۶۲۵۱۶
۵۰۰۶
۵۰۰۶
پ

کشف فیلم گمشده کارگردان بزرگ سینما

فیلمی به کارگردانی اورسن ولز که سه سال پیش از «همشهری کین» مقابل دوربین رفت و تصور می‌شد از بین رفته در ایتالیا پیدا شد.

خبرآنلاین: فیلمی به کارگردانی اورسن ولز که سه سال پیش از «همشهری کین» مقابل دوربین رفت و تصور می‌شد از بین رفته در ایتالیا پیدا شد.

این فیلم «مقدار زیادی جانسن» (Too Much Johnson) نام دارد و یک کمدی از نوع فارس با موضوع زناشویی است.

ولز این فیلم را در ۱۹۳۸ با اقتباس از نمایشنامه «بیش از حد جانسن» ساخت. جوزف کاتن، آرلین فرانسیس و روت فورد در «بیش از حد جانسن» به تهیه‌کنندگی شرکت معروف مرکوری تیه‌تر بازی کردند که قرار بود همزمان با اقتباسی صحنه‌ای از نمایشنامه گیلت به نمایش درآید.

«مقدار زیادی جانسن» به صورت صامت، در قالب سه پرده و به مدت حدود یک ساعت فیلمبرداری شد، اما هیچ‌وقت به پایان نرسید و به نمایش هم درنیامد.

قرار بود هر یک از پرده‌های «مقدار زیادی جانسن» هنگام اجرای نمایش در پسزمینه به نمایش درآید. نمایش ۱۶ اوت ۱۹۳۸ در استونی کریک تیه‌تر در کانه‌تیکت روی صحنه رفت، اما هیچ یک از بخش‌های فیلم نمایش داده نشد و اجرای خود نمایش هم به سرعت متوقف شد.

تا پیش از این تصور می‌شد تنها نسخه آن در یک آتش‌سوزی از بین رفته است. تا اینکه در کمال تعجب، دسامبر پیش یک نسخه ۳۵ میلی‌متری از «مقدار زیادی جانسن» در پوردنونه در ایتالیا کشف شد و مورد توجه کارشناسان قرار گرفت.

اکنون این فیلم قرار است پس از ۷۵ سال برای اولین بار ۹ اکتبر در یک جشنواره فیلم صامت در پوردنونه به نمایش درآید.

فیلم پیدا شده توسط شرکت ایتالیایی سینه‌مازرو که یکی از بانیان جشنواره فیلم صامت پوردنونه است و با همکاری ایستمن هاوس و بنیاد حفظ سینمای ملی ترمیم شده است.

ایستمن هاوس «مقدار زیادی جانسن» را برای اولین بار در ایالات متحده ۱۶ اکتبر در روچستر در نیویورک اکران می‌کند.

وقتی ولز «مقدار زیادی جانسن» را ساخت، ۲۰ ساله‌اش نشده بود، اما همان زمان هم به خاطر کارهای صحنه‌ای خود مانند «وودو مکبث» و «گهواره خواهد جنبید» شهرت داشت. او در ۱۹۳۷ مرکوری تیه‌تر را با همکاری جان هاوسمن تاسیس کرد.

اولین تولید آن‌ها اجرای مجدد نمایش «جولیوس سزار» در ایتالیای فاشیستی بود که بعدها در برادوی هم به موفقیت فراوان دست پیدا کرد. پس از آنکه «مقدار زیادی جانسن» به سرانجام نرسید، ولز در همان سال ۱۹۳۸ نمایش رادیویی موفق «جنگ دنیاها»‌ را تولید کرد.

طولانی‌ترین بخش «مقدار زیادی جانسن» و تنها قسمت آن که تا حد زیادی کامل شد، پرده اول است که در آن مردی هوسران به نام آگوستوس بیلینگز (کاتن) با نام جانسن در نیویورک دهه ۱۸۹۰ به ماجراجویی‌های خود می‌پردازد و توسط همسر یکی از زنانی که به او دل بسته، تحت تعقیب قرار می‌گیرد.

دو قسمت کوتاه‌تر مرگ دوست بیلینگ در کوبا و اینکه تعداد زیادی جانسن در این کشور پیدا می‌شود، به تصویر می‌کشد. یک فیلم ۱۶ میلی‌متری در آرشیو فیلم موزه هنر برکلی هست که روند فیلمبرداری «مقدار زیادی جانسن» در نیویورک را نشان می‌دهد.

جوزف مکبراید نویسنده کتاب «سینمای اورسن ولز» (با ترجمه رحیم قاسمیان) از دیدار خود با ولز سه هفته پس از آتش‌سوزی ویلای او در مادرید در اوت ۱۹۷۰ می‌نویسد که باعث از بین رفتن چند کتاب، مقاله و فیلمنامه چاپ‌نشده او شد.

ولز که تصور می‌کرد تنها نسخه «مقدار زیادی جانسن» هم در آتش‌سوزی از بین رفته، درمورد این آتش‌سوزی به مکبراید می‌گوید: «شاید این به نفع من بود. من هیچ‌وقت تعلق خاطر چندانی به دارایی‌هایم نداشته‌ام و ظرف این همه سال چیز زیادی هم جمع نکرده‌ام. حالا می‌توانم به همه پز بدهم و مدعی شوم که آن‌ها فیلمنامه‌هایی درخشان بودند، اما کاش «بیش از همه جانسن» («مقدار زیادی جانسن») را دیده بودید. فیلم زیبایی بود. ما یک کوبای رویایی در نیویورک برپا کردیم. من چهار سال پیش دوباره دیدمش و کیفیت نسخه بسیار عالی بود. می‌دانید، من این فیلم را هیچ‌وقت تدوین نکردم. دلم می‌خواست فیلم را به همان صورتی که بود، یک سالی به عنوان هدیه سال نو به جوزف کاتن بدهم، اما هرگز فرصتش دست نداد.»

اورسن ولز در ۱۹۴۱ و در ۲۵ سالگی اولین فیلم بلند داستانی خود «همشهری کین» را ساخت که پس از حدود ۷۰ سال همچنان یکی از بهترین‌های تاریخ سینما شناخته می‌شود. او در این فیلم به نقش چارلز فاستر کین غول روزنامه ظاهر شد. کاتن هم در این فیلم بازی کرد.

«امبرسن‌های باشکوه»، «بانویی از شانگهای»، «مکبث»، «اتللو»، «محاکمه» و «نشانی از شر» از دیگر ساخته‌های ولز است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج