جاباما
۶۲۷۶۲۰
۵۰۰۶
۵۰۰۶
پ

احتمال حضور خارجی‌ ها در بازار سرمایه ایران

عضو کانون کارگزاران بورس اوراق بهادار می گوید نسبت قیمت بر درآمد بازار سهام ایران بسیار پایین تر از بازارهای منطقه است و هرچند که برخی ریسک‌های سیاسی هر سرمایه گذاری را دچار تردید می کند ولی بطور محدود گرایش سرمایه‌گذاران خارجی به بازار سرمایه ایران در حال رخ دادن است، هر چند که تعداد آن‌ها زیاد نیست.

خبرگزاری ایسنا: عضو کانون کارگزاران بورس اوراق بهادار می گوید نسبت قیمت بر درآمد بازار سهام ایران بسیار پایین تر از بازارهای منطقه است و هرچند که برخی ریسک‌های سیاسی هر سرمایه گذاری را دچار تردید می کند ولی بطور محدود گرایش سرمایه‌گذاران خارجی به بازار سرمایه ایران در حال رخ دادن است، هر چند که تعداد آن‌ها زیاد نیست.

مدتی است که برخی از فعالان بازار سرمایه از معاملات الگوریتمی استفاده می‌کنند و درباره این نوع معاملات صحبت‌های زیادی در بازار سرمایه می شود، در این روزها نخستین نرم افزار الگوریتمی سنجش گردش نقدینگی در بازار سهام با حضور جمعی از کارشناسان و مدیران بازار سرمایه رونمایی شد.

بهادر شمس، کارشناس بازار سرمایه و عضو کانون کارگزاران در نشستی که به مناسبت این رونمایی برگزار شد با اشاره به کارکردهای این نرم افزار دانش بنیان گفت: این نرم افزار با پردازشگری قدرتمند داده‌های بازار سهام تحت عنوان متاویو امکان رصد چرخش نقدینگی در بازار سهام را برای نخستین بار برای عموم ذی نفعان بازار سرمایه فراهم آورده است.

وی با بیان اینکه این نرم افزار دیده بان هوشمند بازار سرمایه برای رصد رخدادهای میان سرمایه گذاران حقیقی و حقوقی بازار سهام که گاهی در میان اعداد و ارقام پنهان می شوند می ‌واند مورد استفاده متولیان بازار سرمایه و عموم سرمایه‌گذاران قرار گیرد، افزود: شاید در بازار سهام کوچکی مثل امارات که ۶۰ شرکت در آن حضور دارند یافتن این موارد چندان دشوار نباشد، اما در بورس ایران که بیش از ۵۰۰ نماد معاملاتی وجود دارد نیاز به چنین امکانی همواره احساس می شود.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه نرم افزار متاویو دانش بنیان و در راستای سیاست های اقتصاد مقاومتی است، گفت:هیچ نمونه خارجی برای این خدمت تاکنون در بازار سرمایه مشاهده نشده و از روز نخست بر اساس نیاز بازار سهام ایران طراحی و کاملا بومی کشور ایران است.

وی از بکار گیری نیروهای متخصص داخلی برای تولید این نرم افزار سخن گفت و با اشاره به وضعیت بازار سرمایه و دورنمای آن عنوان کرد: در حال حاضر بازار سهام با حجم معاملات پایین روبرو است و این در حالی است که شاخص کل بورس وضعیت مناسبی را تجربه می‌کند بطوریکه انتظار می رود طی ماه های آینده سقف تاریخی شاخص کل بورس شکسته شود. تحلیل‌ها نیز نشان می‌دهد بزودی سقف ۸۹ هزار واحدی شاخص حتی با وجود بازگشایی نماد معاملاتی بانک‌ها شکسته خواهد شد.

شمس با بیان اینکه متغیرهای مختلفی باعث جذاب شدن بازار سهام ایران شده گفت: انتظار می رود کاهش نرخ سود بانکی که باعث کاهش جذابیت سپرده گذاری در بانک ها برای صاحبان نقدینگی شده به گرایش سرمایه گذاران به سمت بازار سهام منتهی خواهد شد.

وی در برابر این پرسش که آیا بازار سرمایه ایران برای جذب سرمایه خارجی جذابیت لازم را در بر دارد، گفت: نسبت قیمت بر درآمدی بازار سهام ایران بسیار پایین‌تر از بازارهای منطقه است، اما برخی ریسک‌های سیاسی از جمله تحریم یا فشار های سیاسی هر سرمایه‌گذاری را دچار تردید می کند با این همه می بینیم که بطور محدود گرایش سرمایه گذاران خارجی به بازار سرمایه ایران در حال رخ دادن است هر چند که تعداد خارجی ها زیاد نیست.

شمس افزود: شاید تحریم ها در اقتصاد کلان اثر گذار باشند، اما در بازار سرمایه اثرات آنها کمی متفاوت تراست. کما اینکه در سال های ۱۳۹۰ و ۱۳۹۱ قطعنامه‌های متعددی صادر شد، اما بازار سهام روند متفاوتی را طی کرد و بسیار جذاب تر شد و حتی تغییرات در بازار ارز به سودآوری شرکت‌ها و رقابت آنها در بازار برای فروش محصولات کمک کرد که افزایش سوداوری را نیز در پی داشت. از اینرو الزاماً تشدید تحریم های یکطرفه برخی قدرت های غربی باعث نخواهد شد که دورنمای بازار دچار نااطمینانی شود.

در ادامه این جلسه میثم مقدم، تحلیلگر و کارشناس بازار سرمایه با اشاره به کارکرد های نرم افزار دانش بنیان رصد چرخش نقدینگی در بازار سهام ایران گفت: متاویو نرم افزاری رایگان با رویکرد الگوریتمی است که برای کمک به معاملات فعلان بازار سرمایه به ویژه تحلیلگران تکنیکال طراحی شده است.

وی افزود: این نرم افزار به تحلیل گران کمک می کند تا همواره تمامی سهم های بازار را بر مبنای سیستم معاملاتی خود با دقت بیشتری رصد کنند. استفاده از این نرم افزار به هیچ وجه نیازمند دانش برنامه نویسی و کد نویسی نبوده و با پردازشگر قدرتمند خود چشم هوشمند هر سرمایه گذاری در رصد بازار سرمایه خواهد بود.

مقدم با اشاره به کارکرد های این نرم افزار افزود: برخورداری از اندیکاتورها و اسیلاتورها در این نرم افزار هر کاربری را قادر خواهد ساخت تا هر گونه الگوریتم که با سیستم معاملاتی کاربر سازگار است را با ترکیب ابزارهای موجود و در زمان های مختلف نوشته شود.

وی تصریح کرد: ارزیابی جریان های نقینگی هوشمند در انواع سهام و بهینه سازی سیتم معاملاتی در کنار طراحی الگوریتم های نامحدود، کاهش هزینه زمانی و ارزیابی وضعیت سهام همه شرکت ها از جمله ویژگی های این نرم افزار دانش بنیان برای رصد چرخش نقدینگی در بازار سهام کشور است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج