جاباما
۶۲۸۴۷۳
۵۰۰۱
۵۰۰۱
پ

مراجعه ۴۲۰ هزار زائر اربعین به مراکز درمانی

سخنگوی اورژانس کشور با بیان اینکه بیش از ۴۲۰ هزار نفر از زائران مراسم اربعین حسینی به مراکز درمانی مناطق مرزی و پایگاه های اورژانس مراجعه کرده اند، تاکید کرد: آماده باش اورژانس تا سه روز آینده در مناطق مرزی و شهرهای داخل کشور ادامه دارد.

خبرگزاری ایرنا: سخنگوی اورژانس کشور با بیان اینکه بیش از ۴۲۰ هزار نفر از زائران مراسم اربعین حسینی به مراکز درمانی مناطق مرزی و پایگاه های اورژانس مراجعه کرده اند، تاکید کرد: آماده باش اورژانس تا سه روز آینده در مناطق مرزی و شهرهای داخل کشور ادامه دارد.

مجتبی خالدی اظهار کرد: زائران مراسم اربعین به علل مختلف از جمله تصادفات رانندگی، مسمومیت، بیماری های قلبی و تنفسی و مشکلات فیزیکی به مراکز درمانی و پایگاه های اورژانس در داخل کشور و مراکز درمانی در خاک عراق مراجعه داشته اند که جزئیات هر یک از این موارد به تفکیک در روزهای آینده اعلام می شود.
وی افزود: بیش از ۸۰۰ آمبولانس و اتوبوس آمبولانس در استان هایی که محل تردد زائران اربعین است، مستقر هستند، در مناطق مرزی به فاصله هر ۱۰ کیلومتر آمبولانس های اورژانس ۱۱۵ حضور دارند و تعدادی آمبولانس نیز برای خدمات رسانی در مرز خسروی آماده شده بودند که به دلیل باز نبودن مرز، این آمبولانس ها به مسیرهای تردد زائران در استان کرمانشاه و استان های همجوار منتقل شدند.

سخنگوی اورژانس کشور گفت: از زمان شروع حرکت زوار اربعین تا امروز شاهد چند حادثه تصادف برای زائران بودیم که تعدادی از هموطنان در این حوادث فوت کردند یا مصدوم شدند؛ مهمترین این حوادث، سانحه واژگونی اتوبوس زائران تهران در منطقه حله عراق بود که ۳۳ نفر مصدوم شدند، یک مورد تصادف ون با اتوبوس، یک مورد تصادف ون با ون و یک مورد تصادف ون با مینی بوس نیز در روزهای گذشته رخ داد.

* یک فوتی در آخرین حادثه تصادف زائران
وی افزود: آخرین حادثه تصادف نیز ساعت ۵ و ۳۵ دقیقه صبح امروز پنجشنبه برای اتوبوس زائرانی که در مسیر بازگشت از عراق در جاده اراک به تهران بعد از شهرک جدید امیرکبیر بودند، رخ داد که به علت انحراف اتوبوس هشت مصدوم و یک نفر فوتی داشت.
خالدی درباره وضعیت بهداشتی و بیماری های واگیر در عراق گفت: با حضور کارشناسان بهداشت از ایران در خاک عراق به وضعیت بهداشتی موکب ها، محل های اسکان و مراکز تهیه و توزیع غذا نظارت بیشتری می شود و به جز موارد تک گیر و محدود، گزارش خاصی از موارد قابل توجه مسمومیت غذایی در بین زائران ارائه نشده است.
وی افزود: نکته مثبتی که در مراسم اربعین وجود دارد این است افرادی که در سال های گذشته در این مراسم شرکت کرده اند، تجربه کافی دارند، آموزش دیده اند و مسائل بهداشتی را از نظر بهداشت آب و غذا رعایت می کنند.
سخنگوی اورژانس کشور گفت: طبق توصیه وزارت بهداشت، از آنجایی که مراسم اربعین یک راهپیمایی پیوسته است باید زائران در طول راهپیمایی اصول بهداشتی را رعایت کنند؛ به عنوان مثال هر جا که امکانش فراهم است، به طور مستمر دست های خود را با آب و صابون بشویند و از مصرف غذاهای مانده یا کنسروهایی که امکان جوشاندن آن را ندارند، خودداری کنند.

وی افزود: زائران بهتر است غذای ساده بخورند، مصرف غذاهای چرب به خصوص برای افرادی که سابقه بیماری دارند، نگران کننده است، افراد بیمار مثل بیماران دیابتی یا قلبی حتما داروهای خود را همراه داشته باشند زیرا ممکن است در مسیر دسترسی به داروهای موردنظر امکانپذیر نباشد و اگر دچار ناراحتی شدند حتما به مراکز اورژانس و مراکز درمانی مراجعه کنند تا بیماری آنها تشدید نشود.

** گزارشی از وبا نداریم
خالدی در پاسخ به این پرسش که آیا مواردی از بیماری وبا در عراق بوده است یا خیر گفت: در مورد بیماری وبا در داخل کشور هیچ موردی نداریم، در خاک عراق نیز تاکنون مورد ثابت شده انتقال این بیماری به زائران ایرانی گزارش نشده و ممکن است مواردی از بیماری های گوارشی یا اسهال بوده باشد اما هر اسهالی وبا نیست.

وی افزود: در مورد بیماری های تنفسی نیز افرادی که سابقه بیماری تنفسی مانند آسم دارند، ممکن است در اثر آلودگی هوا و گرد و غبار دچار حمله شوند، مواردی نیز از حمله های آسم گزارش شده که البته تک گیر بوده و مشکل عمومی نبوده است.

** عوارض آلودگی هوا در داخل و خارج کشور

سخنگوی اورژانس کشور اضافه کرد: در روزهای گذشته شاهد افزایش آلودگی هوا به خصوص ریزگردها در مناطق غربی و جنوب غرب کشور و جنوب عراق بوده ایم که البته بر اساس پیش بینی سازمان هواشناسی انتظار داریم از فردا با جریان باد این نوع آلودگی ها کمتر شود.

وی گفت: در تهران نیز از هفته گذشته شاهد افزایش آلودگی هوا بودیم و آلودگی هوا در روزهای گذشته در برخی شهرها از جمله تهران در وضعیت ناسالم برای گروه های حساس بود. البته بر اساس پیش بینی سازمان هواشناسی انتظار داریم از فردا با افزایش جریان باد، میزان آلودگی هوا در تهران نیز کاهش یابد.

خالدی افزود: در تهران مهمترین آلاینده های هوا آلودگی های گازی مانند CO، CO2 و S02 است و توصیه وزارت بهداشت این است که سالمندان و کودکانی که سابقه بیماری دارند و حساس هستند تا جای ممکن از تردد در فضای باز خودداری کنند و همه افراد نیز با مصرف غذاهای کم چرب، مصرف آب و مایعات فراوان به خصوص شیر از عوارض آلودگی هوا بکاهند.

** آماده باش اورژانس در تهران و شهرهای بزرگ
سخنگوی اورژانس کشور گفت: در مراسم اربعین مطابق سال های گذشته در تهران و شهرهای بزرگ نیز افرادی که نتوانسته اند به مراسم راهپیمایی اربعین بروند، در شهرهای خود به سمت زیارتگاه ها حرکت می کنند.

خالدی افزود: به همین علت بر اساس دستورالعمل های ابلاغ شده در این شهرها نیز اورژانس کشور و مراکز درمانی از امروز تا پس فردا در حالت آماده باش هستند و به عنوان مثال امروز (اربعین) 45 دستگاه آمبولانس از میدان امام حسین (ع) تا آرامگاه شاه عبدالعظم در شهر ری در مسیر حرکت عزاداران حسینی مستقر می شوند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج