۶۲۴۸۵۸
۵۰۰۵
۵۰۰۵
پ

روسیه باید رابطه‌اش با ایران را باز تعریف کند

در شرایط کنونی گروه تروریستی داعش در سوریه شکست سنگینی را متحمل شده است، شکستی که محصول سیاست‌های استراتژیک ایران و روسیه است.

روزنامه آسمان آبی: در شرایط کنونی گروه تروریستی داعش در سوریه شکست سنگینی را متحمل شده است، شکستی که محصول سیاست‌های استراتژیک ایران و روسیه است.
بااین‌حال به نظر می‌رسد حالا زمان برای آن‌که این دو بازیگر از رابطه استراتژیک و راهبردی خود تعریفی جدید ارائه دهند، فرا رسیده است. ایران و روسیه فارغ از اهداف مشترک و استراتژیک در عرصه بین‌الملل دارای اختلاف‌نظرهایی هستند، اختلافاتی که زمینه‌ساز تنش میان این دو کشور نخواهد شد؛ بااین‌حال می‌تواند پایه‌های اتحادشان را متزلزل کند.
رهبران تهران و مسکو فعلا از اختلافاتشان رونمایی نکردند، چراکه نمی‌خواهند بهانه‌ای در اختیار کشورهای غربی قرار دهند، کشورهایی که سیاست‌هایشان در سوریه بازی با حاصل جمع صفر را رقم زده است. نشست آستانه شاید بستری مناسب برای نمایش دادن اتحاد استراتژیک این دو بازیگر بود.
نشستی که به‌رغم پروپاگاندای رسانه‌های غربی توانست زمینه را برای کاهش تنش‌ها در کشور جنگ‌زده سوریه فراهم کند. روسیه نمی‌خواهد اتحادش با ایران تضعیف شود، ایران از منظر اقتصادی، نظامی و ژئوپولیتیک برای مسکو با اهمیت است و روسیه نمی‌خواهد متحد قدرتمند خود را از دست بدهد.
ایران و روسیه نه‌تنها در خاورمیانه بلکه در آسیای مرکزی و افغانستان همکاری نزدیکی با یکدیگر دارند، مقابله با گروه‌های رادیکال مهم‌ترین محور همکاری میان این دو بازیگر است، بااین‌حال مسکو علاوه بر این در تلاش برای تقویت پایه‌های پیمان شانگهای و همچنین سازمان پیمان امنیت جمعی نیز تلاش دارد تا با ایران در این منطقه هم‌صدا شود.
در این میان به نظر می‌رسد گسترش افراط‌گرایی در منطقه توانست زمینه را برای همکاری میان این دو بازیگر قدرتمند فراهم کند، همکاری که هم برای روسیه با ارزش است و هم برای ایران که یکی از قدرتمندترین کشورهای منطقه است. قدرت نظامی، اقتصادی و همچنین موقعیت ژئوپولیتیک ایران موجب شده است تا این کشور برای روسیه به‌مثابه متحدی استراتژیک قلمداد شود، هرچند برخی از ناظران رابطه این دو قدرت را استراتژیک نمی‌دانند و بر این باورند که تهران و مسکو در راستای تحقق اهدافی کوتاه‌مدت با یکدیگر همکاری می‌کنند.
با این اوصاف به نظر می‌رسد رهبران مسکو برای تداوم این همکاری و اتحاد باید رابطه سیاسی خود با ایران را در حوزه‌های مختلف اعم از اقتصادی، سیاسی و نظامی بار دیگر تعریف کنند تا با تکیه بر مؤلفه‌های مشترک بتوانند در برابر تهدیدات احتمالی در کنار هم رویکرد منسجمی را در پیش بگیرند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج