۶۲۶۳۷۲
۷ نظر
۵۰۰۸
۷ نظر
۵۰۰۸
پ

غرضی: نارضایتی اجتماعی زیادی در کشور هست

روزنامه آرمان امروز - مطهره شفیعی: «چرخش روحانی؛ واقعیت یا توهم؟» این سوال چندی است که در میان سیاستمداران مطرح می‌شود و از زمانی جدی‌تر شده که خبر رسید رئیس‌جمهور ۲ بار و در فاصله کوتاهی با اعضای جامعه روحانیت دیدار کرده است.

روزنامه آرمان امروز: با بررسی رویکرد جریان اصولگرایی در انتخابات ریاست‌جمهوری می‌توان به ‌این نکته پی برد که روحانی جزو هیچ‌کدام از گروه‌ها و دسته‌های اصولگرایی در انتخابات ریاست‌جمهوری نبوده است، همان‌طور که در روزهای ابتدایی انتخابات نامزد مورد نظر اصلاح‌طلبان نیز نبوده است.» با درنظر داشتن این تحلیل باید چنین نتیجه گرفت که روحانی تا زمان حضور در پاستور چهره‌ای میانه‌رو که گردشی به چپ و راست ندارد، از خود به نمایش می‌گذارد و پس از آن است که مشی خود را نمایان می‌کند. اکثریت بر این باور هستند روحانی گام در مسیر آیت‌ا... هاشمی خواهد گذاشت. در راستای عملکرد رئیس‌جمهور و ادعای چرخش او به اصولگرایان، سیدمحمد غرضی، فعال سیاسی و وزیر دولت آیت‌ا... هاشمی، با «آرمان» گفت‌وگو کرده که در ادامه می‌خوانید.

سال ۹۶ به آقای روحانی رأی دادید؟

رأی دادم.

به آقای روحانی؟

رأی دادم.

تا چه ‌اندازه از عملکرد آقای روحانی در دولت راضی هستید؟

از مشروطه تاکنون۹۰ دولت در ایران تغییر کرده است؛ یعنی ۹۰ نخست‌وزیر و رئیس‌جمهور آمده و رفته‌اند. در میان این ۹۰ دولت هیچ‌دولتی به ‌اندازه دولت آقای روحانی ارتقا پیدا نکرده است. همه از این دولت حمایت می‌کنند؛ یعنی دولت ایشان مشکلات دولت‌های قبلی را ندارد. در عرصه بین‌المللی هم جریان ترامپ به‌نفع آقای روحانی تمام شد و اروپایی‌ها هم از آقای روحانی حمایت می‌کنند. از سوی دیگر جریان‌های داخلی و خارجی هم با دولت آقای روحانی معارضه نمی‌کنند. بنابراین امیدوارم این اقتدار که البته خیلی ماندگار نیست، چرا که فرصت‌ها می‌آیند و می‌روند، به حل برخی از مشکلات کشور منجر و رضایت مردم حاصل شود.

برخی معتقدند آقای روحانی رأی خود را از جریان اصلاح‌طلب دریافت کرد و به پاستور رفت، اما اکنون به سمت اصولگرایان چرخش کرده و ظاهرا توجهی به اصلاح‌طلبان ندارد.

معمولا چرخش‌ها بنا به مصالح اشخاص یا مصالح کشور است. شما می‌توانید تفسیر کنید که چرخش آقای روحانی مصلحت شخصی است یا مصلحت کشوری. اگر مصلحت کشوری باشد، رضایتی حاصل خواهد شد، اما اگر مصلحت شخصی باشد، نارضایتی پدید می‌آید.

به‌هرحال اکنون این نارضایتی درمیان بخش‌هایی از اصلاح‌طلبان پدید آمده است، چراکه معتقدند روحانی با رأی این جریان پیروز شده و اکنون توجه بیشتر خود را معطوف به اصولگرایان کرده است.

نارضایتی سیاسی سرجای خودش است، اما نارضایتی اجتماعی بدتر است. آنچه کشور را از منافعش دور می‌کند، نارضایتی اجتماعی است. اکنون نارضایتی اجتماعی زیادی در کشور وجود دارد و نارضایتی سیاسی کمتر است. به‌عنوان نمونه طیف‌های چپ و راست و تندروها و... در کشور با هم اختلاف دارند، اما آنچه ۵ تا ۶‌میلیون فارغ‌التحصیل را درکشور تهدید می‌کند، بسیار بیشتر از آن است که طیف چپ را تهدید می‌کند. بنابراین اگر این چرخش به سمت حل مساله کشور برود، خوب است، اما اگر به سمت حل مساله سیاسی برود، فایده ندارد.

برخی با نگاه بدبینانه معتقدند روحانی تنها نیازمند رأی اصلاح‌طلبان بود و در برنامه‌های خود به‌ویژه دولت دومش توجهی به آنها نشان نمی‌دهد. پاسخی به آنها دارید؟

سیاستمداران گرفتار مسائل پیش‌بینی‌نشده هستند. اینکه گفته شود روحانی اصلاح‌طلبان را فریب داده است، یک تهمت است که من حاضر نیستم این تهمت را به روحانی و هیچ‌شخص دیگری بزنم. شخصی کاری می‌کند که اگر نتیجه آن مثبت باشد، مردم می‌پسندند. اگر بحث تهمت هم نباشد، اما نتیجه کارهایش منفی باشد، طبیعی است که رویکرد بدی است.

تصور نمی‌کنید برخی مدیریت‌ها در کشور قدیمی شده و اجازه ورود مدیران جوان را نمی‌دهند؟ چه توصیه‌ای در راستای میدان دادن به مدیران جوان دارید؟

ان‌شاءا... نسل جوان کشور را از ما بهتر اداره می‌کند، چرا که انرژی ما در خیابان‌ها هدر می‌رفت، اما انرژی نسل جوان در تلگرام هدر می‌رود که ارزان‌تر و بهتر است. دعوای خیابانی ندارید و دعوای فکر دارید. ان‌شاءا... فضای حضور نسل جوان در عرصه‌های مدیریتی فراهم شود تا کشور را بهتر از ما اداره کنند.

چرخش؟

اما ابراهیم اصغرزاده معتقد است روحانی چرخش داشته است و دلایل این چرخش را معرفی ‌وزرا، چینش‌کابینه، مساله‌ای که نسبت به اقلیت‌های مذهبی پیش آمد، استفاده‌نکردن از اهل سنت، بی‌توجهی به اقوام و حقوق شهروندی برشمرد و گفت: هر چند عمدی‌بودن این چرخش ناگهانی را مبهم می‌دانم، اما بی‌تردید موارد مطرح‌شده، همه به‌عنوان نگاه منفی به عملکرد آقای روحانی محسوب می‌شود. وی تاکید کرد: اینکه روحانی بگوید من میانه‌رو هستم و مساله را به‌تدریج حل می‌کنم، باید بداند که جامعه ما خاطره خوشی از میانه‌روها، تکنوکرات‌ها و بوروکرات‌ها که مشکلشان را حل کنند، ندارد. البته از تندروی هم خاطره خوشی ندارد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • محمد سلطان

      روزی این نارضایتیها گریبان دولت را خواهد گرفت!

    • بدون نام

      تابیشترنشده باید رهبرعزیزمان فکرجدی بکند

    • بدون نام

      ما رای دادیم که عدالت تبعیض پارتی بازی گرانی تورم و مشکلات دیگه رفع بشه که نشد سال به سال هم داره بدتر میشه چرا موقع اتتخابات به مردم قول حل مشکلات میدید بعد که خرتون از پل گذشت مزدمو هیچ خساب میکنید بنده متاهل دارای دو فرزند چند ساله بیکارم پوا دو کیلو گوجه سیب زمینی ندارم پیش زن وبچه شرمنده ام روزی صد مرتبه ارزوی مرگ میکنم اهای مسعو لین چرا فکر مردم نیستید مگه مردم حتما باید برن جلو توپ وتانک وکشته بشن تا برای شما ارزش داشته باشن به خدا فردای قیامت باید جواب تک تک کسانی که دارن تو این کشور

    • بدون نام

      همینجوری پیش برید نارضایتی به خودیها هم سرایت میکند

    • ساناز

      ولله پدر بچه هی من دو سال جبهه بود و با دشمن جنگید چکار کنیم کشته نشد

    • بدون نام

      آقای روحانی تا وقتی که تر تنم به خروجار برج ام نکرده بود اصلاحطلب بود ولی وقتی ترک می برج ام را بی ارزش خواند وای شان فهمید با برج ام چه خسارتهای زده است چرخید ممکن مورد اعتراض قرار بگیرد چرخید اصول گرا شد

    • حق گو

      برادر عزیز فقط دعا کن امام زمان زود بیاد ریشه این همه ظلم و فساد هم در کشور مان هم در جهان ریشه کن کنه باید قیامت برید جلوی اونیکه می گفت به روحانی رای بدید وداد من این روزا رو پیش بینی می کردم می گفتم اگه روحانی رای بیاره فاتح خودمون کندیم زمان احمدی نژاد دیگر تکرار نمی شود واقعا چه روزایی بود جیب ها همه پر از پول بود خبری از فقر اقتصادی وخود کشی بر اثر فقر نبود خودتان خواستید ای بی چاره ها ....‌

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج