جاباما
۶۲۸۵۳۴
۵۰۰۰
۵۰۰۰
پ

برپایی مراسم سوگواری اربعین در حرم رضوی

مراسم سوگواری حضرت‌ سیدالشهدا(ع) در صحن‌ها و رواق‌های حرم رضوی باحضور زائران و هیات‌های عزاداری برپا شد.

خبرگزاری ایسنا: مراسم سوگواری حضرت‌ سیدالشهدا(ع) در صحن‌ها و رواق‌های حرم رضوی باحضور زائران و هیات‌های عزاداری برپا شد.

در ویژه مراسمی که ظهر امروز در رواق امام خمینی(ع) برگزار شد استاندار خراسان رضوی، جمعی از علما و زائران بارگاه رضوی حضور داشتند و نماز میت بر پیکر دو تن از شهدای مدافع حرم اقامه شد.

در این مراسم که با مرثیه‌خوانی حسین خانی و سخنرانی آیت‌الله علم الهدی برگزار شد، نماز جماعت به امامت حجت‌الاسلام ایازی اقامه شد.

آیت‌الله علم الهدی، امام جمعه مشهد و سخنران مراسم روز اربعین درباره این مطلب که چرا اهل بیت(س) به کربلا بازگشتند، گفت: اهل بیت(س) در مسیر شام تا کربلا می‌توانستند هم از مسیر عربستان به مدینه و مکه و هم از مسیر دیگر به کربلا بروند اما به موطن خود، مدینه و مکه نرفتند.

وی ادامه داد: تحلیل عاطفی در بیان چرایی بازگشت اهل بیت(س) به کربلا می‌گوید که آنها به دلیل اینکه ابدان مطهر شهدای خود را در کربلا گذاشته بودند و از سرنوشت آنها باخبر نبودند به کربلا آمدند.

علم الهدی اضافه کرد: درست است که ارتباط عاطفی اسرا با شهدا شدید بود، اما وقتی یزید قصد داشت این احساسات را تحریک کند حضرت زینب(س) پاسخ داد «تو نمی‌توانی اثر و روح ما را بمیرانی»، ایشان وظیفه داشت سخن بگوید سخنی که دنیا را تکان دهد و با توجه به ماموریت اسارت، عواطف شدید را نادیده گرفتند و سخن گفت و سخنان حضرت زینب و دختر ۴ ساله امام حسین(ع) برای سالها یک جامعه را دگرگون کرد.

وی با بیان اینکه نباید با این تحلیل عاطفی قصه را ببندیم و تمام کنیم افزود: این اسرا باید درباره جنگ نابرابر ۱۲۰ تن در برابر هزار و ۲۰۰ نفر روشنگری می‌کردند و انقلابی برپا می‌کردند که تمام کشورها را تا ظهور حضرت ولی عصر(عج) متحول کند. مساله، انقلاب‌سازی است باید به عاشورا روح می‌بخشیدند و یک درگیری را به انقلاب تبدیل می‌کردند.

امام جمعه مشهد درباره موعد زیارت اربعین اهل بیت(س) تصریح کرد: برخی واقعه‌نویسان و تحلیل‌گران سعی بر آن داشتند که بگویند اهل بیت در اربعین اول به کربلا بازنگشتند، درحالی که اگر در اربعین اول به کربلا بازنگشته بودند، زیارت اربعین در سال‌های بعد توسط آن‌ها موضوعیت نداشت، لذا این تحلیل نادرست است و اسرا و اهل بیت در همان اربعین اول به کربلا بازگشتند.

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: دشمنان ما همان لشکر عمر سعد هستند، اهل بیت در برابر ناپاک‌ترین دشمنان مقاومت کردند و چنین موضع گرفتند لذا باید مقاومت را از آنان آموخت.

وی درباره علت توصیه امام حسن عسکری(ع) به زیارت اربعین بیان کرد: امام حسن عسکری(ع) زیارت اربعین را یکی از نشانه‌های مومن ذکر کردند، درواقع کسی که به زیارت امام حسین(ع) در عاشورا می‌رود این امر نشانه توجه و تذکر به شهادت ایشان و یارانش است اما زیارت اربعین نشانه توجه به آنچه در این ۴۰ روز بر اهل بیت گذشته است و اینکه زائر پیام عاشورا را دریافته است.

علم الهدی با بیان اینکه مسائل مربوط به اسارت اهل بیت هنوز بازگو نشده است، خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات ما در بیان این مصاعب این است که معمولا گویندگان و خوانندگان به نقطه‌ای توجه دارند که از نظر عاطفی بسیار جانسوز است، اما مسائلی که جامعه شام را زیرو رو کرد بیان نمی‌شود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج