۶۲۶۷۵۲
۳ نظر
۵۰۱۸
۳ نظر
۵۰۱۸
پ

دختران اصفهانی و انتشار یک فيلم دو دقيقه ای

محسن آزموده در روزنامه اعتماد نوشت: فيلم دو دقيقه و چهل و پنج ثانيه‌اي از دو دختر كه مدعي‌اند قرار است خودشان را بكشند، موردي سخت عجيب است و بي‌معنا، نامفهوم‌تر و ابزوردتر از هر اثر هنري ابزوردي.

محسن آزموده در روزنامه اعتماد نوشت: فيلم دو دقيقه و چهل و پنج ثانيه‌اي از دو دختر كه مدعي‌اند قرار است خودشان را بكشند، موردي سخت عجيب است و بي‌معنا، نامفهوم‌تر و ابزوردتر از هر اثر هنري ابزوردي.
بعيد است اگر همه هنرمندان هنر پوچي يا آنچه ابزورد خوانده مي‌شود، بخواهند اثري مثل آن خلق كنند، موفق شوند. دختر نوجوان آرايشي غليظ كرده و‌ ترگل و ورگل با گوشي موبايل حرف مي‌زند و مي‌گويد كه قرار است با دوستش بروند
كه بميرند.

عين خيال‌شان نيست، سرخوش‌اند و از مسائل روزمره صحبت مي‌كنند: «به فلاني سلام برسان، از بهماني خداحافظي كن، مواظب خودت باش...» و قس عليهذا. انگار نه انگار كه مرگي قريب انتظارشان را مي‌كشد! گويي قرار است به ميهماني بروند، ضيافت مرگ!

غريزه صيانت از نفس چنان كه از عنوانش برمي‌آيد، امري اكتسابي نيست، هر موجود زنده‌اي به نحو ذاتي از آن بهره‌مند است. يك بچه گربه يا جوجه يك پرنده يا يك مورچه را نيز جان شيرين خوش است و اگر احساس كند خطري آن را تهديد مي‌كند، مي‌ترسد و واكنش نشان مي‌دهد. لازم نيست كسي به يك خرگوش ياد بدهد كه وقتي صدايي مهيب شنيد، فرار كند يا وقتي ديد پرنده‌اي به سمت او مي‌آيد، خود به خود در سوراخي پنهان مي‌شود.
انتحار جز در مورد برخي موجودات، تنها در ميان فرزند انسان شايع است و درباره موارد رايج در ميان انسان‌ها نيز تاكنون تاملات و تحقيقات فراواني صورت گرفته است و اشكال متفاوت آن استخراج شده. مورد اخير اما از همه غريب‌تر است: يك انسان نيمه بالغ كه دست كم ظاهرش نشان مي‌دهد مشكل حادي ندارد، بي‌تفاوت به سمت مرگ گام بر مي‌دارد، بي‌آنكه بترسد، بي‌آنكه جبري او را به اين اقدام دهشتناك وادارد و حتي بي‌آنكه انگيزه‌اي از اين كار داشته باشد. انگار مي‌خواهد بازي كند. انگار زندگي بازيچه‌اي بيش نيست.
اميل دوركيم از بنيانگذاران جامعه‌شناسي در كتاب تقسيم كار اجتماعي مي‌نويسد«هر جا كه غريزه صيانت ذات، عموميت و انرژي خود را از دست بدهد، مي‌توان مطمئن بود كه زندگي نيز جذابيت خود را از كف مي‌دهد و شر و بدي افزايش مي‌يابد.» اما چرا غريزه حيات در انسان از ميان رفته است و از چه رو زندگي في‌نفسه ارزش خود را از دست داده است؟ مگر نه اينكه بام تا شام انواع و اقسام پيام‌ها درباره زندگي است و مدام درباره خوب خوردن و خوب پوشيدن و لذت بردن و خوش بودن سخن نمي‌رود؟

شايد هم مساله اين است كه دخترك نوجوان اصلا دركي از مرگ ندارد، به همان دليلي كه مرگ از متن زندگي او و اطرافيانش حذف شده و همه، همه جا صرفا درباره زندگي با او صحبت كرده‌اند؛ زيستني كه در غياب برابر نهادش امري پوچ و بي‌معناست.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      باسلام به نظر من این نوشته خیلی بی ارزش و در حد کلمات است... به نظر من کسانی که خود را اساتید فرهنگ میدانند با جامعه جوان امروز فاصله بسیار دارند.

    • ramin

      در تعجبم که نویسنده این متن چه آدم بیفرهنگ و کم شعوری هست که در مورد دو موتوفی از الفاظ ترگل برگل و لفظ آرایش غلیظ استفاده میکنه,,شما توی ی سایت معتبر از الفاظ بدنام کننده نسبت به شخص استفاده کردین ,این یعنی فرافکنی,,,,لطفا نظرم رو ثبت کنین

    • بدون نام

      عجیب بود..میشه رمان نوشت

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج