جاباما
۶۲۹۳۰۷
۵۰۰۷
۵۰۰۷
پ

اصلاح الگوی غذا به خاطر بچه ها

اگر فرزندتان دچار اضافه وزن است، می توانید حدود ۱ ساعت قبل از وعده های غذایی اصلی، یک میوه فصل به او بدهید. به این ترتیب، هوس او برای پرخوری در وعده های اصلی کمتر می شود.

هفته نامه سلامت - ترجمه ندا احمدلو: در سال ۱۹۴۶ میلادی و بعد از جنگ جهانی دوم در اروپا، مجمع عمومی سازمان ملل متحد تصمیم گرفت «انجمن بین المللی ویژه کودکان» را برای حمایت از کودکان تاسیس کند. این انجمن که در سال های بعدی، نام «یونیسف» را به خود گرفت، از سال ۱۹۵۳ میلادی به یکی از بخش های دائمی سازمان ملل تبدیل شد. از نظر این سازمان به تمام افراد زیر ۱۸ سال، «کودک» گفته می شود.
این در حالی است که کشورهای مختلف، تعاریف متنوعی از کودک دارند و برخی به افراد زیر ۱۶ سال و گروهی دیگر به افراد زیر ۱۵ سال، لقب کودک می دهند. یکی از مواردی که همواره در مورد کودکان، اهمیت زیادی داشته، بحث های پیرامون تغذیه کودکان است. تغذیه سالم، پیش زمینه پرورش کودکانی سالم خواهد بود. از این رو، به بررسی مهم ترین مشکلات تغذیه ای کودکان و راه های پیشگیری از آنها اشاره می کنیم.
اصلاح الگوی غذا به خاطر بچه ها

اگر کودک تان اضافه وزن دارد...

۱. یکی از معضلات جامعه جهانی امروز، افزایش روند چاقی کودکان و به وجود آمدن زمینه مساعد برای ابتلا به بیماری های متابولیک مانند دیابت و فشار خون در آنهاست. کم تحرکی و تغییر الگوهای غذایی، از مهم ترین دلایل چاقی کودکان در سراسر جهان محسوب می شوند.

۲. قدم اول برای پیشگیری از چاق شدن کودکان، اصلاح باورهای نادرست والدین است؛ یعنی شما به عنوان والدین یک کودک، نباید گمان کنید لاغر بودن بچه ها مساوی با بیمار بودن آنها و تپل بودن کودکان مساوی با سلامت شان است. با این حساب، غذا دادن بی رویه به بچه ها اصلا توصیه نمی شود و بهتر است حجم مناسبی از غذا تنها در صورت گرسنه بودن یا نیاز کودکان به آنها داده شود.

۳. برای پیشگیری از چاق شدن بچه ها بهتر است میان وعده های چرب، شور و شیرین را در برنامه غذایی آنها محدود کنید و حجم میوه ها و سبزی ها را در رژیم غذایی شان بالا ببرید. برای مثال، به جای کیک و شیرکاکائوی عصرانه، ۲ میوه فصل به آنها بدهید یا به جای انواع چیپس و پفک، یک لقمه کوچک از نان و پنیر برای شان آماده کنید.

۴. اگر فرزندتان دچار اضافه وزن است، می توانید حدود ۱ ساعت قبل از وعده های غذایی اصلی، یک میوه فصل به او بدهید. به این ترتیب، هوس او برای پرخوری در وعده های اصلی کمتر می شود.

۵. اگر فرزندتان دچار چاقی و اضافه وزن است، از قرار دادن خوراکی ها و چاشنی های چرب و وسوسه کننده مانند انواع سس ها یا انواع فست فود روی میز غذا خودداری کنید.

۶. الگوی غذایی سالمی پیش روی فرزند مبتلا به اضافه وزن بگذارید تا جلوی پرخوری او را بگیرید. مثلا، برای وعده ناهار یا شام، حجم محدودی از غذا را روی میز قرار دهید تا غذای اضافی باقی مانده در ظرف، کودک شما را به پرخوری وسوسه نکند.

۷. حتما در صورت ابتلای کودک تان به چاقی یا اضافه وزن، نیمی از بشقاب غذای خود و او را به سبزی ها و صیفی ها اختصاص دهید.

۸. اولین قدم برای پیشگیری از روند افزایش وزن فرزندتان، اصلاح الگوهای غذایی در خانواده است. مثلا توصیه می شود به صورت خانوادگی از لبنیات کم چرب و غذاهای غیر سرخ کردنی استفاده کنید و به جای انواع نوشیدنی های شیرین و گازدار، دوغ یا آب ساده با غذای تان بنوشید.

اصلاح الگوی غذا به خاطر بچه ها
اگر کودک تان لاغر و بدغذاست ...

1. بدغذایی کودکان می تواند به طور کاملا مستقیم، ریشه در الگوهای غذایی خانواده داشته باشد. به همین دلیل هرگز جلوی کودک خودتان، این جمله را که «از این غذا خوشم نمی آید» به زبان نیاورید.

2. اگر فرزندتان نسبت به ظاهر برخی مواد غذایی مانند پیاز یا هویج حساسیت نشان می دهد و از خوردن غذا به این دلیل امتناع می کند، بهتر است تغییرات کوچکی در الگوی آشپزی خود ایجاد کنید. مثلا سبزی های موجود در غذا مانند پیاز، هویج، کدو و کلم را به جای خرد کردن، رنده کنید.

3. اگر غذای جدیدی روی میز گذاشتید و احساس کردید ممکن است فرزندتان تمایلی به خوردن آن نشان نمی دهد، پیش از شروع غذا خوردن از عطر و طعم آن غذا تعریف کنید.

4. اجازه بدهید فرزندان لاغر و بدغذای شما در روند تهیه غذا به شما کمک کنند. به این ترتیب، چنین کودکانی به خوردن غذایی که خودشان هم در تهیه آن نقش داشته اند، تمایل پیدا خواهند کرد.

5. هرگز کودکان را مجبور به خوردن هیچ غذا یا میوه ای نکنید، بلکه با تعریف کردن از طعم آن غذا یا خوراکی خاص، آنها را تشویق به مصرف کنید.

6. در مورد ارزش تغذیه ای مواد غذایی مختلف و این که خوردن آنها می تواند تا چه اندازه برای کودکان مفید باشد یا نخوردن آنها می تواند چه عوارضی برای کودکان در پی داشته باشد، برای آنها توضیح دهید. مثلا به فرزندتان بگویید اگر غذاهای دریایی یا میوه ها را به اندازه کافی مصرف نکنند، ممکن است از نظر بهره هوشی نسبت به همسالان خود عقب تر بمانند.

7. از ایده «بشقابت رو خودت بساز» کمک بگیرید. یعنی آن مقدار و نوع از مواد غذایی که در نظرتان است را روی میز قرار دهید و از فرزندتان بخواهید خودش از میان گزینه های موجود روی میز، بشقاب مورد علاقه اش را آماده و مصرف کند.

8. اگر فرزندتان لاغر یا بدغذاست، بهتر است چاشنی های مورد علاقه او مانند انواع سس را روی میز غذا داشته باشید تا او را به غذا خوردن ترغیب کنید.

9. اگر فرزندتان تمایلی به خوردن میوه ها ندارد، می توانید آنها را به صورت پوره در آورید و در قالب ژله یا بستنی در برنامه غذایی او بگنجانید.

10. برای علاقه مند کردن بچه های لاغر و بدغذا به انواع مواد غذایی، آنها را برای خرید این خوراکی ها با خود همراه ببرید و هنگام خرید، از آنها کمک بخواهید.

11. سعی کنید بشقاب غذای بچه ها را تا جایی که می توانید زیبا و رنگین بچینید تا آنها به خوردن غذا مشتاق شوند.

12. همیشه برنامه غذایی منظم در منزل داشته باشید و غذای کودکان بدغذای خود را از غذای سایر اعضای خانواده جدا نکنید تا متوجه شوند همیشه با غذا نخوردن و لجبازی نمی توانند به هدف خود برسند.

اگر کودک تان یبوست دارد...

1. بهتر است خوراکی های ملینی مانند آلو و انجیر را به برنامه غذایی فرزندتان اضافه کنید.

2. حتما روی برنج یا سالاد او، مقداری روغن زیتون بریزید.

3. صبح ناشتا، یک میوه تازه به فرزندتان بدهید.

4. اگر فرزندتان بازیگوش است و نوشیدن مایعات را پشت گوش می اندازد، حتما هر 2 ساعت یک بار، یک لیوان آب یا مایعات به او بدهید.

5. حداقل روزی 4 میوه و 3 فنجان از سبزی ها یا صیفی ها به کودک خود بدهید.

منبع: Parents
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج