جاباما
۶۲۸۱۰۸
۵۰۰۳
۵۰۰۳
پ

سوریان: با دیدن اشک‌های بنا خیلی غصه خوردم

قهرمان اسبق کشتی فرنگی ایران گفت: شاید اگر زمان به عقب برگردد از حضور در المپیک ۲۰۱۶ انصراف می دادم و شرکت نمی کردم.

خبرگزاری میزان: جمعه گذشته انتخابات کمیسیون ورزشکاران کمیته ملی المپیک در حالی برگزار شد که حمید سوریان نابغه کشتی فرنگی ایران و جهان با کسب ۹۷ درصد آرا در صدر ۱۵ نماینده منتخب این کمیسیون قرار گرفت.

هادی ساعی، کمیل قاسمی، مجتبی عابدینی، کیانوش رستمی، سعید حسنی‌پور، قاسم رضایی، کیمیا علیزاده، حمیدرضا قلی‌پور، یوسف کرمی، مهدی کامرانی، زهرا نعمتی، الهه احمدی، آرش میراسماعیلی و علیداد ساوه‌شمشکی پس از حمید سوریان قرار گرفتند.

این در حالی بود که پیش‌تر سعید معروف، صادق گودرزی، احسان مهاجرشجاعی، محمدجعفر مرادی، فروغ عباسی، مه‌لقا جام‌بزرگ و گلنوش سبقت‌اللهی انصراف خود را از این انتخابات اعلام کرده بودند. انتخابات کمیسیون ورزشکاران کمیته ملی المپیک بهانه‌ای شد برای گفت‌وگو با حمید سوریان که مدت‌ها خبری از او نبود.

این گفت وگو را در ادامه می خوانید:

چه شد تصمیم گرفتی در انتخابات کمیسیون ورزشکاران کمیته ملی المپیک شرکت کنی؟

این انتخابات برای اولین بار برگزار شد. دوستان ورزشکار به من تکلیف کردند در آن حضور پیدا کنم و ان‌شاءا... بستری فراهم شود که بتوانیم از حق و حقوق ورزشکاران دفاع کنیم.

فکرش را می‌کردی در حضور این همه ورزشکار المپیکی و سرشناس رأی اول را به دست بیاوری؟

واقعیت امر را بخواهید نه! لطف بچه‌های ورزشکار بود، هرچند اختلاف چندانی هم بین ۱۵ نفر برگزیده وجود نداشت.

چرا سعید معروف از حضور در این انتخابات انصراف داد؟ با خودش حرف نزدی؟

از آقاسعید عزیز خبری ندارم. او دوست صمیمی من است و ارادت چند ساله به معروف دارم. چند وقتی است که من از گردونه ورزش حرفه‌ای فاصله گرفتم و آقاسعید هم درگیر تمرین و مسابقات والیبال است.

آیا در رأی‌گیری اصلی ریاست کمیته ملی المپیک با سعید معروف مشورت می‌کنی؟

صددرصد با آقاسعید مشورت می‌کنم. با سایر ورزشکاران هم همین‌طور.

شما ورزشکاران ۶ رأی در انتخابات ریاست کمیته ملی المپیک دارید. به نظر خودت چقدر می‌توانید تأثیرگذار باشید؟

من و سایر ورزشکاران برای کمک به ورزش کشور جلو آمدیم و تلاش می‌کنیم در این راستا گام برداریم. میزان تأثیرگذاری هم روز رأی‌گیری مشخص می‌شود.

هرگز به ذهن حمید سوریان خطور کرد که وارد سیاست‌ یا شورای شهر شود؟

شاید در یک مقطعی چنین بحثی مطرح شد و حتی فضای ورودم هم مهیا بود اما در نهایت به این جمع‌بندی رسیدم در همان حوزه ورزش بمانم و تجربیاتم را به کار بگیرم.

شنیدیم محمد بنا توصیه کرد وارد شورای شهر تهران نشوی!

توصیه آقای بنا به جای خود ولی دوستان دیگری هم بودند که با مشورت خود مرا منصرف کردند. ضمن آن که خودم درگیر ورزش حرفه‌ای بودم که همه زندگی‌ام را تحت‌الشعاع قرار داده بود و فرصتی برای این کار نبود.

خبردار شدیم مشغول تحصیل در مقطع دکترا هستی. درست است؟

بله، پس از سال‌ها فعالیت در ورزش حرفه‌ای بالاخره این فرصت فراهم شد ادامه تحصیل بدهم. در حال حاضر دانشجوی دکترا در رشته مدیریت ورزش هستم.

چندی پیش شایعه شد قصد بازگشت دوباره به روی تشک کشتی را داری، این خبر را تأیید می‌کنی؟

(بعد از کمی مکث) فعلاً قصد بازگشت به ورزش قهرمانی را ندارم. ۱۵ سال درگیر کشتی بودم و در ابعاد مختلف از زندگی عقب افتادم. از رسیدگی به خانواده و تحصیل بگیرید تا فعالیت اقتصادی و خلاصه آن که بعد از المپیک مجالی فراهم شد جبران مافات کنم.

حمید سوریان در حال حاضر چند کیلو است؟!

(با لبخند) اگر اجازه بدهید نگویم! (با صدای بلند می‌خندد و ادامه می‌دهد) یک سال و چند ماه گذشته از ورزش کاملاً دور بودم و متأسفانه یک مقدار اضافه وزن پیدا کردم.

با دیدن مسابقات کشتی وسوسه نمی‌شوی که دوباره برگردی و کشتی بگیری؟

هر چه اعتبار در زندگی دارم مدیون کشتی است. همه زندگی‌ام تحت‌الشعاع این ورزش بوده و بالطبع دوری از آن سخت است. اگر هم وسوسه شوم سعی می‌کنم به خودم نهیب زده و منطقی فکر کنم.

به طور مثال با دیدن کشتی‌های حسن یزدانی یاد دوران اوج خودت نمی‌افتی؟

باور کنید با دیدن کشتی‌های حسن یزدانی به ایرانی بودن خودم می‌بالم و افتخار می‌کنم. روی تشک غوغا می‌کند و جلوی هر حریفی با اعتماد به نفس ظاهر می‌شود. لذت می‌برم و یاد خودم می‌افتم. خداوند این جوان رعنای جویباری را برای ورزش ایران حفظ کند.

حسن یزدانی می‌تواند رکورد ۷ مدال طلای جهان و المپیک حمید سوریان را بشکند؟

چرا که نه؟ دوست دارم حسن یزدانی رکورد مرا بشکند و حتی طلاهای جهانی و المپیکی‌اش دو رقمی شود.

یوسین بولت دونده افسانه‌ای دوی صد متر هم خداحافظی غمناکی داشت. یک جورهایی یاد تو افتادیم. نظرت چیست؟

(بعد از لحظه‌ای درنگ) ورزش قهرمانی نامرد و دوست‌داشتنی است!

بالاخره نامرد یا دوست‌داشتنی؟!

هر دو! شکست در ورزش حرفه‌ای اجتناب‌ناپذیر است. همان‌قدر که برد لذت‌بخش است و باخت هم می‌تواند درس‌های آموزنده‌ای در بر داشته باشد. دلم برای یوسین بولت سوخت اما بیشتر از آن به خاطر دونده آمریکایی خوشحال شدم! اسمش چه بود؟

جاستین گاتلین؟

بله، طرف ۱۱ سال پشت خط یوسین بولت مانده بود ولی نومید نشد. در فینال دوی صد متر مسابقات جهانی لندن قهرمان افسانه‌ای جامائیکا را جا گذاشت و بالاخره طلا گرفت. استمرار و تلاش گاتلین ستودنی بود که بعد از بیش از یک دهه به حکومت یوسین بولت خاتمه داد.

لابد می‌دانی سرگئی بلاگلازوف و آرسن فادزایف کشتی‌گیران پرافتخار روسیه پس از بازنشستگی پشیمان شدند و برگشتند و از قضا هر دو هم شکست خوردند. فادزایف افسانه وزن ۶۸ کیلوگرم کشتی آزاد جهان در ۳۴ سالگی روی تشک آمد و به احمد اوستا کشتی‌گیر گمنام اهل سوریه باخت و همه را شگفت‌زده کرد. سوریان هم شاید وسوسه شود و بخواهد کار نیمه‌تمام خود در المپیک ریو را در المپیک ۲۰۲۰ توکیو تمام کند؟

کتمان نمی‌کنم برخی اوقات این رؤیا به سراغم می‌آید. هزار بار این وسوسه سراغم آمده است. شاید از لحاظ جسمانی بتوانم خودم را آماده کنم اما کشتی‌ گرفتن در المپیک به این آسانی نیست.

ببخشید سؤالات ما کمی پراکنده شد. مدت‌ها در رسانه‌ها آفتابی نمی‌شدی و حالا... می‌خواهم بپرسم از زندگی حمید سوریان می‌توان یک فیلم سینمایی ساخت؟

با توجه به فراز و فرودهای دنیای ورزش قهرمانی نه تنها می‌توان فیلم بلند سینمایی ساخت بلکه می‌شود سریال ۹۰ قسمتی هم تهیه کرد! (می‌خندد) لطفاً جوری ننویسی که داستان شود.

سکانس پایانی هم می‌شود کشتی با کبیسبایف قزاق در المپیک ریو و آن ضربه فنی در شرایطی که ۷ بر صفر جلو بودی و...

نمی‌دانم چه بگویم؟ گفتم که ورزش قهرمانی نامرد و دوست‌داشتنی است. هر چه بود تمام شد و رفت.

اگر زمان به عقب برگردد حمید سوریان به المپیک ۲۰۱۶ ریو می‌رود؟

شاید اگر زمان به عقب برگردد از حضور در المپیک ۲۰۱۶ انصراف می دادم و شرکت نمی کردم. شاید هم به عشق مردم و به خاطر سال‌ها ممارست در کشتی دوباره روی تشک المپیک ریو بروم.

کدام حس قوی‌تر است؟

همان نرفتن!

نقش اول فیلم زندگی حمید سوریان را کدام هنرپیشه می‌تواند بازی کند؟

به نظرم کارگردان مهم‌تر است. موضوع پایان‌نامه کارشناسی ارشد من زندگینامه شخصی خودم بود. باور کنید هرقدر فکر کردم نتوانستم به جمع‌بندی لازم برسم. زندگی یک ورزشکار بسیار پیچیده و آشفته است. به تصویر کشیدن آن فوق‌العاده سخت‌تر است.

علیرضا حیدری هم بالاخره تسلیم سینما شد و فیلم بازی کرد. آیا به تو هم پیشنهاد هنرپیشه شدن داده‌اند؟

پیشنهاد بازی در فیلم سینمایی را داده‌اند اما نپذیرفتم و نخواهم پذیرفت چون هرکسی را بهر کاری ساخته‌اند.

هرقدر سعی می‌کنم نمی‌توانم قید این سؤال را بزنم؛ جلوی کبیسبایف قزاق ۷ بر صفر جلو بودی، چرا ضربه فنی شدی؟

همه چیز به شرایط فیزیکی و ضعف جسمانی برمی‌گشت. البته کل بچه‌های تیم فرنگی در المپیک ریو مشکل بدنی داشتند و کم می‌آوردند. متأسفانه در آن کشتی هم بدن من تحلیل رفت و... (با کمی گلایه‌‌مندی) حالا ما ۷ مرتبه در مسابقات جهانی و المپیک دست‌‌مان بالا رفت، تو روی همین کشتی کلید کردی؟!

این حرف‌ها چیه پهلوان. حمید سوریان تاج سر ورزش ماست. آخر مثلی در کشتی است که در مورد تو صدق می‌کند؛ یا طلا یا هیچ چیز! وقتی مقابل کشتی‌گیر ژاپنی شکست خوردی دیگر برای مدال برنز المپیک انگیزه‌ای نداشتی. این حرف را قبول داری؟

حق با دوستان است. یا طلا یا هیچ چیز نقطه ضعف دوران ورزش من است. مدال برنز المپیک هم بسیار ارزشند است. متأسفانه در طول دوران ورزشی‌ام هرگز نتوانستم با مدال برنز یا نقره ارتباط برقرار کنم. به قول تو حالا سکانس پایانی کشتی ما هم شد این شکست!

(به شوخی) حالا ما یک چیزی گفتیم! فیلم اشک ریختن محمد بنا را در المپیک دیدی یا همان جا بودی؟

در محل نبودم ولی فیلمش را دیدم. خیلی ناراحت شدم و غصه خوردم. دوست نداشتم اشک ریختن محمدآقا را ببینم. بلافاصله خدمت ایشان رسیدم و گفتم کاشکی این کار را نمی‌کردید. نتایج ما در قیاس با المپیک ۲۰۱۲ لندن ضعیف‌تر بود اما در مجموع خیلی هم بد نبود. فراموش نباید کرد آقای بنا دیر تیم را تحویل گرفت و فرصت چندانی نداشتیم. با این وجود ۲ مدال برنز گرفتیم.

کاره‌ای در ورزش بودی با محمد بنا چه می‌کردی؟

به طور حتم از تجارب و توانمندی‌های ایشان استفاده می‌کردم. به نظرم محمدآقا در فضایی احساسی تصمیم به خداحافظی از دنیای مربیگری گرفت و خود من سعی می‌کنم زود تصمیم نگیرم. همین امروز هم به شما گفتم فعلاً تصمیمی برای بازگشت به دنیای قهرمانی ندارم اما بی‌گدار به آب نزدم. شاید فرداروزی وسوسه شدم برگردم و به همین خاطر از پیشوند فعلاً استفاده کردم. به هر حال محمد بنا هم یک مربی تاریخ‌ساز و ارزنده برای کشتی ایران بود که نامش برای همیشه در تاریخ ورزش کشورمان ثبت خواهد شد.

اگر روزی بخواهی مربیگری کنی به سبک محمد بنا کار می‌کنی؟

به شخصه اعتقاد دارم پایه و اساس هر کاری عشق است. محمدآقا هر کاری کرد با عشق بود. با ما کشتی‌گیران در اردو زندگی کرد و من هم چنین سبکی را می‌پسندم.

چرا بعد از المپیک ۲۰۱۶ ریو بیشتر سکوت کردی و کمتر مصاحبه؟

وظیفه من به عنوان یک ورزشکار در المپیک ریو تعریف شده بود. هر کاری توانستم انجام دادم که برای کشورم افتخار کسب کنم اما نشد. احساس کردم بعد از آن مسابقات بهتر است سکوت کنم و از حواشی دور باشم و فکر می‌کنم این تصمیم منطقی بود.

بعد از المپیک ۲۰۱۶ بهترین جمله و عبارت را از زبان چه کسی شنیدی؟

با شکست کنار بیا و در ابعاد دیگر زندگی‌ات دنبال مدال باش! این جمله را دوستان قهرمانم به من گفتند که تجربه‌ای مشابه خودم داشتند و خیلی هم به کار آمد. دنبال ادامه تحصیل رفتم و خیلی هم راضی‌ام.

بدون چه چیزی نمی‌توان زندگی کرد؟

بنویسید تلاش!

جوانمردترین حریفی که طی این سال‌ها با او روبه‌رو شدی؟

سؤال سختی پرسیدی اما جوابش روشن است. من روی تشک همه رقبایم در دنیای کشتی را به چشم دشمن می‌دیدم. می‌رفتم، می‌جنگیدم و مبارزه می‌کردم تا حریف را از پا دربیاورم و متقابلاً طرف هم همین افکار را در سر داشت. بعد از پایان مسابقه یا بیرون تشک کشتی با همه آنها ولو خارجی‌ها رفیق بودم. به همین خاطر نمی‌توانم جواب درستی به این سؤال بدهم!

در زندگی چه کسی را نمی‌توانی ببخشی؟

فقط خودم را! حمید سوریان را!

چرا؟ بیشتر توضیح می‌دهی؟

گرچه در مجموع از خودم و مدال‌هایی که گرفتم راضی‌ام ولی من یک آدم ایده‌آل‌گرا هستم. توقع من از حمید سوریان همیشه بالا بوده و هست. یک جاهایی می‌توانستم بهتر ظاهر شدم که نشدم. مي‌توانستم چند مدال طلای دیگر بگیرم که نشد و به همین خاطر می‌گویم فقط حمید سوریان را نمی‌بخشم!

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج