جاباما
۶۲۶۵۴۱
۵۶۹۲
۵۶۹۲
پ

همه چیز در مورد دنیای سینمایی «هیولاهای عظیم الجثه»

شکوفا شدن آثار سینمایی «مارول»، شرکت هالیوودی دیگری را هم به سمت ساخت دنیاهای مشترک سوق داد. «وارنر»، «جهان سینمایی DC» را از آستینش درآورد. «فاکس» بیشتر روی «مردان ایکس» تمرکز کرد و استودیوی «Legendary Entertainment» (لجندری) جهانی با نام «Monster Verse» را شکل داد.

مجله همشهری دانستنیها - کسری کریمی طار: شکوفا شدن آثار سینمایی «مارول»، شرکت هالیوودی دیگری را هم به سمت ساخت دنیاهای مشترک سوق داد. «وارنر»، «جهان سینمایی DC» را از آستینش درآورد. «فاکس» بیشتر روی «مردان ایکس» تمرکز کرد و استودیوی «Legendary Entertainment» (لجندری) جهانی با نام «Monster Verse» را شکل داد؛ دنیایی که همان طور که از نامش برمی آید، بر هیولاهای عظیم الجثه متمرکز است و دیگر انسان ها در آن نقشی کلیدی ندارند. این جهان سینمایی در سال ۲۰۱۴ (۱۳۹۳) با اکران «Godzilla» متولد شد. با «Kong» خود را تثبیت کرد و حالا در فاز تولید رودررویی این دو فرزند درشت اندامش است. با این که ساخت فیلم هایی با محوریت هیولاها دست کم برای شرقی ها موضوع چندان جدیدی نیست، اما این اولین بار است که هالیوود در چنین مسیری قدم بر می دارد؛ هر چند به نظر می رسید ریسکشان تا این جای کار جواب داده است.

Kaiju به چه معناست؟

پیش از این که به سراغ دنیای هیولاها برویم، باید شما را با «Kaiju» آشنا کنیم؛ یک ژانر سینمایی نه چندان شناخته شده در سطح بین المللی که ژاپنی ها سال ها پیش آن را خلق کردند. این ژانر چندین ویزگی دارد: هیولاهای عظیم الجثه، تخریب شهر و نبرد هیولاها. به معنای ساده تر، هر فیلمی را دیدی که در آن هیولایی افسارگسیخته مشغول نابود کردن جهان پیرامونش بود، اثری در ژانر Kaiju است.
همه چیز در مورد دنیای سینمایی «هیولاهای عظیم الجثه»

یگانه قهرمان این سبک گودزیلاست؛ موجودی خیالی با صدایی مهیب که حتی آخرین تجهیزات نظامی هم حریفش نمی شوند. برخلاف تصورات، گودزیلا یا همان «Gojira» (به زبان ژاپنی) هیچ ریشه ای در افسانه ها و حماسه های ژاپن ندارد و برای همین نمی توان برای آن پیشینه ای قدیمی تصور کرد.

گودزیلا، نخستین بار در سال ۱۹۵۴ (۱۳۲۳) و در فیلمی با همین نام ظاهر شد. جالب این که گودزیلا در دوره ای خلق شد که سینمای ژاپن به هیولایی پول ساز نیاز داشت. آمریکایی ها با خلق «کینگ کونگ» پول و محبوبیت زیادی در ژاپن به دست آوردند و در چنین شرایطی «تومویوکی تاناکا» (Tomoyuki Tanaka) تهیه کننده بلندپرواز ژاپنی با الهام از دو فیلم کینگ کونگ و «The Beast from ۲۰,۰۰۰ Fathoms» گودزیلا را خلق کرد. فیلمی که با فروش ۱۵۲ میلیون ین (دو میلیون و ۲۵۰ هزار دلار) رکوردی جدید در سینمای ژاپن به جا گذاشت.

از ژاپن تا هالیوود

«Toho» برای دوستداران سینمای آسیای شرقی، نامی شناخته شده و قابل احترام است؛ کمپانی ای که علاوه بر گودزیلا مالک تمامی هیولاهای مشهور فیلم های Kaiju است. البته شهرت Toho تنها به دلیل تهیه گودزیلا و فیلم های هیولایی نیست و این کمپانی ژاپنی ید طولایی در تولید آثار فیلم های مشهور ژاپنی از جمله آثار «آکیرا گوروساوا» دارد.

مدیران لجندری که قصد ساخت چندین فیلم هیولامحور را داشتند، نا Toho وارد مذاکره شدند و در ابتدا امتیاز فیلم گودزیلا را خریدند. سپس حقوق سینمایی «Rodan»، «Mothra» و «King Ghidorah» را به چنگ آوردند. هر سه هیولای نام برده از مشهورترین شخصیت های فیلم های هیولامحور ژاپنی هستند و بهترین نامزدها برای خلق جهانی سینمایی حول محور هیولاها. این وسط، لجندری هم که موقعیت را مناسب دید، همکاری اش را با «یونیورسال» سر ساخت بازسازی «کینگ کونگ» قطع کرد تا بتواند با همراهی برادران وارنر، گودزیلا و کینگ کونگ را در یک فیلم کنار هم قرار دهد.

در حال حاضر تنها گودزیلا و کینگ کونگ فیلم های منحصر به فرد دارند و دیگر هیولاها در فیلم های این دو ظاهر میش وند؛ هر چند بعید نیست که لجندری پس از موفقیت دو اثر نخست این مجموعه، هوس ساخت آثاری براساس Rodan، Mothra و King Ghidorah به سرش بزند.

کارخانه هیولاها

مانند هر جهان سینمایی ای، Monster Verse هم دارای المان ها و نکاتی است که در تمامی فیلم های این مجموعه حضور دارند. یکی از آن ها «مونراک» (Monarch) است؛ سازمانی مخفی که براساس خط داستانی این جهانی در سال ۱۹۵۴ (۱۳۳۳) و به وسیله مسئولین امنیتی چندین ابرقدرت جهانی تشکیل می شود. هدف آن ها، شکار موجودات عظیم الجثه ای است که روی کره زمین زندگی می کنند. چه در گودزیلا و چه در کونگ، مونراک نقشی کلیدی دارد و به دنبال نابودی هیولاهاست.
همه چیز در مورد دنیای سینمایی «هیولاهای عظیم الجثه»

جالب این که چه در گودزیلا و چه در کونگ، هیچ کدام از این دو هیولا نقشی منفی و تخریبگر ندارند و به نوعی، خود، کاراکترهای اصلی هستند؛ موضوعی که دست کم در مورد بیشتر فیلم های هیولامحور صدق نمی کند و معمولا این انسان ها هستند که با همبستگی کمر به نابودی این هیولاها می بندند.

با توجه به این که لجندری برای هر پروژه از یک گروه جداگانه اعم از کارگردان و نویسنده استفاده می کند، قرار است یک تیم مجزا روی روند ساخت این آثار و بخش داستانی آن نظارت کنند. همان طور که در حال حاضر تیمی متشکل از هشت نویسنده روی نسخه چهارم و پایه ریزی داستان برای آینده این مجموعه مشغول به کار هستند. فیلم های Monster Verse هم مانند آثار سینمایی مارول و DC دارای صحنه بعد از پایان و مقدمه چینی برای نسخه بعدی هستند.

قیام غول ها

گودزیلا
  • سال اکران: ۲۰۱۴ (۱۳۹۳)
  • کارگردان: گرت ادواردز (Gareth Edwards)
همه چیز در مورد دنیای سینمایی «هیولاهای عظیم الجثه»

برخلاف بیشتر فیلم هایی که حول محور گودزیلا بودند، در این نسخه، داستان به ریشه های گودزیلا و چگونگی به وجود آمدن آن می پردازد. این که چگونه مونراک سال ها سعی داشته است مردم عادی از وجود هیولاهای عظیم الجثه بی خبر باشند و در نهایت گودزیلا نقشه های آن را بر هم می زند. با این که در همان سال ۱۹۵۴ میلادی (۱۳۳۳) انسان ها تلاش می کنند گودزیلا را با بمب اتم از بین ببرند، اما در نهایت همین هیولاست که با کشتن MUTOها نسل بشر را از نابودی نجات می دهد. این فیلم که نخستین اثر سینمایی Monster Verse بود، با فروش ۵۲۹ میلیون دلار باعث سربلندی تهیه کنندگانش شد.

Kong Skull Island
  • سال اکران: 2017 (1396)
  • کارگردان: جوردن ووت رابرتز (Jordan Vogt Roberts)
همه چیز در مورد دنیای سینمایی «هیولاهای عظیم الجثه»

در حالی که داستان گودزیلا در همان سال 2014- سال اکران فیلم- می گذشت، کونگ، در سال 1973 (1352) رخ می دهد؛ قوتی دو مامور مونراک موفق به کشف جزیره ای اسرارآمیز به نام جزیره جمجمه می شوند؛ جایی که گمان می رود تعدادی از هیولاهای عظیم الجثه در آن زندگی می کنند. آن ها تیمی از افراد زبده را به استخدام خود در می آورند و راهی جزیره جمجمه می شوند؛ مکانی که در آن هیولاهایی ترسناک انتظار آن ها را می کشند. در این فیلم کینگ کونگ نقش ناجی بشر را ایفا می کند و انسان ها را از دست هیولاهای بدذات جزیره جمجمه نجات می دهد. این فیلم هم با فروش 566 میلیون دلار موجبات ادامه دنیای سینمایی Monster Verse را فراهم کرد.

Godzilla King of the Monsters
  • سال اکران: ۲۰۱۹ (۱۳۹۸)
  • کارگردان: مایکل دورتی (Michael Dougherty)
همه چیز در مورد دنیای سینمایی «هیولاهای عظیم الجثه»

در سی و سومین حضور گودزیلا روی پرده نقره ای، قرار است تعدادی از مشهورترین هیولاهای ژاپنی به جان هم بیفتند. حالا که گودزیلا خود را به عنوان پادشاه هیولاها معرفی کرده است، سه هیولای Mothra (زنبوری عظیم الجثه)، Rodan (پرنده ای عظیم الجثه) و King Ghidorah (اژدهای سه سر) سر از خاک بیرون می آورند و به نبرد گودزیلای افسانه ای می روند. پیش از اکران گودزیلا، قرار بود گرت ادواردز به عنوان کارگردان این نسخه حاضر شود، اما تغییر و تحولات در روند ساخت باعث شد تا او به سراغ «جنگ ستارگان» برود و «مایکل دروتی» جای او را پر کند.

Godzilla vs. Kong
  • سال اکران: 2020 (1399)
  • کارگردان: آدام وینگارد (Adam Wingard)
همه چیز در مورد دنیای سینمایی «هیولاهای عظیم الجثه»

این فیلم در حقیقت حکم «اونجرز» جهان هیولاها را دارد؛ جایی که دو هیولای مشهور مقابل یکدیگر صف آرایی خواهند کرد. جالب است بدانید که در سال 1962 (1341) کمپانی Toho همین فیلم را ساخته و اکران کرده بود؛ هر چند قرار نیست این نسخه بازسازی همان فیلم باشد. «آدام وینگارد» کارگردان آثار ترسناکی همچون «Blair Witch»، «You're Next» و نسخه سینمایی انیمه مشهور «Death Note»، وظیفه ساخت این فیلم را برعهده دارد. با توجه به این که تمرکز لجندری روی «Godzilla: King of the Monsters» است، هنوز اطلاعات خاصی از این فیلم منتشر نشده.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج