۶۲۶۷۸۲
۵۰۰۷
۵۰۰۷
پ

هشدار درباره تبلیغات جذب بازیگر برای سینما

حمیدرضا عظیمی در روزنامه شهروند نوشت: داستان از یک هشدار شروع شده است. موضوعی که البته سابقه زیادی دارد و به همین هشدار هم نمی‌توان بسنده کرد. بارها برنامه‌های تلویزیونی هم در ابعاد دیگرش ساخته شده است.

حمیدرضا عظیمی در روزنامه شهروند نوشت: داستان از یک هشدار شروع شده است. موضوعی که البته سابقه زیادی دارد و به همین هشدار هم نمی‌توان بسنده کرد. بارها برنامه‌های تلویزیونی هم در ابعاد دیگرش ساخته شده است.
ماجرا در اصل از علاقه مردم و اهالی جامعه امروزی به تصویر و چهره‌شدن شروع می‌شود. موضوعی که با بهره‌برداری برخی از کلاهبرداران مواجه شده و بعضا مبالغ میلیاردی از مردم به جیب می‌زنند.
دیروز انجمن صنفی شرکت‌ها و موسسات فیلمسازی ایران (آیفیک) با انتشار اطلاعیه‌ای نسبت به فعالیت غیرمجاز موسسات بدون مجوز در حوزه فیلمسازی و کلاهبرداری از سرمایه‌گذاران هشدار داد. پس از آن، مهدی کوهیان دبیر این انجمن با «شهروند» به گفت‌وگو نشست و از چند و چون این ماجرا سخن به میان آورد. کوهیان گفت: طی هفته و ماه‌های گذشته که البته از قبل هم سابقه داشته، تعداد زیادی از سرمایه‌گذاران و مردم عادی اما علاقه‌مند به سینما، با مراجعات مکرر به این موضوع انتقاد داشته‌اند که مبالغی را برای ساخت و تولید آثار سینمایی و غیرسینمایی از قبیل فیلم، سریال و برنامه‌های ترکیبی یا دیگر آثار سمعی و بصری پرداخت کرده‌اند و این مبالغ را از دست داده‌اند.
او گفت: انجمن صنفی شرکت‌ها و موسسات فیلمسازی ایران کارش رسیدگی به صلاحیت حرفه‌ای تهیه‌کنندگان حاضر در زمینه تولید محصولات نمایش خانگی است، البته به این دلیل که کثرت شکایات زیاد شده بود، وظیفه خود می‌دانستیم به مردم و علاقه‌مندان در این زمینه هشدار دهیم.
دبیر انجمن صنفی شرکت‌ها و موسسات فیلمسازی ایران بر این موضوع تأکید داشت که متاسفانه برخی از شرکت‌ها در این زمینه ورود کرده‌اند که از وزارت ارشاد به‌عنوان تنها نهادی که مجوز فعالیت برای این بخش صادر می‌کند (در اداره نظارت و ارزشیابی معاونت سینمایی و اداره کل مجامع و مشاغل و مراکز سینمایی) مجوز ندارند و نه‌تنها شرکت نیستند که بیشتر افراد حقیقی‌اند و تنها یک زیرپله را اجاره کرده و به کار مشغول شده‌اند. اینها در موارد مختلف، اقدام به اخذ پول از شهروندان کرده‌اند و در برخی موارد این مبالغ بسیار کلان است. حتی مواردی بوده که برای تهیه پروژه‌های مختلف یا سریال‌های نمایش خانگی پول دریافت شده که مردم هم در جریان حاشیه‌های آن تولیدات هستند، اما مبالغ سرمایه‌گذاری شده برخلاف قول‌هایی که داده‌اند، عودت داده نشده است. بدتر از همه، وقتی است که اصلا سریال تولید نشده است.
در مواردی هم بوده که پول‌هایی برای بکارگیری آنها در فیلم یا سریال اخذ شده است. ما به‌عنوان انجمن، اطلاعیه‌ای صادر کردیم و هشدار دادیم که راه‌اندازی مراکز غیرمجاز فیلمسازی مطابق با ماده واحده «قانون تعطیل موسسات و واحدهای آموزشی و تحقیقاتی و فرهنگی که بدون مجوز قانونی دایر شده و می‌شود» در حکم کلاهبرداری محسوب شده و همچنین هرگونه فعالیت تجاری در حوزه فیلمسازی کشور از قبیل اطلاعیه‌های جذب سرمایه یا اسپانسر و تست بازیگری، صداپیشگی و دیگر تبلیغات اغواگرانه با موضوع فیلمسازی، بدون اخذ مجوز از نهادهای ذیصلاح مطابق با ماده ۲ «قانون مجازات اشخاصی که در امور سمعی و بصری فعالیت غیرمجاز می‌کنند» جرم تلقی شده و مرتکبان مشمول مجازات خواهند بود.
تهیه‌کنندگان سینما چه می‌گویند

در همین زمینه غلامرضا موسوی، رئیس انجمن تولیدکنندگان مستقل، به «شهروند» گفته است: تهیه‌کننده شدن در سینما به همین سادگی هم نیست که هرکس بخواهد وارد این حوزه شود و به بهانه تولید فیلم از دیگران سرمایه جذب کند. موسوی مراحل و امتیازاتی که باید کسب شود را ذکر کرد و افزود: هر کسی که قرار باشد در بدو امر وارد حوزه تهیه‌کنندگی شود، باید ٦٠ امتیاز بیاورد تا بتواند نخستین فیلم خود را تهیه کند. به گفته موسوی، تهیه‌کنندگی یک‌سری شرایط عمومی دارد که در اصل همان شرایطی است که برای حاکمیت مهم است و در کنار آن برخی شرایط تخصصی ازجمله تحصیلات (حداکثر ٢٥ امتیاز) سابقه کارگردانی، سابقه سرمایه‌گذاری و... است که هر کدام امتیاز خاصی دارد و فرد باید این امتیازات را کسب کند تا بتواند به‌عنوان یک تهیه‌کننده وارد سینما شود. رئیس انجمن تهیه‌کنندگان مستقل ادامه داد: وزارت ارشاد هم اگر این فرد پروانه و مجوز تهیه‌کنندگی از شورایعالی نداشته باشد، او را به رسمیت نمی‌شناسد.

او در پاسخ به این سوال که آیا تخلفاتی در حوزه مالی رخ داده است یا خیر، گفت: در این موارد باید شکایت صورت گیرد و بدون شکایت ما نمی‌توانیم به موضوع ورود کنیم، ضمن این‌که برخی از این موضوعاتی که مطرح می‌شود بیشتر در حوزه سینمای خانگی یا تلویزیون مطرح می‌شود و خیلی به سینما ربط ندارد. در سینما هم ممکن است برخی از تعهدات انجام نشود، اما نمی‌توان به آنها عنوان کلاهبرداری داد چون ما در ‌سال ١٠٠ فیلم می‌سازیم و ٤ یا ٥ فیلم بیشتر فروش ندارند. ممکن است برخی از فیلم‌ها به این دلیل مشکل پیدا کنند که در اکران و ... موفقیت کسب نمی‌کنند.
از سوی دیگر، سیدجمال ساداتیان، نایب‌رئیس جامعه صنفی تهیه‌کنندگان هم به این موضوع واکنش نشان داده و در گفت‌و‌گو با «شهروند» در پاسخ به این سوال که در زمانی تعداد زیادی تهیه‌کننده خارج از ضوابط وارد این حوزه شده‌اند، آیا این موضوع درست است؟ گفت: اعداد و ارقامی که در این زمینه مطرح می‌شود، ارقام درستی نیست چون با همان ورود نادرستی که گفتید فعلا ما ٤٠٠ تهیه‌کننده بیشتر نداریم. او افزود: بارها این موضوع مطرح شده است که برخی از تهیه‌کنندگان گله داشتند و این موضوع را مطرح کردند که پول‌هایی داده‌اند. اینها را باید با دقت بیشتری بررسی کرد و به راحتی نمی‌توان نام کلاهبرداری به آنها داد، چون بیشتر موارد را وقتی بررسی می‌کنیم، می‌بینیم به دلیل بازنگشتن سرمایه است و این مشکلات به این دلیل رخ داده است.

ساداتیان از مراحل گزینشی و بررسی صلاحیت تهیه‌کنندگان صحبت می‌کند و به‌عنوان عضو کمیته ارزیابی صلاحیت تهیه‌کنندگان به «شهروند» می‌گوید: آنهایی که تهیه‌کننده‌اند کارشان را انجام می‌دهند و ما برای آغاز کار آنها پروانه موقت صادر می‌کنیم و بعد از اینکه توانستند تعدادی کار انجام دهند پروانه موقت تبدیل به پروانه دایم می‌شود، بنابراین می‌توان گفت در حوزه سینما این موضوع خیلی اتفاق نمی‌افتد یا کمتر اتفاق می‌افتد، اما بیشتر موارد مربوط به تلویزیون یا سریال‌هاست.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج