جاباما
۶۲۶۵۴۲
۵۰۰۸
۵۰۰۸
پ

بازتاب استعفای حریری در عراق

الرکابی نتیجه گرفته است که عراق بواسطه اهمیت راهبردی که در منطقه دارد، از جمله کشورهایی است که از استعفای الحریری تاثیر منفی می پذیرد.

ایرنا: استعفای ناگهانی و نامتعارف سعد الحریری از نخست وزیری لبنان درعربستان نه تنها برای لبنانی ها نگران کننده است بلکه در بغداد هم صدای آن شنیده شد و اعلام این استعفا برای عراقی ها هم با نگرانی از مداخله های سعودی توام بوده است.

با نگاهی به آنچه کاربران اجتماعی در شبکه های اجتماعی طی ساعات گذشته منتشر کرده و آنچه با قلم تحلیلگران عراقی به رشته تحریر درآمده است و حتی در مواضع برخی رهبران سیاسی در عراق، نوعی نگرانی از انعکاس تبعات این استعفا بر اوضاع داخلی عراق احساس می شود.

'ایاد علاوی' نخست وزیر اسبق عراق در بیانیه ای به صراحت اعلام کرده است که دو کشور عراق و سوریه به طور مستقیم از استعفای سعد الحریری تاثیری منفی را تجربه خواهند کرد.

علاوی که از چهره های نزدیک به محور سعودی در عراق شناخته می شود، گفته است که استعفای نابهنگام الحریری در برگیرنده نشانه های نگران کننده و تبعات خطرناکی برای همه منطقه است و عراق و سوریه به طور مستقیم از آن تاثیرمنفی می پذیرند.

'محمد المحمداوی' از تحلیلگران عراقی که جمعیت قابل توجهی در عراق یادداشت های او را دنبال می کنند در صفحه شخصی خود در توئیتر امروز یکشنبه، از تبعات سیاسی و امنیتی این استعفا برای اوضاع داخلی عراق ابراز نگرانی کرده است.

المحمداوی نوشته است که اعلام استعفای سعد الحریری درعربستا گرچه غافلگیرانه بود اما در عین حال شاید تفسیری برای پشت پرده سیاست درهای بازی باشد که سعودی ها اخیرا از حیث سیاسی و اقتصادی با عراق در پیش گرفته اند.

المحمداوی این تحلیل را با اتکا به گزارش های اخیر منتشر شده از تلاش سعودی ها برای نفوذ در بین عشایر جنوب عراق و خرید برخی از سران عشایر با پول سعودی نگاشته است.

'مارد علی الاسدی' دیگر کاربر فعال در شبکه های اجتماعی نیز نوشته است که عربستان با هماهنگی با رژیم غاصب صهیونیستی در صدد بازی با برگه لبنان است و می خواهد تجربه ویرانگر سعودی ها را در عراق، سوریه و یمن، این بار در لبنان تکرار کند.

همین دیدگاه را 'احمد الذواق' دیگر کاربر فعال عراقی عرصه شبکه های اجتماعی تکرار کرده و افزوده است که سعودی ها سوریه، عراق و یمن را ویران کردند و الان نوبت به لبنان رسیده است.

این نگرانی جدی در عراق وجود دارد که تبعات این استعفا فقط محدود به داخل لبنان نباشد و عموم منطقه به ویژه عراق را نیز در برگیرد.

اتهامات تازه علیه الحشد الشعبی و فرمانده ارشد آن (ابومهدی المهندس) به عنوان تروریسم به اعتقاد کارشناسان بخشی از این سناریوی جدید برای تحریک و فتنه انگیزی مجدد در عراق است.

از سر گیری تماس ها بین مسوولان ارشد آمریکایی با 'مسعود بارزانی' رهبر حزب دمکرات کردستان عراق و نقض تعهدهای اخیر پیشمرگه ها در شمال عراق در تحویل گذرگاه های مرزی 'ابراهیم خلیل' و 'فیشخابور' به نیروهای عراق در همین راستا تحلیل و تفسیر می شود.

بر همین اساس 'علامصطفی' روزنامه نگار عراقی در گزارشی درباره استعفای سعد الحریری امروز یکشنبه در خبرگزاری 'المعلومه' عراق نوشته است که سعد الحریری با سوت سعودی ها، پست نخست وزیری لبنان را ترک کرد و لبنان و منطقه را در برابر رویارویی جدیدی قرار داده است.

بر همین اساس تجربه موفق عراق در طول ۱۴ سال گذشته در خنثی کردن نزاع مذهبی و جنگ قومی عرب و کرد باعث شده است که عراقی ها از دسیسه ای تازه که احتمالا محور غربی - عربی برای فتنه انگیزی مجدد در عراق در تدارک آن هستند، نگران باشند.

'وائل الرکابی' تحلیلگر سیاسی عراقی در گفت وگو با سایت خبری 'ژورنال عراق' گفته است که آمریکا از طریق عربستان درصدد اجرای نقشه هایش علیه کشورهای منطقه است تا حضور نظامی خود را در خاورمیانه تضمین و توجیه کند.

الرکابی نتیجه گرفته است که عراق بواسطه اهمیت راهبردی که در منطقه دارد، از جمله کشورهایی است که از استعفای الحریری تاثیر منفی می پذیرد.

کارشناسان درعراق بر همین اساس تضمین کننده حفاظت از عراق از تاثیرات منفی این استعفا را در نوع عملکرد دولت عراق در این برهه حساس برای مقابله و مهار تبعات این استعفا بر اوضاع داخلی عراق موکول کرده اند.

به اعتقاد این کارشناسان، پایان دادن سریع به حضور نظامی امریکا در عراق، اعمال حاکمیت قانون و سیطره دولت فدرال بر سراسر خاک این کشور از جمله منطقه کردستان عراق، هوشیاری در تعامل با سیاست های درهای باز جدید سعودی نسبت به عراق، تکیه بر وحدت ملی و حفظ دستاوردهای مبارزه با تروریسم مهمترین تضمین ها برای حفظ عراق از تبعات این استعفا است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج