۶۲۷۷۹۲
۲ نظر
۵۰۱۰
۲ نظر
۵۰۱۰
پ

النجیفی: همه پرسی کردستان غیرقانونی است

معاون رئیس جمهور عراق که در واشنگتن به سر می‌برد، گفت همه‌پرسی اخیر کردستان غیر قانونی است و قانون اساسی عراق اجازه تجزیه کشور را نمی‌دهد.

خبرگزاری فارس: معاون رئیس جمهور عراق گفت که همه‌پرسی جدایی در منطقه کردستان عراق غیر قانونی و در تضاد با قانون اساسی این کشور است.

اسامه النجیفی که هم‌اکنون در واشنگتن به سر می‌برد، در نشستی تحت عنوان "عراق پساداعش" در مؤسسه صلح آمریکا گفت که تنها راه حل مشکلات عراق، نشستن دور میز مذاکره و گفت‌وگو است.

وی گفت زمانی که عراق توازن خود را از دست داد و اصحاب قدرت شکست خوردند، تروریسم ظهور کرد و دنیا را هدف قرار داد.

نجیفی در مورد تغییر قانون اساسی عراق گفت که این مسئله در شرایط فعلی سخت است و عراقی‌ها نیاز دارند که در خصوص تفسیر قانون اساسی به توافق برسند.

معاون رئیس جمهور عراق اظهار داشت که به نفع عراق است که خود را از درگیری‌ها در منطقه دور کرده و باید از صحنه درگیری خود را خارج کند.

وی مدعی شد که کشورهای اطراف عراق در این کشور نفوذ دارند و منافع این کشورها در این است که عراق ضعیف باقی بماند.

نجیفی گفت که بین ایران و واشنگتن از یک طرف و ایران و عرب‌ها از سوی دیگر تنش وجود دارد و عراق می‌تواند به صحنه این درگیری و تنش تبدیل شود.

وی در مورد امکان ایجاد اقلیم سنی در عراق همانند اقلیم کردستان نیز گفت که ایجاد اقلیم‌ در عراق بر اساس فرقه، برخلاف قانون اساسی است و قانون اساسی این کشور تنها اجازه تشکیل اقلیم‌های اداری را می‌دهد.

نجیفی در مورد قانون الحشد الشعبی نیز گفت که این قانون به صورت درست اجرا نشده است و واقعیت آن است که برخی از رهبران سیاسی بر این نیروها سیطره دارند و ارتش موازی تشکیل داده‌اند.

وی مدعی شد که باید نیروهای الحشد الشعبی با ارتش عراق ادغام شده و ارتباط آن با برخی از محافل در ایران قطع شود.

نجیفی در مورد برگزاری انتخابات پارلمانی عراق نیز گفت که در مقطع کنونی این کشور برای این مسئله امکان آمادگی ندارد؛ چرا که آوارگان هنوز به مناطق آزاد شده خودشان بر نگشته‌اند و این مناطق ثبات و امنیت ندارند.

معاون رئیس جمهور عراق گفت که کردها تلاش کردند مناطق مورد مناقشه را که از مساحت کل کردستان بیشتر است، به این منطقه ملحق کنند. ولی بغداد با ائتلاف ائتلاف بین‌المللی علیه آن‌ها توانست آن‌ها را به پشت خط سبز عقب راند و در این خصوص، ایران کمک‌هایی کرد.

وی افزود: برخی گروه‌ها در بغداد اصرار دارند که وارد اربیل شوند و حکومت کردستان ساقط شده و سلیمانیه از آن جدا شود که این کار غیر قانونی است.

نجیفی در مورد اداره مناطق مورد مناقشه نیز گفت که بر اساس قانون اساسی عراق این مناطق باید تحت سیطره دولت فدرال عراق باشد و از سوی ساکنان این مناطق اداره شود.

معاون رئیس جمهور عراق گفت که ایران کشور بانفوذی در عراق است و بر تصمیات این کشور تأثیر می گذارد.

وی ادامه داد: تغییر این معادله در عراق ممکن نیست مگر با دولتی ملی که تصمیمات مستقلی داشته باشد و بتواند بین ایران و عربستان و سایر کشورها توازن ایجاد کند».

نجیفی گفت: «نزدیک شدن اخیر عراق به عربستان یکی از ابزارهای مهمی برای ایجاد توازن در تأثیر ایران بر عراق است و الآن عرب‌ها با حمایت واشنگتن شروع کرده و در حال بازگشت به عراق هستند».

وی همچنین گفت که آمریکا در بین جوامع عراقی مقبولیت پیدا کرده است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • حمید

      خاک بر سرتان زمانی که داعش عراق را گرفته بود امریکا و عربها کجا بودند که حالا دم از توازن میزنی

    • دانیال

      تو داری از قانون اساسی عراق حرف میزنی؟؟؟؟ ببین ماده ۱۴۰ همین قانون اساسیت چی میگه؟؟؟ مگه طبق ماده ۱۴۰ قانون اساسیت نباید تو شهرهای مورد مناقشه مثل کرکوک و غیره انتخابات و رفراندوم بشه پس چرا ۱۰ ساله میزنید زیر همین قانون اساسیت که خودتون امضاش کردین ؟؟؟؟ تو کدوم بند قانون اساسیت نوشته به شهرهای مورد مناقشه حمله نظامی بشه و مردم بیگناه کرد اواره بشن ؟؟؟؟

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج