۶۲۸۰۳۴
۴ نظر
۵۰۳۰
۴ نظر
۵۰۳۰
پ

آیا باید وب کم لپ تاپ را برای امنیت بپوشانیم؟

یکی از کلیدی ترین نکاتی که در رابطه با مقابله با سو استفاده های سایبری مطرح شده، پوشاندن وب کم لپ تاپ یا رایانه برای جلوگیری از هک شدن و لو رفتن تصاویر و اطلاعات شخصی کاربران است.

مجله سخت افزار: در سال های اخیر به دلیل افزایش بسیار زیاد حملایت سایبری، مباحث مبارزه با سو استفاده های اینترنتی نیز به صورت گسترده در رسانه ها منتشر می شود. یکی از کلیدی ترین نکاتی که در رابطه با مقابله با سو استفاده های سایبری مطرح شده، پوشاندن وب کم لپ تاپ یا رایانه برای جلوگیری از هک شدن و لو رفتن تصاویر و اطلاعات شخصی کاربران است.
آیا باید وب کم لپ تاپ را برای امنیت بپوشانیم؟
شاید در برخی مقالات خوانده باشید که این کار توسط بسیاری از افراد مشهور نیز انجام می شود. برای مثال تصاویری از مارک زاکربرگ موسس فیسبوک، ادوارد اسنودن و حتی جیمز کومی رییس سابق FBI منتشر شده که در آن ها وب کم لپ تاپ های موجود در محل کار همگی با یک برچسب پوشانده شده اند. اما آیا پوشاندن وب کم واقعا باعث افزایش امنیت کاربران خواهد شد؟

وب سایت Verge اخیرا ویدئویی در همین رابطه منتشر کرده و در آن از جنبه های مختلف به بررسی امنیت کاربران در صورت پوشاندن وب کم لپ تاپ می پردازد. در این ویدئو، تاد بیرزلی از موسسه امنیتی Rapid7 عنوان می کند که برای افرادی با موقعیت اجتماعی و شغلی رییس FBI و یا مدیرعامل فیسبوک و حتی افرادی که جزو فعالین حقوق بشر یا اشخاصی که مانند ادوارد اسنودن تحت پیگیردهای سنگین قضایی هستند، پوشاندن وب کم می تواند باعث افزایش سطح ایمنی آنها شود.
آیا باید وب کم لپ تاپ را برای امنیت بپوشانیم؟
این افراد به دلیل موقعیت خود با اطلاعات بسیار حساسی سر و کار دارند که لو رفتن آنها می تواند هزینه های سنگینی برای خود آنها و یا حتی در سطح بین المللی در بر داشته باشد. به خصوص آنکه هکرها می توانند شرایطی را ایجاد کنند که با وجود کنترل وب کم لپ تاپ کاربران و ضبط ویدئو و تصویر توسط آن، چراغ LED کنار وب کم روشن نشود و در واقع کاربر به هیچ عنوان از اتفاقی که برای وی در حال رخ دادن است نیز آگاه نخواهد شد.

اما کاربران عادی چطور؟ در واقع باید گفت پوشاندن وب کم برای کاربران عادی از نظر امنیتی تفاوت خاصی ایجاد نمی کند. کاربران عادی با اطلاعات محرمانه سر و کار ندارند و شاید گرفتن یک عکس یا چند دقیقه ویدئو از اتاق محل کارشان اتفاق عجیبی به حساب نیاید. هر چند برای برخی از کاربران در کشورهایی مانند ایران ممکن است به دلایل اخلاقی مشکلاتی ایجاد شود که البته چندان شایع نیست. مشکل دیگر آن است که شاید بتوان با پوشاندن وب کم مانع از عکس گرفتن یا فیلمبرداری به وسیله آن شد، اما همان طور که هکرها می توانند وب کم لپ تاپ را هک کنند، امکان هک کردن میکروفن دستگاه را نیز دارند و می توانند با همان شرایط به ضبط صدای محیط بپردازند.
البته اوضاع کمی پیچیده تر نیز می شود. فرض کنید یک کاربر با پوشاندن وب کم لپ تاپ خود کمی سطح ایمنی سایبری خود را افزایش داده، اما امکان پوشاندن دوربین تلفن هوشمند که احتمالا بیشتر از لپ تاپ و در موقعیت های بسیار متنوع تری در دسترس کاربران است امکان پذیر نیست؛ و می دانیم که دوربین ها و میکروفن تلفن های هوشمند نیز به همان سادگی لپ تاپ ها هک می شوند.

با این حال یک نکته که بدون شک با پوشاندن لپ تاپ توسط کاربران برای آنها به وجود می آید، کسب نوعی آگاهی امنیتی است. در واقع کاربرانی که وب کم لپ تاپ خود را می پوشانند در هنگام کار با رایانه همواره با این برچسب مواجه می شوند و به نوعی همیشه پیامی هشدار دهنده را روبروی خود مشاهده می کنند که به آنها یادآوری می کند باید بیشتر به امنیت خود در فضای سایبری اهمیت دهند و برای مثال کارهای دیگری همچون بروزرسانی نرم افزارهای ضد ویروس و یا مسدود کردن دسترسی اپلیکیشن ها را نیز در دستور کار خود قرار دهند.
به صورت خلاصه می توان گفت شاید پوشاندن وب کم لپ تاپ نتواند سطح امنیتی کاربران عادی در فضای سایبری را آن طور که به نظر می رسد افزایش دهد، اما از نظر روانی تاثیر مثبتی بر روی رفتار کاربران گذاشته و همواره به آنها یادآوری می کند باید سایر پارامترهای امنیتی را نیز در نظر داشته باشند و به ایمن کردن خود در برابر حملات احتمالی اهمیت بیشتری دهند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      من از ۶ سال پیش وب کم لپ تاپمو پوشوندم ی خورده آدم احساس ناامنی میکنه آخه

    • امیر حسین

      شما فرض کنید سیمی با طول یک متر قرار دادید که به یک دوربین وصل هست،
      شما زمانی که اون سیم رو به منبع وصل کنید دوربین روشن میشه
      اگه شما در مسیر همین سیم لامپی قرار بدید اون لامپ هم روشن میشه
      فلسفه استفاده از led کنار وب کم هم همینطور،
      زمانی که ویندوز دستور استفاده از وب کم رو صادر میکنه بصورت سخت افزاری اون led هم در مدار قرار میگیره .فلسفه وجودی اون چراغ برای همین منظور هست

    • بدون نام

      امیر حسین جان میشه فیلمتو بگیره و چراغش روشن نشه اتفاق افتاده دیدم که میگم

    • امیر حسین

      بنده نمیدونم شما در چه مدل لپ تاپ و.... دیدین
      طبق تجربیات من و بطور منطقی زمانی میشه چراغ رو خاموش کرد که برق ، ، بهش قطع بشه،، هیچ چراغی هم هوشمند نیست،اگه اون چراغ طوری ساخته بشه که توانایی هک شدن داشته باشه پس چه کاربردی داره؟
      هکر میتونه به سیستم دستور بده، اما نمیتونه بگه که سیستم جان شما برق از گوشه چراغ عبور بده که چراغ متوجه نشه, اون چراغ توسط سازنده بر سر راه دوربین هست

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج