جاباما
۶۲۶۷۶۷
۷ نظر
۵۰۰۰
۷ نظر
۵۰۰۰
پ

وام و زمین ارزان برای بازگشت به روستاها

سال ۹۵ مرکز آمار ایران از روند مهاجرت در ایران گزارشی ارائه کرد.در این سرشماری که هر ۵ سال یکبار انجام می‌شود تعداد کل مهاجران سال ۹۵، ۴ میلیون و ۷۰۹ هزار نفر بوده است، از این تعداد ۳میلیون و ۹۷۲ هزار نفر به مقصد شهر و ۷۳۶ هزار نفر به روستاها مهاجرت کردند.

روزنامه ایران: سال ۹۵ مرکز آمار ایران از روند مهاجرت در ایران گزارشی ارائه کرد.در این سرشماری که هر ۵ سال یکبار انجام می‌شود تعداد کل مهاجران سال ۹۵، ۴ میلیون و ۷۰۹ هزار نفر بوده است، از این تعداد ۳میلیون و ۹۷۲ هزار نفر به مقصد شهر و ۷۳۶ هزار نفر به روستاها مهاجرت کردند.

این در حالی است که سال ۹۰ مقصد روستایی ثبت شده در درگاه مرکز آمار یک میلیون و ۲۳۲ هزار نفر بوده و ۵ سال قبل از آن نیز این رقم ۳میلیون و ۱۴۸ هزار نفر ثبت شده است. این آمار در حالی عنوان می‌شود که به استناد مرکز یاد شده، جمعیت ساکن ایران در نقاط روستایی ۲۰ میلیون و ۷۳۰هزار نفر است که این عدد ۲۵.۹ درصد جمعیت کشور است.

رشد جمعیت شهری که طی 5سال اخیر بیش از 4 درصد شده است و همچنان هم ادامه دارد، باعث شده تا دولتی‌ها برای رونق روستاها و برگرداندن بخشی از جمعیت به این مناطق طرح‌های تشویقی در نظر بگیرند. یکی از این سیاست‌های تشویقی پرداخت تسهیلات برای ساخت مسکن است.
حمیدرضا سهرابی مدیرکل مسکن روستایی بنیاد مسکن درباره سیاست‌های حمایتی برای ساخت وساز در روستاها از تسهیلاتی صحبت می‌کند که هر شهرنشینی را تشویق به روستانشینی می‌کند. هر چند که اینگونه حمایت‌ها را هم می‌توان در گفته‌های معاونت توسعه روستایی ریاست جمهوری با صراحت بیشتری دید. معاونت ریاست جمهوری از تسهیلات 100 میلیون تومانی صحبت می‌کند و می‌گوید اگر فردی در روستاها و مناطق محروم اشتغالزایی کند از وام‌های خوبی بهره منده می‌شود.
به غیر از کارآفرینی، بنیاد مسکن هم مسئول ساماندهی وضعیت مسکن در تمام روستاهای کشور شده است.این مسئولیت از سال 84 بر عهده بنیاد مسکن گذاشته شده است. در آن سال‌ها میزان پرداخت تسهیلات 5 میلیون تومان بود و تا سال گذشته هم به رقم 15 میلیون تومان رسید اما امسال رقم تسهیلات برای ساخت و ساز در روستاها 18 میلیون تومان با سود 4 درصد شده است.اما اگر روستایی لب مرز باشد یا بومی روستاها بخواهد تخریب و نوسازی انجام دهد می‌تواند از وام 20 میلیون تومانی استفاده کند.
سهرابی با ارائه این توضیحات گفت: ساخت مسکن در روستاها متری 600 الی 700 هزار تومان است.لذا فرد متقاضی وام، حدود 18 میلیون تومان هم آورده دارد که با دریافت تسهیلات مسکن می‌تواند یک ملک 60 الی 70 متری بسازد. با این تفاسیر اگر فردی با 18 میلیون تومان هم نتواند ملک خود را به پایان برساند بنیاد مسکن با بانک مهر قراردادی را منعقد کرده است که به صورت قرض‌الحسنه به متقاضیان تا سقف 8 میلیون تومان وام پرداخت کند. اگر فردی، بومی روستا باشد سیاست‌های تشویقی بیشتری هم تعریف شده است که می‌تواند استفاده کند. اما اگر فردی بخواهد ویلا‌سازی انجام دهد تنها وام 18 میلیون تومانی را می‌تواند بگیرد.
واگذاری زمین با تخفیف بالا
وی در مورد واگذاری زمین در روستاها هم اظهار داشت: اولویت بنیاد مسکن، واگذاری زمین است. زمین‌هایی که متعلق به دولت است به بنیاد مسکن واگذار شده است و ما با تخفیف بالا در اختیار متقاضیان قرار می‌دهیم.

روابط عمومی بنیاد مسکن به نقل از عزیز‌الله مهدیان معاون بازسازی ومسکن روستایی بنیاد مسکن هم آورده است: افراد ساکن در شهرها در صورت بازگشت به روستا از تسهیلاتی با سود کم برای ساخت مسکن در روستا بهره‌مند می‌شوند. وی با اشاره به اینکه در یک تا 2 سال گذشته تعداد زیادی حادثه در کشور و مناطق روستایی داشتیم گفت: در این مدت 40 سیل و زلزله در کشور رخ داد که برای بازسازی دولت تسهیلاتی را ارائه داد و کار اجرایی را آغاز کردیم. به گفته وی اگر روستائیان زمینی برای ساخت خانه نداشته باشند زمین به قیمت تمام شده در اختیار آنها قرار می‌گیرد، خوشبختانه در طول این چند سال تعداد زیادی به روستاها بازگشتند و خانه ساختند.

سه بسته تسهیلات مسکن روستایی
1-پرداخت وام برای بهسازی و مقاوم‌سازی مسکن در روستا به مبلغ 18 میلیون تومان و برای روستاهای مرزی این میزان تا 20 میلیون تومان قابل افزایش است .این تسهیلات با نرخ سود 4 درصد است.این طرح سال 84 با 5 میلیون تومان شروع شده بود و هر سال رقم تسهیلات افزایش پیدا کرده است.
2-خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد اگر نتوانند با وام‌های کم بهره ملک خود را به پایان برسانند از مزایای وام بلاعوض برخوردار می‌شوند. برای این کمک سقفی مشخص نیست و با توجه به روند ساخت وساز و وضعیت صاحب ملک کمک بلاعوض پرداخت می‌شود.

3-خانواده‌هایی که بیش از دو معلول دارند بعلاوه وام‌های کم بهره می‌توانند 18 میلیون تومان کمک بلاعوض دریافت کنند که البته این امر در روستاها با همکاری سازمان بهزیستی، بنیاد مستضعفان، بنیاد مسکن و حساب 100 امام انجام می‌شود.اما در شهرها انجمن خیرین مسکن ساز هم کمک می‌کنند که این رقم به 30میلیون تومان می‌رسد.طبق ارزیابی‌های صورت گرفته 11هزار خانواده دارای دو معلول در کشور داریم.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      بقیه کارتون هم همینطوره میذارن تا کار از کار که گذشت بعد اگه به فکر بیافتن

    • علی

      وام 38 در صد و زمین به قیمت زیاد و نبود اب برای زراعت همه به روستا ها بر می گردن

    • بدون نام

      چ تضمینی هست آخه

    • بدون نام

      فقط شعارهستش وقتیکه میری بنیاداونقداذیتت میکنه که هشت پشتت بسه مواظب باشین گول نخورین

    • روستا

      من خودم در روستا زندگی میکنم واقعا فقر به حدی زیاده که نمی تونیم میوه بخریم واقعا دیگه از زندگی سیر شدیم اونهم در شرایطی که در یک کشور ثروتمند زندگی میکنم و از ثروت این مملکت محروم هستم چرا کسی به فکر مردم نیست آخر شما دیگر کی هستید

    • فاطمه

      هی میگین روستا این مردم دلشون به چی خوش کنن تو روستا بمونن واقعا که

    • آقا سید

      خالی بندی هستش هر سایتی بریم هر کار بکنیم فقط دلنوشته آقایون هستش
      وام بازگشت به روستا چطور بگیریم
      اگه دلتون میخاد مهاجرت معکوس داشته باشین

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج