۶۲۷۴۰۴
۴۰ نظر
۵۰۳۴
۴۰ نظر
۵۰۳۴
پ

روزنامه جوان: از هایپر مارکت ها خرید نکنید

تب خريد از فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي در حالي در برخي از مردم و شهروندان بالا رفته است كه در كنار نگراني از تأثيرات فعاليت اين فروشگاه‌ها در تغيير سبك زندگي ايراني‌- اسلامي انتقاداتي نيز به فعاليت اين فروشگاه‌هاي بزرگ و تأثير آنها بر كار و كاسبي فروشگاه‌هاي خرد وجود دارد.

روزنامه جوان: تب خريد از فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي در حالي در برخي از مردم و شهروندان بالا رفته است كه در كنار نگراني از تأثيرات فعاليت اين فروشگاه‌ها در تغيير سبك زندگي ايراني‌- اسلامي انتقاداتي نيز به فعاليت اين فروشگاه‌هاي بزرگ و تأثير آنها بر كار و كاسبي فروشگاه‌هاي خرد وجود دارد.

فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي كه اين روزها تنوع و تعدادشان بسيار زياد است و علاوه بر مناطق شمال شهر در جنوب شهر و حتي مناطق كم‌برخوردار نيز شعبات گوناگوني دارند باعث شده تا جامعه‌شناسان نسبت به تأثيرات منفي فعاليت اين گونه فروشگاه‌ها روي سبك زندگي ايراني‌- اسلامي هشدار دهند.

فعاليت فروشگاه‌هاي بزرگ و زنجيره‌اي و شيوه تبليغات آنها به گونه‌اي است كه باعث ترغيب بيش از حد افراد براي خريد مي‌شود و در نظر گرفتن تخفيف‌هاي مختلف باعث مي‌شود تا افراد از نظر ذهني و رواني براي خريد بيش از پيش ترغيب شوند و ناخواسته به جاي خريد اقلام ضروري زندگي و به اندازه نياز، اجناس و اقلام بيش از حد يا گاه غيرضروري خريداري كنند. موضوعي كه در تضاد كامل با اهداف اقتصاد مقاومتي و استقلال اقتصادي كشور ماست.

يكي از مهم‌ترين تهديدهاي گسترش فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي در ايران در يكي دو دهه اخير كاهش سطح روابط اجتماعي در محلات است، به گونه‌اي كه با آمدن اين فروشگاه‌ها سبك خريد سنتي كه خود نوعي از روابط اجتماعي در بين اهل محل خصوصاً بانوان بود كاهش يافته است و همين مسئله مي‌تواند در كاهش روابط صميمانه همسايه‌ها تأثيرگذار باشد.

صفا و صميميت در محله‌هاي قديمي و خريد از بازار يكي از مهم‌ترين بخش روابط اجتماعي در بين محلات و مناطق مختلف در هر شهر است كه با گسترش فعاليت فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي و هايپرماركت‌ها در يكي دو دهه اخير شاهد اثرگذاري منفي فعاليت اين فروشگاه‌ها در اين نوع از روابط اجتماعي هستيم.

اين همه در حالي است كه عرضه كالاهاي غير ايراني و خارجي و حتي بنجل يكي ديگر از انتقاداتي است كه به فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي و هايپرماركت‌ها وارد مي‌شود.
اما در كنار همه اين انتقادات، ترويج مصرف‌گرايي مهم‌ترين انتقادي است كه به فعاليت اين نوع از فروشگاه‌ها مي‌شود. نكته‌اي كه اين فروشگاه‌هاي عمده و هايپرها به ارمغان آورده مصرف‌گرايي شديد است.
گشتي كوتاه در اين فروشگاه‌ها و مشاهده مردمي با سبدهايي پر از كالاهاي غيرضروري نشان مي‌دهد كه مردم خواسته يا ناخواسته تشنه خريد گسترده و وسيع هستند كه اين موضوع در كنار مشكلاتي كه به لحاظ اقتصادي دارد، داراي عوارض فرهنگي جبران‌ناپذيري است.

محمد پيرهادي، جامعه‌شناس و استاد دانشگاه در اين باره مي‌گويد: «واقعيت اين است كه فروشگاه‌هاي بزرگ سطح نياز و تعاريف ذهني افراد را تحت‌تأثير قرار مي‌دهند. اين فروشگاه‌ها با ارائه قيمت پايين براي اجناس خود، مشتري‌ها را تحريك به خريد بيشتر مي‌كنند. مكانيسم كلي اين مراكز بر اين اساس است كه سودي را كه از فروش هر كالا به دست خواهند آورد، كاهش مي‌دهند؛ ولي در عوض تعداد بسيار بيشتري از آن را به فروش مي‌رسانند.
او مي‌افزايد: «مراكز خريد بزرگ با پايين آوردن قيمت خود مردم را از نظر ذهني تحت‌تأثير قرار داده و ميزان مصرف آنها را زياد مي‌كنند.

اين استاد دانشگاه ادامه مي‌دهد: «گذشته از اين مسئله، ارائه كالاهاي رنگارنگ توسط اين مراكز نيز مردم را به سمت مصرف بيشتر سوق داده و تركيب سبد كالايي آنها را تغيير مي‌دهد. مشاهده مي‌شود كه هرچند كالاها در مراكز خريد بزرگ با قيمت مناسب‌تري عرضه مي‌شوند ولي افزايش سطح مصرف مردم توسط اين فروشگاه‌ها در نهايت باعث مي‌شود مردم پول بيشتري خرج كرده و سود بيشتري را براي فروشگاه به ارمغان بياورند.

پيرهادي خاطرنشان مي‌كند: «ارائه تخفيف كالاها در فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي و درنهايت فروش به قيمت پايين‌تر از قيمت مصرف‌كننده اين شائبه را در ميان مردم ايجاد كرده است كه اين فروشگاه‌ها براي عرضه محصولات خود از كيفيت و وزن كالا مي‌كاهند.

قيمت مندرج بر روي كالاها در برخي از فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي و هايپرماركت‌ها قيمت واقعي نيست . به عنوان مثال قيمت درج شده روي روغن مايع يك ليتري در حالي 5700 تومن درج شده و شامل 10 درصد تخفيف مي‌شود كه قيمت همين روغن در يك فروشگاه كوچك در محله شما 4750 تومان است .

اين تنها يك نمونه است و وقتي قرار باشد قيمت مندرج روي ساير اقلام را نيز بررسي كنيم به راحتي مي‌توان متوجه اين تناقض شده و خيلي راحت مچ مديران فروشگاه‌هاي بزرگ و زنجيره‌اي را گرفت.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بهروز

      فکر کنم نویسنده خودش بقالی داره بازارش کساد شده دست به قلم برده
      من وقتی میبینم سوپرمارکت محله قیمت جنس رو گرونتر میده خوب میرم از فروشگاه میخرم ارزون تر در بیاد

      پاسخ ها

      • بدون نام

        من هم با این همه ریخت و پاش و زندگی مصرف گرایانه رواج یافته در بخشی از جامعه ایرانی به شدت مخالفم . ولی وقتی یک عده قلدر که عادت دارند همیشه در همه چیز مردم دخالت وفضولی کنند چنین حرفی می زنند امثال من هم باهاشون مخالفت می کنیم ! چون اینها مشکلشون چیز دیگری ست !

    • بدون نام

      چرا ناراحت هستید وقتی مردم دارند هم راحت وهم ارزان وهم فراوان خرید میکنند ازدیدگاه شما مردم نباید طمع راحتی وارزانی را بچشند بلکه باید همیشه در شرایط شبه ابی طالب باشند مگر از جیب شما میرود که ناراحتید

    • م.ر

      واقعا
      به خاطر یه همچین نگاه عقب افتاده ای متاسفم

    • ســـامــے ارباب زاده

      این چه حرفیه که میزنید توروخدا به شعور مردم احترام بذارید همه دنیا روبه پیشرفت هستن ما میگیم از فروشگاههای مجهز وتخفیف دار استفاده نکنید برید از بقال سره کوچه جنس مونده بخرید که چی؟؟ که کمتر اقلام خریده بشه بره یمن؟

    • سالار

      همش حرف الکیه...چرا سازمان حمایت از مصرف کننده قیمت واقعی رو اعلام نمیکنه...مگه میشه جنسی رو به نصف قیمت برچسب خورده فروخت تازه سود هم برد.
      بعدشم کسی پول اضاف نداره که جوگیر بشه و جنس غیر لازم بخره...

    • جوان قدیم

      تو عمرت یه حرف حسابی زدی اونم این بود اون قدیما خیلی خوب بود کاسبا کاسب بودن مومن ها مومن بودن همه از خدا میترسیدن دروغ نمیگفتن دزدی نمیکردن بی ناموسی نمیکردن خوب اون قدیم بود حالا یارو پیشونیش پینه بسته هم دستش کج هم چشمش ناپاک جان من اینایی که میلیاردمیلیارد بالا کشیدن ظاهر مومن ندارن اینارو بعنوان عرق خور بی دین میشناختن؟ کلاتو قاضی کن بعدا بنویس وگرنه فکر میکنم خودت هم ازاونایی

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خیلی باحال نوشتی هموطن

    • بدون نام

      چشم قریان. منتظر دستور شما بودیم

    • بدون نام

      ایران به وجود همچین کسایی بخواد پیشرفت کنه.غیر محاله..فقط دنبال کاسبی خودش هسته مردم به درک..

    • بدون نام

      من موافقم با نویسنده خود جوامعی که این فروشگاه ها مدت هاست درشون باب شده به اشتباهشون پی بردن اونا گذاشتن ما برداشتیم

      پاسخ ها

      • مرتضي

        كجا گذاشتن كه ما برداشتيم ؟
        اونا هر روز پيشرفته ترش ميكنن

    • بدون نام

      هرچی رو به اسلام ربطش میدید!!!!

    • بدون نام

      از لحاظ مصرف گرایی ممکن است حرف شمادرست باشد ولی از لحاظ قیمت و تازگی من حرف نویسنده را قبول ندارم همه ی مردم آگاهن و از چند و چون قیمتها و کیفیت اجناس آگاه.
      به عنوان نمونه نوشابه 1.5لیتری در سوپرها و بقالیها به قیمت 2500تومن عرضه میشه ولی در همین هایپرها 1950تومن است .
      این مقدار تخفیف از کجا آب میخوره؟ اینجا سازمان حمایت مصرف کننده مقصراست که قیمت نجومی بالا برده شده و ببینید کارخانه تولید کننده چقدر سود میکنه که به قیمت پایینتری از بیرون به هایپرها میده.
      .مقصر دولت و سازمان بازرسی و سازمان حمایت مصرف کننده و تعزیرات حکومتی است که مثل راهنمایی و رانندگی وظیفه ی اصلیش که راهنمایی است یادش رفته و همگی فقط و فقط بدنبال تلکه ی مردم و کاسب و راننده هستن و پشت سرهم جریمه و جریمه .

      پاسخ ها

      • بدون نام

        معمولا کارخونه ها جنسشون رو نصف قیمت نوشته شده میفروشن و این دلال ها هستن که جنسو گرون بدست ما میفروشن.واسه همینه که کارخونه ها ورشکست میشن.

    • بدون نام

      واقعا درست میفرمایید. بنده جند ساله پیش که از فرشگاههای زنجیره ای خرید میکنم و به این نتیجه رسیدم و الان دیگه بر حسب نیاز از مفازه محل خرید میکنم.

    • بدون نام

      شیوه سنتی دوست داره همون خاله زنک بازیها تو محل دیگه!

    • بدون نام

      تواین یک مورد باجوان موافقم،همسایگی وهم محلی دیگه معنا نداره،قدیماهم محله ایها حکم خانواده تو داشتن اماحالا آپارتمان نشینی روابط آدما راسردوبی تفاوت کرده وجالب اینجاست که این نوع رفتار را تمدن وکلاس میدانیم،درموردهایپرمارکت وخریدهم برام پیش اومده که خریدای خارج ازلیست کردم وواقعاهم لازمشون نداشتم خرجم هم بالارفته وبعدا ازخریدم پشیمون شدم

    • بدون نام

      الان نود درصد مردمی که از هایپراستار مارکت ها خریداری مانند وسعشون نمیره بیشتر از مایحتاج شون خرید کنن
      این چه تجزیه تحلیل مسخره ای بود
      نکته واقعا بقالی داری

    • بدون نام

      من از همه هایپر مارکت ها خریداری کردم قیمت روی بسته هاشون با مغازه های کوچکتر یکیه بعد رو اون قیمت ده تا بیست درصد تخفیف میدن
      برای اینکه نظرتو ثابت کنی چرا دروغ میگی
      برای خودت احترام قائل نیستی به شعور مردم احترام بذار

    • بدون نام

      نویسنده خودش یا باباش بقالی دارند،باید گفت یکی مرد از درد بی نوایی یکی گفت زردک می خواهی

    • اندیشه

      من تقریبا هم خبر هم نظرات را پیگیری میکنم با توجه به اینکه ۹۰درصد نطرات را سر دبیر اجازه پخش نمیده ولی همان ۱۰درصد نشانه نفرت مردم از روزنامهای جوان کیهان وامثالهم که برا اصولگرا ها قلم فرسایی مکنند دارد سوال اینه بپرسید این نا هنجاری و بد خوب و از بین بردن سنتها را که بوجود .... چرا نتیجه این شده که حالا که مردم تنفرشان را نشان دادندروزنامه جوان دوباره مطالب عوامفریبی ....

    • آرش

      در تمام دنیا کارخانه های تولیدی با هم رقابت دارن بر سر فروش جنس با کیفیت بیشتر و قیمت کم تر به جز برندهای لوکس جواهرات و ساعت و خودرو
      فروشگاههای زنجیره ای هم همینطور هست در رقابت با بقیه فروشنده ها سعی میکنن که با فروش با قیمت کمتر مشتری بیشتر جذب کنن که این یه رقابت اقتصادی طبیعی هست وقتی که هر ماه میریم خرید و میبینم به جای خرید ۲۰۰ هزارتومن ۱۵۰ هزارتومن پول پرداخت میکنم ۵۰ هزار تومن پس انداز میکنیم و این در سال میشه ۶۰۰ هزارتومن معلومه که دیوانه نیستم برم این خریدها رو از سوپرمارکت محله کنم حتی سوپرمارکت محلمون هم میره ماه به ماه از همین فروشگاهها خرید میکنه
      درسته که جنسهای بی کیفیت هم میارن اما مثلا رب گوجه نامرغوب رو ۵۰ درصد تخفیف میزنن ولی مارک مشهور رو ۱۰ درصد تخفیف میزنن علتش هم این هست که فروشگاههای زنجیره ای مستقیم از کارخونه و بدون واسطه خرید میکنن که مثل عمده فروش اجازه دارن با ۳درصد سود یفروشن اما مغازه های کوچک چون از عمده فروش میخرن با 13درصد سود میفروشن

    • بدون نام

      هایپر و سوپر مارکتها غیر اسلامی هستند و باید همه آنها تعطیل و منفجر شوند

    • خدا

      استثنأ بااین مطلب روزنامه جوان کاملأ موافقم/ پشت پرده هایپر مارکت ها یک سیستم مافیایی هست،از اجناس نزدیک به انقضاء گرفته تا تغییرتاریخ مصرف و کم فروشی وبه دلیل عمده خریدن ازتولید کننده اقساط بلند ومدت میدن ونقد از دست مردم پول گرفتن و......

    • بدون نام

      ای بابا روزنامه جوان جوان جوان حالم بهم خورد از بس مزخرفات این روزنامه بشدت کم تیراژ رو منتشر کردید. بسه دیگه روزی 50 مطلب ازش باید ببینیم ؟؟

    • بدون نام

      یکی از چرت ترین مقالاتی که تا حالا خوندم

    • بدون نام

      نویسنده جیبش پره داره حرف مفت میزنه برم از مغازه های محل خرید کنم جنس رو گرون بخرم که صمیمیت ایجاد بشه معلومه من از هایپر خرید می کنم برام تخفیف های این فروشگاه خیلی مهمه میدونی چقدر به صرفه اس برای یه خانواده که داره با یه پول بخور و نمیر زندگی میکنه اینا جیب شون پره سفره هاشون رنگارنگ فقط نگران از بین نرفتن صمیمیت هستن خبر ندارن مردم دارن چی میکشن حق دارن این جوری شعار بدن

    • بدون نام

      کاربری که من ترجیح میدم بنده خدا خطابت کنم من همیشه از هایپر خرید می کنم تا حالا مورد تغییر تاریخ مصرف ندیدم تاریخ ها هم اصلا نزدیک به انقضاء نیست و در مورد مافیای پشت پرده هایپر، حتی اگر مافیا باشه وقتی به نفع من مصرف کننده اس قبولش دارم

    • بدون نام

      بدون نام 14:25 اختلاص ها چی در مورد اونها هم یه فتوایی صادر کن
      هر چیزی که به نفع مردم عام باشه از نظر شماها بده و غیر اسلامی

    • بدون نام

      این که بعضی ها مدیریت خرید بلد نیستن مشکل از خودشون هست برن یاد بگیرن چطور خرید کنن نمیتونن جلوی فروشگاه ها رو بگیرن

    • مهدی

      من هم‌قیمته مغازه دارم هم هایپر هایپر قیمتش مناسبه به اندازه خدید میکنم

    • فرناز

      غیر اسلامی سیستم بانکداری بیمارتونه.. مردم حالا یکدونه نوشابه در ماه بیشتر بخرن یا کمتر سبک زندگیشون غیراسلامی نمیشه

    • فرید

      این آقایونی که نظر میدن یا خرید نمیرن یا وقتی از بقالی محله میخرن انقدر درگیر چاکرم و مخلصم با بقال محل میشن که نمیفهمن به چه قیمتی اجناس رو بهشون انداختن.
      آقایون جامعه شناس وقتش رسیده چشمهاتون رو باز کنین و نظر هائی بدین که مردم بیشتر در آرامش و رفاه باشن.
      مردم خودشون خوب بلدن وقتی خرید میرن فقط مایحتاج ضروریشون رو خرید کنن.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        چرا فکر می کنی فقط آقایون نظر میدن؟!!

    • بدون نام

      تو این یه مورد با جوان موافقم من برام پیش اومده که فروشگاه بزرگ و معروفی جنسای سفارشی و بی کیفیت رو با قیمای بیشتر از قیمت واقعیش تخفیف زده و تازه با تخفیف با قیمت سوپر مارکتای محله یکی بوده وقتی هم اعتراض کردم با پوز خند گفتن ما فقط فروشنده ایم من دیگه از خیلی از زنجیره ای های معروف خرید نمیکنم یا مثلا تن ماهی رو با ۵۰درصد تخفیف میفروشن ولی بی کیفیت و با وزن کمتر خلاصه گول ترفندهای فروشگاهی رو نخورید

    • بدون نام

      برای من که این مورد کاملا صدق میکنه هر وقت به این فروشگاه ها میرم چیزایی رو هم که نیاز نداشتم میخرم با این که همیشه لیست خرید تهیه میکنم که مدیریت داشته باشم ولی بعضی موارد اجتناب ناپذیره
      البته در مورد تغییر تاریخ و قیمت نمیتونم نظری بدم چون بررسی نکردم فقط با روی جلد خودش مقایسه کردم

    • بدون نام

      مردم عقل دارن و آزاد هستن از هر جایی دلشون میخواد خرید کنن من تو محلی که زندگی می کنم به دلیل توریستی بود قیمت ها فضایی هست و خرید کوچکترین چیر از محل یعنی خریت و تقریبا تمام محلی ها خریدشون بیرون از محل هست مگر در شرایط خیلی ضروری حالا جوان اومده چی داره میگه به اون چه که کی از کجا خرید می کنه جدیدا مد شده همه چی رو ربط بدن به حرام و حلال الا اختلاص ها
      یه بدون نامی میگه خرید از فروشگاه زنجیره ای حرام هست یعنی الان قشنگ یاد فتوی های وهابی افتادم

    • بدون نام

      جدا هایپر مارکت به اسلام چه ربطی داره باز خودتو ان داختی وسط

    • بدون نام

      سلام
      به نظر من نه از هایپر استار خرید کنید نه براشون کار کنید
      زیر بار ستم نمیکنیم زندگی جان فدا میکنیم در ره آزادگی
      مرگ بر اسراییل

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج