۶۲۶۹۲۵
۵۰۴۳
۵۰۴۳
پ

۱۰ اشتباه رایج در عکاسی با موبایل

علی رغم کیفت خوب دوربین گوشی‌های موبایل امروزی، بسیاری از کاربران اشتباهات زیادی در عکاسی با موبایل دارند. در اینجا به ۱۰ اشتباه متداول کاربران درعکاسی با گوشی اشاره خواهیم کرد.

وب سایت گجت نیوز - پرهام مارزلو: علی‌ رغم کیفت خوب دوربین گوشی های موبایل امروزی، بسیاری از کاربران اشتباهات زیادی در عکاسی با موبایل دارند. در اینجا به ۱۰ اشتباه متداول کاربران درعکاسی با گوشی اشاره خواهیم کرد.
۱۰ اشتباه رایج در عکاسی با موبایل

معمولا کاربران این باور غلط را در ذهن دارند که تولید تصاویر حرفه‌ای و زیبا در گروی استفاده از دوربین‌های حرفه‌ای است و تلفن‌های هوشمند قابلیت‌های لازم در این زمینه را ارائه نمی‌کنند. با این حال اگر برخی نکات خاص پیرامون تجربه عکاسی با موبایل را بدانید قطعا تصاویر زیباتری توسط گوشی خود ثبت خواهید کرد.

1- استفاده از اپلیکیشن نامناسب

۱۰ اشتباه رایج در عکاسی با موبایل

اشتباه: هر گوشی هوشمند با اپلیکیشن پیش‌فرض دوربین در دسترس کاربران قرار می‌گیرد. معمولا اکثر کاربران از همین برنامه‌ها استفاده می‌کنند. چرا که نه؟ این برنامه‌های پیش‌فرض بیشترین سازگاری با تلفن هوشمند را داشته و همچنین با میانبرهای مختلف در سریعترین زمان ممکن اجرا می‌شوند.

چه دلیلی برای استفاده از برنامه‌های جانبی دیگر وجود دارد؟

استفاده از برنامه مناسب: تجربه عکاسی با موبایل را می‌توان با صدها اپلیکیشن مختلف تجربه کرد و منطقی نیست بخواهیم همه آنها را نادیده بگیریم. نگاهی به فروشگاه‌ اپ استور یا گوگل پلی بیاندازید تا با لیست‌ طولانی از ابزارهای دوربین روبرو شوید. سیستم‌عامل اندروید در این زمینه برنامه‌های مختلفی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

اگر به دنبال تجربه حرفه‌ای در عکاسی با موبایل خود هستید، برای پیدا کردن گزینه مناسب وقت بگذارید و فروشگاه اپلیکیشنی مورد نظرتان را بررسی کنید. چه به دنبال ابزاری ساده هستید و چه حرفه‌ای، گزینه‌های زیادی در فروشگاه‌ها در دسترس هستند.
2- به خطوط افقی و عمودی گرید نیازی نداریم!

۱۰ اشتباه رایج در عکاسی با موبایل

اشتباه: برخی کاربران معتقدند در عکاسی با موبایل کافیست گوشی را از جیب خارج کرده و به سرعت از سوژه مد نظر عکسی بگیریم. با پیروی از این قاعده غیر حرفه‌ای، باید بسیاری از قوانین ساده اما مهم عکاسی را فراموش کنیم. به عنوان مثال قانون Rule of thirds که یکی از مهمترین موارد به شمار می‌رود.

گرید را فعال کنید: اپلیکیشن پیش‌فرض تمامی گوشی‌های هوشمند شامل دکمه Grid هست که پس از انتخاب آن خطوط افقی و عمودی جهت عکاسی بهتر و دقیق ظاهر می‌شوند. ایده این روش بسیار ساده و مشخص است؛ به کمک قاب 3 در 3 می‌توان تصاویر حرفه‌ای و زیباتری ثبت کنید. شاید متداول‌ترین روش، هم‌راستا کردن سوژه با خطوط عمودی چپ یا راست باشد. اگر سوژه زنده باشد، چشم‌های آن را باید با خطوط افقی بالا یا پایین هم‌راستا کنید. نتیجه نهایی تصویری است که در آن افق در میانه آن قرار نگرفته است و یا سوژه در مرکز تصویر دیده نمی‌شود.
3- تدوین و تنظیم مخصوص عکاسان حرفه‌ای است

۱۰ اشتباه رایج در عکاسی با موبایل

یکی از اصول شناخته‌شده و معروف در عکاسی، کامپوزیشن نام دارد که در آن عکاس باید قبل از ثبت تصویر به موضوعات و جنبه‌های مختلفی فکر کرده و در نهایت تصویر را ثبت کند. به عنوان مثال افراد کجا قرار بگیرند، از چه زاویه‌ای تصویر را ثبت کنیم و یا حتی چگونه دوربین را نگه داریم! پیروی از این قاعده تاثیر چشمگیری در تجربه عکاسی با موبایل و یا دوربین‌های حرفه‌ای دارد.

اما متاسفانه اکثر کاربران این قواعد را مد نظر قرار نمی‌دهند و از همان باور متداول «گوشی را در بیار و سریعا تصویرت را ثبت کن!» پیروی می‌کنند. این قواعد فقط مختص دوربین‌های DSLR نیستند و تلفن‌های هوشمند را نیز در بر می‌گیرند. تعیین محل قرارگیری سوژه در عکاسی با هر گجت حرفه‌ای و ساده‌ای ضروری است.
4- عجله در ثبت تصویر

۱۰ اشتباه رایج در عکاسی با موبایل

اشتباه: اپلیکیشن دوربین شما در کمترین زمان ممکن اجرا می‌شود و می‌توان به سرعت تصویر مد نظر را ثبت کرد. چرا تمامی عکس‌های خود را به سرعت و با کمترین اتلاف وقت ثبت نکنیم؟ آیا دلیل اختراع تلفن‌های هوشمند همین نیست؟! ممکن است تصویر نهایی تار شود، اما آیا این موضوع واقعا اهمیت دارد؟ ثبت چندین تصویر پشت سر هم این مشکل را نیز مرتفع خواهد کرد!

چه کسی حوصله این را دارد که به هر کس بگوید چگونه و کجا بایستد؟ نزدیک شدن به سوژه وقت تلف کردن است و می‌توان با زوم کردن این مشکل را نیز حل کرد! استفاده از تنظیمات متنوع و کاربردی اپلیکیشن دوربین نیز اتلاف وقت است. هرچه باید در تصویر ثبت شود در هر صورت ثبت خواهد شد.

اپلیکیشن دوربین را به خوبی بشناسید و برنامه‌ریزی کنید: تجربه حرفه‌ای و جذاب عکاسی با موبایل زمانی محقق می‌شود که کاربر حوصله به خرج بدهد و برای تصویر خروجی خود برنامه‌ریزی کند. اپلیکیشن دوربین خود را به خوبی زیر و رو کرده و با تمامی تنظیمات و حالت‌های مختلف آن آشنا شوید.
5- روشن نگه داشتن نور فلاش LED

۱۰ اشتباه رایج در عکاسی با موبایل

اشتباه: نور فلاش دوربین بسیار ضروری است. قرمز شدن چشم افراد مشکل همیشگی این نور است اما می‌توان به کمک ابزارهای ویرایشی آن را حل کرد. اگر تصاویر تاریک هستند، نور فلاش به خوبی این مشکل را پوشش می‌دهد. ممکن است استفاده از نور فلاش تصاویر را تخت و غیر طبیعی کند اما مگر عکس‌ها سه‌بعدی هستند؟!

در صورت امکان از نور فلاش استفاده نکنید: لنز‌های دوربین در گوشی‌ها جدید شامل سنسور‌های مخصوصی جهت عکاسی در نور کم هستند و در بیشتر شرایط به فلاش دوربین نیازی نداریم. اگر هم به فلاش نیاز داشته باشید، احتمالا اصلا زمان و مکان خوبی برای ثبت تصویر نیست. فلاش دوربین را خاموش نگه دارید و تنها در مواقع ضروری آن را فعال کنید.
6- بهره کامل از قابلیت زوم

۱۰ اشتباه رایج در عکاسی با موبایل

اشتباه: در هنگام عکاسی با موبایل جهت جلوگیری از اتلاف وقت اکثر تنظیمات پیچیده و متعدد دوربین را نادیده بگیرید اما هرگز از قابلیت زوم غافل نباشید. گاهی اوقات نزدیک و دور شدن به سوژه زمان زیادی را از کاربر می‌گیرد و استفاده از قابلیت بسیار کاربردی زوم می‌تواند تصویر کلوز‌آپ بسیار خوبی را تولید کند. برخی افراد معتقدند به هنگام عکاسی با موبایل باید فعال باشید و جابجا شوید، اما وقتی تکنولوژی زوم در دسترس است، چرا خودمان را خسته کنیم؟

از قابلیت زوم تا حد امکان دوری کنید: در ثبت تصویر باید از بهترین و قدیمی‌ترین ابزار بشری استفاده کنید؛ پاهایتان! استفاده از قابلیت زوم در عکاسی حرفه‌ای به هیچ‌ وجه پیشنهاد نمی‌شود و سعی کنید همچون نور فلاش، از این امکان نیز حداقل استفاده را داشته باشید. نزدیک و دور شدن به سوژه قبل از ثبت تصویر نهایی، بهترین روش است. زوم دیجیتالی منجر به کاهش کیفیت تصاویر می‌شود و این موضوع را اکثر کاربران می‌دانند. بهتر است تا حد امکان به سوژه خود نزدیک شوید و در صورت نیاز در نهایت کمی از زوم دیجیتال بهره گیرید.
7- چه کسی به سه پایه نیاز دارد؟

۱۰ اشتباه رایج در عکاسی با موبایل

اشتباه: کسی به تار یا کج بودن تصاویر و کثیفی لنز توجه ندارد. دوربین‌ها را باید در دست بگیرید و قرار دادن آنها بر روی سه پایه کاملا اشتباه است. بهتر است از مونوپاد استفاده کنید و یا دوربین را بر روی یک سطح صاف قرار دهید. علاوه بر این، سه‌پایه‌ها گران هستند و حمل آنها بسیار سخت است.

از پایه‌ها استفاده کنید، حتی اگر در ابعاد جیبی و قابل حمل باشند: همه کاربرانی که از پایه برای عکاسی با موبایل خود استفاده کرده‌اند از تاثیر شگرف این ابزار اطلاع دارند. این ابزارها در ابعاد، اشکال و با قابلیت‌های مختلف در اختیار کاربران قرار گرفته‌اند. به دنبال تجربه عکاسی حرفه‌ای در گوشی خود هستید؟ استفاده از سه‌ پایه‌ها را فراموش نکنید.
8- گجت خود را ثابت نگه دارید

۱۰ اشتباه رایج در عکاسی با موبایل

اشتباه: تصاویر تار و دستان لرزان کاملا طبیعی هستند. چه اتفاق بدی خواهد افتاد؟ اپلیکیشن حرفه‌ای و مدرن گوشی‌ها این نقصان را برطرف می‌کند و جای نگرانی وجود ندارد. قرار نیست هنگام ثبت تصویر نفس کشیدن را متوقف کنیم. به چه قیمتی!

راه‌های زیادی جهت پایدار و ثابت نگه داشتن گوشی وجود دارد: همانطور که در تصویر بالا می‌بینید، به کمک اشیا مختلف می‌توان دوربین را ثابت نگه داشت تا تصاویر زیبا و حرفه‌ای را ثبت کنیم. حتی دیوار هم می‌تواند در شرایط خاص به کاربر در این زمینه کمک کند.

از دیگر موارد می‌توان به استفاده همزمان از دو دست هنگام ثبت تصویر اشاره کرد. همچنین بیشترین میزان لرزش زمانی رخ می‌دهد که کاربر بر روی دکمه ثبت تصویر لمس می‌کند. بنابراین بهتر است از گزینه تایمر در تنظیمات اپلیکیشن دوربین خود استفاده کنید و یا با فرمان صوتی Capture تصویر خود را ثبت کنید.
9- تنظیمات دوربین؟ به هیچ وجه!

۱۰ اشتباه رایج در عکاسی با موبایل

اشتباه: قاب تصویر را بر روی سوژه قرار داده و دکمه شاتر را بزنید، سایر امور به صورت خودکار پردازش می‌شوند. چرا باید وقت خود را صرف تغییر تنظیمات اپلیکیشن دوربین کنم؟ این تنظیمات برای کاربران حرفه‌ای است. یک کاربر عادی برای عکاسی با موبایل خود نیاز به این تنظیمات ندارد. تنظیمات ISO و سرعت شاتر اصلا به من مربوط نمی‌شود!

تنظیمات اپلیکیشن دوربین خود را بشناسید: در این زمینه اصلا نیازی نیست وقت خود را صرف آشنایی با تنظیمات پیچیده کنید. اما حداقل با تنظیمات و حالت‌هایی همچون ISO، سرعت شاتر و موارد دیگر آشنا باشید و از آنها بهره کافی را ببرید.

دوربین گوشی‌های قدیمی شامل چنین مواردی نبود. در آن زمان عکاسی با موبایل آنچنان پیچیده و حرفه‌ای نبوده و کاربران فقط سوژه را شناسایی می‌کردند و در نهایت تصویری ساده و معمولی ثبت میشد. اما حالا که بابت سنسورها و لنزهای پیشرفته پول بیشتری برای گجت‌های قابل حمل خود می‌پردازیم، بهتر است نهایت بهره را از آنها ببریم.
10- نورپردازی مهم نیست

۱۰ اشتباه رایج در عکاسی با موبایل

اشتباه: تابش نور خورشید، نور پنجره و یا بازتاب نور از اشیا مختلف اصلا دخالتی در کار ما ندارد. جادوی اینستاگرام برای همین مواقع به وجود آمده است و هر نقصانی را می‌توان به کمک آن برطرف کرد. هیچ‌کس متوجه این موارد نخواهد شد.

نورپردازی مهم است: یکی از جنبه‌های بسیار مهم در عرصه تصویربرداری میزان نور و تنظیمات مربوط به آن است. حالا با گوشی‌های پیشرفته و دوربین‌های قوی آنها، این جنبه در عکاسی با موبایل نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. نباید در حالی از افراد عکس بگیرید که نور خورشید از پشت سر به آنها می‌تابد. نحوه تابش خورشید به گوشی شما هنگام ثبت تصویر مهم است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج