جاباما
۶۲۷۳۸۸
۵۰۰۷
۵۰۰۷
پ

سالن‌های نمایش در انتظار روزهای شلوغ

بازگشت ستاره‌های سینما به «صحنه»

روزگاری بود که بازیگران تئاتر، وقتی به سینما می‌آمدند، دل چرکین بودند. روزهایی که تئاتر برای خودش بیا و برویی داشت و اعتبار بازی روی صحنه، نصیب هر کسی نمی‌شد. حالا اما برعکس شده و چه جای تعجب وقتی در زمانه برعکس زندگی می‌کنیم؟

روزگاری بود که بازیگران تئاتر، وقتی به سینما می‌آمدند، دل چرکین بودند. روزهایی که تئاتر برای خودش بیا و برویی داشت و اعتبار بازی روی صحنه، نصیب هر کسی نمی‌شد. حالا اما برعکس شده و چه جای تعجب وقتی در زمانه برعکس زندگی می‌کنیم؟
حالا این ستاره‌های سینما هستند که گاه گداری با حضور روی صحنه تئاتر، باعث می‌شوند صف‌های طویل جلوی در سالن‌های نمایش شکل بگیرد. اتفاقی که تئاتری‌های اصیل (آنچه اهالی تئاتر با آن خود را وصف می‌کنند) را می‌رنجاند. با این حال، چه خوش‌مان بیاید و چه نه، حالا ستاره‌های سینما باعث می‌شوند که تئاترها رونق بگیرند و شکل و شمایل دیگری پیدا کنند. همچنان بازیگران تئاتری که به سینما رفته‌اند، دلبستگی خود را به این هنر حفظ کرده‌اند.
نمونه‌اش؟ نوید محمدزاده یا امیرجعفری. حتی علی نصیریان که گرچه سال‌هاست دیگر به ندرت تئاتر بازی می‌کند و به عنوان بازیگر سینما و تلویزیون شناخته می‌شود اما با این حال و در این سن و سال وسوسه صحنه رهایش نمی‌کند. همین چند وقت پیش بود که شهاب حسینی با نمایش «اعتراف»اش در سالن اصلی تئاترشهر خبرساز شد. قیمت بلیت نمایشش ۵۰۰ هزار تومان را هم رد کرد هرچند تجربه موفقی نبود. حالا خبر بازی مهناز افشار، نوید محمدزاده و الناز شاکردوست روی صحنه تئاتر از جمله خبرهایی است که توجه مخاطبان را به خود جلب می‌کند. بیلبوردهای نمایش الیور توئیست پایتخت را پر کرده و قرار است تئاتر باز هم رنگ سینما به خود بگیرد.
این روزها تالار وحدت میزبان اجرای نمایش «شوایک» است. نمایشی به کارگردانی حمیدرضا نعمتی و با بازی فرهاد آییش، حامد کمیلی، امیرحسین رستمی. شوایک، سرباز ساده‌دل نام رمانی از یاروسلاو هاشک است. یکی از مهم‌ترین آثار ادبی اروپای شرقی که یاروسلاو هاشک نویسنده مشهور چک آن را نوشت و هنوز که هنوز است آن را در حد آثاری مثل «دن کیشوت» ارزیابی می‌کنند. نمایش «شوایک» اما برداشتی آزاد از این رمان است که به روی صحنه رفته تا آخرین شب آبان ماه رأس ساعت ۲۱ به مدت ۱۵۰ دقیقه اجرا می‌شود.
بعد از اتمام این نمایش اما نوبت به نمایش «الیور توئیست» می‌رسد. نمایشی با اقتباس از رمان مشهور چارلز دیکنز، نویسنده انگلیسی که در آن بازیگرانی چون آتیلا پسیانی، مهناز افشار، هوتن شکیبا، سعید چنگیزیان، داریوش موفق، امیرکاوه آهنین جان و نوید محمدزاده بازی می‌کنند. این نمایش را حسین پارسایی مدیر پیشین مرکز هنرهای نمایشی به روی صحنه برده است.
در ایرانشهر هم بازار دست ستاره‌هاست. الناز شاکردوست و امیر جعفری در نمایش «گم و گور» هر شب در سالن ناظرزاده کرمانی به روی صحنه می‌روند. نمایشی که در فضای قبرستان شکل گرفته و خیلی‌ها را کنجکاو تماشای شاکردوست روی صحنه کرده است. این نمایش به مدت یک ماه هر شب رأس ساعت ۲۰:۳۰ به روی صحنه می‌رود.
اشکان خیل‌نژاد هم نمایش «پسران تاریخ» را به روی صحنه برده است. نمایشی که پیش از این در مرداد و شهریور امسال در تالار چارسوی تئاتر شهر روی صحنه رفته بود. این نمایشنامه که آلن بنت آن را نوشته است یکی از آثار مشهور نمایشی است و حالا باید دید خیل‌نژاد چه تغییراتی برای اجرای دوباره آن در ایرانشهر اعمال کرده است. این نمایش تا پانزدهم آذرماه هر شب ساعت هشت و نیم اجرا می‌شود.
«در انتظار آدولف» نمایش دیگری است که در تماشاخانه ایرانشهر و در سالن استاد ناظر‌زاده کرمانی تا دهم آذرماه ساعت ۱۸:۳۰ اجرا خواهد شد.
حدیث تئاترشهر اما فرق می‌کند. در ایام اربعین این مجموعه تئاتری میزبان اجرای تعزیه است. «مجلس متوکل عباسی»، «قانیای فرنگ»، «شهادت امام رضا(ع)»، «شاهچراغ» و «حضرت علی (ع)» از جمله تعزیه‌هایی هستند که در این ایام اجرا خواهند شد و سرپرستی اجرای آنها را علاءالدین قاسمی برعهده دارد.
سالن قشقایی تئاتر شهر هم تا پنجشنبه ۲۵ آبان ساعت ۱۹:۳۰ تماشاگران نمایش «بوی خواب» به کارگردانی سهراب سلیمی را در خودش جای خواهد داد. در تالار سایه این مجموعه هم «پرواز شماره ۷۴۵» به کارگردانی مرجان پورغلامحسین از ساعت ۲۰ و «نذار این خواب تعبیر شه» کاری از مهدی نصیری از ساعت ۱۸ به روی صحنه می‌روند. همچنین در این مجموعه تالار چهارسو نیز تا هفدهم آذر هرشب رأس ساعت ۲۰ پذیرای تماشگران آکواریوم به کارگردانی سیامک احصایی خواهد بود.
از دیگر اجراهای این شب‌های سالن‌های پایتخت می‌توان به اجرای هر شب سالن اصلی تالار مولوی در ساعت ۱۷:۳۰ و ۱۹ اشاره کرد.«مجلس مختلف‌خوانی»از مرتضی جلیلی دوست و «قضیه» از سجاد امیر مجاهدی. اجرای هر دوی این نمایش‌ها تا آخر آبان‌ماه ادامه خواهد داشت.همچنین در سالن کوچک این تالار نیز نمایش «کشیده» به کارگردانی امیر نجفی تا ۲۵ آبان و در ساعت ۱۸:۳۰ به صحنه می‌رود.
در سالن اصلی تالار محراب هم «گذر پرنده‌ای از کنار آفتاب» به کارگردانی مهدی سقا تا دوم آذر به روی صحنه خواهد رفت. همچنین«کروکی» به کارگردانی مجتبی احمدی، «پرفورمنس شهر-بازی»، «طپانچه خانم» به کارگردانی شهاب‌الدین حسین پور و «دریبل»به کارگردانی سعید دشتی تا نوزدهم آبان ماه در سالن‌های مختلف تماشاخانه پالیز اجرا می‌شوند. همچنین «مادر ایکاروس»، «جنین» و «پرونده مختومه» هم نمایش‌های دیگری هستند که در تماشاخانه استاد جمشید مشایخی اجرا خواهند شد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج