جاباما
۶۲۸۷۱۱
۱ نظر
۵۰۰۳
۱ نظر
۵۰۰۳
پ

نقشه جدید عربستان برای سعد الحریری و لبنان

«ابراهیم الامین» سردبیر روزنامه «الاخبار» لبنان در مطلبی به نقل از برخی منابع فاش کرد که «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی می خواهد «بهاء الدین الحریری» برادر بزرگتر «سعد الحریری» را به عنوان رئیس حزب المستقبل در لبنان تعیین کند و زعامت سیاسی اهل سنت را به دست او بسپارد.

خبرگزاری ایرنا: «ابراهیم الامین» سردبیر روزنامه «الاخبار» لبنان در مطلبی به نقل از برخی منابع فاش کرد که «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی می خواهد «بهاء الدین الحریری» برادر بزرگتر «سعد الحریری» را به عنوان رئیس حزب المستقبل در لبنان تعیین کند و زعامت سیاسی اهل سنت را به دست او بسپارد.

الاخبار در شماره روز پنجشنبه با نقل این خبر افزود: سعد الحریری نخست وزیر مستعفی لبنان که بعد از ترور رفیق الحریری رهبری جریان حزب المستقبل را در لبنان به عهده گرفت با جایگزینی برادر بزرگترش در ازای آزادی خود موافقت کرده و قرار است علاوه بر کناره گیری از فعالیت های سیاسی برای زندگی به اروپا برود.

سعد الحریری روز شنبه 13 آبان (4 نوامبر) در حالی که در عربستان بود از مقامش کناره گیری کرد.

در روزهای اخیر حرف و حدیث های زیادی درباره دلایل و چگونگی اعلام استعفای الحریری مطرح شده است و برخی معتقدند این استعفا با فشار عربستان سعودی و با هدف به تعطیلی کشاندن فرایند سیاسی در لبنان و فشار به حزب الله برای خروج از دولت صورت گرفته است.

الاخبار نوشت: سعودی ها از اوضاع لبنان پی برده اند که نه جریان المستقبل و نه حتی افکار عمومی اهل سنت لبنان با محتوای بیانیه استعفای سعد الحریری همراهی نشان نداده و هواداران الحریری سوالات زیادی درباره علت عدم بازگشت او به لبنان می پرسند.

الاخبار افزود: «ولید الیعقوبی» سفیر جدید عربستان در بیروت با برخی اعضای خاندان الحریری از جمله «نازک الحریری» بیوه وی، «بهیه الحریری» خواهر رفیق الحریری و نماینده کنونی پارلمان لبنان و «احمد» فرزند بهیه تماس گرفته و به آنها اطلاع داده که عربستان تصمیم دارد بهاء الدین را جایگزین سعد الدین الحریری کند و آنها باید برای بیعت با وی به عربستان بروند.

بر همین اساس نیز قرار بر این شده که سعد الحریری به بیروت آمده و مستقیما به کاخ ریاست جمهوری برود و در آنجا استعفای خود را همانطور که در بیانیه استعفا آمده بود رسما تقدیم رئیس جمهوری لبنان کند و بعد از اعلام بیعت با برادر بزرگش، لبنان را ترک کند.

این روزنامه به نقل از منابع خاص خود افزود: خاندان الحریری که هم اکنون در بیروت به سر می برند بعد از مشورت و رایزنی جواب به این خواسته عربستان را به تعویق انداخته اند و سعی دارند از طریق مصر و اردن و مغرب و تشکیلات خودگردان فلسطین و ریاست جمهوی فرانسه و شخصیت های آمریکایی، عربستان را برای آزاد کردن سعد الحریری تحت فشار بگذارند. آنها نسبت به نقشه ای که ولیعهد سعودی در سر می پرواند هشدار داده اند.

این اتفاقات در حالی است که نازک الحریری همسر و بیوه رفیق الحریری در پاسخ سوال کنندگان از این ماجرا به گفتن جمله «الان وقت این حرف ها نیست، ان شاء الله خیر است» اکتفا می کند و همزمان، بهاء الحریری هم که در بیروت به سر می برد تلفن خود را خاموش کرده است.

همزمان از عربستان نیز خبر رسیده که سعد الحریری از محل اقامت قبلی در ویلای ریتز کارلتون به منزلش منتقل شده و تدابیر امنیتی اندکی نسبت به قبل کاهش پیدا کرده است.
«محمد دیاب» همراه و محافظ دائمی سعد الحریری که دو روز پیش به تنهایی به بیروت بازگشت با تایید اخبار دال بر بازداشت الحریری تاکید کرد که صبح روزی که الحریری به همراه وی به ویلای ریتز رفت تلفن همراه آنها توسط ماموران امنیتی سعودی توقیف شد. آنها حتی ساعت هوشمند سعد الحریری را از او گرفتند همانطور که هنگام قرائت بیانیه وی ساعت مچی همیشگی خود را در دست نداشت.

الاخبار افزود: میشل عون رئیس جمهوری لبنان به اطرافیان نزدیک خود گفته است که الحریری در تماس با او با صدای خفیف و گرفته ای صحبت می کرد و خیلی زود مکالمه را قطع کرده است.

پس از تصمیم عون بر عدم قبول استعفای الحریری و منوط کردن آن به بازگشت وی به بیروت، ریاض به دنبال راهی است تا الحریری سفر کوتاه و سریعی به بیروت داشته باشد و بدون هرگونه جلسه ای استعفای رسمی خود را تقدیم کرده و به بهانه تهدیدات امنیتی از لبنان به کشور دیگری سفر کند.

به نوشته الاخبار، اطلاعات حاکی از آن است که سعد الحریری در عربستان با مشکلات و پرونده مالی نیز روبروست. گفته می شود وی در زمان بیماری ملک عبدالله شاه سابق سعودی، برای حل بحران مالی شرکت «سعودی اوجیه» که ریاست آن را بر عهده دارد نزد «خالد التویجری» رئیس دیوان سلطنتی رفته و از او دو چک به مبلغ ۹ میلیارد دلار دریافت می کند که این مبالغ به حساب های الحریری در فرانسه واریز می شود. محمد بن سلمان تصمیم دارد همه پول هایی را که به عنوان قرارداد و پروژه از حکومت سعودی گرفته شده پس بگیرد. هنوز معلوم نیست سرنوشت پرونده های مالی سعد الحریری با محمد بن سلمان به کجا خواهد انجامید.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      این بن سلمان تازه به دوران رسیده هر کاری میخواهد میکنه البته تعجبی نداره وقتی حریری دو تابعیتی است و هم لبنانی و هم عربستانی است دیگه تعجبی نداره که تحت فشار اربابش باشه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج