جاباما
۶۲۶۸۵۵
۱ نظر
۵۰۰۳
۱ نظر
۵۰۰۳
پ

وزیر علوم، تهدید به استیضاح شد

نایب رئیس فراکسیون مستقلین می‌گوید اگر غلامی از مجلس رای اعتماد نمی‌گرفت وزارت علوم حامی در بودجه ۹۷ نداشت و اگر او رای نمی‌آورد قطعا گزینه پیشنهادی بعدی ضعیف‌تر بود. ما دیگر با وزرا تعارف نخواهیم داشت و اگر کم کاری کنند حتما از حداکثر ابزارهای نظارتی‌مان استفاده می‌کنیم.

اعتمادآنلاین: نایب رئیس فراکسیون مستقلین می‌گوید اگر غلامی از مجلس رای اعتماد نمی‌گرفت وزارت علوم حامی در بودجه ۹۷ نداشت و اگر او رای نمی‌آورد قطعا گزینه پیشنهادی بعدی ضعیف‌تر بود. ما دیگر با وزرا تعارف نخواهیم داشت و اگر کم کاری کنند حتما از حداکثر ابزارهای نظارتی‌مان استفاده می‌کنیم.

نمایندگان مجلس حداکثر مساعدت را با دولت بر سر رای اعتماد به وزرای پیشنهادی داشتند و علیرغم انتقادات بسیار از سوی تشکل‌های دانشجویی و برخی نمایندگان مجلس، غلامی توانست از مجلس رای اعتماد بگیرد.

غلامعلی جعفرزاده نماینده رشت در مجلس می‌گوید که رییس جمهور، غلامی را تضمین کرد اما اگر به هر دلیل ما به این نتیجه برسیم که ایشان برای وزارت علوم مناسب نیست شک نکنید که استیضاح می‌شوند. البته این موضوع نه تنها برای آقای غلامی بلکه برای همه اعضای کابینه مطرح است.

در ادامه مشروح گفت وگو با غلامعلی جعفرزاده نایب رئیس فراکسیون مستقلین را می خوانید:

چه اتفاقی افتاد که علیرغم تمامی انتقادات وارده به آقای غلامی، مجلس به او رای اعتماد داد؟

این رای به سه دلیل بود. اگر غلامی رای اعتماد کسب نمی‌کرد وزارت علوم مدافعی برای بودجه ۹۷ نداشت و این موضوع بسیار اثرگذار بود. استنباطمان این بود که اگر غلامی رای نیاورد مانند زمان عدم رای اعتماد مجلس به دانش‌آشتیانی، وزارت علوم پایینترین رشد بودجه‌ای را خواهد داشت. بنابراین مجلس تصمیم گرفت که سخت‌گیری نکند و یک مقدار به وزیر پیشنهادی کمک کند و اغماض داشته باشد.

نظرتان در مورد انتقادهایی که دانشجویان علیه آقای غلامی، مطرح می کردند، چیست؟

انتقادات مطرح شده در خصوص غلامی موجب شد که تضمین‌های لازم از وزیر گرفته شود. ضمن اینکه آقای روحانی دفاع خوبی از او کرد و به نمایندگان ضمانت داد. ما دیگر نمی‌توانیم کاسه داغتر از آش شویم. من فکر می‌کنم که خود آقای رئیس‌جمهور مسئولیت انتخاب غلامی را پذیرفت. نکته دیگر هم اینکه اگر آقای غلامی از مجلس رای اعتماد نمی‌گرفت، وزیر بعدی ضعیف‌تر بود. مجلس که نباید تحت تاثیر فضای رسانه ای قرار بگیرد معادل همین هم استمزاج هایی داشتیم که تشکل هایی موافق بودند. البته مجلس به سختی به آقای غلامی رای داد.

پیام رای اعتماد مجلس به وزیر علوم، چیست؟

همین که غلامی ۴۵ رای از اردکانیان کمتر آورد نشان‌دهنده دو دلی مجلس و ضعیف بودن وزیر علوم است. از این به بعد ما غلامی را کمک می‌‌کنیم و امیدواریم که موفق شود. غلامی ۴۵ رای کمتر آورد و این نشان‌دهنده ضعیف بودن غلامی نسبت به اردکانیان است.

به نظر شما آقای غلامی از پس مسئولیت وزارتخانه علوم بر می آید؟

امیدوارم که آقای غلامی بتواند از پس مسئولیت وزارت علوم بر بیاید. اما مجلس با کسی تعارف ندارد. چرا فکر می کنید که اگر یک شخصی وزیر شد تا آخر عمر نباید به او حرف زد از این به بعد وزیر علوم بیشتر رصد می شود.

اگر در کوتاه مدت مجلس به این موضوع برسد که ایشان توانایی اداره وزارت علوم را ندارد چه اتفاقی می افتد احتمال است که بحث استیضاح مطرح شود؟

مجلس نهایت مساعدت ممکن را با دولت انجام داده است. هر چه دولت گفت را انجام داد و سعی کرد دولت را با کمترین دست‌انداز از این محور عبور دهد.

اما مجلس نمی تواند تا ابدالدهر به دولت چک سفید امضا بدهد. آقای رییس جمهور، غلامی را تضمین کرد اما اگر به هر دلیل ما به این نتیجه برسیم که ایشان برای وزارت علوم مناسب نیست شک نکنید که استیضاح می شوند. البته این موضوع نه تنها برای آقای غلامی بلکه برای همه اعضای کابینه این موضوع مطرح است.

یعنی احتمال استیضاح وزرای کابینه دوازدهم در حال حاضر وجود دارد؟

در صورت کم کاری وزرا، چون مجلس حداکثر مساعدت را کرده، حد اکثر استفاده را از ابزارهای نظارتی خود می کند.

علیرغم مماشاتی که مجلس با وزرای پیشنهادی دولت داشت، شاهد بودیم که آقای رحمانی فضلی دو هفته پس از کسب رای اعتماد، از مجلس کارت زرد گرفت، در حال حاضر نیست بحث استیضاح او مطرح است...

دیگر با وزرا تساهل و تسامح صورت نمی گیرد و همه وزرا تقریبا لب تیغ هستند. عملکرد آنها بررسی می شود و بر اساس آن قضاوت خواهد شد. ما دیگر با هیچ وزیری تعارف نخواهیم داشت. دولت به هر کسی که گفت ما رای دادیم.

به نظر شما مطالبات دانشجویان از وزیر علوم چیست؟

یک بحث مطالبات رفاهی دانشجویان است و در اخبار و جراید می بینیم. برای مثال دستکش آشپز در کوبیده دانشجو پیدا می شود البته نمی خواهم این مورد را به کل تعمیم بدهم اما این موضوع نشان می دهد که به رفاه دانشجو توجهی نمی شود. دانشجو مشکل خوابگاه، غذا و تهیه بن کتاب و... دارد که نشان می دهد بحث های رفاهی دانشجو مغفول مانده است. یکسری بحث‌های صنفی است که مربوط به پاسخگویی به نیازهای سیاسی، اجتماعی و فرهنگی دانشجو است. سوالات دانشجو باید کجا جواب داده شود؟ فضای آزاد اندیشی دانشگاهها کجاست؟ البته نه ولنگاری. فضای امنیت برای دانشجو که بتوانند حرف بزنند، سوال کنند و سوالشان جواب داده شود، باید ایجاد شود.

همچنین آقای غلامی در جهت ارتقای سطح علمی دانشگاهها باید اقدامات اساسی انجام دهد. ما سومین تولید کننده مهندس در دنیا هستیم اما چه فایده دارد؟ باید مهندسین ما سطح علمی بالایی داشته باشند تا در میان کشورها در اولویت قرار بگیرند. اما من چنین چیزی را نمی بینم. بنابراین آقای غلامی باید کاری کند تا همانطور که افزایش کمی داریم افزایش کیفی هم داشته باشیم. در خصوص مدرسین دانشگاه‌ها هم باید ارزیابی دقیقی صورت بگیرد. نمی‌شود هر استادی هر درسی را تدریس کند. من با گوشهای خودم شنیدم که یک استادی می گفت جز زبان انگلیسی تخصصی هر درسی به من بگویید تدریس می کنم! اینطور که نمی شود! این موضوع نشان می دهد که دانشگاه ما کیفیت ندارد. آقای غلامی باید برای حل این مشکلات برنامه داشته باشد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      مجلس ترسو

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج