جاباما
۶۲۶۷۶۴
۱ نظر
۵۰۱۰
۱ نظر
۵۰۱۰
پ

خود افشاگری «سعد حریری»

صباح زنگنه؛ کارشناس مسائل خاورمیانه در روزنامه ایران نوشت: با شکست داعش و گروه‌های تروریستی در منطقه شامات که به طور اساسی شامل سوریه و لبنان می‌شود؛ عملاً نگرانی‌های رژیم صهیونیستی افزایش پیدا کرد.

صباح زنگنه؛ کارشناس مسائل خاورمیانه در روزنامه ایران نوشت: با شکست داعش و گروه‌های تروریستی در منطقه شامات که به طور اساسی شامل سوریه و لبنان می‌شود؛ عملاً نگرانی‌های رژیم صهیونیستی افزایش پیدا کرد.
زیرا تا پیش از آن رژیم اسرائیل به عنوان یکی از حامیان پیدا و پنهان این گروه‌های تروریستی تلاش داشت علاوه بر ادامه یافتن چالش و درگیری در سوریه مقدمات سرایت این درگیری‌ها به لبنان را فراهم آورد. اما با مدیریت خوب حزب‌الله در کنار نیروهای مردمی سوریه و نیز با همکاری ارتش لبنان، شکست داعش و گروه‌های تروریستی به تابوت آرزوهای اسرائیل تبدیل شد.
حصول استقلال و امنیت در لبنان که از همکاری و همراهی گروه‌های مختلف تشکیل دهنده جامعه لبنان حکایت داشت، موافقت دولت لبنان با بازگشایی سفارت این کشور در سوریه، همکاری و هماهنگی میان دولت، مجلس و حزب‌الله با حمایت و حضور ژنرال میشل عون رئیس جمهوری لبنان از جمله عواملی بود که بر نگرانی اسرائیل و عربستان افزود.

سخنان مقامات اسرائیل در هفته‌های اخیر حاکی از نگرانی‌های این رژیم و تلاش اش برای سامان دادن اقداماتی در برابر موفقیت دولت سوریه و آرامش و ثبات لبنان با همکاری امریکا و عربستان سعودی بود. سخنانی که از سوی مقامات هر دو کشور به نحوی مورد حمایت و استقبال قرار گرفت و طی روزهای اخیر خود را در اجبار نخست وزیر لبنان به استعفا بروز داد.

اما از نظر شکلی سعد حریری با قرائت متن استعفا نامه اش از ریاض و در برابر دوربین شبکه العربیه این نقشه‌ها و هماهنگی‌ها را دقیقاً افشا کرد و عدم استقلال خودش را به وضوح آشکار نمود. با این حال در شرایطی که لبنان برای استمرار ثبات و ادامه یافتن مبارزه با تروریست‌ها به همسویی بیش از پیش دولت، مجلس و رئیس جمهوری لبنان نیازمند است این استعفا عملاً مایه بی ثباتی و بر هم خوردن هماهنگی و انسجام جامعه لبنانی را فراهم آورد.
حال آنکه هر نوع بی ثباتی در لبنان و سوریه عواقب منفی برای کل منطقه به همراه خواهد داشت و مسئولیت این پیامدهای تنش آفرین جز با عربستان و رژیم صهیونیستی و در رأس آنها امریکا نخواهد بود.
با این حال ناگفته پیداست که لبنان طی روزهای آتی و تا مشخص شدن این پرسش‌ها که آیا سعد حریری به لبنان بازخواهد گشت یا خیر و عکس‌العمل رئیس جمهوری و پارلمان لبنان به استعفای او چه خواهد بود ،وضعیتی سیال را تجربه می‌کند. تنها قدر مسلم این واقعیت مشخص است که برخلاف عربستان، جمهوری اسلامی ایران برای امتداد یافتن ثبات، امنیت و استقلال لبنان همچنان آماده همکاری است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      فکر کنید شما دائش شکست دادید اگر روسیه نبود الان دمشق سقوط کرده بود

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج