۶۲۷۸۸۳
۳ نظر
۵۰۰۴
۳ نظر
۵۰۰۴
پ

گزارش یک سقوط جنجالی در عربستان

سقوط بالگرد حامل شاهزاده منصور بن‌مقرن در حوالی مرز یمن، ابهامات بسیار زیادی را درباره صحت ادعای محمد بن‌سلمان درباره مبارزه با مفاسد اقتصادی به وجود می‌آورد. بنا بر وصیت ملک عبدالعزیز، تا زمانی که کسی از فرزندان ذکور وی در قید حیات باشد، نباید حکومت عربستان به‌صورت عمودی اداره شود.

رزونامه آرمان- مجتبی اسکندری: سقوط بالگرد حامل شاهزاده منصور بن‌مقرن در حوالی مرز یمن، ابهامات بسیار زیادی را درباره صحت ادعای محمد بن‌سلمان درباره مبارزه با مفاسد اقتصادی به وجود می‌آورد. بنا بر وصیت ملک عبدالعزیز، تا زمانی که کسی از فرزندان ذکور وی در قید حیات باشد، نباید حکومت عربستان به‌صورت عمودی اداره شود.
مقرن بن عبدالعزیز سی و ششمین و آخرین فرزند ذکور ملک عبدالعزیز بود که پس از مرگ ملک عبدا... به سلطنت می‌رسید و حکومت در خاندان او و در میان فرزندانش موروثی می‌شد. منصور بن مقرن در واقع کسی بود که با رسیدن محمد بن سلمان به ولایت عهدی، خود را خسارت زده می‌دانست و به‌طور طبیعی می‌توانست درصدد انتقام از محمد بن‌سلمان باشد. به همین جهت سقوط بالگرد وی با احتمال تقابل میان وی و محمد بن‌سلمان، بی‌ارتباط نیست.
سکوت رسانه‌ای غرب
با وجودی که رسانه‌های غربی اخبار مربوط به تحولات روزهای گذشته در عربستان سعودی را با دقت دنبال کرده و منتشر کرده‌اند، اما مقامات و سران کشورهای غربی (اروپای غربی و آمریکای شمالی) تاکنون سکوت تایید‌آمیزی در قبال دستگیری‌ها و بگیر و ببندهای روزهای اخیر در عربستان سعودی داشته‌اند. در روزهای گذشته بنا به دستور محمد بن‌سلمان ۳۲‌ساله ولیعهد جوان سعودی، ۱۱ شاهزاده متنفذ و چهار وزیر و چند مقام پیشین عربستان به اتهام دست‌داشتن در فساد مالی دستگیر و در هتلی ۵ستاره در ریاض تحت بازداشت قرار گرفته‌اند.
همچنین سقوط مشکوک بالگرد حامل فرزند ولیعهد اسبق سعودی (مقرن بن عبدالعزیز) در مرز یمن به فاصله چند ساعت پس از انتشار خبر بگیر و ببندهای شاهزاده‌های سعودی، بر ابهامات مربوط به حوادث اخیر عربستان سعودی، افزود. وقایع روزهای اخیر عربستان همچون شوکی خبری در بسیاری از رسانه‌های جهانی بازتاب یافت و غالب ناظران و تحلیلگران این اقدامات را در راستای سیاست‌های تحکیم موقعیت ولیعهد جوان سعودی دانسته‌اند؛ در حالی که دولت سعودی این اقدامات را در راستای تحقیقات چند‌ساله در راستای پرونده‌های مفاسد اقتصادی برخی شاهزاده‌ها و مقامات سعودی دانسته است.
حمایت ترامپ
دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا روز سه‌شنبه در توئیتی از ژاپن، حمایت خود را از اقدامات اخیر دولت سعودی ابراز داشت و نوشت: من به ملک سلمان و ولیعهد سعودی اطمینان کامل دارم و مطمئنم آنها دقیقا می‌دانند چه می‌کنند. سکوت تایید‌آمیز مقامات کشورهای غربی و حتی تایید و حمایت رئیس‌جمهور آمریکا از بگیر و ببندهای اخیر در عربستان سعودی در حالی است که در صورت انجام اقدامات مشابه حاکمیت سعودی در برخی دیگر از کشورها، صدای اعتراض مقامات غربی به بهانه‌هایی چون نقض حقوق بشر، بلند می‌شود. نکته دیگر اینکه خبر دستگیری شاهزاده‌های سعودی، تنها یک گوشه از سیاست بگیر و ببند ولیعهد جوان سعودی است و بنا به گزارش نیویورک تایمز که یک روز پس از دستگیری شاهزاده‌های سعودی منتشر شده، دولت جدید عربستان در دو سال گذشته ده‌ها تن از روحانیون وهابی سعودی را دستگیر و یا در حصر خانگی قرار داده است.
بگیر و ببندهای برخی روحانیون وهابی حتی می‌تواند با استقبال کشورهای غربی مواجه شود، چه آنکه دولت سعودی می‌تواند در توجیه ‌این کار مقابله با افراط‌گرایی و حامیان آن را بهانه آورده و این کار را در راستای تعهدات خود در زمینه مبارزه با تروریسم، جلوه دهد؛ انتظاری که به‌ویژه پس از واقعه تروریستی ۱۱ سپتامبر از سوی بخش اعظمی از جامعه سیاسی و رسانه‌ای آمریکا و غرب از دولت سعودی، مطرح شده است.
تحکیم قدرت
در جمع‌بندی موضوع باید به دو نکته تاکید کرد:
۱.برخی از ناظران به‌ویژه در غرب، بگیروببندهای اخیر محمد بن‌سلمان را غیرسیاسی و در راستای تحقق چشم‌انداز عربستان ۲۰۳۰ و مبارزه با فساد اقتصادی می‌دانند و دلیل سکوت کشورهای غربی حتی در قبال دستگیری شاهزاده‌های متنفذ و ثروتمندی چون ولید بن طلال را در این راستا می‌دانند. برای مثال ارائه ۵‌ درصد از سهام شرکت آرامکو در بورس نیویورک، نیازمند شفاف‌سازی کامل صورت حساب‌های مالی این شرکت و شرکت‌های مشابهی است که احتمال دارد در آینده وارد بورس آمریکا شوند.
۲.بسیاری از ناظران معتقدند حتی در صورت صحت گزینه نخست، اما با در کنار هم قراردادن بگیر و ببندها (شاهزاده‌ها و روحانیون)، اتفاقات مشکوک و عزل و نصب‌های دیگر در حکومت سعودی، شاهزاده جوان سعودی قصد تحکیم موقعیت سیاسی خود برای جانشینی پدرش در آینده نزدیک را دارد. در خبری دیگر ۱۲۰حساب بانكي از مخالفان در عربستانيكباره مسدود شد.
گزارش یک سقوط

رسانه‌های صهیونیستی اعلام کردند: «منصور بن مقرن بن عبدالعزیز» شاهزاده سعودی قصد فرار از عربستان را داشت که جنگنده‌های این کشور بالگرد حامل وی را هدف قرار داده و سرنگون کردند. به گزارش آفتاب‌نیوز به‌نقل از مهر، بر اساس این گزارش، رسانه‌های صهیونیستی تاکید کردند که ‌این شاهزاده سعودی به‌دنبال موج بازداشت‌ها در عربستان، قصد فرار از این کشور را داشت که جنگنده‌های سعودی بالگرد حامل وی را هدف قرار داده و آن را سرنگون کردند. به گزارش المیادین، گفتنی است، یکشنبه‌شب یک بالگرد سعودی در منطقه «عسیر» واقع در جنوب عربستان سقوط کرد. که‌این بالگرد حامل مسئولان بلندپایه از جمله منصور بن مقرن بن عبدالعزیز شاهزاده سعودی بود. منصور بن مقرن معاون امیر منطقه عسیر و مشاور محمد بن نایف ولیعهد سابق عربستان بود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      خودشون خودشونو میخورن و آینده عربستان هرج و مرج خواهد بود

    • بدون نام

      به درک واصل بشن

    • بدون نام

      عربستان داره از نو خودشو میسازه ...افرین

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج