جاباما
۶۲۶۳۴۵
۴۵ نظر
۵۰۰۵
۴۵ نظر
۵۰۰۵
پ

دست رد افغانستان به خودروسازان ایرانی

رئیس میز افغانستان در سازمان توسعه تجارت با تاکید بر لزوم توجه به بازار افغانستان به عنوان بازاری ماندگار اظهار کرد: در حال حاضر سهم ایران از بازار خودروی این کشور صفر است، چرا که صادرات خودروی ایران استراتژی مناسبی برای ورود به کشورهای همسایه ندارد.

ایسنا: رئیس میز افغانستان در سازمان توسعه تجارت با تاکید بر لزوم توجه به بازار افغانستان به عنوان بازاری ماندگار اظهار کرد: در حال حاضر سهم ایران از بازار خودروی این کشور صفر است، چرا که صادرات خودروی ایران استراتژی مناسبی برای ورود به کشورهای همسایه ندارد.
محمد مهدی جوانمرد قصاب به ارائه توضیحاتی درباره وضعیت صادرات و واردات افغانستان پرداخت و گفت: بازار افغانستان برای ایران بازاری ماندگار است که باید به آن توجه ویژه‌ای داشت.

وی با بیان اینکه حدود ۱.۵ تا سه میلیون افغانی در ایران سکونت دارند، توضیح داد: این افراد درآمد خود را برای خانواده‌شان در افغانستان می‌فرستند یا جنس‌های ایرانی را برای خانواده خود خریداری می‌کنند. از سوی دیگر در شرایطی مانند تحریم‌ها و مشکلات نقل و انتقال مالی، این کشور انتخاب مناسبی برای انجام صادرات محسوب می‌شود.

ایران از افغانستان چه می‌خرد؟

رئیس میز افغانستان در سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه در افغانستان تولید چندانی برای صادر کردن به ایران وجود ندارد، افزود: بر همین اساس صادرات این کشور به ایران در اغلب موارد به محصولات حوزه کشاورزی و گاه سنگ‌های کار نشده و مرمر و تراورتن محدود می‌شود که رقم آن در قیاس با صادرات ایران به افغانستان بسیار پایین محسوب می‌شود.

جوانمرد قصاب با تاکید بر اینکه بخش قابل توجهی از صادرات افغانستان به ایران به محصولاتی مانند کنجد مربوط می‌شود، ادامه داد: همچنین در موارد متعدد شاهد صادرات میوه‌های افغانستان به ایران هستیم و انار، سیب‌، انگور یا چلغوز از این کشور وارد ایران شود که این محصولات در بسیاری موارد ارگانیک بوده و کیفیتی مناسب دارند.

بازار افغانستان درحال آب رفتن

رایزن تجاری سابق ایران در افغانستان همچنین عنوان کرد: در سال جاری ما به اهداف تعیین شده‌ در حوزه صادرات رسیده و شاید پنج تا شش درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشتیم اما باید توجه داشت که در این سال‌ها به دلیل کاهش کمک کشورهای مختلف، بازار کوچک شده و حفظ سهم قبلی در این بازار کاری دشوار محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه برای سال جاری پیش‌بینی می‌شود صادرات به افغانستان در نهایت پنج درصد نسبت به سال گذشته تغییر داشته باشد، افزود: با توجه به نزدیکی فرهنگی دو کشور نوع مصرف افغان‌ها با کشور ما سازگارتر بوده و علاوه بر آن با توجه به هزینه‌های حمل و نقل کمتری که برای ایران و پاکستان وجود دارد، رقابت در این بازار برای کشورهایی مانند چین سخت‌تر می‌شود بر همین اساس اکنون در حوزه‌هایی مانند مواد غذایی، لوازم برقی یا شوینده ما جزو صادرکننده‌های اصلی این کشور به شمار می‌رویم؛ هر چند که در حوزه پوشاک بازار این کشور دست چین است.

رئیس میز افغانستان در سازمان توسعه تجارت همچنین عنوان کرد: اکنون بازارهای متعددی برای صادرکنندگان ایجاده شده و با توجه به اینکه افغانستان شرایط ویژه‌ای داشته و ممکن است در آن قیمت کالای صادراتی نسبت به سایر کشورها، کمتر باشد برخی صادرکنندگان اقبال کمتری نسبت به این کشور نشان می‌دهند اما به هر حال باید توجه داشت که بازار افغانستان بازاری ماندگار محسوب شده و سالیانی دور در ارتباط با ایران بوده است.

۹۵ درصد بازار خودروی افغانستان در دست تویوتا

جوانمرد قصاب در پاسخ به سوالی درباره وضعیت صادرات خودرو به افغانستان گفت: اکنون بازار خودروی ایران استراتژی مدونی برای ورود به کشورهای همسایه ندارد و با توجه به اینکه قیمت‌های ما در این حوزه منطقی نیست سختی های متعددی در این راه ایجاد می‌شود. اکنون واردات خودروی افغانستان از ایران صفر است و پیشنهاد ما آن است که برای ورود به این حوزه بر صادرات قطعات تمرکز شود، چراکه بیش از ۹۵ در صد بازار خودروی افغانستان در دست تویوتا قر ار دارد و در چنین شرایطی تولیدکنندگان خودروی ما امکانی برای رقابت نخواهند داشت. البته باید توجه داشت که از خودروهای تویوتا نیز حدود ۸۰ درصد آنها جزو خودروهای فرسوده این شرکت محسوب می‌شوند.

رایزن تجاری سابق ایران در افغانستان در بخش پایانی صحبت‌های خود اظهار کرد: لازم است ما در حوزه محصولات پتروشیمی نیز جایگاه ویژه‌ای در این کشور داشته و تغییر نگرش دهیم، چرا که باید محصولات صادراتی ما از سمت مواد اولیه به محصولات دارای ارزش افزوده تغییر کند بر همین اساس در اردیبهشت ماه سال جاری اولین نمایشگاه افغان پلاست را در این کشور برگزار کردیم که با توجه به استقبال خوب صورت گرفته قرار بر آن است که دومین نمایشگاه نیز بهمن ماه سال جاری در حوزه پتروشیمی، مواد پلاستیکی و صنایع مربوطه برگزار شود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      ورشکستگی کامل ایران خودرو و سایپا نزدیک است

      ان شاء الله

      پاسخ ها

      • بهزاد رسولی

        با این طرز فکرت

      • بدون نام

        انشاله که هردوشون نابود بشن.

    • محمد سلطان

      امروز کقتی میخواهیم بدبختی را به کسی نشان دهیم میگوییم افغانی ولی جایگاه یک ایرانی به لحاظ دراشتن یک خودروی خوب از افغانستان پایینتر وکمتره! افغانی تویوتا سوار میشه وما پراید آشغال!

    • بدون نام

      حتی کشوری مثل افغانستان سوار ماشینهای ایرانی نميشن ای خدا داریم کجا زندگی میکنیم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        جواب ابلهان خاموشی

    • بدون نام

      حتی کشوری مثل افغانستان سوار ماشینهای ایرانی نميشن ای خدا داریم کجا زندگی میکنیم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        افغانستانی هاتوکل شان باخداهست ملی گراخودخواه نیست مقاوم وصبورشماخیال مکنیدجنس شماازچیست این قدغرورداریدوضعیت ناموسی وحجاب وشکم پرستی شمابدادمکند.... بعدفکرمکنی گل سرسبدهستی ....

    • بدون نام

      درود برافغانستان

    • بدون نام

      بریزید بیرون این افغان هارو هیچ سودی ندارم جز فقر وبیکاری وجرم و جنایت برای ایران

      پاسخ ها

      • بدون نام

        چرند نگو.جنایتکارای ایرانی که هر روزم به تعدادشون اضافه میشه وهمشون هم از همین جوونای بیکار خودمون هستن فجایعی میکنند که شیطون هم ازش شرم ووحشت داره ،چه رسد به افغانی.بیخودی گناه سقوط اخلاقی وافزایش جرم وجنایت رو گردن افغانیها نندازیم.

      • عشقم افغانستان

        اولا که افغانیا باعث فقر شما نشدند و خدا روزی هرکس رو به اندازه ای که خودش تعیین کرده میده دوما بیکاریتون بخاطر بی ارزگی جووناتونه اگه یه کم مثل ما افغانستانیا غیرت داشتن به شغل کارگری هم قانع بودن و نون بازوشون رو میخوردن و این همه بیکارم نداشتین سوما جرم و جنایتای خودتون و به اسم ما ثبت نکنین

    • بدون نام

      خودرو ی بی کیفیت برای چی بخرن وقتی میتونن خودروی خوب اروپایی بخرن

    • بدون نام

      لازم بذکر است آنچه بنام ماشین فرسوده گفته میشود اغلب ماشینهای ژاپنی با پنج سال کارکرد است که به پاکستان وافغانستان صادر میشود با قطعات یدکی کارخانه ودفاتر امداد وخدمات.

    • بدون نام

      وای به حال ما به کجا داریم میریم

    • بدون نام

      مایه شرم وخجالت برای ایران افغانی ها با بیل وکلنگ کار میکنن ولی سوار ماشینهای اشغال ایران نمیشن به خدا اگه ا نسانهای نخستین هم بیان از ما جلو میزنن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ایران خودرو وسایپا مایه شرم ایران هستند

    • س د

      خدا لعنت کند افرادیو که نا بود کردند صنعت خودروسازیو

    • بدون نام

      هزاران هزار نفر از مردم بی گناه در این ماشین های بی کیفیت ایران خودرو وساپیا در ایران گشته شدن !!حداقل به افغانها رحم کنند!

    • بدون نام

      هزاران هزار نفر از مردم بی گناه در این ماشین های بی کیفیت ایران خودرو وساپیا در ایران گشته شدن !!حداقل به افغانها رحم کنند!

    • علی

      مردم ما رو بیخیال مردم کشوری همچون افغانستان سوار تویوتا می شن البته حق دارن پولو از روی زمین پیدا نکردن که بدن اشغالی همچون پراید بگیرن خوب می رن تویوتا می گیرن

    • بدون نام

      مگه اونا دیوانه. اند به کسی اویزون بشن که خودش به یکی دیگه اویزونه

    • بدون نام

      پرایدی وپزوی که به مردم بدبخت قالب کردید در عقب ترین کشورها هم سوار نمی شن جالب اینجاست که که از پراید ماینعه فنی هم میخوام آیا وقتی مردم سوار این ماشین ها میشن جا نشون در خطره از سازندش هم توزضع میخواهید با وقت برای اینکه خودتون هوای پاک تنفس کنید از ماشینی که مشکل شکستی بدنه داره وبا هر بر خردی جان انسانها را تهدید میکند ماینعه فنی میخواهید

    • بدون نام

      حالا هی بیایین به ایناخوبی کنیدهمشون بریزین بیرون به جزفقروبدبختی جرم وجنایت ورشکستگی وطن وهم وطنانمون شده دیگه ازاینابدتر نداریم بادمپایی اومدن ایران حالا آدم شدن ماشین ایران وقبول نمیکنن خوبه گشنه ان ازگشنگی فرارکردن ایرانم اشغال کردن همه شغلها و حتی ۱شرکت فامیل ماکارمیکردبه علت سختی صابکارهاکارنکردن وصابکاروپیمانکارخاین افغانی آورده بچه‌های کارخانه شکایت کردن به وزارت کارلودادنشون همه روریختن بیرون حق وناحق نکنیدنفرین مظلوم ملت ایران میگیرتوخودتم مظلوم سخت

    • بدون نام

      برا ما آدم شدن

    • جانباز

      باسلام بایدگفت خاک برسرکسانی که ابادانی منزل خود. رابرویرانی خانه دیگران میدانندتویوتا درایران بحاطرگمرک وحق دریافت درصدهامیرسدبالاصدمیلیون درحالی که همین افغامستان واردمیکندهفتادمیلیون باجاده های خاکی درکشورشان سازگاراست حالابیابه یک افغان بگوبا پرایدوپژو وسمندقاچاق جابجاکن مغزخرنخورده مابدبختیم

    • بدون نام

      خودرو ایرانی پر اشکال چرا بخره،،خودرو استاندارد از فرانسه،امریکا،والمان میخره

    • بدون نام

      تویوتا تا25 سال گارانتی داره لامصب مرگ نداره خوش بحال افغانیها

    • بدون نام

      کشورتقسیم مونده وبی صاحب که دست عربستان وامریکاس وخرجشو سازمان ملل میده باس ایران زبان درازی می‌کنه به ابرقدرت جهان که ایران میگه ایران دخالت می‌کنه وبریزین بیرون توروخدا به فکروطن وهم وطنین

      پاسخ ها

      • وحید

        آقا چیکار داری نمیخوان آشغالای مارو بخرن

    • بدون نام

      البته از یاد نگارندن رفته که افغانستان میلیاردها تومان به ایران تریاک ومواد مخدر صادر میکند

    • داعشخودروهای وطن

      سایپا و ایرانخودرو که درایران به داعشخودرو معروف شده اند جزو تروریستی ترین شرکتهای جهان محسوب میشوند که با جان و مال مردم بازی میکنند اینها فقط مونتاژ میکنند آنهم بی کیفیت و گران که مردم را ترور جانی و مالی میکنند لااقل مردم افغانستان را ترور نکنید مردم ایران را دارید قتل عام میکنید چه فرقی با داعش دارید آنها با بمب گذاری و اسلحه ترور میکنند و شما با گاری و فرغون که اسمش را خودرو گذاشته اید.

    • بدون نام

      میدونید مشکل از دید ماست افغانستان یک کشور هست دسته سالها متحمل جنگ و تروریست بوده ولی دلیل نمیشه قضاوت ما در مورد یه کشور فقط از روی یه آدم بدبختی باشه که تن به مهاجرت دادن و اومدن به کشور ما اونجام مردم متوسط و ثروتمند داره و مسلما آدمی که دستش به دهنش میرسه به جای پراید تویوتا سوار میشه

    • محمد حسین

      لعنت به این دو شرکت مفت خور و عقب مانده که ذهنیت مردم ایران را از خودکفایی در تولید خودرو استاندارد و با کیفیت خراب کردند و الان همه عاشق خرید خودرو از شرکت های اروپایی اند.
      خیانت ملی که شاخ و دم نداره تولید خودرو های آشغال و البته گران قیمت و تخریب ذهنیت مردم و نابودی جان ها مصداق روشن و کاملی از خیانت ملی هست.

    • بدون نام

      البته اگه قاچاق مواد مخدر رو حساب کنیم تراز مالی ما با افغانستان هم منفی است و واردات بیش تر از صادرات است
      کاش میشد یه طوری تحول بنیادینی در صنعت خودرو سازی ایجاد بشه اینطوری به ضرر مردمه
      هر رئیس جمهوری اومده فقط حرف زده و در نهایت پراید راهی خیابان ها و بلای جان مردم

    • بدون نام

      بعضی هادهن شون با توهین بازشده بابت خودرو بی کفیت تون هم به افغانی توهین می کنیدیعنی دیوارکوتاه تر ازافغانی سراغ ندارید واقعاماچه نقش بابت این کارداریم

    • بدون نام

      پراید رو با قیمت 2 میلیون فرستادن حتی یکیشم فروش نرفت

    • بدون نام

      بدون نام 26:57 صادرات و وارد عرضه و تقاضاست کشور هاشون چیزی رو وارد می کنن که بهش نیاز دارن

    • بدون نام

      سلام خوبی کاری میکنه ماشین آشغال بخره چکار

    • بدون نام

      پراید آشغال بخره چکار چرا تویوتا نخره کی این ماشین آشغال بخره

    • نجیبی

      من یه افغانیم با۲۳۰۰۰۰۰۰قیمت پرایددوتاماشین تیوتاکرولای ژاپنی عالی می تونم بگیرم دیوانه نیستم پرغون بخرم پراید=آهن ضایعات

    • سبحان.زاهدان

      لامذهب هرخانواده ایرانی داغدارگردی..حالا میخواهی افغانها غط نخهایی کنی..بسوزی باماشینت..که هیچی ندارد.ببوجدان..

    • سارو مام

      ایران خودرو و سایپا نە عزیز بگین
      مردم ایران باعث شرمندگین کە محصولات این دو خودرو ساز رو میخرند

    • کامبیز

      اونا مثل ملت ما .. نیستند اشغال بخرند!؟

    • کامران

      حالا افغانی ها رامسخره کنید! اینجاست که معلوم می شه شعور آنهاازمابیشتر است!؟

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج