۶۲۵۳۱۶
۵ نظر
۵۰۰۵
۵ نظر
۵۰۰۵
پ

توسعه نظامی چین برای دنیا خطرناک است؟

تیموفئی بورداچف مدیر مرکز مطالعات مرکب اروپایی و بین‌المللی دانشکده اقتصاد و سیاست جهانی مدرسه عالی اقتصاد در تازه ترین تحلیل برای ایزوستیا برنامه های نظامی چین تا سال ۲۰۵۰ را بررسی کرده است.

خبرآنلاین: تیموفئی بورداچف مدیر مرکز مطالعات مرکب اروپایی و بین‌المللی دانشکده اقتصاد و سیاست جهانی مدرسه عالی اقتصاد در تازه ترین تحلیل برای ایزوستیا برنامه های نظامی چین تا سال ۲۰۵۰ را بررسی کرده است.

کارشناس به مناسبت کنگره اخیر حزب کمونیست چین به اظهارات بیان شده در آن در مورد تقویت توان نظامی آن کشور توجه می‌کند. چین قصد دارد تا سال ۲۰۳۵ مدرن سازی نیروهای مسلح را به پایان رسانده و تا سال ۲۰۵۰ در این بخش در موقعیت پیشتاز باشد. چین کبیر مسئولیت و قابلیت خود برای نیل به نتایج برجسته را نشان داد.

چین بلاتردید حق دارد برای نیل به جایگاه برجسته‌تر در صحنه سیاسی جهان تلاش کند و اقدامات مادی و فنی ضروری را اتخاذ کند. سئوال این است که همسایگان و شرکای چین از این اهداف و اقدامات چطور برداشت می‌کنند. پاسخ به این سئوال برای روسيه کمابیش روشن است. اما برای رفع نگرانی همسایگان ضعیف‌تر دیپلمات‌های چینی باید مساعی هنگفتی به خرج داده و رهبری آن بطور کامل خردمندی مختص به آن را بکار گیرد.

امروز چین می‌تواند به تله شکاکیت عمومی افتد. اقتدار فزاینده آن در اقتصاد و سیاست جهانی را دیگر نمی‌شود پنهان کرد. پکن سابقاً سعی داشت "در سایه بماند". بکار گرفتن وجهه کشور مایل به هماهنگی و صلح عمومی برای اجرای موفق تحولات اقتصادی ضرورت داشت. روابط چین با آمریکا تصویر خیلی بغرنجی دارد.

چین به همه حملات آمریکا با بردباری و تمایل به گفتگو واکنش نشان می‌دهد. واسیلی کاشی چین شناس برجسته روسيه می‌گوید: چین می‌خواهد صلح با آمریکا را تا وقتی حفظ کند که برای پیروزی دیگر به جنگ نیاز نداشته باشد. و آمریکا هم بخوبی این را درک می‌کند و سعی دارد چوب‌های بزرگ و کوچکی لای چرخ آن بگذارد.

روسيه نسبت به چین عقده و خصومت آشکار یا پنهانی ندارد. بین دو کشور مکانیسم مبادله اطلاعات دائمی در سطح دفتر رئیس‌جمهور روسیه و کمیته مرکزی حزب کمونیست چین موجود است. مهم‌تر اینکه اهداف ملی توسعه روسيه و چین به هیچ وجه با هم مغایر نیست. روسيه برخلاف هر کشور دیگر علتی برای نگرانی از تقویت چین ندارد.

چین نوی مقتدر فقط در حدود تهدید کننده بودن جهان مجاور برای آن تهدید کننده خواهد بود. چین برخلاف آلمان که تقویت آن در اول قرن بیستم باعث بروز جنگ اول جهانی شد عقده خود کم بینی ندارد. لذا پیشرفت آینده آن به انتقال نظم جهانی به موقعیت نوین و عادلانه‌تر مساعدت می‌کند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      اتفاقا خیلی وحشی هستن

    • بدون نام

      از همه بدتر و عقده ای ترن چینیا

    • بدون نام

      آدم های زرنگ و فرصت طلب که دلارهای نفتی مارا بلوکه کرده و اجناس بنجول به ما میفروشد نمی تواند طلایه دار نظم نوین جهانی باشد آقای محترم...

    • بی نان

      خدا کند آنقدر پیشرفت کند تا تمام کشورها را متصرف شود و آنوقت دیگر نه کشور دشمنی خواهد بود و نه این همه کشتار انسانهای بی گتاه و نه مرزی و ......

    • بدون نام

      چین دشمن سر سخت اسلام و مسلمانان هستش
      سرکوب های وحشتناک و بی پروای مسلمانان چین بی وقفه ادامه داره و چین این مساله رو مساله داخلی میدونه
      مطمعنا اگر چین قدرت بگیره اولین اولویت چین مبارزه با جهان اسلام هستش
      و بخاطر سیاست کثیفی که داره به دنیای متحد اسلامی فشار نخواهد اورد و اول کشورهای اسلامی که به اعمال خلاف حقوق بشر در چین علیه مسلمانان اعتراض دارند فشار خواهد آورد و بعدا سراغ کشور های دیگر میرود

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج