۶۲۹۲۲۱
۲ نظر
۵۰۰۹
۲ نظر
۵۰۰۹
پ

شاه سعودی، «عباس» را زیر فشار استعفا قرار داد

از سرگیری کامل هماهنگی امنیتی تشکیلات خودگردان با رژیم صهیونیستی در پی سفر محمود عباس به ریاض و فشارها بر تشکیلات خودگردان برای پذیرش طرح عادی سازی روابط اعراب و اسرائیل، مساله فلسطین را در بزنگاه حساسی قرار داده است.

خبرگزاری فارس: روزنامه فرامنطقه‌ای «رای الیوم» در سرمقاله امروز خود با عنوان « تصویری کلی از معامله پیشنهادی به عباس در ریاض چه بود»، تصمیم‌های تازه رئیس تشکیلات خودگردان در تقویت هماهنگی با اشغالگران را تهدیدی برای مساله فلسطین توصیف کرد.

این روزنامه آورده است: در سایه تنش رو به صعود در منطقه عربی اعم از یمن، لبنان و سوریه و حرف و حدیث‌‌های مکرر از وجود یک معامله بزرگ که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا و داماد وی «جراد کوشنر» سعی در طرح آن به عنوان راه حل تاریخی مناقشه اعراب و اسرائیل دارند این سوال مطرح می‌شود که فلسطینیان کرانه باختری و نوار غزه در کجای این تحولات جای دارند؟

به نظر می‌رسد حماس به دنبال انتخاب کادر جدید رهبری خود موضعش را قطعی کرده و تصمیم دارد که هویت خود را به عنوان جنبش مقاومت حفظ کند و در عین حال روابط خود با ایران و حزب الله را هم احیا کرده است و به تدریج پل‌های ارتباط با سوریه و عراق را هم بنا کرده است اما همچنان این سوال درباره موضع محمود عباس و تشکیلات خودگردان و سازمان آزادی بخش فلسطین که رهبری آن را عهده دار است و دیگر نهادهای آن باقی است.

به نوشته رای الیوم مطبوعات اسرائیلی تنها طرفی بودند که از سفر اخیر محمود عباس به ریاض و دلایل آن سخن گفتند، پایگاه ۱۲۴ اسرائیل گفت: عربستان محمود عباس را تحت فشار قرار داده که یا معامله بزرگ ترامپ در خصوص تحقق صلح در خاورمیانه را که از آن به معامله قرن یاد می‌شود، بپذیرد و یا استعفا بدهد.

«جرد کوشنر»، داماد دونالد ترامپ و «جیسون گرینبلات»، فرستاده ویژه صلح خاورمیانه یک هفته قبل از سفر محمود عباس به طور محرمانه به ریاض رفته بودند و ولی‌عهد سعودی برخی بندهای این معامله را برای عباس فاش کرد.

به گفته منابع آگاه از جمله مفاد طرح آمریکایی این است که تشکیلات خودگردان در ازای قبول تشکیل دو دولت، به تعویق افتادن بررسی مساله قدس و عادی سازی کامل روابط اعراب با اسرائیل کمک‌های مالی سخاوتمندانه‌ای دریافت کند.

رای الیوم با ابراز بی اطلاعی از پاسخ محمود عباس به میزبانان سعودی خود نوشت: این مرد از زمان بازگشت از ریاض هیچ حرفی در این خصوص نزده است اما سرلشکر «حازم عطا الله»، فرمانده کل نیروهای امنیتی فلسطین چهارشنبه گذشته اعلام کرد که هماهنگی امنیتی با رژیم صهیونیستی به طور کامل از سر گرفته شده است.

وی همچنین در برابر خبرنگاران اعتراف کرد که این هماهنگی در اصل متوقف نشده بود با وجود اینکه محمود عباس در جریان انتفاضه درهای مسجد الاقصی در نیمه‌های ژوئن گذشته از توقف هماهنگی امنیتی با اسرائیل خبر داده بود، سرلشکر عطا الله همچنین گفت چیزی که متوقف شده بود ملاقات‌های بین مقامات امنیتی فلسطین با همتایان اسرائیلی آنها بوده است.

آیا خبر مذکور این پیام را به اسرائیلی‌ها، سعودی‌ها و آمریکایی‌ها مخابره می‌کند که موضع تشکیلات خودگردان و محمود عباس در قبال «معامله بزرگ»، مثبت است یا این موضوع صرفا تصادفی بوده و ربطی به سفر محمود عباس به ریاض ندارد.

رای الیوم با اشاره به نبود پاسخی شفاف در این خصوص گفت: چیزی که می‌دانیم این است که برای هر جنگ بزرگی در منطقه طرف‌های آن شامل عرب‌ها و آمریکایی‌ها به برگه فلسطینیان نیاز دارند تا وقوع جنگ را توجیه کرده و آن را نزد افکار عمومی کشورهای عربی مشروع جلوه بدهند.

محمود عباس هشتاد سال از بهار عمر خود را سپری کرده و تنها بازمانده از نسل بنیانگذاران انقلاب فلسطین به رهبری جنبش فتح است بنابراین او تنها کسی است که می‌تواند پشتوانه بزرگ‌ترین عملیات نابودی مساله فلسطین به دست آمریکایی‌ها و متحدان عرب آنها باشد و امیدواریم چنین اتفاقی روی ندهد و شریف‌ترین مساله جهان عرب و همه دنیا به شکلی که آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها توطئه کرده‌اند خاتمه پیدا نکند.

رای الیوم با تاکید بر اینکه مساله فلسطین باید به دور از سیاست محورها باقی بماند، گفت: تشکیلات خودگردان هم باید به طول کامل به اصول فلسطینی پایبند باشد و طرف جبهه مقاومت و نه غیر آن را بگیرد چون این جبهه هرگز بر سر حقوق کامل و بی نقص ملت فلسطین چانه زنی نمی‌کند.

نویسنده در پایان تاکید کرد: تاریخ بی رحم است ما در مرحله‌ای بسیار حیاتی به سر می‌بریم باید دید چه کسی مرد روزهای سخت و سرنوشت‌ساز است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      ای خدایا،تو خودت به دادمون برس!!!

    • بدون نام

      استعفای عباس لابد مثل حریریه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج