۶۲۸۰۵۰
۵۰۴۹
۵۰۴۹
پ

۷ شکست بزرگی که «جک ما» بر آن‌ها غلبه کرد

جک ما مؤسس گروه شرکت های علی بابا در تاریخ ۱۰سپتامبر ۱۹۶۴ متولد شد، و هم اکنون ارزش خالص او ۲۷.۹ میلیارد دلار است.

برترین ها - ترجمه از حمید پاشایی: جک ما مؤسس گروه شرکت های علی بابا در تاریخ ۱۰سپتامبر ۱۹۶۴ متولد شد، و هم اکنون ارزش خالص او ۲۷.۹ میلیارد دلار است. با این حال، زمانی بود که او به عنوان معلم زبان انگلیسی ۱۲ دلار در ماه درآمد داشت (و راضی هم بود).
با در نظر گرفتن شروع کوچک جک ما، دستاوردهای او در عمل تا حد بسیار زیادی باورنکردنی است. او در طول راه خیلی بیشتر (و خیلی جدی تر) از اکثر افراد با شکست مواجه شد.

در این مطلب هفت شکست بزرگی که جک ما تجربه کرد ولی همچنان مثبت اندیشی خود را حفظ کرد (درست مثل الگوی او، فارست گامپ) را آورده ایم.
۷ شکست بزرگی که «جک ما» بر آن‌ها غلبه کرد

1. بعد از رد شدن در چندین امتحان مدرسه تسلیم نشد.

جک ما دانش آموز خوبی نبود. در حقیقت، او به سختی موفق شد وارد مدرسه راهنمایی شود.

خود او می گوید: «من دو دفعه در امتحان اصلی مدرسه ابتدایی رد شدم، سه دفعه در امتحان دوره راهنمایی رد شدم، دو دفعه در امتحان ورودی کالج رد شدم...» این ها چیزهایی هستند که اکثر ما خوش شانس هستیم که هیچ وقت به پدر و مادر خود نگفتیم.

ولی جالب است که جک ما در این مورد تنها نیست. افراد بزرگ دیگری از جمله آلبرت انیشتین، وینستون چرچیل و آبراهام لینکلن (و البته فارست گامپ) هم در دوران نوجوانی خود در تحصیلات آکادمیک دچار مشکل بودند ولی در ادامه زندگی کارهای بزرگی انجام دادند.

2. در بخش ریاضی امتحان ورودی کالج، نمره 1 از 120 را کسب کرد.

شکست خوردن یک چیز است، ولی گرفتن نمره ای کمتر از ۱ درصد در امتحان ورودی کالج یک چیز کاملاً دیگر. این اتفاق به این خاطر نیفتاد که او وقت کافی برای مطالعه و آماده کردن خود نداشت. تا به امروز، علی رغم اینکه علی بابا شرکتی در زمینه تکنولوژی است، ولی جک ما همیشه با ریاضیات مشکل داشته است.

خود جک ما می گوید: «من در ریاضی خوب نیستم، هیچ وقت مدیریت نخواندم، و هنوز هم نمی توانم گزارشات حسابداری را بخوانم.»

ولی این طور که پیداست، او هیچ وقت نیاز نداشت که در ریاضی خوب باشد تا میلیاردر شود. شاید نکته جالب تر این باشد که او در دوران کودکی خود هیچ وقت کلمه «کامپیوتر» را نشنیده بود.

3. بعد از 10 بار پذیرفته نشدن از طرف دانشگاه هاروارد ناامید نشد.

عجیب نیست که جک ما ۱۰ دفعه از طرف دانشگاه هاروارد پذیرفته نشد، عجیب این است که او از همان بار اول به خود زحمت این همه تلاش را داد. این نشان می دهد که جک ما الگوی واقعی پشتکار است. او می گوید: «مسئله بسیار مهم این است که شما باید صبر داشته باشید.»

او در نهایت به دانشگاه هانگژو نرمال رفت و لیسانس زبان انگلیسی گرفت.

۴. بعد از اینکه برای ۳۰ شغل پذیرفته نشد، خوش بین باقی ماند.

بعد از فارغ التحصیل شدن از کالج، او برای 30 شغل مختلف درخواست فرستاد و برای تمام آن ها رد شد.

او حتی برای افسر پلیس شدن هم تلاش کرد، ولی آن ها حتی برایش زمان نگذاشتند و با سه کلمه ساده او را رد کردند: «شما مناسب نیستید.»

خوشبختانه جک ما درست مثل قهرمان سینمایی خودش فارست گامپ، به حرکت ادامه داد. جک ما می گوید: «امروز ظالم است. فردا ظالم است. و روز پس از فردا زیباست.»
۷ شکست بزرگی که «جک ما» بر آن‌ها غلبه کرد

5. تنها مصاحبه شونده (از بین 24 نفر) بود که توسط رستوران کی اف سی رد شد.

از بین ۲۴ نفری که همزمان با او برای قبولی در مصاحبه استخدامی رستوران کی اف سی شرکت کردند، ۲۳ نفر استخدام شدند. جک ما تنها کسی بود که رد شد. او دلیل این مورد را عمدتاً به خاطر نداشتن ظاهر جذاب و قد و قامت کوتاه خود می داند.

همسر او ژانگ یینگ (که پیش از ثروتمند شدن جک ما با او ازدواج کرد)، به ظاهر او اهمیتی نمی دهد. او می گوید: « ما یون (نام اصلی جک ما) مرد خوش تیپی نیست، ولی من عاشق او شدم جون که می تواند کارهای زیادی انجام دهد که مردان خوش تیپ نمی توانند.»

۶. نتوانست سیلیکون ولی را قانع کند که روی علی بابا سرمایه گذاری کنند.

حتی بعد از اینکه جک ما کمپانی علی بابا را تأسیس کرد، باز هم با شکست های متعددی مواجه شد. این کمپانی در سه سال اول به سوددهی نرسید. در آغاز، این شرکت بیش از اندازه سریع بزرگ شد و در زمان ترکیدن حباب دات کام تقریباً نابود شد. در یک نقطه، علی بابا تنها 18 ماه با ورشکستگی فاصله داشت.

چنانچه که خود جک ما می گوید: «من علی بابا را "۱۰۰۱ اشتباه" می نامم.»
۷ شکست بزرگی که «جک ما» بر آن‌ها غلبه کرد

۷. به ۱۸ شریک خود در علی بابا گفت که هیچ کدام از آن ها نمی توانستند عضو هیئت مدیره شوند.

در یکی از بدترین تصمیمات مالی و انگیزشی که یک مدیرعامل می تواند اتخاذ کند، جک ما به 18 شریک خود (که روی هم پولی معادل 60 هزار دلار را کمک کرده بودند) گفت که هیچ کدام از آن ها نمی توانستند جایگاهی بالاتر از جایگاه مدیر داشته باشند. در عوض برنامه او این بود که مدیران بیرونی را استخدام کند.

او معتقد است که این بزرگترین اشتباه او تاکنون بوده است: «درس هایی که من از روزهای تاریک در علی بابا یاد گرفتم این است که شما باید کاری کنید که تیم شما ارزش، نوآوری، و چشم انداز داشته باشد.»

اگر در ابتدا موفق نشدید...

جک ما داستانی کلاسیک از فقر به ثروت است، ولی نکته ای حتی چشمگیرتر از ثروت فراوانش، میزان بی نظیر پشتکار اوست. او اثباتی بر این نکته است که هیچ تعدادی از شکست ها (هر چقدر هم مأیوس کننده به نظر برسند) نمی تواند جلوی کسی را از دستیابی به رویاهایش بگیرد.

همانطور که جک ما می گوید: «اگر تسلیم نشوید، هنوز شانس دارید. تسلیم شدن بزرگترین شکست است.»
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج