۶۲۶۸۸۸
۴ نظر
۵۰۰۱
۴ نظر
۵۰۰۱
پ

به «اهورا نیکنام» چه خواهم گفت؟

احمد مسجد جامعی در روزنامه همدلی نوشت: کسایی مروزی در قرن چهارم و هم‌زمان با سامانیان و نیز آغاز غزنویان می‌زیسته است. نخستین مرثیه فارسی کربلا که موجود است، بخشی از بهاریه‌ای است که او سروده.

احمد مسجد جامعی در روزنامه همدلی نوشت: کسایی مروزی در قرن چهارم و هم‌زمان با سامانیان و نیز آغاز غزنویان می‌زیسته است. نخستین مرثیه فارسی کربلا که موجود است، بخشی از بهاریه‌ای است که او سروده.
بهاریه با «باد صبا درآمد فردوس گشت صحرا» آغاز می‌شود اما پس از چند بیت مسیری دیگر در پیش می‌گیرد و شاعر می‌گوید که نمی‌تواند از بهار لذت ببرد چون بهار «بر ما چنان شد از غم، چون گور تنگ و تنها».
مقصود آن مصراع است که در میان غمگساری، شاعر می‌گوید «بی‌چاره شهربانو، مصقول کرده زانو». می‌دانیم که اگر شهربانو به‌عنوان شخصیتی تاریخی پذیرفته شود، بسیار پیش از واقعه عاشورا درگذشته و نبوده که در عزای «اشرف اولاد آدم» سر به زانو بگذارد و چنان بگرید که زانو براق شود.
کسایی در ری و قم و کاشان که جایگاه و پایگاه شیعیان بوده و یا در شمال البرز که علویان در آن می‌زیستند، زندگی نمی‌کرده، او در خراسان می‌زیسته و مردم آن‌ها اغلب مسلمانان اهل سنت بوده‌اند که هرچند دوست‌دار اهل بیت بوده‌اند اما کاری به شهربانو نداشته اند. اگر این تصویر از معاشران مستقیم یا باواسطه به کسایی رسیده باشد، شاید از پارسیان و زرتشتیانی آمده باشد که آن زمان در خراسان زندگی می‌کرده‌اند.
اما مگر حسین سیدالشهدا برای زرتشتیان موضوع قابل‌تاملی بوده است؟ خبر گرفتن از آن روزگار را به مورخان و پژوهشگران وامی‌گذاریم و به تهران خودمان برمی‌گردیم؛ ارباب کیخسرو که ۱۰ دوره نماینده زرتشتیان در مجلس شورای ملی بود و به همین دلیل از تهران به کرمان مهاجرت کرده بود؛ کتابخانه نفیس مجلس شورا را که از گنجینه‌های پرافتخار نه‌تنها ایران بلکه منطقه است، بنیان نهاد و ریاست آن را به شخصیت بافرهنگی مثل میرزا یوسف اعتصام‌الملک (پدر پروین اعتصامی) سپرد. آرامگاه فردوسی بی‌کمک او ساخته نمی‌شد.مردی درست‌کار و نیکوکار بود که در جنبش مشروطه و نیز دولت در تبعید حضور داشت.
او همان است که به شهادت امام خمینی(ره)، مدرس یکی از پنج فقیه ناظر مجلس شورای ملی و نماینده بعدی تهران - درباره‌اش گفته بود «در مجلس ما یک مسلمان هست، آن هم ارباب کیخسرو». شاید هموطنان دارالعباده یزد هم مثل شهید مدرس فکر کرده‌اند که یکی از همشهریان زرتشتی خود را برای دومین بار با بیشترین رای به عضویت در شورای شهر برگزیدند. همین ارباب کیخسرو به گفته مرحوم استاد لرزاده که معماری یگانه، متدین و مورد وثوق علمای اسلام بود، هرساله جشن مفصلی به مناسبت سوم شعبان و ولادت امام حسین(ع) در منزل خودش برگزار می‌کرده است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • علیرضا شیرازی

      وای بر ماکه اگر ریشه دارترین هموطنانمان را غیر خودی وجزو شهروندان درجه ۲ بدانیم وبنامیم.

    • بدون نام

      بس کنید دیگه!!! این همه مساله و مشکل تو مملکت هست همه چی رو ول کردن همه چسبیدن به این که این باشد یا نباشد. انگار که چه فرقی میکند . واللا هیچ فرقی نخواهد کرد به مشکلات مردم برسید

    • بدون نام

      به اهورا نیکنام خواهیم گفت تو روزگاری که این مرز و بوم هزار تا مشکل اساسی داشت و دشمنای قسم خورده محاصره اش کرده بودن ملت مسخره تسویه حساب های سیاسی و تقسیم پست ها بودن که با لعاب حقوق اقلیت ها بزک شده بود

    • بدون نام

      درود بر سپنتا

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج