بهره مندي ايران از برجام را كم كند. براساس صحبت هاي سخيف ترامپ كه نشان داد كه ايشان در تاريخ و جغرافيا هم نمره اش ردي است و زير ۱۰ است، تكليف بر همه ما روشن است. همه امروز منسجم از سرداران سپاه به تماميت، دفاع خواهيم كرد.

اروپا، آمريكا را رها نمي‌كند و به ما نمي‌چسبد

سيد جواد حسيني كيا نماينده مردم سنقر و کلیائی با اشاره به اين نكته كه «هدف از برجام رهايي از تحريم هاي ظالمانه بود»، تأكيد كرد: امروز همه به يك نقطه رسيده ايم.‌آنهايي كه واقع بين بودند چند سال پيش مي‌گفتند چون آمريكا بدعهد است مذاكره با آن سودي ندارد.‌ آنهايي كه خوش بين بودند مي گفتند بايد مذاكره كرد. امروز همه به يك نقطه رسيده ايم كه رئیس جمهور هم گفتند كه مذاكره با آمريكا ديوانگي است.

او افزود: خدا را شكر که به اين نقطه رسيده ايم كه آمريكا بدعهد و غيرقابل اطمينان است. نسخه شفابخش امروز ما وحدت و حركت زير پرچم ولايت است. نقطه آسيب ما در دولت و وزارتخارجه عدم توجه به شروط ۹ گانه رهبري بود. هيچ وقت اتحاديه اروپا، آمريكا را رها نخواهد كرد و به ما نخواهد چسبيد. بايد به نقطه اول بازگرديم و به عنوان سرباز كنار نظام باشيم. آنچه مي تواند ما را به ساحل امن برساند، اتكا به اقتصاد داخلي خودمان است.

برچسب نقض برجام به آمريكا

جهانبخش محبي نيا چهره شناخته شده اصولگرايان در مجلس دهم، مانند هميشه از دريچه خاص خودش به اين گزارش نگاه و نكاتي جديدي را بيان كرد.

او گفت: در مورد ايران و آمريكا ۶ وضعيت ايجاد شده است كه براي حلش به ۶ راهبرد نياز داريم. اول اينكه رفتار مردم و دولت ايران در مورد مسائل هسته اي معقول بوده است، اروپايي ها نه در موارد ظاهري كه در محافل خصوصي،‌ برچسب نقض برجام را به سينه آمريكايي ها مي زنند. حاصل كار اين است كه دولت ايران به برجام اهميت داده اند و هيچ وقت از آن خارج نخواهيم شد اما اگر آمريكايي ها بخواهند به اين شارلاتان بازي ها ادامه دهند،‌ ما به سرعت از برجام خارج خواهيم شد.

نماينده مياندوآب و شاهين دژ در ادامه به تشريح راهبردهاي ششگانه‌اش پرداخت و توضيح داد: مسئله بعدي اين است كه اروپايي ها بايد بدانند اروپايي های گرفتار و بدبخت هميشه در اثر سياست هاي زورگويانه آمريكايي ها سوخته اند. الان در ناامني داعش،‌ اروپايي ها بيشتر در معرض آسيب هستند. آقاي عراقچي به چيني ها بايد سريع بگويد كه ديگر دوران خود را به خواب زدن، گذشته است. بهاي اداره جهان را چيني ها نمي پردازند و اين نكته را هم شما بايد گوشزد كنيد.

محبي نيا اظهار كرد: مسئله بعدي اين است كه دولت هاي مستقل در خاورميانه بدانند منشاء ناامني در منطقه آمريكا است. تمام مظاهر افراطي كور،‌ آمريكا است. مردم خاورميانه بايد بدانند كه ترامپ با هوچي گري ۸۰۰ ميليارد دلار از عربستان و برخي از كشورهای منطقه كشيده و به آمريكا برده است و در مقابل بر سر مردم خاورميانه بايد بمب فرو بيايد! ما تحت هيچ شرايطي از منافع ملي مان كوتاه نخواهيم آمد.

محمد محمودي شاه‎نشين نيز از اين فرصت اظهار نظر استفاده كرد و گفت: آنچه امروز با آن مواجهيم استفاده بهينه از فرصت پيش‎رو است. امروز مي توان حاصل دستاورد برجام را به عنوان فرصت نگاه كرد. بدعهدي آمريكا موجب اثبات حقانيت مواضع رهبر انقلاب شده است. تمامي سلايق سياسي به يك راهبرد مشترك رسيده اند. حقانيت ما براي دنيا مشخص شده است. تاثيرات تهديداتي چون قاچاق كالا،‌ بي ثباتي قوانين،‌ مديريت ناصحيح منابع، سنگين تر و مخرب‌تر از تهديدهاي آمريكا است.

«مادر تحريم‌ها» موش زاييد

مصطفي كواكبيان نماينده مردم تهران نيز چهره‌اي بود كه به عنوان نفر آخر پشت تريبون قرار گرفت. او با بيان اين نكته كه «اين گزارشي كه كميسيون امنيت ملي ارائه داد،‌ بايد بر دانش و آگاهي ملت اضافه كند و ما را از سردرگمي در بياورد»، در بخشي از صحبت‌هايش با طعنه به چندهمكارش كه از مخالفان برجام بودند، گفت: حرف هاي يكي و دو نفر از دوستان باز مرا به ياد دلواپسي‌هاي قبلي انداخت!

او افزود: من به اين دوستان بگويم ما با يك قطعنامه توانستيم همه قطعنامه‎های تحريمی علیه ایران را از بين ببريم. ما با برجام توانستيم حق مسلمان را كه غني سازي اورانيوم بود را به رسميت بشناسيم و تحريم هاي بانكي را برداريم، اما چه كنيم كه با بدعهدي آمريكا مواجه ايم.

كواكبيان معتقد است: «اما به اين معنا نيست كه نبايد اين كار را در آن زمان انجام مي داديم. اتفاقا خوبيش اين بود كه اين كار را كرديم و نشان داديم كه به آمريكايي ها به خصوص از نوع ترامپيسمش نبايد اعتماد كنيم. اگر مثل كره شمالي، ما فتواي شرعي رهبري را نداشتيم و مي توانستيم سلاح هسته اي داشته باشيم شايد وضعيت فرق مي كرد.

اين نماينده اصلاح طلب مجلس، در مسير دفاع از اقدامات دولت براي برجام، تأكيد كرد: «مادر تحريم ها» ديروز موش زاييد! قرار بود كه با طرح كاتسا،‌ ۵ هزار نفر كه با قرارگاه خاتم كار مي كردند، تحريم شوند. اما همان قبلي ها تحريم شدند! ما بايد در داخل وحدت داشته باشيم. ما اصلاح طلب ها بيشترين پشتيبان سپاه در مقابل آمريكا هستيم. هيچ كسي نمي تواند بين ما اختلاف بيندازد. من موافق اين نيستم كه بگویيم از «ان پي تي»خارج مي‌شويم، چون فتواي رهبري را داريم.

كواكبيان در پايان تأكيد كرد: دشمن مسائل اقتصادي كشور را هدف قرار داده است تا بتواند فكر ترامپ كه يك بنگاه دار است، در سناريوي ايران هراسي و بحث اقتصادي را پيگيري كند. سران سه قوه خوشبختانه گفتند كه بحث رانت ها،‌ فساد داخلي،‌ مشكل پديده از آمريكا براي ما بدتر است،‌ اگر اين ها را حل كنيم هراسي از آمريكا نيست.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج