۶۲۶۲۸۵
۱۲ نظر
۵۰۱۰
۱۲ نظر
۵۰۱۰
پ

چرا پوتین به دنبال فروش S۴۰۰ به ایران است؟

توجه دولتهای خاورمیانه و بویژه هم پیمانان ایالات متحده به در اختیار داشتن سامانه اس ۴۰۰ ، نگرانی آمریکا را بر انگیخته است.

انتخاب: روسیه برای کاهش نفوذ سیاسی و نظامی ایالات متحده در خاورمیانه برنامه ریزی می کند و برای تحقق این هدف، فروش سامانه موشکی اس ۴۰۰ به دولتهای منطقه از قبیل ایران و عربستان سعودی -با وجود تضارب منافع آنها با یکدیگر- را در پیش گرفته است.
رای الیوم نوشت: نخستین بار، روسیه معامله این موشکهای پیشرفته را با ترکیه انجام داد، مساله ای که با مخالفت ناتو مواجه شد. اما اعتراض دولتهای غربی و در رأس آنها ایالات متحده زمانی بیشتر شد که روسیه مذاکراتی را برای فروش این موشکها به ایران نیز آغاز کرد. (سال گذشته، وزیر دفاع ایران، پیشنهاد روس ها برای فروش S400 به تهران را اعلام کرد.) پس از این، در جریان سفر پادشاه عربستان به مسکو، گفتگوهایی نظامی بین دو طرف انجام شده و فروش سامانه موشکی اس 400 به عربستان نیز قطعی شد.

توجه دولتهای خاورمیانه و بویژه هم پیمانان ایالات متحده به در اختیار داشتن سامانه اس ۴۰۰ ، نگرانی آمریکا را بر انگیخته است.

پیش از این، ایالات متحده با فروش جنگنده های طراز اف ۱۵ و اف ۱۶ به دولتهای منطقه خاورمیانه، بویژه مصر، ترکیه و عربستان سعودی، تحولی را در خاورمیانه ایجاد کرده بود، اما این مساله موجب نگرانی اسرائیل نشده بود. امروز روسیه وارد صحنه شده است تا با فروش سامانه اس ۴۰۰ خود به دولتهای منطقه انقلابی نظامی ایجاد کند تا بدین شکل امنیت ملی دولتها تضمین شده و برتری هوایی دولتهایی مثل اسرائیل را زیر سوال ببرد.

می توان تصمیم روسیه برای فروش این سامانه های پیشرفته دفاع هوایی را در راستای هدف آن برای مطرح کردن خود بعنوان یک مرجع اصلی تصمیمات سیاسی در تحولات کنونی و پیش رو در منطقه تفسیر کرد. در واقع روسیه قصد دارد در برقراری توازن نظامی بین دولتهای منطقه سهیم باشد؛ آنچه که از احتمال حمله این دولتها به یکدیگر می کاهد،زیرا هر یک از دولتهای منطقه می دانند که طرف مقابل نیز از این موشکهای پیشرفته بهره مند است که همین مساله موفقیت در هرگونه تهاجمی را غیر ممکن می کند.

روسیه در مبارزه نظامی با داعش و بیرون راندن آن از سوریه موفق تر از ایالات متحده عمل کرد، بخصوص پس از هماهنگی که با ترکیه داشت و در حال حاضر نیز برای ایجاد یک توازن نظامی تازه و کاهش هیمنه نظامی آمریکا تلاش می کند.

از بعد نظامی محض، معامله موشکهای اس ۴۰۰ به ارزش دو میلیارد دلار، به تنهایی با چندین معامله سلاح بین دولتهای عربی و آمریکا به ارزش دهها میلیارد دلار برابری می کند؛ چرا که تمام سلاح های خریداری شده عربستان از آمریکا در مقابل ایرانی که از اس ۴۰۰ برخوردار خواهد شد بی فایده است.

بدین ترتیب، سامانه موشکهای اس ۴۰۰ روسیه تمام معادلات سنتی قدرت در منطقه را متحول کرده و این مساله باعث نگرانی شدید اسرائیل شده است و آنها احتمال می دهند این موشکها به ارتش سوریه نیز برسد یا حتی ممکن است رسیده و هنوز مسکو چراغ سبز استفاده از آن را به سوریه نداده باشد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • آرشا

      چون روسیه و آمریکا هدفی جز فروش سلاح به جهان سوم ندارند و از این معاملات سود بسیار زیادی عایدشان میشود

    • آرشا

      چون روسیه و آمریکا هدفی جز فروش سلاح به جهان سوم ندارند و از این معاملات سود بسیار زیادی عایدشان میشود

    • سجاد

      غیرازاینکه توازن قدرت ایجادمی کندیکی ازدلایل مهمی که ایران ازاین سامانه موشکی استقبال میکنداینست که به فن ساخت موشکهای نسل پیشرفته جدیددست پیداکند.

    • کارمند

      فقط دنبال پول هستند

    • آ کیا

      دانشمندان ایرانی سلاح های ساختن که تمام سلاحهای روس و امریکا رو قورت میده. میتونه در کسری از ثانیه قاره آمریکای شمالی رو محو کنه.
      در واقع یکی از اهداف برجام و اسرار به بازرسی ها از مراکز نظامی دست یافتن به همین سلاح ها بود که خوشبختانه افراد وطن پرست اجازه این کارو ندادن.

    • یک اریایی

      موشک اس ۳۰۰ و ۴۰۰ کد رهگیری بعد شلیک داره میگن روسیه قبل فروش کدهارو به امریکا و اسراییل میده روسیه از قدیم به خاین بودن مشهورن

      پاسخ ها

      • علی

        نه بابا مگه میشه همچین چیزی

    • بدون نام

      خوب معلومه فقط بخاطرمنفعت کشورخودشون میفروشن تاپول کلانی به جیب بزنن

    • بدون نام

      خوب معلومه فقط بخاطرمنفعت کشورخودشون میفروشن تاپول کلانی به جیب بزنن

    • بدون نام

      من تبریزی هستم.بردار یکی از فامیل هامون زمان خروج شوروی از ایران کشته شد.در کل نمیشه به روس ها اعتماد کرد.در سوریه هم ما منافع مشترکی داریم ولی این موقتی است و بعد از پایان داعش کار ما با روسیه تمام می شود.روس ها در طول تاریخ همیشه ثابت کردند که خاعن هستند.حتما ماجرای اس _۳۰۰ یادتان هست سالها طول کشید که ان سامانه را به ما تحویل دهند.و در اخر هم غرامت تاخیر ندادند که باید می دادند.حالا هم می واهند با فروش اس_۴۰۰ ما رو تحریک کنند تا ما هم بخریم.ان ها فقط به فکر منافع خود هستند.از روسیه سلاحی نخرید.بهترین کار رفتن به سمت بومی سازی است.

      پاسخ ها

      • آ کیا

        تحلیل جالبی بود. احسنت

    • محمدرضا

      خریدش در صورتی خوبه که از دانش ساختش به عنوان پله برای ساخت اس ۵۰۰و ۶۰۰و بالاتر استفاده کنی

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج