جاباما
۶۲۶۴۰۴
۵ نظر
۵۰۰۷
۵ نظر
۵۰۰۷
پ

دشمنی «عربستان نوین» با ایران!

در مختصات جدید سیاست سعودی در منطقه، رقابت با ایران جای خود را به دشمنی با ایران داده و ولیعهدجوان سعودی می کوشد به هر قیمتی جلوی نفوذ منطقه ای ایران را بگیرد.

عصر ایران: روند تغییرات وسیع و سریع در درون حاکمیت عربستان سعودی با بازداشت ۱۱شاهزاده و ۴ وزیر و دهها مقام سابق متنفذ در این پادشاهی وارد مراحل جدیدی شده است.

شنبه شب کمیته مقابله با فساد در عربستان سعودی احکام بازداشت دهها تن از شاهزاده ها و وزرا و مقامات سابق را صادر و به اتهام فساد مالی اقدام به بازداشت آنها کرده است.

در دو سال و نیم گذشته و همزمان با روی کار آمدن پادشاه و ولیعهد جدید سعودی، روند تغییرات در یکی از محافظه کار ترین حکومت های جهان به سرعتی فراتر از حد تصور پیش رفت و به اعمال اصلاحات اجتماعی رادیکال در زمینه حقوق زنان رسید.

حالا با دستگیری ۱۱ شاهزاده متنفذ که افرادی چون "ولید بن طلال" و "متعب بن عبدالله " نیز در میان آنها هستند، دولت جدید سعودی عزم خود را برای تمرکز بیشتر قدرت و اقدامات و سیاست های انقلابی و غیر منتظره بار دیگر به نمایش گذاشته است.

با اتفاقات و تحولات دو سال گذشته دیگرهیات حاکمه جدید سعودی را به یقین نمی توان یک دولت محافظه کار دانست چه آنکه یک پوست اندازی اساسی در درون هیات حاکمه صورت گرفته و همه اصلاحات رادیکال و تغییرات بنیادین در جهت تثبیت موقعیت و قدرت شاهزاده " محمد بن سلمان" ولیعهد ۳۲ ساله سعودی در حال انجام است.

شاهزاده جوان سعودی سر پرسودایی برای رساندن هر چه سریعتر عربستان سعودی به جایگاه مورد نظرش، دارد و در این راستا از هیچ اقدام عاجل و انقلابی ای ابا ندارد.

محمد بن سلمان می خواهد تا سال ۲۰۳۰ یک عربستان نوین خلق کند و نام خود را به عنوان معمار عربستان سعودی جدید در صدر هیات حاکمه این کشور بنشاند.

او برای اعمال اصلاحات رادیکال و تغییرات بنیادین حوصله تغییرات بین نسلی و تدریجی را ندارد و می خواهد خود مهندسی تحولات اجتماعی، سیاسی و اقتصادی عربستان سعودی را به دست گیرد و در این راه هر مزاحم و مانعی را به سریع ترین و شدید ترین حالت ممکن از سر راه بر می دارد.

در سیاست خارجی عربستان سعودی نیز در دو سال گذشته شاهد چنین رویکرد انقلابی هستیم؛ دولتمردان سعودی که دهه ها به محافظه کاری و دوری از رویکرد انقلابی شهره بوده و همواره از آخرین دولت هایی بوده اند که انجام تغییرات بنیادین در قالب کودتاها و انقلاب ها را در دیگر کشورها تایید کرده و مورد پذیرش قرار می دادند، حالا بی محابا به استقبال تغییرات بنیادین رفته و حتی سعی دارند آنها را مهندسی و مدیریت کنند.

مانور سیاسی دیروز سعد حریری در عربستان سعودی و اعلام استعفای ناگهانی او از منصب نخست وزیری لبنان یک رویداد غیر منتظره بود که به احتمال بسیار زیاد بی ارتباط با برنامه ها و خواست های دولت سعودی نبوده است.

این اقدام غیر منتظره حریری نیز در حالی که یک روز پیش از آن در لبنان با نمایندگان دولت جمهوری اسلامی ایران پشت میز مذاکره و گفتگو نشسته بود، خود گواهی دیگر بر ویژگی و مختصات جدید سیاست سعودی در منطقه می تواند باشد.

حمله بی محابا به یمن، قطع ناگهانی روابط و محاصره همه جانبه قطر، اقدام به برقراری روابط دیپلماتیک با دولت شیعه عراق و تلاش برای برقراری ارتباط با سیاستمداران شیعه عراقی همه و همه از دیگر جلوه های سیاست ضربتی و تغییرات انقلابی در سیاست خارجی سعودی است که نوک پیکان همه این اقدامات چیزی جز مقابله با نفوذ منطقه ای جمهوری اسلامی ایران نیست.

در مختصات جدید سیاست سعودی، "رقابت با ایران" تبدیل به " دشمنی با ایران" شده است و در این راه دولت جدید سعودی می کوشد خود با متحدان ایران رودررو باشد و مقابله مستقیم با ایران را به متحدان پرقدرت خود همچون ایالات متحده آمریکا و یا اسراییل وانهد.

عربستان سعودی جدید می کوشد در دو جبهه با ایران مقابله کند:

- دولت سعودی به طور مستقیم با متحدان ایران در منطقه وارد گفتگو و معامله و یا درگیری شود و برخی گروه ها را که همچون حزب الله لبنان اهل معامله نیستند، سرکوب کرده و با انواع و اقسام ابزارها، دیگر مهره های بازی ایران در منطقه خاورمیانه را با تطمیع و تهدید از آن خود کند یا دستکم در دوقطبی ایران - سعودی، بیطرف سازد.

- مقابله مستقیم با ایران را به دولت ترامپ در آمریکا و دولت نتانیاهو در اسراییل وانهد. عربستان سعودی به دلیل ناتوانی در مواجهه مستقیم با ایران و هزینه زا بودن چنین رویارویی برای سعودی ها، ترجیح می دهد با ابزارهایی چون فشار و تحریم اقتصادی و تاکید بر بازنگری در برجام و ... آمریکا و اسراییل این کار را برای ریاض انجام دهند و البته قیمت چنین خدمتی پیشتر با قرارداد ۱۱۰ میلیارد دلاری اوایل سال میلادی جاری بین ترامپ - ملک سلمان، پرداخت شده است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      تحلیل خوبی بود موافقم.
      به نظر من جرقه اختلافات داخلی بین شاهزادگان آل سعود زده شد و از این پس شاهد اختلافات بزرگتر هم خواهین بود . در واقع این شاهزاده جوان با پول شاهزادگان دیگر میخواد به خواسته هاش در منطقه برسه

    • بدون نام

      عربستان راهش را پیدا کرد.

    • امو علی

      بزار سگ پیر عربستان بمیره ببینید شاهزاده که نه بگید شاهدزد ها چطور بجون هم میوفتن

    • حسن

      الله واکبر.الله واکبر خدابزرگست .انشاالله ال سعود ازبین می رود

    • بدون نام

      نباید از باتلاق یمن سالم بیرون بیاید.
      کشور قرون وسطایی و مرتجع عربستان هیچگاه مدرن نخواهد شد ما که کلی استعداد داشتیم نتونستیم اون محاله

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج