۶۲۷۳۵۹
۵۰۰۳
۵۰۰۳
پ

زنان کشتی‌گیر در آوردگاه جهانی

چند ماه قبل بود که فدراسیون کشتی اعلام کرد رسما از اتحادیه جهانی مجوز راه‌اندازی کشتی کلاسیک بانوان را که با پوشش مناسب اسلامی انجام می‌شود، گرفته است.

شهروند: چند ماه قبل بود که فدراسیون کشتی اعلام کرد رسما از اتحادیه جهانی مجوز راه‌اندازی کشتی کلاسیک بانوان را که با پوشش مناسب اسلامی انجام می‌شود، گرفته است. حالا بعد از گذشت چند ماه و اقداماتی که فدراسیون کشتی ایران انجام داده، اتحادیه جهانی اعلام کرده ‌سال ٢٠١٨ نخستین دوره رقابت‌های جهانی این رشته برگزار می‌شود.

تربیت مربیان و داوران

بعد از این‌که کشتی بانوان در رشته تازه‌تأسیس کلاسیک افتتاح شد، فدراسیون در نخستین اقدام برگزاری کلاس‌های داوری و مربیگری را در دستور کار قرار داد. کلاس‌های مربیگری با حضور آنا واسلینکو، قهرمان اوکراینی کشتی جهان و المپیک و همچنین کائوری ایچو، قهرمان ژاپنی ٤دوره المپیک پیگیری شد تا در استان‌های مختلف مربیانی تربیت شوند. درنهایت ٥١ مربی از استان‌های مختلف توانستند کارت مربیگری از فدراسیون دریافت کنند که استان کرمانشاه با ٨ مربی بیشترین سهم را دارد. از سوی دیگر در بخش داوران چنین پروسه‌ای تکرار شد، اگرچه تعداد داوطلبان در بخش داوران کمتر بود. تا به حال فقط ٤نفر توانستند مدرک داوری رسمی از فدراسیون بگیرند. آزمون زبان انگلیسی، آمادگی جسمانی و تخصصی کشتی جزو معیارهای فدراسیون برای انتخاب داوران بوده است.

تشکیل تیم‌ملی بعد از قهرمانی کشور

فدراسیون بعد از تربیت مربیان و داوران برنامه‌ریزی برگزاری رقابت‌های قهرمانی کشور را انجام داد. طبق برنامه اعلام شده، ٢٣ و ٢٤ آذرماه مسابقات قهرمانی کشور با حضور تمامی استان‌های داوطلب در خانه کشتی شماره دوی تهران انجام خواهد شد. بعد از این رقابت‌ها نفرات برتر هر وزن به اردوی تیم‌ملی راه پیدا می‌کنند تا برای نخستین‌بار در کشتی کلاسیک هم تیم‌ملی تشکیل شود. در این رقابت‌ها قرار است ٦ داور خارجی در کنار داوران داخلی قضاوت کنند تا هم جنبه آموزشی برای داوران داخلی داشته و هم در نخستین تجربه مسابقات، شک و شبهه‌ای در نتایج به دست آمده، وجود نداشته باشد.

نخستین رقابت جهانی، احتمالا در ایران

طبق اعلام اتحادیه جهانی کشتی نخستین دوره مسابقات جهانی کشتی کلاسیک بانوان روزهای ٢١ و ٢٢ تیرماه‌ سال ٩٧ برگزار می‌شود و تاریخ این رقابت‌ها در تقویم اتحادیه جهانی گنجانده شده است. با این‌که هنوز تکلیف میزبانی نخستین دوره این مسابقات مشخص نشده اما به‌نظر می‌رسد شانس ایران به‌عنوان موسس این رشته برای میزبانی بالا باشد. باید دید کدام کشورها در این رشته که به تازگی در سطح جهان شناخته شده، شرکت می‌کنند؛ با توجه به این‌که قوانین و نوع پوشش کشتی کلاسیک با رقابت‌های آزاد و فرنگی متفاوت است.

منظمی: زنان اروپایی هم به کشتی کلاسیک علاقه دارند

مریم منظمی، نایب‌رئیس بانوان فدراسیون کشتی درباره آخرین وضع تشکیل تیم‌ملی کشتی کلاسیک به «شهروند» می‌گوید: «تا زمانی که مسابقات قهرمانی کشور برگزار نشود و ما استقبال استان‌ها و کیفیت نفرات را نبینیم، نمی‌توانیم نظر خاصی بدهیم. البته طبق شنیده‌ها و بعد از بازدیدی که از استان‌های مختلف داشتم، به نظر می‌رسد استقبال بسیار عالی بوده است. اکثرا نفراتی که از خانواده کشتی‌گیران بودند،‌ به سمت کشتی کلاسیک آمدند. با این حال، تیم‌ملی در ٣ ماهه آخر ‌سال با حضور یک مربی خارجی تشکیل می‌شود. گزینه نخست ما خانم «آنا واسلینکو» است که چند دوره برای برگزاری کلاس‌های مربیگری در ایران حضور داشت.»

وی در پاسخ به این سوال که سایر کشورها هم در کشتی کلاسیک فعالیتی دارند و کدام یک در مسابقات جهانی شرکت می‌کنند؟ می‌افزاید: «به‌جز ایران فعلا هیچ کشوری با این قوانین و پوشش خاص رشته کلاسیک فعالیت ندارد. با این حال باید بگویم که رشته کشتی کلاسیک جدا از کشتی آزاد نیست. فنون و قوانین شبیه کشتی آزاد است و تغییرات جزیی دارد؛ مثلا در کشتی کلاسیک رقابت در یک زمان ٣ دقیقه‌ای برگزار می‌شود. مهمترین تغییر هم در نوع پوشش کشتی‌گیران است. تا به حال چندین کشور اروپایی از حضور در این رقابت‌ها استقبال کرده‌اند و اتحادیه جهانی هم قطعا علاقه کشورها را دیده که مسابقات جهانی را برنامه‌ریزی کرده است. ایجاد حفاظت ایمنی مناسب در کشتی کلاسیک خیلی از زنان غیرمسلمان را هم به این رشته علاقه‌مند کرده است.» منظمی در رابطه با شانس ایران برای میزبانی از نخستین دوره مسابقات جهانی خاطرنشان می‌کند: «هنوز این بحث مطرح نشده اما فدراسیون ایران در زمینه کشتی کلاسیک تصمیم‌گیرنده است. ما سعی می‌کنیم که نخستین دوره این رقابت‌ها در ایران برگزار شود.»

کشتی بانوان تا کجا پیش می‌رود؟

سوال اینجاست که کشتی کلاسیک بانوان بعد از برگزاری مسابقات جهانی چه وضعیتی پیدا خواهد کرد. این‌که این رشته با چه استقبالی از سوی علاقه‌مندان مواجه می‌شود، می‌تواند آینده‌اش را رقم بزند. البته به گفته مسئولان فدراسیون کشتی باید برای گسترش رشته کلاسیک اقداماتی هم انجام شود. یکی از اتفاقات مهم می‌تواند کمک اسپانسرها باشد که با جوایز نقدی بالا جاذبه‌ای را برای زنان کشتی‌گیر در سطح جهان ایجاد کنند. در آن صورت است که کشتی کلاسیک طی چند‌سال می‌تواند هم‌تراز با رشته‌های آزاد و فرنگی شود و حتی تا مرز المپیکی‌شدن و قرار گرفتن در بازی‌های آسیایی پیش برود. در واقع مسئولان فدراسیون کشتی ایران به‌عنوان موسس کشتی کلاسیک باید با کمک اتحادیه جهانی کاری کنند که زنان علاقه‌مند به این رشته در سطح جهان به جای رفتن به سمت رشته‌های آزاد و فرنگی به سوی این رشته جذب شوند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج